uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Akt Przystąpienia Hiszpanii i Portugalii, w szczególności jego art. 25 ust. 4 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 25 Aktu Przystąpienia z 1995 r., Traktaty oraz akty instytucji Wspólnot stosuje się do Wysp Kanaryjskich, z zastrzeżeniem odstępstw wymienionych w niniejszym artykule oraz w protokole 2 do tego Aktu Przystąpienia.
(2) Biorąc pod uwagę położenie geograficzne, Wyspy Kanaryjskie napotykają wyjątkowe trudności, wynikające z odległości, statusu wysp, wulkanicznego terenu, który nie sprzyja rozwojowi produkcji rolnej i przemysłowej oraz braku zasobów naturalnych; Rada przyjęła szereg środków zmierzających do ściślejszej integracji Wysp Kanaryjskich ze Wspólnotą, w szczególności w ramach unii celnej.
(3) W tym kontekście istniejące uzgodnienia dotyczące podatków pośrednich, mające na celu w szczególności zrekompensowanie strat wynikających ze statusu wysp oraz z ich geograficznego oddalenia, wymagały stopniowej reformy i modernizacji, zgodnie z legislacją wspólnotową; w tym celu, wśród przyjętych środków, rozporządzenie (EWG) nr 1911/91(3) zezwala na stosowanie nowego podatku od produkcji i wywozu ("arbitrio sobre la producción y sobre las importaciones" [APIM]) na Wyspach Kanaryjskich do dnia 31 grudnia 2000 r.
(4) Ten podatek tymczasowy został nałożony w celu ułatwienia dostosowania lokalnej produkcji do wymogów jednolitego rynku poprzez system zwolnień; niektóre całkowite lub częściowe zwolnienia są udzielane w odniesieniu do lokalnie wytwarzanych towarów, według potrzeb gospodarczych i pod warunkiem że te zwolnienia przyczyniają się do wspierania lokalnej działalności bez zakłócania warunków wymiany handlowej, co mogłoby być sprzeczne ze wspólnym interesem.
(5) Na mocy art. 5 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 1911/91, Komisja dokonała analizy oddziaływania środków, podjętych w kontekście APIM, na gospodarkę Wysp Kanaryjskich oraz perspektyw integracji regionu z obszarem celnym Wspólnoty; analiza ta wykazała, że eliminacja APIM jest korzystna w odniesieniu do cen, a negatywna w odniesieniu do produkcji i zatrudnienia.
(6) Negatywny wpływ na produkcję i zatrudnienie różnicuje się jednakże w zależności od danego sektora gospodarki; chociaż czas pozwolił na dostosowanie się większości sektorów, pozostały jeszcze niektóre produkty pochodzące z wrażliwych sektorów gospodarki; Komisja, na wniosek hiszpańskich władz, zajęła się najbardziej słabymi sektorami oraz określiła wrażliwe produkty, a ponadto doszła do wniosków, iż taka słabość mogłaby w niektórych przypadkach prowadzić do rzeczywistego zaniku danego sektora.
(7) Po konsultacji z władzami hiszpańskimi okazało się, że stopniowe zmniejszanie podatku powinno zostać zawieszone do dnia 30 czerwca 2000 r. w przypadku niektórych wrażliwych produktów, w celu ułatwienia ich dostosowania do warunków rynkowych przed zniesieniem podatku; zawieszenie nie kwestionuje celów wprowadzenia Wspólnej Taryfy Celnej i eliminacji APIM, ale jest ograniczone wyłącznie do łagodzenia skutków gospodarczego dostosowania, które jest konieczne w celu całkowitego zniesienia podatku.
(8) Rozporządzenie (EWG) nr 1911/91 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(9) APIM przestanie obowiązywać dnia 31 grudnia 2000 r.; jednakże przed tą data Komisja, wraz z hiszpańskimi władzami zbada wpływ zawieszenia stopniowego zmniejszania podatku na dane sektory gospodarki, a w szczególności na produkty objęte niniejszym rozporządzeniem; w świetle wniosków z tych badań, Komisja, gdy będzie to konieczne, przedstawi Radzie propozycję dotyczącą środków podjętych zgodnie z Traktatem, w celu uniknięcia narażenia istnienia określonej lokalnej działalności produkcyjnej, która jest szczególnie słaba, dążąc jednocześnie do realizacji celów związanych z likwidacją podatku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 13 grudnia 1999 r.
| W imieniu Rady | |
| S. HASSI | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia dostarczona dnia 19 listopada 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 329 z 17.11.1999, str. 27.
(3) Dz.U. L 171 z 29.6.1991, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 284/92.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.326.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2674/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1911/91 w sprawie stosowania przepisów prawa wspólnotowego w odniesieniu do Wysp Kanaryjskich |
| Data aktu: | 13/12/1999 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/1999 |
| Data wejścia w życie: | 18/12/1999, 01/05/2004 |