Rozporządzenie 390/2001 w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 390/2001
z dnia 26 lutego 2001 r.
w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Warunki, które powinny spełnić państwa ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej, zostały określone na posiedzeniu Rady Europejskiej w Kopenhadze w czerwcu 1993 r.

(2) Szefowie państw i rządów na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 10-11 grudnia 1999 r. potwierdzili globalny charakter procesu przystąpienia, który obecnie obejmuje 13 państw kandydujących na jednolitych zasadach.

(3) Rada Europejska w Helsinkach oświadczyła, że Turcja jest krajem kandydującym, mającym przystąpić do Unii w oparciu o takie same kryteria, jakie są stosowane wobec pozostałych państw kandydujących i że budując na istniejącej strategii europejskiej Turcja, podobnie jak inne kraje kandydujące, będzie korzystać ze strategii przedakcesyjnej w celu stymulowania i wspierania reform.

(4) Rada Europejska w Helsinkach oświadczyła, że Partnerstwo dla Członkostwa zostanie przygotowane dla Turcji na podstawie poprzednich konkluzji Rady Europejskiej, a jednocześnie będzie zawierać priorytety, na których muszą się koncentrować przygotowania do przystąpienia w świetle kryteriów politycznych i gospodarczych oraz obowiązków Państwa Członkowskiego.

(5) Byłoby właściwe, aby pomoc wspólnotowa w ramach Partnerstwa dla Członkostwa skupiła się na wyżej wspomnianych kryteriach politycznych i gospodarczych i kierowała się określonymi zasadami, priorytetami, pośrednimi celami i warunkami.

(6) Szefowie państw i rządów na posiedzeniu Rady Europejskiej w Feira w dniach 19-20 czerwca 2000 r. zaprosili Komisję do jak najszybszego przedstawienia wniosków dotyczących jednolitych ram finansowych pomocy dla Turcji, a także Partnerstwa dla Członkostwa.

(7) Partnerstwo, w szczególności jego pośrednie cele, powinno pomóc Turcji w przygotowaniu do członkostwa w ramach zbliżania gospodarczego i społecznego oraz w opracowaniu krajowego programu przyjęcia dorobku prawnego Wspólnoty i odnośnego harmonogramu jego wdrażania.

(8) Sprawą zasadniczą jest staranne zarządzanie dostępnymi środkami finansowymi, zgodnie z priorytetami wynikającymi z Partnerstwa dla Członkostwa Turcji oraz z okresowych raportów Komisji.

(9) Pomoc wspólnotowa w ramach strategii przedakcesyjnej powinna być przyznawana poprzez zastosowanie w odniesieniu do Turcji programów pomocowych przyjętych zgodnie z postanowieniami Traktatów, a zatem niniejsze rozporządzenie nie będzie miało żadnych następstw finansowych.

(10) Pomoc wspólnotowa jest uzależniona od przestrzegania zobowiązań zawartych w porozumieniach WE - Turcja, Partnerstwie dla Członkostwa oraz od postępu na drodze spełniania kryteriów kopenhaskich.

(11) Decyzje o programowaniu środków finansowych składających się na pomoc wspólnotową zostaną podjęte zgodnie z procedurami wymienionymi w rozporządzeniach dotyczących odpowiednich instrumentów finansowych lub programów.

(12) Organy powołane na mocy porozumień WE - Turcja odgrywają zasadniczą rolę w zapewnianiu właściwej realizacji i kontynuacji Partnerstwa dla Członkostwa.

(13) Ustanowienie Partnerstwa dla Członkostwa może pomóc w osiągnięciu celów Wspólnoty. Traktat nie przewiduje, dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia, kompetencji innych niż zawarte w art. 308,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Partnerstwo dla Członkostwa Turcji powinno zostać ustanowione jako część strategii przedakcesyjnej Unii Europejskiej dla Turcji. Partnerstwo dla Członkostwa stanowi jednolite ramy obejmujące:

– priorytety określone w analizie sytuacji w Turcji, na których muszą koncentrować się przygotowania do przystąpienia w świetle kryteriów politycznych i gospodarczych oraz obowiązków należących do Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej określonych przez Radę Europejską,

– środki finansowe mające pomóc Turcji we wdrażaniu priorytetów określonych w okresie przedakcesyjnym.

Artykuł  2

Stanowiąc w oparciu o wniosek Komisji, Rada podejmuje decyzje kwalifikowaną większością głosów w sprawie zasad, priorytetów, pośrednich celi i warunków zawartych w Partnerstwie dla Członkostwa, które zostanie przedstawione Turcji, oraz w sprawie dalszych znaczących dostosowań mających do niego zastosowanie.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie nie ma żadnych następstw finansowych. Na mocy strategii przedakcesyjnej pomoc wspólnotowa jest pomocą przewidzianą w programach przyjętych zgodnie z postanowieniami Traktatu.

W oparciu o decyzje podjęte przez Radę zgodnie z art. 2, programowanie środków finansowych, przyznawanych w ramach Partnerstwa dla Członkostwa, zostaje ustanowione zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniach dotyczących odpowiednich instrumentów finansowych lub programów.

Artykuł  4

W przypadku gdy brakuje elementu istotnego dla dalszego przyznawania pomocy przedakcesyjnej, w szczególności gdy nie są przestrzegane zobowiązania zawarte w porozumieniach WE - Turcja i/lub postęp na drodze do spełnienia kryteriów kopenhaskich jest niedostateczny, Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością głosów w oparciu o wniosek Komisji, może podjąć właściwe kroki w odniesieniu do pomocy przedakcesyjnej przyznawanej Turcji.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2001 r.

W imieniu Rady
A. LINDH
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 14 lutego 2001 r.(dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024