(Dz.U.UE L z dnia 23 grudnia 1999 r.)
RADA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 13 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
Układ o Partnerstwie i Współpracy (UPW) między Wspólnotami Europejskimi, ich Państwami Członkowskimi i Ukrainą wszedł w życie z dniem 1 marca 1998 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ WSPÓLNĄ STRATEGIĘ:
WIZJA UNII EUROPEJSKIEJ ODNOŚNIE DO JEJ PARTNERSTWA Z UKRAINĄ
– przyczynianie się do powstania stabilnej, otwartej i pluralistycznej demokracji na Ukrainie, regulowanej przez państwo prawa i wspierającej stabilnie funkcjonującą gospodarkę rynkową, co przyniesie korzyści całej ludności Ukrainy,
– współpraca z Ukrainą w dziedzinie utrzymania stabilności i bezpieczeństwa w Europie i na świecie oraz na wynajdywaniu skutecznych reakcji na wspólne wyzwania, jakie stoją przed kontynentem,
– zwiększenie ekonomicznej, politycznej i kulturalnej współpracy z Ukrainą, jak również współpracy w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
CELE GŁÓWNE
I. Wspieranie demokratycznych i gospodarczych procesów przemian na Ukrainie.
II. Zapewnienie stabilności i bezpieczeństwa oraz sprostanie wspólnym wyzwaniom stojącym przed kontynentem europejskim.
III. Wspieranie umocnionej współpracy między UE a Ukrainą w kontekście rozszerzenia UE.
I. Wspieranie demokratycznych i gospodarczych procesów przemian na Ukrainie
UE i Ukraina zainteresowane są przyśpieszeniem demokratycznych i gospodarczych procesów przemian na Ukrainie. Pomyślna przemiana Ukrainy przyniesie dobrobyt nie tylko Ukrainie, lecz również całemu regionowi. Aby procesy przemiany zakończyły się pomyślnie, muszą mieć miejsce reformy, które umocnią demokrację oraz państwo prawa, jak również reforma gospodarczo-społeczna mająca na względzie ustanowienie funkcjonującej gospodarki rynkowej.
UE proponuje umocnić współpracę z Ukrainą w następujących dziedzinach uznanych za priorytetowe:
I i) Konsolidacja demokracji, państwa prawa oraz instytucji publicznych na Ukrainie
I ii) Wspieranie gospodarczych procesów przemian na Ukrainie
II. Zapewnienie stabilności i bezpieczeństwa oraz sprostanie wspólnym wyzwaniom stojącym przed kontynentem europejskim
UE i Ukraina zainteresowane są utrzymaniem stabilności oraz bezpieczeństwa w wolnej i demokratycznej Europie. Sytuacja geopolityczna Ukrainy, położonej wzdłuż osi Północ- Południe oraz Wschód-Zachód, daje Ukrainie wyjątkową pozycję w Europie. UE uznaje regionalne znaczenie Ukrainy. W tym kontekście UE proponuje umocnić współpracę z Ukrainą, zwracając szczególną uwagę na bezpieczeństwo jądrowe oraz wzmocnienie dialogu politycznego, jak uwzględniono w ramach UPW, mając na uwadze sprawienie, by był on bardziej spójny i funkcjonalny.
UE pragnie pogłębić współpracę z Ukrainą, aby określić skuteczne reakcje na wyzwania, przed jakimi stoi kontynent europejski, z uwzględnieniem następujących kwestii:
II i) Współpraca mająca na celu wzmocnienie stabilizacji i bezpieczeństwa w Europie
II ii) Współpraca w dziedzinie środowiska naturalnego, energii i bezpieczeństwa jądrowego
III. Wspieranie umocnionej współpracy między UE a Ukrainą w kontekście rozszerzenia UE
W następstwie obecnie trwającego procesu rozszerzenia, niektóre z przyszłych Państw Członkowskich UE będą dzielić granicę zewnętrzną z Ukrainą. UE pragnie przyczynić się do obopólnej korzyści Unii oraz Ukrainy podczas tego procesu. W tym kontekście UE proponuje wzmocnioną współpracę z Ukrainą, ze zwróceniem szczególnej uwagi na współpracę w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. UE zachęca także Ukrainę do udziału w strukturach regionalnych, europejskich oraz światowych.
