(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2000/609/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2000 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/494/EWG z dnia 26 czerwca 1991 r. w spawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulującą handel wewnątrzwspólnotowy oraz przywóz świeżego mięsa drobiowego z państw trzecich(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/89/WE(2), w szczególności jej art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 1, art. 12, 14 ust. 1 art. 14a,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/118/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego, regulującą handel i przywóz do Wspólnoty produktów nieobjętych wyżej wymienionymi warunkami ustanowionymi w szczególnych zasadach wspólnotowych określonych w pkt I załącznika A(1) do dyrektywy 89/662/EWG oraz w zakresie czynników chorobotwórczych, do dyrektywy 90/425/EWG(3), ostatnio zmienionej dyrektywą 97/79/WE(4), w szczególności jej art. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ptaki bezgrzebieniowe są "drobiem" zgodnie z art. 2 dyrektywy 91/494/EWG, jak również "hodowlaną dziczyzną" zgodnie z dyrektywą Rady 91/495/EWG z dnia 27 listopada 1990 r., dotyczącą zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu mięsa króliczego oraz dziczyzny hodowlanej(5).
(2) Mięso ptaków bezgrzebieniowych może być przywożone z państw trzecich, jeżeli będą spełnione co najmniej wymagania zdrowotne zwierząt określone w rozdziale III dyrektywy 91/494/EWG oraz, zgodnie z rozdziałem 11 załącznika I do dyrektywy 92/118/EWG, wymagania zdrowia publicznego określone w rozdziale III dyrektywy 91/495/EWG.
(3) Na skutek niniejszej decyzji art. 17 dyrektywy 91/495/EWG staje się nieaktualny dla świeżego mięsa hodowlanych ptaków bezgrzebieniowych.
(4) Decyzja Komisji 94/984/WE z dnia 20 grudnia 1994 r., ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne dla przywozu świeżego mięsa drobiowego z niektórych państw trzecich(6), ostatnio zmieniona decyzją 2000/352/EWG(7), ani decyzja Komisji 97/219/WE z 28 lutego 1997 r., ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka i mięsa króliczego z państw trzecich(8), zmieniona decyzją Komisji 2000/160/WE(9), nie mają zastosowania do mięsa ptaków bezgrzebieniowych, ponieważ ptaki te są wyłączone z zakresu powyższych decyzji.
(5) Niezbędne jest ustanowienie warunków zdrowotnych zwierząt i zdrowia publicznego oraz świadectw weterynaryjnych przy przywozie mięsa hodowlanych ptaków bezgrzebieniowych do Wspólnoty.
(6) Decyzja Komisji 96/659/WE z dnia 22 listopada 1996 r., dotycząca środków ochronnych w odniesieniu do kongijsko-krymskiej gorączki krwotocznej(10), ostatnio zmieniona decyzją 97/183/WE(11), upoważnia Państwa Członkowskie do przywozu mięsa ptaków bezgrzebieniowych, pod warunkiem udzielenia dodatkowych gwarancji odnośnie do kongijsko-krymskiej gorączki krwotocznej; gwarancje te powinny być wzięte pod uwagę.
(7) Republika Czech, Izrael i Szwajcaria nie są wolne od rzekomego pomoru drobiu, jednakże stosują one środki kontroli rzekomego pomoru drobiu co najmniej równoważne tym ustanowionym w dyrektywie Rady 92/66/EWG(12), ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.
(8) Na tej podstawie właściwe jest, aby dopuścić przywóz mięsa hodowlanych ptaków bezgrzebieniowych ze wspomnianych krajów.
(9) Niektóre państwa trzecie nie są wolne od rzekomego pomoru drobiu i nie stosują środków, które byłyby co najmniej równoważne tym ustalonym w dyrektywie Rady 92/66/EWG. Jednakże te kraje powinny mieć możliwość wywozu świeżego mięsa ptaków bezgrzebieniowych do Unii Europejskiej, pod warunkiem że stosowane przez nie środki kontroli wspomnianej choroby dają gwarancje zdrowia zwierząt co najmniej równoważne tym, jakie oferuje rozdział II dyrektywy 91/494/EWG.
