Rozporządzenie 390/2001 w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 390/2001
z dnia 26 lutego 2001 r.
w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Warunki, które powinny spełnić państwa ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej, zostały określone na posiedzeniu Rady Europejskiej w Kopenhadze w czerwcu 1993 r.

(2) Szefowie państw i rządów na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 10-11 grudnia 1999 r. potwierdzili globalny charakter procesu przystąpienia, który obecnie obejmuje 13 państw kandydujących na jednolitych zasadach.

(3) Rada Europejska w Helsinkach oświadczyła, że Turcja jest krajem kandydującym, mającym przystąpić do Unii w oparciu o takie same kryteria, jakie są stosowane wobec pozostałych państw kandydujących i że budując na istniejącej strategii europejskiej Turcja, podobnie jak inne kraje kandydujące, będzie korzystać ze strategii przedakcesyjnej w celu stymulowania i wspierania reform.

(4) Rada Europejska w Helsinkach oświadczyła, że Partnerstwo dla Członkostwa zostanie przygotowane dla Turcji na podstawie poprzednich konkluzji Rady Europejskiej, a jednocześnie będzie zawierać priorytety, na których muszą się koncentrować przygotowania do przystąpienia w świetle kryteriów politycznych i gospodarczych oraz obowiązków Państwa Członkowskiego.

(5) Byłoby właściwe, aby pomoc wspólnotowa w ramach Partnerstwa dla Członkostwa skupiła się na wyżej wspomnianych kryteriach politycznych i gospodarczych i kierowała się określonymi zasadami, priorytetami, pośrednimi celami i warunkami.

(6) Szefowie państw i rządów na posiedzeniu Rady Europejskiej w Feira w dniach 19-20 czerwca 2000 r. zaprosili Komisję do jak najszybszego przedstawienia wniosków dotyczących jednolitych ram finansowych pomocy dla Turcji, a także Partnerstwa dla Członkostwa.

(7) Partnerstwo, w szczególności jego pośrednie cele, powinno pomóc Turcji w przygotowaniu do członkostwa w ramach zbliżania gospodarczego i społecznego oraz w opracowaniu krajowego programu przyjęcia dorobku prawnego Wspólnoty i odnośnego harmonogramu jego wdrażania.

(8) Sprawą zasadniczą jest staranne zarządzanie dostępnymi środkami finansowymi, zgodnie z priorytetami wynikającymi z Partnerstwa dla Członkostwa Turcji oraz z okresowych raportów Komisji.

(9) Pomoc wspólnotowa w ramach strategii przedakcesyjnej powinna być przyznawana poprzez zastosowanie w odniesieniu do Turcji programów pomocowych przyjętych zgodnie z postanowieniami Traktatów, a zatem niniejsze rozporządzenie nie będzie miało żadnych następstw finansowych.

(10) Pomoc wspólnotowa jest uzależniona od przestrzegania zobowiązań zawartych w porozumieniach WE - Turcja, Partnerstwie dla Członkostwa oraz od postępu na drodze spełniania kryteriów kopenhaskich.

(11) Decyzje o programowaniu środków finansowych składających się na pomoc wspólnotową zostaną podjęte zgodnie z procedurami wymienionymi w rozporządzeniach dotyczących odpowiednich instrumentów finansowych lub programów.

(12) Organy powołane na mocy porozumień WE - Turcja odgrywają zasadniczą rolę w zapewnianiu właściwej realizacji i kontynuacji Partnerstwa dla Członkostwa.

(13) Ustanowienie Partnerstwa dla Członkostwa może pomóc w osiągnięciu celów Wspólnoty. Traktat nie przewiduje, dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia, kompetencji innych niż zawarte w art. 308,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Partnerstwo dla Członkostwa Turcji powinno zostać ustanowione jako część strategii przedakcesyjnej Unii Europejskiej dla Turcji. Partnerstwo dla Członkostwa stanowi jednolite ramy obejmujące:

– priorytety określone w analizie sytuacji w Turcji, na których muszą koncentrować się przygotowania do przystąpienia w świetle kryteriów politycznych i gospodarczych oraz obowiązków należących do Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej określonych przez Radę Europejską,

– środki finansowe mające pomóc Turcji we wdrażaniu priorytetów określonych w okresie przedakcesyjnym.

Artykuł  2

Stanowiąc w oparciu o wniosek Komisji, Rada podejmuje decyzje kwalifikowaną większością głosów w sprawie zasad, priorytetów, pośrednich celi i warunków zawartych w Partnerstwie dla Członkostwa, które zostanie przedstawione Turcji, oraz w sprawie dalszych znaczących dostosowań mających do niego zastosowanie.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie nie ma żadnych następstw finansowych. Na mocy strategii przedakcesyjnej pomoc wspólnotowa jest pomocą przewidzianą w programach przyjętych zgodnie z postanowieniami Traktatu.

W oparciu o decyzje podjęte przez Radę zgodnie z art. 2, programowanie środków finansowych, przyznawanych w ramach Partnerstwa dla Członkostwa, zostaje ustanowione zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniach dotyczących odpowiednich instrumentów finansowych lub programów.

Artykuł  4

W przypadku gdy brakuje elementu istotnego dla dalszego przyznawania pomocy przedakcesyjnej, w szczególności gdy nie są przestrzegane zobowiązania zawarte w porozumieniach WE - Turcja i/lub postęp na drodze do spełnienia kryteriów kopenhaskich jest niedostateczny, Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością głosów w oparciu o wniosek Komisji, może podjąć właściwe kroki w odniesieniu do pomocy przedakcesyjnej przyznawanej Turcji.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2001 r.

W imieniu Rady
A. LINDH
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 14 lutego 2001 r.(dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.58.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 390/2001 w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa
Data aktu: 26/02/2001
Data ogłoszenia: 28/02/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/03/2001