Dyrektywa 2001/26/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/50/WE w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych

DYREKTYWA 2001/26/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 7 maja 2001 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 95/50/WE w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 czerwca 2001 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 94/55/WE z dnia 21 listopada 1994 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie drogowego transportu towarów niebezpiecznych(4) ustanowiła jednolite zasady transportu towarów niebezpiecznych we Wspólnocie.

(2) Załączniki do dyrektywy Rady 95/50/WE z dnia 6 października 1995 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych(5) są związane z załącznikami do dyrektywy 94/55/WE. Dostosowanie załączników do dyrektywy 94/55/WE do postępu naukowo-technicznego może mieć wpływ na załączniki do dyrektywy 95/50/WE.

(3) Dostosowanie załączników do dyrektywy 94/55/WE do postępu naukowo-technicznego odbywa się przy zastosowaniu procedur komitetu.

(4) Dostosowanie załączników do dyrektywy 95/50/WE do postępu naukowo-technicznego musi odbywać się szybko. W tym celu powinien zostać powołany komitet także dla dyrektywy 95/50/WE.

(5) Środki niezbędne do wprowadzenia w życie dyrektywy 95/50/WE powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r., ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).

(6) Załącznik I do dyrektywy 95/50/WE powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia dyrektywy Komisji 1999/47/WE z dnia 21 maja 1999 r. dostosowującej po raz drugi do postępu technicznego dyrektywę Rady 94/55/WE w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie drogowego transportu towarów niebezpiecznych(7).

(7) W związku z powyższym dyrektywa 95/50/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 95/50/WE wprowadza się następujące zmiany:

1. Dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 9a

Zmiany, niezbędne do dostosowania załączników do postępu naukowo-technicznego w zakresach objętych niniejszą dyrektywą, a zwłaszcza uwzględnienia zmian w dyrektywie 94/55/WE, są przyjmowane zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 9b.

Artykuł 9b

1. Komisję wspomaga Komitet ds. Transportu Towarów Niebezpiecznych, ustanowiony na podstawie art. 9 dyrektywy 94/55/WE, zwany dalej »Komitetem«.

2. W przypadku odniesień do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(*), z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Okres, o którym mowa w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. Komitet przyjmuje własny regulamin.

______

(*) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23."

2. W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) w pozycji 13 wyrażenie "Przybliżona masa towarów niebezpiecznych w jednostce transportowej" zastępuje się wyrażeniem "Całkowita ilość towarów niebezpiecznych na jednostkę transportową";

b) w pozycji 15 wyrażenie "baterie pojemnika" zastępuje się wyrażeniem "pojazd o zasilaniu akumulatorowym";

c) w pozycji 32 wyrażenie "Zestaw narzędzi do napraw okresowych" zastępuje się wyrażeniem "Jedna lampa przenośna na każdego członka załogi pojazdu";

d) w pozycji 34 wyrażenie "Dwa pomarańczowe światła" zastępuje się wyrażeniem "Dwa wolnostojące znaki ostrzegawcze";

e) w pozycji 36 wyrażenie "System bezpieczeństwa kierowcy" zastępuje się wyrażeniem "Odpowiednia kamizelka ostrzegawcza lub ubranie ostrzegawcze dla każdego członka załogi pojazdu.".

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy, nie później niż 23 grudnia 2001 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie informują o tym Komisję.

Środki przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są ustanawiane przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 maja 2001 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE B. RINGHOLM
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 177 E z 27.6.2000, str. 96.

(2) Dz.U. C 268 z 19.9.2000, str. 4.

(3) (Dz.U. C 40 z 7.2.2001, str. 119) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 kwietnia 2000 r oraz decyzja Rady z dnia 4 kwietnia 2001 r.

(4) Dz.U. L 319 z 12.12.1994, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/7/WE (Dz.U. L 30 z 1.2.2001, str. 43).

(5) Dz.U. L 249 z 17.10.1995, str. 35.

(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(7) Dz.U. L 169 z 5.7.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.168.23

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/26/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/50/WE w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych
Data aktu: 07/05/2001
Data ogłoszenia: 23/06/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/06/2001