(10) Namibia, Afryka Południowa i Zimbabwe udzieliły niezbędnych gwarancji, określonych powyżej, w celu umożliwienia przywozu mięsa hodowlanych ptaków bezgrzebieniowych zgodnie z warunkami ustalonymi w świadectwie w załączniku II część 2 model B w niniejszej decyzji i przedłożyły Komisji odpowiednio poparty statystyką plan pobierania próbek dla nadzoru nad rzekomym pomorem drobiu w gospodarstwach, z których hodowlane ptaki bezgrzebieniowe będą wysyłane na ubój do wywozu do UE.
(11) Dyrektywa Rady 93/119/WE z dnia 22 grudnia 1993 r., ustanawiająca ochronę zwierząt podczas uboju lub zabijania(13), powinna być wzięta pod uwagę przy ustanawianiu warunków dla przywozu mięsa ptaków bezgrzebieniowych z państw trzecich.
(12) Dyrektywa Rady 96/22/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r., dotycząca zakazu stosowania w gospodarstwach hodowlanych niektórych związków o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i ß-agonistycznym, i uchylająca dyrektywy 81/602/EWG, 88/146/EWG oraz 88/299/EWG(14) i dyrektywę Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach zwierzęcych oraz uchylająca dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG(15), są brane pod uwagę przy ustalaniu wymagań zdrowia publicznego dla przywozu mięsa ptaków bezgrzebieniowych.
(13) Należy sporządzić wykaz państw trzecich, którym zezwala się używać świadectw przy przywozie mięsa ptaków bezgrzebieniowych w celu uzyskania pełnej harmonizacji warunków przy przywozie mięsa ptaków bezgrzebieniowych.
(14) Niniejszy wykaz musi być sporządzony w oparciu o główny wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz świeżego mięsa drobiowego sporządzony na mocy decyzji Komisji 94/85/WE(16), ostatnio zmienionej decyzją 96/2/WE(17).
(15) Tunezja udzieliła niezbędnych gwarancji dla włączenia jej do wykazu ustalonego decyzją 94/85/WE.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji wynikają z procedury zgłaszania Porozumienia o zastosowaniu środków sanitarnych i fitosanitarnych (SPS), ustanowionej w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO).
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 września 2000 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 35.
(2) Dz.U. L 300 z 23.11.1999, str. 17.
(3) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.
(4) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 31.
(5) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 41.
(6) Dz.U. L 378 z 31.12.1994, str. 11.
(7) Dz.U. L 124 z 25.5.2000, str. 64.
(8) Dz.U. L 88 z 3.4.1997, str. 45.
(9) Dz.U. L 51 z 24.2.2000, str. 37.
(10) Dz.U. L 302 z 26.11.1996, str. 27.
(11) Dz.U. L 76 z 18.3.1997, str. 32.
(12) Dz.U. L 260 z 5.9.1992, str. 1.
(13) Dz.U. L 340 z 31.12.1993, str. 21.
(14) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 3.
(15) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 10.
(16) Dz.U. L 44 z 17.2.1994, str. 31.
(17) Dz.U. L 1 z 3.1.1996, str. 6.
ZAŁĄCZNIKI
-zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2003/573/WE z dnia 31 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.194.89) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2003/810/WE z dnia 17 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.305.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 6 decyzji nr 2004/118/WE z dnia 28 stycznia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.36.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/804/WE z dnia 18 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.303.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2tiret drugierozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.258.49 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2000/609/WE ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie mięsa hodowlanych ptaków bezgrzebieniowych, zmieniająca decyzję 94/85/WE ustalającą wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz świeżego mięsa drobiowego |
| Data aktu: | 29/09/2000 |
| Data ogłoszenia: | 12/10/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2000, 01/05/2004, 12/10/2000 |