Decyzja 2001/79/WPZiB ustanawiająca Komitet Wojskowy Unii Europejskiej

DECYZJA RADY
z dnia 22 stycznia 2001 r.
ustanawiająca Komitet Wojskowy Unii Europejskiej

(2001/79/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2001 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 207,

przywołując art. 25 Traktatu o Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach wzmocnienia Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (WPZiB), w szczególności Wspólnej Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, przewidzianej w art. 17 Traktatu o Unii Europejskiej, Rada Europejska obradująca w Nicei w dniach 7-11 grudnia 2000 r. osiągnęła porozumienie w sprawie utworzenia Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej, określające jego misję i funkcje, w tym również misję i funkcje jego przewodniczącego.

(2) Zgodnie z wytycznymi Rady Europejskiej, Komitet ten powinien być gotowy do rozpoczęcia swojej pracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Tworzy się Komitet Wojskowy Unii Europejskiej (EUMC) (zwany dalej "Komitetem") złożony z Szefów Obrony Państw Członkowskich, reprezentowanych przez ich przedstawicieli wojskowych.

Komitet będzie zbierał się na szczeblu Szefów Obrony, jeżeli i kiedy to niezbędne.

Artykuł  2

Misja oraz funkcje Komitetu są określone w załączniku IV do sprawozdania Prezydencji, zatwierdzonego przez Radę Europejską w Nicei, który jest podany w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3
1.
Przewodniczący Komitetu (zwany dalej "Przewodniczącym") jest powoływany przez Radę, zgodnie z zaleceniem Komitetu obradującego na szczeblu Szefów Obrony.
2.
Kadencja Przewodniczącego trwa trzy lata, chyba że Rada postanowi inaczej. Jego misja oraz funkcje są również określone w wyżej wymienionym załączniku.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia jej przyjęcia.

Artykuł  5
1.
Bez uszczerbku dla przepisów art. 3 ust. 1, niniejszą decyzję stosuje się od dnia mianowania pierwszego Przewodniczącego, nie później niż od dnia zastosowania decyzji o utworzeniu Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej(1) i zasadniczo przed końcem czerwca 2001 r.
2.
Tymczasowy Organ Wojskowy utworzony na mocy decyzji 2000/144/WPZiB(2) będzie nadal wykonywał swoje zadania do czasu zastosowania niniejszej decyzji.
Artykuł  6

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 2001 r.

W imieniu Rady
A. LINDH
Przewodniczący

______

(1)Decyzja Rady 2001/80/WPZiB (Dz.U. L 27 z 30.1.2001, str. 7).

(2)Decyzja Rady 2000/144/WPZiB z dnia 14 lutego 2000 r. ustanawiająca Tymczasowy Organ Wojskowy (Dz.U. L 49 z 22.2.2000, str. 2).

ZAŁĄCZNIK

KOMITET WOJSKOWY UNII EUROPEJSKIEJ (EUMC)

1. Wprowadzenie

W Helsinkach Rada Europejska postanowiła utworzyć w ramach Rady nowe stałe organy polityczne i wojskowe umożliwiające UE przejęcie swoich obowiązków dotyczących pełnego zakresu zadań związanych z zapobieganiem konfliktom oraz zarządzaniem kryzysami, określonych w Traktacie o Unii Europejskiej, zwanych misjami petersbergskimi.

Jak przewidziano w raporcie z Helsinek, Komitet Wojskowy Unii Europejskiej (EUMC), "utworzony w ramach Rady", składa się z Szefów Obrony (CHOD) reprezentowanych przez ich wojskowych przedstawicieli (MILREP). EUMC zbiera się na szczeblu Szefów Obrony, jeżeli i kiedy to niezbędne. Komitet zapewnia doradztwo wojskowe i przedstawia zalecenia Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa (PSC), jak również zapewnia kierownictwo wojskowe Sztabowi Wojskowemu Unii Europejskiej (EUMS). Przewodniczący EUMC (CEUMC) uczestniczy w posiedzeniach Rady, w przypadku gdy mają być podejmowane decyzje mające wpływ na kwestie obronne.

EUMC jest najwyższym organem wojskowym utworzonym w ramach Rady.

W tym celu zakres uprawnień EUMC określa się następująco:

2. Misja

EUMC jest odpowiedzialny za zapewnienie PSC doradztwa wojskowego i przedstawianie zaleceń we wszystkich kwestiach wojskowych w ramach UE. Sprawuje kierownictwo wojskowe we wszystkich działaniach wojskowych w ramach UE.

3. Funkcje

Jest źródłem doradztwa wojskowego opartego na konsensusie.

Stanowi forum dla konsultacji wojskowych i współpracy między Państwami Członkowskimi UE w dziedzinie zapobiegania konfliktom i zarządzania kryzysami.