UE mogłaby wzmocnić współpracę z Ukrainą w następujących dziedzinach:
III i) Wspieranie integracji Ukrainy z gospodarką europejską i światową
III ii) Współpraca w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
III iii) Współpraca regionalna i przygraniczna z państwami sąsiadującymi
INSTRUMENTY I ŚRODKI
Postanowienia ogólne
Rada, Komisja i Państwa Członkowskie
– poddają przeglądowi, zgodnie z posiadanymi przez nie kompetencjami i możliwościami, istniejące działania, programy, instrumenty oraz politykę w celu zapewnienia ich spójności z niniejszą wspólną strategią, w oparciu o cele główne zawarte w części II oraz biorąc pod uwagę specyficzne inicjatywy wyszczególnione w części III;
– wykorzystują w pełni oraz w odpowiedni sposób istniejące instrumenty i środki, w szczególności UPW, jak również stosowne programy UE i Państw Członkowskich oraz opracowują i utrzymują w tym celu spis posiadanych zasobów Unii, Wspólnoty i Państw Członkowskich, przy pomocy których niniejsza wspólna strategia będzie wykonywana.
Koordynacja
Wykonywanie i przegląd
– zapewni, aby każda przyszła nowa Prezydencja zaprezentowała Radzie, w ramach swojego programu ogólnego, plan pracy dotyczący wykonania niniejszej wspólnej strategii, w oparciu o cele główne wymienione w części II oraz uwzględniając odpowiednio określone inicjatywy wymienione w części III,
– podda przeglądowi i oceni działania UE określone w niniejszej strategii oraz sporządzi raport dla Rady Europejskiej w sprawie postępu w osiąganiu jej celów nie rzadziej niż raz w roku,
– podda przeglądowi sytuację na Ukrainie oraz stan współpracy Ukrainy, jeśli chodzi o wykonywanie niniejszej strategii, poprzez sprawozdania okresowe sporządzane przez kierujących misją i dokona w tych sprawozdaniach oceny dla potrzeb Rady Europejskiej,
– tam gdzie jest to konieczne, przedłoży Radzie Europejskiej zalecenia odnośnie do zmian w części II i III niniejszej strategii.
Współpraca z Ukrainą
Szczególne inicjatywy
SZCZEGÓLNE INICJATYWY
Konsolidacja demokracji, zasad państwa prawa oraz instytucji publicznych na Ukrainie
– wspieranie wysiłków Ukrainy zmierzających do wypełnienia jej międzynarodowych demokratycznych zobowiązań oraz zobowiązań w zakresie praw człowieka, zgodnie z konkluzjami z Dublina, w szczególności w odniesieniu do zniesienia kary śmierci, promowania dobrych rządów oraz skutecznego i przejrzystego systemu prawnego, jak również demokratycznych samorządów lokalnych, między innymi we współpracy z Radą Europy i OBWE,
– ustanowienie regularnego dialogu pomiędzy instytucjami rzeczników praw obywatelskich Państw Członkowskich UE oraz Ukrainy w celu umocnienia roli tej instytucji na Ukrainie,
– zachęcanie Ukrainy do podpisywania, ratyfikowania i wykonywania odpowiednich międzynarodowych instrumentów w dziedzinie praw człowieka, zwłaszcza drugiego Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz Protokołu nr 6 do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności jak również Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącej Statusu Uchodźców,
– intensyfikowanie współpracy między dziennikarzami a odpowiednimi władzami, mającej na celu przyczynienie się do rozwoju wolnych środków masowego przekazu. Komisja we współpracy z Państwami Członkowskimi przeanalizuje możliwość udzielenia pomocy odnośnie do transmisji programu, takiego jak Euronews w telewizji ukraińskiej. Prace rozpoczną się do czerwca 2000 r.
