Statut Komitetu Ekonomiczno-Finansowego.

STATUT KOMITETU EKONOMICZNO-FINANSOWEGO *

Artykuł  1

Komitet Ekonomiczno-Finansowy ("Komitet") wykonuje zadania opisane w art. 134 ust. 2 i 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Artykuł  2

Komitet może między innymi:

być konsultowany w toku procedury prowadzącej do podjęcia decyzji odnoszących się do mechanizmu kursowego trzeciego etapu unii gospodarczej i walutowej,
bez uszczerbku dla postanowień art. 240 Traktatu, przygotowywać na użytek Rady przeglądy ewolucji kursu walutowego euro,
tworzyć ramy, w których może być przygotowywany i kontynuowany dialog między Radą i Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) na poziomie urzędników wyższego szczebla z ministerstw, krajowych banków centralnych, Komisji oraz EBC.
Artykuł  3

Członkowie Komitetu oraz zastępcy członków kierują się, w wykonywaniu swoich funkcji, ogólnym interesem Unii.

Artykuł  4

Komitet zbiera się pod przewodnictwem przewodniczącego w dwóch konfiguracjach: z udziałem członków z administracji, krajowych banków centralnych, Komisji oraz EBC albo z udziałem członków z administracji, Komisji oraz EBC. Komitet w swoim pełnym składzie regularnie dokonuje przeglądu wykazu zagadnień, w przypadku omawiania których oczekuje się udziału w posiedzeniach członków z krajowych banków centralnych.

Artykuł  5

Opinie, sprawozdania i komunikaty przyjmuje się większością głosów członków, jeżeli wymagane jest głosowanie. Każdy członek Komitetu ma jeden głos. Kiedy jednak wydawana jest porada lub opinia w kwestiach, w odniesieniu do których Rada może następnie podjąć decyzję, członkowie z banków centralnych - o ile są obecni - i Komisji mogą w pełni uczestniczyć w dyskusjach, lecz nie biorą udziału w głosowaniu. Komitet informuje również o poglądach mniejszości lub głosach odrębnych wyrażonych w toku dyskusji.

Artykuł  6

Komitet wybiera, większością głosów swoich członków, przewodniczącego na dwuletnią kadencję, która jest odnawialna. Przewodniczącego wybiera się spośród grupy obejmującej członków Komitetu będących urzędnikami wyższego szczebla w administracjach krajowych i przewodniczącego organu przygotowawczego, o którym mowa w art. 1 Protokołu (nr 14) w sprawie Eurogrupy, składającego się z przedstawicieli ministrów do spraw finansów państw członkowskich, których walutą jest euro, oraz Komisji ("Grupa Robocza Eurogrupy").

Jeżeli przewodniczący Komitetu jest członkiem tego Komitetu z administracji krajowej, deleguje on swoje prawo głosu na swojego zastępcę.

Artykuł  7

W przypadku gdy przewodniczący Komitetu nie może wypełniać swoich obowiązków, jest on zastępowany przez wiceprzewodniczącego Komitetu. Wiceprzewodniczącego wybiera się na dwuletnią kadencję, większością głosów członków Komitetu. Wiceprzewodniczącego wybiera się spośród grupy obejmującej członków Komitetu będących urzędnikami wyższego szczebla w administracjach krajowych i przewodniczącego Grupy Roboczej Eurogrupy, chyba że przewodniczący Grupy Roboczej Eurogrupy został wybrany przewodniczącym Komitetu.

Artykuł  8

Jeżeli przewodniczący Grupy Roboczej Eurogrupy nie jest przewodniczącym Komitetu, może on uczestniczyć w posiedzeniach Komitetu i brać udział w dyskusjach, o ile Komitet nie zadecyduje inaczej.

O ile Komitet nie zadecyduje inaczej, zastępcy członków mogą uczestniczyć w posiedzeniach Komitetu. Zastępcy członków nie biorą udziału w głosowaniu. O ile Komitet nie zadecyduje inaczej, zastępcy nie uczestniczą w dyskusjach.

Członek, który nie może uczestniczyć w posiedzeniu Komitetu, może przekazać swoje funkcje jednemu z zastępców lub innemu członkowi. Przewodniczący i sekretarz Komitetu powinni zostać o tym powiadomieni na piśmie przed posiedzeniem. W wyjątkowych okolicznościach przewodniczący może zgodzić się na inne ustalenia.

Artykuł  9

Komitet może zlecić zbadanie poszczególnych kwestii zastępcom członków, podkomitetom lub grupom roboczym. W takich przypadkach organowi przewodniczy członek lub zastępca członka Komitetu, wyznaczony przez Komitet. Członkowie Komitetu, zastępcy członków i podkomitety lub grupy robocze mogą powoływać do pomocy ekspertów.

Artykuł  10

Komitet jest zwoływany przez przewodniczącego z jego inicjatywy albo na wniosek Rady, Komisji lub co najmniej czterech członków Komitetu.

Artykuł  11

Komitet jest co do zasady reprezentowany przez przewodniczącego; w szczególności przewodniczący może zostać upoważniony przez Komitet do składania sprawozdań z dyskusji oraz wydawania ustnych komentarzy w sprawie opinii i komunikatów przygotowywanych przez Komitet. Przewodniczący jest odpowiedzialny za kontakty Komitetu z Parlamentem Europejskim.

Artykuł  12

Prace Komitetu są poufne. Tę samą regułę stosuje się do prac zastępców członków oraz podkomitetów lub grup roboczych.

Artykuł  13

Komitet jest wspomagany przez sekretariat, działający pod kierunkiem sekretarza. Sekretarz i pracownicy sekretariatu są zapewniani przez Komisję. Sekretarz jest wyznaczany przez Komisję po konsultacjach z Komitetem. Sekretarz oraz jego pracownicy, wykonując swoje obowiązki na rzecz Komitetu, działają na podstawie instrukcji Komitetu.

Wydatki Komitetu są uwzględniane w preliminarzu Komisji.

Artykuł  14

Komitet przyjmuje swój regulamin.

* Z dniem 1 lipca 2003 r. tekst niniejszego statutu został zastąpiony przez tekst zawarty w załączniku do decyzji Rady nr 2003/476/WE z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.158.58), zgodnie z art. 1 tej decyzji.

Z dniem 9 maja 2012 r. tekst niniejszego statutu został zastąpiony przez tekst zawarty w załączniku do decyzji Rady 2012/245/UE·z·dnia·26·kwietnia·2012·r.·(Dz.U.UE.L.12.121.22), zgodnie z art. 1 tej decyzji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024