Rozporządzenie 528/1999 ustanawiające środki w celu poprawy jakości produkcji oliwy z oliwek

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 528/1999
z dnia 10 marca 1999 r.
ustanawiające środki w celu poprawy jakości produkcji oliwy z oliwek i oliwek stołowych 1

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1638/98(2), w szczególności jego art. 5 ust. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z art. 5 rozporządzenia nr 136/66/EWG, 1,4 % pomocy produkcyjnej dla plantatorów oliwek przyznawane jest w celu finansowania regionalnych środków w Państwach Członkowskich w celu poprawy jakości produkcji oliwy z oliwek i wpływu na środowisko; środki te, a także zadania, które można powierzyć organizacjom producentów powinny być określone;

w związku ze źródłami finansowania, podejmowane działania powinny bezpośrednio dotyczyć plantatorów oliwek lub olejarni; celem tych działań jest produkcja oliwy z oliwek pierwszego tłoczenia w warunkach zachowania lub poprawy środowiska; w efekcie działania te muszą dostarczać olejarniom oliwek o cennych właściwościach i spowodować poprawę warunków tłoczenia i przechowywania oliwek;

sposób funkcjonowania sektora sprawia, że środki poprawy jakości powinny być wprowadzane w ciągu 12-miesięcznych okresów, rozpoczynając od dnia 1 maja każdego roku; działania w odniesieniu do każdego okresu muszą być ujęte w programie narodowym; Państwa Członkowskie muszą sporządzać i wykonywać swoje programy narodowe;

wydatki w każdym okresie muszą opierać się na odliczeniu z pomocy produkcyjnej w odniesieniu do roku gospodarczego poprzedzającego rok rozpoczęcia programu; produkcję szacuje Komisja zgodnie z art. 17a ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2261/84 z dnia 17 lipca 1984 ustanawiającego ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1639/98(4); wydatki na wykonanie programów muszą być zarządzane i kontrolowane w każdym państwie zgodnie z zasadami wspólnotowymi;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 2
1.
Niniejsze rozporządzenie określa środki oraz tryb postępowania w celu poprawy jakości produkcji oliwy z oliwek oraz oliwek stołowych na szczeblu regionalnym oraz jej wpływ na środowisko.
2.
Środki odnoszą się do 12-miesięcznych cykli produkcyjnych, rozpoczynających się od dnia 1 maja każdego roku i obejmują:

a) działania przeciwko mszycy oliwkowej i innym szkodliwym organizmom łącznie z uzgodnieniami dotyczącymi tępienia, ostrzegania i szacowania;

b) poprawa warunków hodowli i pielęgnacji drzewek oliwnych, zbioru, przechowywania i przetwarzania oliwek oraz przechowywania otrzymanej oliwy i oliwek stołowych;

c) pomoc techniczna dla plantatorów, młynów i zakładów zajmujących się przetwórstwem oliwek stołowych, aby wspomóc poprawę środowiska, jakość produkowanych oliwek oraz ich przetwarzanie na oliwę i oliwki stołowe;

d) poprawa zbytu wytłoczyn i pozostałości z przetwarzania, tak aby nie szkodzić środowisku;

e) szkolenie, dostarczanie informacji oraz prezentacje dla rolników, młynów i zakładów zajmujących się przetwórstwem oliwek stołowych na temat jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz wpływu na środowisko produkcji oliwy z oliwek i oliwek stołowych;

f) tworzenie i działanie na poziomie regionalnym, okręgowym lub organizacji producentów laboratoriów analizy oliwy z oliwek pierwszego tłoczenia;

g) współpraca z wyspecjalizowanymi agencjami w sprawie programów badawczych w celu poprawy jakości oliwy z oliwek pierwszego tłoczenia oraz oliwek stołowych i tym samym pomocy w poprawie środowiska.

3.
Działanie na mocy ust. 2 lit. a) i b) kładzie szczególny nacisk na metody zintegrowanej kontroli biologicznej.

Środki owadobójcze przeciwko musze oliwkowej muszą być stosowane w powiązaniu z przynętami białkowymi. Jednakże w szczególnych okolicznościach może być dopuszczone stosowanie środków owadobójczych bez przynęt białkowych pod kierunkiem agencji odpowiedzialnej za ustalanie zabiegów. Środki owadobójcze i ich sposób stosowania musi być taki, aby poziom pozostałości w oliwkach z określonych stref lub w produkowanej z nich oliwie czy oliwkach stołowych nie przekraczał najwyższych dopuszczalnych poziomów ustalonych w prawodawstwie wspólnotowym.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie ustanawiają do dnia 31 marca każdego roku program działania na kolejny cykl produkcyjny.

Program obejmuje:

a) szczegółowy opis przewidywanych działań, łącznie z długością trwania i kosztami;

b) wykaz potrzebnych produktów i materiałów, z kosztami jednostkowymi;

c) wykaz ośrodków, agencji lub organizacji producentów odpowiedzialnych za wykonanie tych środków.

