(2001/219/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 21 marca 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzeniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli Państwo Członkowskie uznaje, iż istnieje bezpośrednie zagrożenie wprowadzenia na jego terytorium Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al., węgorka sosnowca z państwa trzeciego, powinno tymczasowo podjąć wszelkie dodatkowe środki niezbędne do ochrony swojego terytorium przed tym niebezpieczeństwem.
(2) Finlandia poinformowała pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję, że w wyniku przeprowadzonego w 2000 r. monitorowania stwierdzono liczne przypadki zainfekowania węgorkiem sosnowcem materiałów do pakowania wykonanych z drewna drzew iglastych, pochodzących z Kanady, Japonii, Stanów Zjednoczonych Ameryki. Ponadto Szwecja i Francja poinformowały o zainfekowanych, nieprzetworzonych materiałach do pakowania wykonanych z drewna drzew iglastych, pochodzących z Kanady i Chin.
(3) Finlandia podjęła urzędowe środki nadzwyczajne, ustanawiając, że od dnia 31 maja 2000 r. materiał do pakowania wykonany z drewna drzew iglastych, z wyjątkiem Thuja L., lecz włączając drewno służące do zabezpieczenia lub unieruchomienia ładunku pochodzące z państw trzecich, gdzie stwierdzono obecność węgorka sosnowca (głównie Kanada, Chiny, Japonia, Republika Korei, Meksyk, Tajwan oraz Stany Zjednoczone Ameryki), musi w momencie wprowadzenia do Finlandii być zaopatrzony w świadectwo fitosanitarne potwierdzające, że przeszedł jedną z obróbek określonych w środkach nadzwyczajnych przyjętych przez Finlandię.
(4) W celu ochrony Wspólnoty przed wprowadzeniem węgorka sosnowca dyrektywa 2000/29/WE obecnie wymaga, aby nieprzetworzone drewno drzew iglastych pochodzących z państw trzecich, w których stwierdzono występowanie nicienia, było okorowane i bez chodników larwalnych, i o zawartości wilgoci mniejszej niż 20 %. Wyżej wspomniane informacje z Finlandii, Francji oraz Szwecji pokazują, że środki nie są wystarczające, aby chronić Wspólnotę w odpowiedni sposób przed wprowadzeniem węgorka sosnowca w przypadku przywozu takiego drewna z Kanady, Chin, Japonii oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki. Dlatego tymczasowe środki nadzwyczajne są niezbędne.
(5) Te środki nadzwyczajne należy stosować do przywozów nieprzetworzonych opakowań z drewna wykonanych w całości lub części z drewna drzew iglastych pochodzącego z Kanady, Chin, Japonii i Stanów Zjednoczonych Ameryki. Jednakże nie jest niezbędne stosowanie takich środków w odniesieniu do Thuja L., ponieważ Thuja L. nie jest podatne na zainfekowanie węgorkiem sosnowcem.
(6) Środki nadzwyczajne należy stosować w dwóch etapach. W pierwszym etapie Państwa Członkowskie niezwłocznie powinny podjąć wszelkie właściwe środki dla urzędowego monitorowania danego drewna w celu dalszego zredukowania ryzyka wprowadzenia i rozprzestrzeniania się we Wspólnocie węgorka sosnowca. W drugim etapie umożliwi to państwom w przypadku pojawienia się nicienia zorganizowanie obróbki opakowania z drewna, wykonanego w całości lub w części z nieprzetworzonego drewna drzew iglastych, z wyjątkiem Thuja L., zgodnie z wymaganiami niniejszej decyzji.
(7) Należy określić środki, jakie mają być podjęte w przypadku braku zgodności.
(8) Jeśli okaże się, że podjęte środki nadzwyczajne określone w niniejszej decyzji nie są wystarczające, aby zapobiec wprowadzeniu Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al., lub nie zostały spełnione, należy przewidzieć zaostrzone lub alternatywne środki.
(9) Skutek środków nadzwyczajnych będzie oceniany stale do dnia 15 czerwca 2002 r., w szczególności na podstawie informacji dostarczonych przez Państwa Członkowskie. W świetle wyników tej oceny rozważone zostaną dalsze środki możliwe do podjęcia.
(10) Powyższe środki nadzwyczajne zostaną również skontrolowane w świetle rezultatów dyskusji toczących się obecnie w odniesieniu do rozwoju Międzynarodowych Standardów FAO w sprawie "Wytycznych regulujących wykorzystanie nieprzetworzonego opakowania z drewna w transporcie towarów".
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 marca 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1.
(2) Dz.U. L 32 z 5.2.1994, str. 37; sprostowanie (Dz.U. L 59 z 3.3.1995, str. 30).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.81.39 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2001/219/WE w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do opakowania z drewna wykonanego w części lub w całości z nieprzetworzonego drewna drzew iglastych pochodzących z Kanady, Chin, Japonii oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki |
| Data aktu: | 12/03/2001 |
| Data ogłoszenia: | 21/03/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/03/2001 |