Wspieranie gospodarczych procesów przemian na Ukrainie
– wspieranie rozwoju przejrzystych i stabilnych, nadzorczych oraz instytucjonalnych ram prawnych na Ukrainie, mających na celu promowanie zwiększonej aktywności gospodarczej oraz inwestycji krajowych i zagranicznych. Komisja przygotuje sprawozdanie w odniesieniu do tej inicjatywy do grudnia 2000 r. we współpracy z Państwami Członkowskimi i innymi właściwymi organami,
– promowanie stopniowego zbliżania ustawodawstwa ukraińskiego do prawodawstwa UE oraz jego wykonanie, w szczególności w dziedzinie polityki konkurencji, służb finansowych, norm i certyfikacji, polityki fiskalnej, jak równieżzatrudnienia i praw własności intelektualnej. Zachęca się Komisję do składania stosownych propozycji do czerwca 2000 r.,
– wspieranie rozwoju systemu opieki zdrowotnej, zwłaszcza świadomości na temat zdrowia publicznego oraz kształcenia w związku z ograniczeniem rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych. We współpracy z Państwami Członkowskimi i innymi właściwymi organami Komisja przygotuje raport w odniesieniu do tej inicjatywy do czerwca 2001 r.
– wspieraniu rozwoju dobrze ukierunkowanego systemu ubezpieczeń społecznych, w przypadku gdy chodzi o system udzielania pomocy społecznej oraz system emerytalny,
– wspieraniu dialogu społecznego oraz przestrzeganiu i wykonywaniu norm Międzynarodowej Organizacji Pracy, w przypadku gdy chodzi o siedem podstawowych norm pracy. W odniesieniu do ratyfikacji i wykonywania ustawodawstwa w dziedzinie zatrudnienia, szczególną uwagę należy zwrócić na kwestie równości płci.
Współpraca w celu umocnienia stabilizacji i bezpieczeństwa w Europie
– zbadanie możliwości ustanowienia regularnych spotkań z Ukrainą w celu prowadzenia dialogu przez ekspertów "Troiki" w obrębie grup roboczych WPZiB w sprawie rozbrojenia, nierozprzestrzeniania i wywozu broni konwencjonalnej w związku z organizowanymi spotkaniami w 2000 r./pierwszym półroczu 2000 r. Dialog w obrębie tych grup będzie miał na celu ustanowienie współpracy między UE a Ukrainą w następujących dziedzinach: nierozprzestrzenianie broni masowego rażenia, włącznie z bronią chemiczną, bronią strzelecką i bronią lekką, na bazie wspólnych działań w sprawie broni strzeleckiej (1999/34/WPZiB),
– rozważenie możliwości zintensyfikowania dialogu między UE a Ukrainą, mającego na celu promowanie odpowiedzialności i przejrzystości podczas przekazywania broni konwencjonalnej, przy pełnym wykorzystaniu kodeksu postępowania UE tam, gdzie stosowne,
– zbadanie możliwości bliższej współpracy w dziedzinie zapobiegania konfliktom oraz zarządzania w sytuacjach kryzysowych, między innymi, w ramach kompetentnych organizacji międzynarodowych, takich jak Organizacja Narodów Zjednoczonych i OBWE, oraz jeśli chodzi o polityczne uregulowanie konfliktów w regionie. Okresowe spotkania Ukrainy oraz "Troiki", grupy roboczej OBWE, pomogłyby ten cel osiągnąć. Jednym z celów byłaby współpraca z Ukrainą zmierzająca do opracowania wspólnych inicjatyw odnośnie do polityki zagranicznej w przypadku, gdy chodzi o zapobieganie konfliktom, oraz zarządzanie w sytuacjach kryzysowych w odniesieniu do określonych państw trzecich oraz regionów, zwłaszcza na obszarach sąsiadujących z Ukrainą.
– rozważenie umożliwienia udziału Ukrainie, kiedy UE korzysta z placówek dyplomatycznych UZE (Unii Zachodnioeuropejskiej), jeśli chodzi o misje obejmujące zakres zadań petersberskich,
– rozważenie środków mających wspomóc Ukrainę podczas wypełniania zobowiązań Konwencji o zakazie użycia, składowania, produkcji i transferu min przeciwpiechotnych oraz ich zniszczenia,
– rozważenie środków mających zapoczątkować współpracę między UE a Ukrainą w sprawie zapobiegania handlu bronią strzelecką, który to handel stanowi źródło niestabilności Ukrainy i innych państw w tym regionie. Po określeniu i zanalizowaniu sytuacji i potrzeb istniejących w regionie UE mogłaby opracować wspólne działania w tym zakresie w związku z:
1. wzmocnieniem zdolności kontrolnych policji i/lub miejscowych służb celnych;
2. uchwyceniem szczególnych rodzajów przestępstw podczas kursów szkoleniowych;
3. udoskonalaniem wymiany informacji między UE a Państwami Członkowskimi Europolu w celu poprawy analizy działalności kryminalnej dotyczącej broni strzeleckiej.
