Decyzja 1999/730/WPZiB wdrażająca wspólne działanie 1999/34/WPZiB w związku z wkładem Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Kambodży

DECYZJA RADY
z dnia 15 listopada 1999 r.
wdrażająca wspólne działanie 1999/34/WPZiB w związku z wkładem Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Kambodży

(1999/730/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 1999 r.)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając wspólne działanie 1999/34/WPZiB z dnia 17 grudnia 1998 r. w sprawie wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej(1), w szczególności art. 6, w powiązaniu z art. 23 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nadmierne i niekontrolowane gromadzenie i rozpowszechnianie ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej stanowi zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa oraz zmniejsza perspektywy stałego rozwoju; tak jest właśnie w przypadku Kambodży.

(2) W dążeniu do realizacji celów wymienionych w art. 1 wspólnego działania 1999/34/WPZiB, Unia Europejska przewiduje działania na odnośnych forach międzynarodowych w celu wspierania środków budowy zaufania oraz bodźców zachęcających do dobrowolnego przekazywania nadwyżek lub nielegalnie posiadanej ręcznej broni strzeleckiej, demobilizacji kombatantów oraz ich rehabilitacji i reintegracji; niniejsza decyzja ma na celu wdrożenie wspólnego działania 1999/34/WPZiB.

(3) Unia Europejska uważa, że wkład finansowy i pomoc techniczna miałyby na celu poparcie przez opinię publiczną cywilnego rozbrojenia, umocnienia i większego zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w proces odbioru i likwidacji broni zebranej i/lub nadwyżki zwróconej dzięki demobilizacji.

(4) Dlatego też Unia Europejska zamierza zaoferować finansowe wsparcie i pomoc techniczną zgodnie z tytułem II wspólnego działania 1999/34/WPZiB,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Unia Europejska wnosi wkład w promowanie kontroli, zbierania i zniszczenia broni w Kambodży.
2.
W tym celu Unia Europejska:

a) pomaga rządowi Kambodży w opracowaniu właściwych przepisów ustawowych i wykonawczych dotyczących własności, posiadania, używania, sprzedaży i transferów broni i amunicji,

b) pomaga rządowi Kambodży, policji i siłom bezpieczeństwa w opracowaniu wytycznych dotyczących lepszego rejestrowania i bezpieczeństwa posiadanej przez nich broni,

c) pomaga rządowi Kambodży, policji i siłom bezpieczeństwa w opracowaniu procedur dobrowolnego przekazywania ręcznej broni strzeleckiej oraz identyfikacji i niszczenia nadwyżki ręcznej broni strzeleckiej, szczególnie w związku z planowaną demobilizacją i restrukturyzacją sił zbrojnych,

d) wspiera programy społeczeństwa obywatelskiego służące podniesieniu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych z ręczną bronią strzelecką i bronią lekką oraz rozwojowi współpracy społeczeństwa obywatelskiego w procesie zbierania i niszczenia broni, w szczególności poprzez wspieranie działań organizacji pozarządowych.

Artykuł  2
1.
W celu realizacji zadań wymienionych w art. 1, Prezydencja wyznaczy Kierownika Projektu z siedzibą w Phnom Penh.
2.
Kierownik Projektu będzie wykonywał swoje działania w ramach kompetencji Prezydencji zgodnie z zakresem uprawnień wymienionym w załączniku.
3.
Kierownik Projektu składa okresowe sprawozdania Radzie lub desygnowanym przez nią organom za pośrednictwem Prezydencji wspieranej przez sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela ds. WPZiB.
4.
Podczas realizacji swoich działań Kierownik Projektu będzie współpracował, stosownie do okoliczności, z miejscowymi misjami dyplomatycznymi Państw Członkowskich i Komisją.
Artykuł  3
1. 1
Do celów określonych w art. 1 ustala się finansową kwotę referencyjną w wysokości 600.000 EUR.
2.
Rada stwierdza, że Komisja ukierunkuje swoje działania na rzecz osiągnięcia celów i priorytetów niniejszej decyzji proponując lub wdrażając właściwe środki wspólnotowe.
Artykuł  4 2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja w dniu 15 listopada 2006 r.

