Decyzja 1999/726/WE w sprawie zapobiegania nadużyciom finansowym

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 7 października 1999 r.
w sprawie zapobiegania nadużyciom finansowym (EBC/1999/5)

(1999/726/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 listopada 1999 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem"), w szczególności jego art. 12.3,

uwzględniając wniosek Zarządu Europejskiego Banku Centralnego (EBC),

uwzględniając opinię Komitetu ds. Kadr EBC,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) EBC wraz instytucjami Wspólnoty Europejskiej oraz Państw Członkowskich przywiązuje ogromna wagę do ochrony wspólnotowych interesów finansowych oraz działań mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę wspólnotowych interesów finansowych.

(2) Posiedzenie Rady Europejskiej w Kolonii w czerwcu 1999 r. uznało za szczególnie pożądane, aby EBC przyłączył się do działań instytucji Wspólnoty Europejskiej mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych w Unii Europejskiej.

(3) EBC przywiązuje ogromną wagę do ochrony własnych interesów finansowych i działań mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę swoich interesów finansowych.

(4) Aby urzeczywistnić te cele, powinny zostać podjęte wszystkie dostępne środki, w szczególności w kontekście zadań śledczych powierzonych EBC i instytucjom Wspólnoty Europejskiej, przy utrzymywaniu dotychczasowego rozdziału i równowagi obowiązków między EBC a instytucjami Wspólnoty Europejskiej.

(5) Instytucje Wspólnoty Europejskiej oraz Państwa Członkowskie podjęły działania w celu zwalczania nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę wspólnotowych interesów finansowych na podstawie art. 280 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (zwanego dalej "Traktatem").

(6) Niezależność EBC jest przewidziana w Traktacie i Statucie; zgodnie z Traktatem i Statutem, EBC posiada swój własny budżet i własne zasoby finansowe oddzielne od zasobów finansowych Wspólnoty Europejskiej.

(7) W celu wzmocnienia środków dostępnych w celu zwalczania nadużyć finansowych, decyzją 1999/352/WE, EWWiS, Euroatom(1), Komisja ustanowiła między podległymi jej służbami Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), odpowiedzialny za prowadzenie postępowań administracyjnych mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych.

(8) Zwalczanie nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę interesów finansowych EBC jest podstawowym zadaniem Dyrekcji Audytu Wewnętrznego; Dyrekcja powyższa jest odpowiedzialna za prowadzenie postępowań administracyjnych mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych.

(9) Zwalczanie nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów w ramach EBC, należy rozumieć jako wykonywanie czynności podobnych do tych, które zostały zdefiniowane przez Parlament Europejski, Radę Unii Europejskiej oraz Komisję Wspólnot Europejskich, w ust. 1 akapit pierwszy Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 25 maja 1999 r.(2)

(10) Aby wzmocnić i rozszerzyć niezależność działań Dyrekcji Audytu Wewnętrznego w zwalczaniu nadużyć finansowych oraz innych bezprawnych czynów na szkodę interesów finansowych EBC, Dyrekcja powyższa będzie składać raporty Komitetowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, złożonego z wysoko wykwalifikowanych niezależnych specjalistów w tych dziedzinach pochodzących z zewnątrz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC

1.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC jest utworzony w celu wzmocnienia Dyrekcji Audytu Wewnętrznego w zakresie jej działań oraz w celu informowania o wszystkich sprawach związanych z ochroną i wykrywaniem nadużyć finansowych oraz innych bezprawnych czynów na szkodę interesów finansowych EBC jak również zapewnienia zgodności działań EBC z odpowiednimi wewnętrznymi normami i/lub przepisami kodeksu postępowania EBC. Skład i kompetencje Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC ustanawia się w niniejszym artykule.
2.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC jest odpowiedzialny za monitorowanie oraz wykrywanie czynów określonych w ust. 1 w ramach kompetencji EBC wykonywanych przez Dyrekcję Audytu Wewnętrznego.
3.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC jest złożony z trzech niezależnych osób pochodzących z zewnątrz, posiadających wybitne kwalifikacje odpowiednie do zakresu działalności Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC. Są one mianowane na mocy decyzji Rady Prezesów. Decyzja podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
4.
Kadencja członków Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC wynosi trzy lata i może być odnowiona tylko raz. Po wygaśnięciu kadencji członków będą oni pełnić swoje funkcje do czasu ich ponownego mianowania albo zastąpienia przez inne osoby.
5.
Wykonując swoje funkcje, członkowie Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC nie mogą żądać ani przyjmować poleceń od organów decyzyjnych EBC ani od instytucji lub organów Wspólnot Europejskich, żadnego z rządów lub jakiegokolwiek innego organu lub instytucji.
6.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC powołuje przewodniczącego i przyjmuje własny regulamin. Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC podejmuje decyzje większością głosów swych członków.
7.
Dyrekcja Audytu Wewnętrznego corocznie przesyła Komitetowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC program swoich działań określonych w ust. 1. Dyrekcja Audytu Wewnętrznego regularnie informuje Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC o swoich działaniach, w szczególności o postępowaniach, ich wynikach i działaniach podejmowanych w ich następstwie. Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC, tam gdzie uzna za właściwe, może wydać polecenia Dyrekcji Audytu Wewnętrznego w odniesieniu do sposobu wykonywania działań.

