Decyzja 1999/177/WE ustanawiająca warunki odstępstwa dla skrzyń i palet z tworzyw w odniesieniu do poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych w dyrektywie 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 lutego 1999 r.
ustanawiająca warunki odstępstwa dla skrzyń i palet z tworzyw w odniesieniu do poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych w dyrektywie 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 246)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/177/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 marca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (1), w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

skrzynie i palety z tworzyw są opakowaniami, dla których wypełnienie warunków dyrektywy jest możliwe do wyegzekwowania;

wielokrotne używanie opakowań oraz powtórne przetwarzanie surowców z opakowań stanowi zasadniczy cel dyrektywy;

warunki odstępstwa dla nowych opakowań powinny z reguły mieć również zastosowanie do wszystkich opakowań w łańcuchu, do którego wprowadzane jest nowe opakowanie;

odstępstwo przestanie obowiązywać po 10 latach od wejścia w życie, chyba że zostanie podjęta decyzja o jego przedłużeniu zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21 dyrektywy 94/62/WE;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 21 dyrektywy 94/62/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ma zastosowanie w odniesieniu do wszystkich opakowań, o których mowa w dyrektywie 94/62/WE i ma na celu ustalenie warunków, zgodnie z którymi poziomy stężeń przewidziane w art. 11 dyrektywy 94/62/WE mogą nie mieć zastosowania w przypadku skrzyń i palet z tworzyw wykorzystywanych w zamkniętym i kontrolowanym obiegu, bez uszczerbku dla odstępstwa w art. 22 dyrektywy 94/62/WE.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

– mają zastosowanie definicje zawarte w art. 3 dyrektywy 94/62/WE,

– "wprowadzenie celowe" oznacza działanie polegające na umyślnym użyciu w składzie chemicznym opakowania lub składnika opakowania substancji, której trwałe występowanie w opakowaniu końcowym lub składniku opakowania jest pożądane dla zapewnienia mu określonej cechy, wyglądu lub jakości. Stosowanie materiałów pochodzących z odzysku, z których część może zawierać pewne ilości metali będących przedmiotem uregulowań, jako materiału produkcyjnego do wytwarzania nowych materiałów opakowaniowych nie uważa się za wprowadzenie celowe,

– "występowanie przypadkowe" oznacza występowanie metalu jako niezamierzonego składnika opakowania lub elementu opakowania,

– "obieg zamknięty" oznacza taki obieg produktu, w którym cyrkulacja wyrobów regulowana jest za pomocą systemu odzysku i kontrolowanej dystrybucji oraz w którym odzyskiwany materiał pochodzi tylko z opakowań zamkniętego obiegu, tak aby wprowadzanie materiału z zewnątrz odbywało się jedynie w takiej minimalnej ilości, jaką warunkują możliwości techniczne, oraz z którego to obiegu jednostki te mogą zostać usunięte jedynie w toku specjalnie wprowadzonej procedury, tak aby wskaźniki odzysku przybierały jak najwyższe wartości.

Artykuł  3

Skrzynie i palety z tworzyw mogą przekroczyć granice 600 ppm, 250 ppm i 100 ppm (wagowo) sumy stężeń ołowiu, kadmu, rtęci oraz chromu sześciowartościowego w przypadku zgodności ze wszystkimi warunkami ustanowionymi w art. 4 i 5 niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Skrzynia lub paleta z tworzywa, której dotyczy niniejsze odstępstwo, musi być wyprodukowana w procesie kontrolowanego powtórnego przetwarzania, w którym materiał pochodzi jedynie z innych skrzyń lub palet z tworzyw i w którym wprowadzanie materiału z zewnątrz odbywa się jedynie w takiej minimalnej ilości, na jaką pozwalają możliwości techniczne, maksymalnie do 20 % wagi. Wycofane opakowania niepodlegające odzyskowi traktowane będą zgodnie z art. 5 niniejszej decyzji.

Ołów, kadm, rtęć czy chrom sześciowartościowy nie może być wprowadzony celowo jako komponent w czasie produkcji lub dystrybucji. Odróżnić tutaj należy przypadkowe występowanie któregokolwiek z tych komponentów.

W przypadku skrzyń lub palet z tworzyw, których dotyczy niniejsze odstępstwo, limity stężenia mogą zostać przekroczone tylko w wyniku dodania materiałów pochodzących z odzysku.

Artykuł  5

Skrzynie lub palety z tworzyw podlegające niniejszej decyzji należy wprowadzać w systemie dystrybucji i odzysku kontrolowanego na następujących warunkach:

nowe skrzynie lub palety z tworzyw zawierające metale, o których mowa w decyzji, są oznaczone w sposób trwały i widoczny,

ustanawia się system inwentaryzacji i rejestracji, włączając w to metodę odpowiedzialności finansowej i ustawowej, w celu dokumentowania zgodności z niniejszą decyzją, włączając w to wskaźniki zwrotu, czyli procent jednostek zawracanych, których nie usuwa się po wykorzystaniu, ale zwraca producentowi, podmiotowi pakującemu/napełniającemu lub upoważnionemu przedstawicielowi. Wskaźniki zwrotu są możliwie najwyższe, lecz w żadnym przypadku nie mogą być niższe od 90 % w ciągu czasu życia skrzyni czy palety z tworzywa. System taki umożliwia wyliczenie, ile jednostek zwrotnych znajduje się użyciu, a ile zostało wycofanych z użycia,

wszystkie zwrócone jednostki nienadające się do ponownego wykorzystania są usuwane w wyniku procedury specjalnie zatwierdzonej przez odpowiednie organy albo poddawane powtórnemu przetwarzaniu, tak aby odzyskiwany materiał składał się ze skrzyń i palet z tworzyw znajdujących się w obiegu, a wprowadzanie materiału z zewnątrz było na tyle minimalne, na ile tylko pozwalają możliwości techniczne; maksymalnie do 20 % wagowo,

producent lub jego upoważniony przedstawiciel corocznie sporządza pisemną deklarację zgodności prowadzonych działań z warunkami decyzji, w tym roczny raport ukazujący, w jaki sposób zostały spełnione warunki niniejszej decyzji. W raporcie zawiera się informacje o ewentualnych zmianach dotyczących systemu i upoważnionych przedstawicieli,

producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje wspomnianą dokumentację do dyspozycji odpowiednich organów krajowych dla celów inspekcji przez co najmniej cztery lata,

jeżeli ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie prowadzi działalności na terenie Wspólnoty, obowiązek udostępniania dokumentacji technicznej spoczywa na osobie, która wprowadza produkt na rynek Wspólnoty.

Artykuł  6

Wyżej wymienione wymogi dotyczą wyjątków od art. 11 dyrektywy 94/62/WE i pozostają bez uszczerbku dla procedur oceny zgodności przewidzianych w art. 9 tej dyrektywy.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja wygasa po 10 latach od wejścia w życie.

Artykuł  8

W ramach sprawozdania, które ma zostać przedłożone zgodnie z art. 17 dyrektywy 94/62/WE, Państwa Członkowskie powiadamiają o wprowadzanych przez siebie praktycznych środkach, w tym o mechanizmach kontroli, inspekcjach itd.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lutego 1999 r.

W imieniu Komisji
Ritt BJERREGAARD
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 10.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.56.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/177/WE ustanawiająca warunki odstępstwa dla skrzyń i palet z tworzyw w odniesieniu do poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych w dyrektywie 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych
Data aktu: 08/02/1999
Data ogłoszenia: 04/03/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/02/1999