Artykuł  5 3

(skreślony)

Artykuł  6

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 listopada 1999 r.

W imieniu Rady
T. HALONEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 9 z 15.1.1999, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 4

ZAKRES OBOWIĄZKÓW KIEROWNIKA PROJEKTU (2006 r.)

1. Kierownik projektu, we współpracy z Kambodżańskimi Siłami Zbrojnymi, będzie nadal prowadził prace związane z prowadzeniem rejestrów, zarządzaniem i bezpieczeństwem zapasów broni oraz opracowywaniem polityk, wytycznych i praktyk w tej dziedzinie. W tym celu kierownik projektu będzie monitorował projekty uprzednio wdrożone w regionie wojskowym nr 1 (Stung Treng), regionie wojskowym nr 2 (Kampong Cham), regionie wojskowym nr 3 (Kampong Speu), regionie wojskowym nr 4 (Siem Reap), regionie wojskowym nr 5 (Battambang), specjalnym regionie wojskowym (Phnom Penh) oraz wdrożone projekty dotyczące Żandarmerii Królewskiej. W ścisłej współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej określi on i wdroży kolejny projekt dotyczący bezpiecznego magazynowania i rejestrowania broni Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej. Projekt ten będzie obejmował budowę obiektów do średnio- i krótkoterminowego składowania, prowadzenie szkoleń odpowiedniego personelu wszystkich szczebli oraz rejestrowanie wszelkiej broni w centralnej komputerowej bazie danych Ministerstwa Obrony. Wdrażany projekt powinien obejmować zapewnienie pomocy, przy wsparciu odpowiednich ekspertów, rządowemu programowi dotyczącemu organizowania publicznych ceremonii niszczenia nadwyżki broni oraz, w stosownych przypadkach, zebranej broni i nadwyżki broni, która może nadal znajdować się w posiadaniu wojska, policji i sił bezpieczeństwa.

2. W razie potrzeby, kierownik projektu będzie kontynuował działalność doradczą, oraz, gdy jest to możliwe, wspierał rząd, organizacje międzynarodowe oraz lokalne organizacje pozarządowe w kwestiach dotyczących bezpieczeństwa broni oraz bieżących i wcześniejszych działaniach prowadzonych w ramach programu ASAC UE.

3. Kierownik projektu zapewni ustanowienie właściwych procedur gwarantujących skuteczne monitorowanie i ocenę działań. W tym celu będzie on dążył do zapewnienia pełnej współpracy ze strony rządu Kambodży, policji i sił bezpieczeństwa.

4. Po zakończeniu projektu dotyczącego bezpiecznego przechowywania i rejestrowania broni Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej kierownik projektu wdroży plany przygotowane zgodnie z zakresem obowiązków kierownika projektu na rok 2005 w celu skonsolidowania prowadzonych rejestrów oraz zarządzania i zapewnienia bezpieczeństwa zapasów broni oraz w celu zamknięcia i zakończenia projektu.

1 Art. 3 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 lit. a) decyzji nr 2004/792/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.348.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 lit. a) decyzji nr 2005/784/WPZiB z dnia 7 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.295.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2005 r.

2 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 lit. b) decyzji nr 2004/792/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.348.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 lit. b) decyzji nr 2005/784/WPZiB z dnia 7 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.295.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2005 r.

3 Art. 5 skreślony przez art. 1 lit. c) decyzji nr 2005/784/WPZiB z dnia 7 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.295.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2005 r.
4 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2004/901/WPZiB z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.379.111) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 grudnia 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 lit. d) decyzji nr 2005/784/WPZiB z dnia 7 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.295.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 listopada 2005 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.294.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/730/WPZiB wdrażająca wspólne działanie 1999/34/WPZiB w związku z wkładem Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Kambodży
Data aktu: 15/11/1999
Data ogłoszenia: 16/11/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/11/1999