W przypadku postępowania trwającego dłużej niż sześć miesięcy, dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego informuje Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC o przyczynach dalszego trwania postępowania i przewidywanym terminie jego zakończenia. O takim przypadku Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC informuje Radę Prezesów.

Dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego informuje Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC o przypadkach niezastosowania się kierownictwa EBC lub organów decyzyjnych EBC do zaleceń odnoszących się do zapobiegania i wykrywania nadużyć finansowych lub odnoszących się do zgodności z odpowiednimi wewnętrznymi normami i/lub przepisami kodeksu postępowania EBC. Dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego informuje Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC o przypadkach, w których konieczne jest przekazanie informacji władzom sądowniczym Państwa Członkowskiego.

8.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC przynajmniej raz w roku będzie przedstawiał sprawozdanie ze swojej działalności Radzie Prezesów, zewnętrznym audytorom EBC oraz Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu. Komitet złoży sprawozdania dotyczące wyników postępowań Dyrekcji Audytu Wewnętrznego i działań podjętych w ich następstwie Radzie Prezesów, zewnętrznym audytorom oraz Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu.
9.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC jest odpowiedzialny za stosunki z Komitetem Nadzorującym Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) określonym w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1973/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady(3). Stosunki te oparte są na zasadach ustanowionych w decyzji EBC.
10.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC może poinformować właściwe krajowe władze sądownicze w przypadku gdy istotne dowody wskazują na fakt, że mogło dojść do naruszenia przepisów krajowego prawa karnego.
Artykuł  2

Odpowiedzialność za sprawozdania w sprawie nadużyć finansowych

Dyrekcja Audytu Wewnętrznego, zgodnie z niniejszą decyzją i obowiązującymi procedurami EBC, jest odpowiedzialna za prowadzenie postępowań i składanie sprawozdań we wszystkich sprawach związanych z zapobieganiem i wykrywaniem nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę interesów finansowych EBC oraz w sprawie zgodności z odpowiednimi normami wewnętrznymi i przepisami kodeksu postępowania EBC.

Artykuł  3

Niezależność

W celu zapewnienia Dyrekcji Audytu Wewnętrznego możliwości skutecznego prowadzenia postępowań i składania sprawozdań w sprawach związanych z zapobieganiem i wykrywaniem nadużyć finansowych przy zachowaniu odpowiedniego poziomu niezależności, dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego składa sprawozdania w sprawach związanych z nadużyciami finansowymi Komitetowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC określonemu w art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Informowanie osób w stosunku do których toczy się postępowanie

W przypadku gdy z postępowania w sprawie nadużyć finansowych wynika możliwość wyciągnięcia konsekwencji w stosunku do konkretnej osoby, dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego niezwłocznie informuje ją o tym fakcie, pod warunkiem że nie spowoduje to szkody dla postępowania. W jakimkolwiek przypadku zarzuty odnoszące się do konkretnej osoby nie mogą być sporządzone, zanim osobie tej nie umożliwi się wyrażenia poglądów w odniesieniu do całości stanu faktycznego, który jej dotyczy.

Jeśli po przeprowadzeniu postępowania w stosunku do osoby podejrzanej nie można wytoczyć sprawy, postępowanie jej dotyczące zostaje zamknięte i nie będą podejmowane żadne dalsze działania, na mocy decyzji dyrektora Dyrekcji Audytu Wewnętrznego, który informuje o tym w formie pisemnej osobę zainteresowaną.

Artykuł  5

Prowadzenie działalności

Działalność prowadzona na mocy niniejszej decyzji będzie wykonywana z zastrzeżeniem zarówno postanowień obu Traktatów, w szczególności art. 6. Traktatu o Unii Europejskiej, jak również Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich z uwzględnieniem warunków zatrudniania personelu Europejskiego Banku Centralnego oraz warunków zatrudniania czasowego.

Personel EBC ma obowiązek, a każda inna osoba może poinformować Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC lub Dyrekcję Audytu Wewnętrznego o wszystkich nadużyciach finansowych lub innych bezprawnych czynach na szkodę interesów finansowych EBC. Personel EBC nie może ponosić szkód z powodu niesłusznego lub dyskryminacyjnego traktowania w wyniku przyczynienia się do działań Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC lub Dyrekcji Audytu Wewnętrznego określonego w niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Skargi

Każdy członek personelu EBC może wnieść skargę do Zarządu lub Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC dotyczącą zaniechania, którego dopuściła Dyrekcja Audytu Wewnętrznego w zakresie działań określonych w niniejszej decyzji, powodującego dla niego niekorzystne skutki.

Artykuł  7

Poufność

Jakakolwiek informacja uzyskana w toku prowadzenia postępowania dotyczącego nadużyć finansowych, niezależnie od jej postaci, objęta jest tajemnicą zawodową ustanowioną w art. 38 Statutu. Członkowie Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC są zobowiązani do jej zachowania.

Artykuł  8

Publikacja i wejście w życie

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 7 października 1999 r.

Willem F. DUISENBERG
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 20.

(2) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 15.

(3) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024