Zapewnia doradztwo wojskowe i przedstawia zalecenia PSC, na wniosek tego ostatniego lub z własnej inicjatywy, działając zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez PSC, szczególnie w odniesieniu do:

– rozwoju ogólnego pojęcia zarządzania kryzysami w jego wojskowych aspektach,

– aspektów wojskowych odnoszących się do kontroli politycznej i kierownictwa strategicznego nad operacjami zarządzania kryzysami i sytuacjami,

– oceny ryzyka potencjalnych kryzysów,

– wojskowego wymiaru sytuacji kryzysowej i kwestii powiązanych, w szczególności podczas późniejszego zarządzania; w tym celu otrzymuje on dane wyjściowe z Centrum Sytuacyjnego,

– szczegółowego opracowania, oceny i przeglądu możliwości, zgodnie z uzgodnionymi procedurami,

– stosunków wojskowych UE z nienależącymi do UE europejskimi członkami NATO, innymi kandydatami do przystąpienia do UE, innymi państwami i innymi organizacjami, w tym NATO,

– szacunkowej oceny finansowej działań i ćwiczeń.

a) W sytuacjach zarządzania kryzysami

Na wniosek PCS wydaje on dyrektywę wstępną dla Dyrektora Generalnego EUMS (DGEUMS) w celu sporządzenia i przedstawienia strategicznych opcji wojskowych.

Ocenia on strategiczne opcje wojskowe opracowane przez EUMS i przekazuje je PSC wraz ze swoją oceną oraz wojskową poradą.

Na podstawie opcji wojskowej wybranej przez Radę, zatwierdza wstępną dyrektywę planowania dla dowódcy operacji.

Na podstawie oceny EUMS dostarcza on PSC poradę oraz zalecenie:

– w sprawie koncepcji operacji (CONOPS) opracowanej przez dowódcę operacji,

– w sprawie projektu planu operacyjnego (OPLAN) sporządzonego przez dowódcę operacji.

Doradza on PSC w sprawie opcji zakończenia operacji.

b) Podczas operacji

EUMC monitoruje właściwą realizację operacji wojskowych, za które odpowiedzialny jest dowódca operacji.

Członkowie EUMC zasiadają lub są reprezentowani w komitecie uczestników.

4. Przewodniczący EUMC (CEUMC)

EUMC ma stałego Przewodniczącego, którego obowiązki są opisane poniżej.

Przewodniczący EUMC posiada stanowisko czterogwiazdkowego oficera w momencie powołania, najlepiej gdyby był to były Szef Obrony Państwa Członkowskiego UE.

Jest on wybierany przez Szefów Obrony Państw Członkowskich zgodnie z zatwierdzonymi procedurami i powoływany przez Radę zgodnie z zaleceniem EUMC obradującego na szczeblu Szefów Obrony.

Jego kadencja trwa w zasadzie trzy lata, z zastrzeżeniem wyjątkowych okoliczności.

Jego władza pochodzi od EUMC, przed którym jest odpowiedzialny. Działając w obszarze międzynarodowym, Przewodniczący EUMC reprezentuje EUMC odpowiednio w PSC oraz Radzie.

Jako Przewodniczący EUMC:

– przewodniczy posiedzeniom EUMC na szczeblach wojskowych przedstawicieli i Szefów Obrony,

– jest rzecznikiem EUMC i jako rzecznik:

– uczestniczy, odpowiednio, w PSC z prawem udziału w dyskusji oraz uczestniczy w posiedzeniach Rady, w przypadku gdy podejmowane są decyzje, które mają wpływ na kwestie obronne, oraz

– wykonuje funkcję doradcy wojskowego Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela we wszystkich kwestiach wojskowych, w szczególności w celu zapewnienia spójności w ramach struktury UE zarządzania kryzysami,

– prowadzi prace EUMC bezstronnie i tak, aby odzwierciedlać konsensus,

– działa w imieniu EUMC w wydawaniu dyrektyw i wskazówek dla Dyrektora Generalnego EUMS,

– działa jako pierwszy punkt kontaktowy (POC) z dowódcą operacji podczas operacji wojskowych UE,

– działa wraz z Prezydencją w kwestii rozwijania i wykonywania swojego programu pracy.

Przewodniczący EUMC jest wspierany przez swój osobisty personel oraz wspomagany przez EUMS, szczególnie w odniesieniu do wsparcia administracyjnego w ramach Sekretariatu Generalnego Rady.

Podczas nieobecności Przewodniczący EUMC jest zastępowany przez jedną z poniższych osób:

– stałego Zastępcę Przewodniczącego EUMC (DCEUMC), jeżeli zdecydowano o utworzeniu i obsadzeniu takiego stanowiska,

– przedstawiciela Prezydencji, lub

– dziekana.

5. Przepisy różne

Stosunki, które mają zostać ustanowione między EUMC oraz władzami wojskowymi NATO, są określone w dokumencie w sprawie stałych uzgodnień UE/NATO. Stosunki między EUMC oraz europejskimi członkami NATO nienależącymi do UE oraz innymi państwami, które są kandydatami do przystąpienia do UE, są określone w dokumencie w sprawie stosunków UE z państwami trzecimi.

EUMC jest wspierany odpowiednio przez wojskową grupę roboczą (EUMCWG), przez EUMS oraz przez inne wydziały i służby.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.27.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/79/WPZiB ustanawiająca Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Data aktu: 22/01/2001
Data ogłoszenia: 30/01/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/04/2001, 22/01/2001