Współpraca w dziedzinie środowiska naturalnego, energii i bezpieczeństwa jądrowego
Poparcie dla integracji Ukrainy z gospodarką europejską i światową
Współpraca w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
– oceną skali nielegalnej imigracji przez Ukrainę. Państwa Członkowskie wraz z Komisją przeprowadzą analizę mocnych/słabych stron/możliwości/zagrożeń ("SWOT"), analizę istniejących mechanizmów wspomagających zwalczanie tych problemów do końca 2000 r.; w przypadku stwierdzenia słabych stron, UE rozważy działania zaradcze,
– ulepszeniem współpracy odnośnie do ponownego przyjęcia do kraju własnych obywateli, osób nieposiadających obywatelstwa oraz obywateli państw trzecich, uwzględniając zawarcie porozumienia w sprawie ponownego przyjęcia,
– poparciem dla pełnego zastosowania Konwencji genewskiej, włączając w to prawo do poszukiwania azylu oraz poszanowanie dla zasady "non-refoulement" (tj. zakazu zawracania obywatela poszukującego azylu wbrew jego woli do państwa, w którym byłby on narażony na łamanie wobec niego praw człowieka),
– ustanowieniem regularnego dialogu pomiędzy organami sądowymi Państw Członkowskich a Ukrainą w sprawach cywilnych i kryminalnych, włącznie poprzez zachęcanie Ukrainy do podpisywania, ratyfikowania i wykonywania kluczowych konwencji, takich jak Konwencja Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej,
– zaoferowaniem Ukrainie praktycznej pomocy w wykonywaniu ustawodawstwa w sprawie prania brudnych pieniędzy, gdy tylko nabierze mocy prawnej,
– ustanowieniem współpracy pomiędzy unijnymi organami wykonującymi prawo, Europolem a ukraińskimi władzami zajmującymi się egzekwowaniem prawa.
Współpraca regionalna oraz przygraniczna z państwami sąsiadującymi
– docelowe wykorzystanie już istniejących form współpracy przygranicznej, regionalnej oraz programów międzynarodowych. W tym kontekście należy poświęcić szczególną uwagę kwestiom zarządzania na granicach, włącznie z modernizacją techniczną przejść granicznych na granicy Ukrainy z Węgrami, Polską, Rumunią i Słowacją,
– dalszy rozwój programów Tacis, mających na celu ulepszenie sieci infrastrukturalnych, takich jak Inogate i Traceca, mających na celu poprawę współpracy gospodarczej w tym regionie.
Współpraca w dziedzinie kultury, programów bliźniaczych oraz programów wymiany
– promowanie edukacyjnych i naukowych programów wymiany pomiędzy szkołami, uniwersytetami oraz instytutami badań naukowych, przywiązując należytą uwagę do Centrum Nauki i Technologii na Ukrainie,
– promowanie programów bliźniaczych pomiędzy administracją państwową, regionalną i lokalną, jak również ze stowarzyszeniami zawodowymi, związkami zawodowymi, organizacjami pozarządowymi i mediami.
Komisja i Państwa Członkowskie skoordynują swoje programy. Komisja przestudiuje możliwość zaadaptowania w tym celu programów Unii (Tacis, Tempus i Democracy). Zostaną także wykorzystane dwustronne instrumenty Państw Członkowskich.
W oparciu o spis istniejących instrumentów (sporządzony przez Komisję w połączeniu z Sekretariatem Generalnym Rady) oraz o identyfikację misji na Ukrainie, Komisja przedstawi Radzie sprawozdanie do czerwca 2000 r. a następnie przedłoży odpowiednie wnioski w sprawie podjęcia konkretnych działań.
Publikacja
Sporządzono w Helsinkach, dnia 11 grudnia 1999 r.
| W imieniu Rady Europejskiej | |
| P. LIPPONEN | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.331.1 |
| Rodzaj: | Wspólna strategia |
| Tytuł: | Wspólna strategia w sprawie Ukrainy. |
| Data aktu: | 11/12/1999 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/12/1999 |