Umowy i porozumienia z ośrodkami, agencjami czy organizacjami producentów odpowiedzialnymi za wykonanie tych działań oraz przepisy administracyjne ustanowione przez Państwa Członkowskie w odniesieniu do tych organów, zawiera się z mocą od lub wchodzą w życie na początku danego cyklu produkcyjnego. Obowiązywanie takich umów i porozumień może być przewidywane na wiele lat z zastrzeżeniem dostosowań wynikających z kolejnych programów. Przygotowuje się je przy pomocy standardowych warunków umów udostępnianych przez Komisję.

Państwo Członkowskie zatwierdza i wykonuje program na swoją odpowiedzialność.

2.
Corocznie, przed dniem 1 maja, Państwo Członkowskie będące producentem powiadamia Komisję o planowanych środkach w następnym cyklu produkcyjnym, wymienionych według kategorii wskazanych w art. 1 ust. 2, oraz o ich szacunkowych kosztach.
Artykuł  3
1.
Wydatki na środki określone w niniejszym rozporządzeniu są finansowane z odliczenia z pomocy produkcyjnej dokonanego zgodnie z art. 5 rozporządzenia nr 136/66/EWG.
2. 3
Komisja ustala w ramach procedury przewidzianej w art. 38 rozporządzenia nr 136/66/EWG, w odniesieniu do każdego cyklu produkcyjnego określonego w art. 1 ust. 2 i każdego Państwa Członkowskiego będącego producentem, pułapy finansowe dla środków kwalifikujących się do zwrotu przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

Pułapy ustala się na podstawie odliczenia z pomocy produkcyjnej, określonego zgodnie z art. 17a ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84 w odniesieniu do roku gospodarczego kończącego się w roku poprzedzającym rozpoczęcie danego cyklu produkcyjnego.

Pułapy są dostosowane w oparciu o różnicę między kalkulacją potrącenia z pomocy w oparciu o szacowaną produkcję a kalkulacją opartą o rzeczywistą produkcję w roku gospodarczym poprzedzającym ten, na podstawie którego ustalane są pułapy zgodnie z akapitem drugim.

3. 4
Jeżeli zasoby określone w ust. 1 nie są wystarczające na pokrycie wydatków na środki objęte programem dla cyklu produkcyjnego, Państwo Członkowskie może dokonać dodatkowego wkładu finansowego równego nie więcej niż 50 % finansowania przez Wspólnotę na każdy z tych środków osobno. Ten wkład nie może być finansowany z odliczenia z pomocy produkcyjnej.
Artykuł  4
1.
Wydatki w programie przyjętym przez Państwo Członkowskie kwalifikują się na podstawie niniejszego rozporządzenia jedynie wtedy, jeżeli te środki nie są objęte innym finansowaniem przez Wspólnotę.

Jedynie najwyżej 75 % kwalifikuje się w przypadku wydatków na:

– wykonanie wymaganych działań do celów określonych w art. 1 ust. 2 lit. a),

– wynagrodzenia personelu laboratoriów określonych w art. 1 ust. 2 lit. f).

2.
Ogólne koszty wykonawców, łącznie z podwykonawcami, ogranicza się do 2 % całości kwalifikujących się wydatków.
Artykuł  5
1.
Płatności związane z:

– umowami i porozumieniami zawartymi lub przyjętymi przez Państwo Członkowskie z ośrodkami, agencjami czy organizacjami producentów odpowiedzialnymi za wykonanie tych środków,

– przepisami administracyjnymi Państwa Członkowskiego w powiązaniu z takimi ośrodkami, agencjami czy organizacjami producentów,

dokonuje się po przedstawieniu dokumentów uzasadniających wydatki oraz po zweryfikowaniu przez właściwe organy tychże dokumentów i spełnienia określonych zobowiązań.

Właściwy organ dokonuje płatności określonych powyżej w ciągu 60 dni kalendarzowych od złożenia wniosku. Niemniej jednak ten nieprzekraczalny termin może być w każdej chwili zawieszony w ciągu 60-dniowego okresu po złożeniu wniosku o płatność, poprzez poinformowanie wykonawcy wierzyciela, że jego wniosek nie jest dopuszczalny, dlatego, że suma nie jest wymagalna z powodu braku odpowiednich dowodów na wszystkie dodatkowe wnioski, lub gdy właściwy organ zażąda dodatkowych informacji lub kontroli. Termin nieprzekraczalny rozpoczyna się na nowo od daty otrzymania żądanej informacji, która musi być wysłana w ciągu 30 dni kalendarzowych. Z wyjątkiem przypadków "siły wyższej" wszelkie opóźnienia w płatnościach powodują obniżenie zwrotu kosztów Państwu Członkowskiemu zgodnie z zasadami ustanowionymi w art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 296/96(5)

2.
Umowy lub porozumienia nie mogą być zawarte dopóki zabezpieczenie w wysokości 15 % maksymalnego finansowania przez Wspólnotę nie zostanie wniesione, aby zagwarantować właściwe ich wykonanie. Zabezpieczenie powinno być wniesione zgodnie z tytułem III rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85(6).

