uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. h) akapit pierwszy,
uwzględniając wnioski przedłożone przez Danię, Grecję, Hiszpanię, Irlandię, Włochy, Austrię, Portugalię, Finlandię, Szwecję oraz Zjednoczone Królestwo,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy przepisów dyrektywy 2000/29/WE istnieje możliwość ustanowienia "chronionych stref" narażonych na szczególne ryzyko dla zdrowia roślin, w związku z czym wspomniane strefy można objąć szczególną ochroną na warunkach zgodnych z rynkiem wewnętrznym. Strefy takie zostały określone w dyrektywie Komisji 92/76/EWG z dnia 6 października 1992 r. uznającej chronione strefy narażone na szczególne ryzyka dla zdrowia roślin we Wspólnocie(2), ostatnio zmienionej dyrektywą 2000/23/WE(3).
(2) Od czasu ustanowienia tych stref nastąpił znaczny rozwój w zakresie statusu fitosanitarnego w niektórych strefach, uznanych wtedy za chronione strefy w odniesieniu do danych organizmów szkodliwych.
(3) Z informacji dostarczonych przez Danię wynika, że nie ma potrzeby utrzymywania w Danii chronionej strefy w odniesieniu do Bemissia tabaci Genn (populacja europejska) oraz w odniesieniu do brązowej plamistości pomidora.
(4) Niektóre przepisy dotyczące środków ochronnych podjętych w Portugalii przeciwko Gonipterus scutellatus Gyll, oraz w Zjednoczonym Królestwie i Irlandii przeciwko Pissodes spp. (europejskie) powinny zostać zmienione przy uwzględnieniu obecnego rozmieszczenia tych organizmów w wymienionych państwach.
(5) Z informacji dostarczonych przez Zjednoczone Królestwo i Szwecję wynika, że w związku z bieżącą reorganizacją władz lokalnych należy zmienić obecne granice danych chronionych stref w odniesieniu do Dendroctonus micans Kugelan oraz Leptinotarsa decemlineata.
(6) Na mocy dyrektywy 92/76/EWG Austria, Irlandia oraz regiony Apulia, Emilia-Romagna, Lombardia i Veneto we Włoszech zostały tymczasowo uznane za chronione strefy w odniesieniu do Erwinia amylowora (Burr.) Winsl. et all. w terminie upływającym dnia 31 marca 2001 r.
(7) Z informacji dostarczonych przez Irlandię wynika, że tymczasowe uznanie Irlandii za chronioną strefę w odniesieniu do Erwiia amylowora (Burr.) Winsl. et al. należy przedłużyć o dodatkowy ograniczony okres.
(8) Z informacji udzielonych przez Austrię i Włochy wynika, że niektóre obszary na terytorium Austrii i Włoch nie powinny być dłużej uznawane za chronioną strefę w odniesieniu do Erwinia amylowora (Burr.) Winsl. et al., przy czym pozostałe obszary powinny być uznawane za chronione strefy w odniesieniu do Erwinia amylowora (Burr.) Winsl. et al. w dodatkowym ograniczonym okresie.
(9) Z informacji udzielonych przez Francję wynika, że niektóre obszary na terytorium Francji nie powinny być dłużej uznawane za chronione strefy w odniesieniu do Erwinia amylowora (Burr.) Winsl. et all.
(10) Z informacji udzielonych przez Zjednoczone Królestwo wynika, że tymczasowe uznanie Zjednoczonego Królestwa za chronioną strefę w odniesieniu do wirusa nekrotycznej żółtaczki nerwów buraka należy przedłużyć o dodatkowy ograniczony okres.
(11) Dlatego należy zmienić wyznaczone chronione strefy. W celu zachowania jasności, należy sporządzić nowy wykaz chronionych stref. W związku z tym dyrektywa 92/76/EWG powinna jak najszybciej być uchylona.
(12) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1.
(2) Dz.U. L 305 z 21.10.1992, str. 12.
(3) Dz.U. L 103 z 28.4.2000, str. 72.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2002/29/WE z dnia 19 marca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.77.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 marca 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2003/21/WE z dnia 24 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.78.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 marca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2004/32/WE z dnia 17 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.85.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 marca 2004 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/522/WE z dnia 28 czerwca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.228.18) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2005/18/WE z dnia 2 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.57.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 marca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2006/36/WE z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.88.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 kwietnia 2006 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2002/29/WE z dnia 19 marca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.77.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 marca 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2003/21/WE z dnia 24 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.78.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 marca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2003/46/WE z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 czerwca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2004/32/WE z dnia 17 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.85.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 marca 2004 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2004/522/WE z dnia 28 czerwca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.228.18) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2005/18/WE z dnia 2 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.57.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 marca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2006/36/WE z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.88.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2007/40/WE z dnia 28 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.169.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lipca 2007 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.127.38 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2001/32/WE uznająca chronione strefy narażone na szczególne ryzyko dla zdrowia roślin we Wspólnocie oraz uchylająca dyrektywę 92/76/EWG |
| Data aktu: | 08/05/2001 |
| Data ogłoszenia: | 09/05/2001 |
| Data wejścia w życie: | 09/05/2001, 01/05/2004, 22/05/2001 |