(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2002/80/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 5 lutego 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 93/43/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie higieny środków spożywczych(1), w szczególności jej art. 10 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Suszone figi i pistacje oraz, w mniejszym stopniu, orzechy laskowe, pochodzące lub wysyłane z Turcji, w wielu przypadkach zostały uznane za skażone nadmiernymi poziomami aflatoksyny B1 i aflatoksyny całkowitej.
(2) Komitet Naukowy ds. Żywności zauważył, że aflatoksyna B1 nawet w bardzo małych ilościach powoduje raka wątroby i jest toksyczna dla ludzi.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 194/97 z dnia 31 stycznia 1997 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1566/1999(3), ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych substancji zanieczyszczających, w szczególności aflatoksyn, w środkach spożywczych. Wyznaczone limity zostały znacząco przekroczone w szczególności w próbkach suszonych fig pochodzących lub wysyłanych z Turcji.
(4) Stanowi to poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego we Wspólnocie. Na poziomie wspólnotowym należy zatem przyjąć środki ochronne.
(5) Biuro ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej (FVO) przeprowadziło misję w Turcji w dniach 4-8 września 2000 r. w celu ocenienia istniejących systemów kontroli stosowanych dla uniknięcia skażenia aflatoksyną orzechów laskowych, pistacji i suszonych fig przeznaczonych na wywóz do Wspólnoty Europejskiej. Misja wykazała między innymi, że istniejące procedury kontrolne przesyłek orzechów laskowych, pistacji i suszonych fig przeznaczonych do wywozu do Wspólnoty Europejskiej nie zapewniają spełniania najwyższych dopuszczalnych poziomów ustanowionych przez prawodawstwo WE. Zaobserwowano niewystarczające szkolenie właściwych urzędników, niewystarczające procedury pobierania próbek i testowania oraz niewystarczające dowody, że certyfikaty wywozowe odnoszą się do danej przesyłki. W odniesieniu do tych towarów pochodzących lub wysyłanych z Turcji niezgodność z maksymalnymi poziomami aflatoksyn jest ciągle zauważana i raportowana poprzez System Szybkiego Alarmowania dla Żywności. W związku z tym konieczne jest poddanie orzechów laskowych, pistacji i suszonych fig oraz produktów pochodnych pochodzących lub wysyłanych z Turcji specjalnym warunkom w celu zapewnienia wysokiego stopnia ochrony zdrowia publicznego.
(6) Konieczne jest, aby suszone figi, orzechy laskowe i pistacje oraz produkty pochodne były produkowane, sortowane, poddawane obróbce, przetwarzane, pakowane i transportowane zgodnie z dobrymi praktykami higienicznymi. Konieczne jest ustalenie poziomów aflatoksyny B1 oraz aflatoksyny całkowitej w próbkach pobieranych z przesyłek tuż przed opuszczeniem Turcji.
(7) Władze tureckie mają zapewnić, aby każdej przesyłce suszonych fig, orzechów laskowych i pistacji pochodzącej lub wysyłanej z Turcji towarzyszyła dokumentacja dowodowa dotycząca warunków produkcji, sortowania, poddawania obróbce, przetwarzania, pakowania i transportowania, a także wyników analizy laboratoryjnej przeprowadzonej w celu ustalenia poziomów aflatoksyny B1 i aflatoksyny całkowitej w przesyłce.
(8) W celu ochrony zdrowia publicznego konieczne jest, aby przesyłki suszonych fig, orzechów laskowych i pistacji pochodzące lub wysyłane z Turcji, przywożone do Wspólnoty Europejskiej, zostały poddawane wyrywkowemu pobieraniu próbek i analizie w celu ustalenia poziomu aflatoksyny przez właściwy organ importującego Państwa Członkowskiego.
(9) Zasięgnięto opinii Stałego Komitetu ds. Środków Spożywczych w dniu 2 kwietnia 2001 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 lutego 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 175 z 19.7.1993, str. 1.
(2) Dz.U. L 31 z 1.2.1997, str. 48.
(3) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 17.
(4) Kwiecień, lipiec, październik, styczeń.
(5) Dz.U. L 201 z 17.7.1998, str. 93.
(6) Dz.U. L 201 z 17.7.1998, str. 93.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 2002/679/WE z dnia 22 sierpnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.229.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 2003/552/WE z dnia 22 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.187.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 2002/679/WE z dnia 22 sierpnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.229.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c) decyzji nr 2003/552/WE z dnia 22 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.187.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2002/679/WE z dnia 22 sierpnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.229.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2003/552/WE z dnia 22 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.187.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
-zmieniony przez art. 3 pkt 2 decyzji nr 2002/233/WE z dnia 20 marca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.78.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2002/679/WE z dnia 22 sierpnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.229.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2003/552/WE z dnia 22 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.187.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 4 decyzji nr 2004/429/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.154.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.34.26 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2002/80/WE nakładająca specjalne warunki przywozu fig, orzechów laskowych i pistacji oraz niektórych produktów pochodnych pochodzących lub wysyłanych z Turcji |
| Data aktu: | 04/02/2002 |
| Data ogłoszenia: | 05/02/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 05/02/2002 |