Jednakże jeżeli wykonawcą jest organ publiczny lub quasi publiczny, pisemna gwarancja od jego organu nadzorczego na kwotę równą procentowi określonemu w poprzednim akapicie, może być uznana przez właściwy organ, pod warunkiem że organ nadzorczy podejmie się weryfikacji, czy:

– podjęte zobowiązania zostały wykonane właściwie, i

– otrzymane sumy wykorzystano właściwie w odniesieniu do wykonania podjętych zobowiązań.

Dowód złożenia zabezpieczenia musi dotrzeć do właściwego organu przed upływem terminu określonego w ust. 1 akapit drugi.

3.
Zobowiązaniem pierwotnym w znaczeniu art. 20 rozporządzenia (EWG) nr 2220/85 jest wykonanie środków zawartych w umowie.
4.
W przypadku wieloletnich umów lub porozumień, zabezpieczenie oblicza się na podstawie wartości każdej ich rocznej części.
5.
Zwolnienie zabezpieczenia zależy od weryfikacji przez Państwo Członkowskie wykonania w terminie środków wyszczególnionych w umowie czy porozumieniu, lub w trakcie odpowiedniego okresu rocznego.
6.
Wszystkie ośrodki, agencje i organizacje producentów odpowiedzialne za wykonanie środków, przedstawiają Państwu Członkowskiemu w ciągu dwóch miesięcy od ostatecznego terminu wykonania, szczegółowe sprawozdanie z wykorzystania przyznanych funduszy wspólnotowych i końcowym efekcie wspomnianych środków. Jeżeli sprawozdanie przedstawione jest po dwumiesięcznym terminie, 3 % wkładu Wspólnoty na omawiane środki zostanie zatrzymane za każdy miesiąc lub jego część, o którą opóźniono sprawozdanie.
Artykuł  6
1.
W ciągu 30 dni kalendarzowych od zawarcia umowy, wykonawca może przedstawić wniosek o zaliczkę właściwemu organowi wraz z zabezpieczeniem określonym w ust. 3 poniżej. Wnioski o zaliczkę nie mogą być składane po upływie 30 dni.

Zaliczki mogą wynosić maksymalnie 30 % kwoty finansowania przez Wspólnotę.

2.
Właściwy organ musi wypłacić zaliczkę w ciągu 30 dni kalendarzowych od złożenia wniosku o zaliczkę. Artykuł 4 rozporządzenia (WE) nr 296/96 stosuje się, gdy płatność jest opóźniona.
3.
Zaliczka jest wypłacana, gdy wykonawca złoży zabezpieczenie równe 110 % zaliczki właściwemu organowi, zgodnie z tytułem III rozporządzenia (EWG) nr 2220/85.

Jednakże jeżeli wykonawcą jest organ publiczny lub quasi publiczny, pisemna gwarancja od organu nadzoru na sumę odpowiadającą procentowi określonemu w poprzednim akapicie może być uznana przez właściwy organ, pod warunkiem że organ nadzoru zgodzi się zapłacić kwotę objętą zabezpieczeniem, gdyby prawo do zaliczki nie zostało ustalone.

4.
Uwolnienie zabezpieczeń zależy od:

– przekazania Państwu Członkowskiemu dokumentów na poparcie poczynionych wydatków,

– weryfikacji dokumentów i ustalenia, czy wymienione zobowiązania zostały spełnione.

Artykuł  7

Jeżeli zabezpieczenie określone w art. 5 lub 6 przepada lub ulega potrąceniu zgodnie z art. 5 ust. 6, dana kwota ulega potrąceniu z wydatków Sekcji Gwarancji EFOGR.

Artykuł  8
1.
Państwa Członkowskie stosują system kontroli, w celu sprawdzenia czy działania zawarte w programach, którym przyznano finansowanie, są właściwie wykonane. Obejmuje to:

– kontrolę administracji i księgowości w odniesieniu do poniesionych kosztów,

– kontrolę, w szczególności na miejscu, polegającą na weryfikowaniu zgodności wykonanych działań z przepisami umowy lub porozumienia lub przepisami administracyjnymi.

2.
Państwa Członkowskie informują Komisję o planowanym systemie kontroli przy przekazywaniu informacji zgodnie z art. 2 ust. 2.

Komisja może zażądać od Państw Członkowskich takich zmian w systemie kontroli, jakie uzna za niezbędne.

3.
Krótkie sprawozdanie z wykonania programu i kontroli jest przekazywane przez Państwa Członkowskie do Komisji do dnia 1 października r. po każdym cyklu produkcyjnym.

Jest to podsumowanie środków planowanych i przeprowadzonych w kategoriach zgodnie z art. 2 ust. 2, i w odniesieniu do każdego działania podane są przydzielone koszta, wykonane kontrole i ocena osiągniętych wyników, wpływu na środowisko i napotkanych problemów.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 1999 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.

(3) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.

(4) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 38.

(5) Dz.U. L 39 z 17.2.1996, str. 5.

(6) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 629/2003 z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.92.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2001 r.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 629/2003 z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.92.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2001 r.
3 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 593/2001 z dnia 27 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.88.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2001 r.
4 Art. 3 ust. 3:

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 253/2004 z dnia 13 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.44.9). wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 21 lutego 2004 r.

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 126/2005 z dnia 27 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.11) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 maja 2005 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024