Kambodża-Wspólnota Europejska. Umowa o współpracy. Luksemburg.1997.04.29.

UMOWA O WSPÓŁPRACY
między Wspólnotą Europejską a Królestwem Kambodży

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

z jednej strony, oraz

RZĄD KRÓLESTWA KAMBODŻY,

z drugiej strony,

zwane dalej "Stronami",

ZADOWOLENI z rozwoju handlu i współpracy między Wspólnotą Europejską, zwaną dalej "Wspólnotą" a Królestwem Kambodży, zwanym dalej "Kambodżą";

UZNAJĄC doskonałe stosunki i więzi przyjaźni oraz współpracy między Wspólnotą a Kambodżą;

POTWIERDZAJĄC wagę dalszego umacniania więzi między Wspólnotą a Kambodżą;

UZNAJĄC wagę, jaką Strony przywiązują do zasad Karty Narodów Zjednoczonych, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji Wiedeńskiej z 1993 roku oraz planu działania Światowej Konferencji na rzecz Praw Człowieka, Deklaracji Kopenhaskiej z 1995 roku w sprawie Rozwoju Społecznego oraz związanego z nią planu działania oraz Deklaracji Pekińskiej z 1995 roku i planu działania Czwartej Światowej Konferencji do spraw Kobiet;

UZNAJĄC wspólną wolę ujednolicania, pogłębiania i różnicowania stosunków między Stronami w dziedzinach wzajemnego zainteresowania w oparciu o równość, niedyskryminację, wzajemne korzyści i wzajemność;

UZNAJĄC pragnienie Stron dotyczące stworzenia sprzyjających warunków rozwoju handlu i inwestycji między Wspólnotą a Kambodżą oraz potrzebę przestrzegania zasad handlu międzynarodowego, którego jest wspieranie liberalizacji handlu w sposób stały, jawny i niedyskryminacyjny;

UWZGLĘDNIAJĄC potrzebę wspierania obecnego procesu reformy gospodarczej w celu zagwarantowania przejścia do gospodarki rynkowej z należytą uwagą poświeconą rozwojowi społecznemu, który powinien iść w parze z rozwojem gospodarczym oraz wspólne zobowiązanie przestrzegania praw socjalnych;

UWZGLĘDNIAJĄC potrzebę wspierania wysiłków Rządu Kambodży mających na celu poprawę warunków życia najuboższych i najmniej uprzywilejowanych warstw społeczeństwa, ze szczególnym naciskiem na status kobiet;

UWZGLĘDNIAJĄC znaczenie, jakie Strony przykładają do ochrony środowiska naturalnego na wszystkich poziomach oraz zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi, z uwzględnieniem związków miedzy środowiskiem a rozwojem;

POSTANOWILI zawrzeć niniejszą Umowę i w tym celu powołali jako swoich pełnomocników:

RADA UNII EUROPEJSKIEJ:

Hans Van MIERLO

Wicepremiera i Ministra Spraw Zagranicznych Niderlandów,

Urzędującego Przewodniczącego Rady Unii Europejskiej,

Manuel MARIN

Wiceprzewodniczącego Komisji Wspólnot Europejskich,

KRÓLEWSKI RZĄD KAMBODŻY:

KEAT CHHON

Ministra Stanu,

Ministra Gospodarki i Finansów,

KTÓRZY, po wymianie swych pełnomocnictw uznanych za należyte i sporządzone we właściwej formie,

UZGODNILI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Podstawy

Szacunek dla zasad demokratycznych oraz podstawowych praw człowieka ustanowionych w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka stanowi inspirację dla wewnętrznych i międzynarodowych polityk Wspólnoty i Kambodży i jest niezbędnym elementem niniejszej Umowy.

Artykuł  2

Cele

Głównym celem niniejszej Umowy jest stworzenie ram dla pogłębienia współpracy między Stronami, na ich odpowiednich obszarach podlegających ich jurysdykcji z uwzględnieniem poniższych aspektów:

a) przyznanie każdej ze Stron klauzuli największego uprzywilejowania w handlu towarami we wszystkich dziedzinach szczególnie objętych niniejszą Umową z zastrzeżeniem korzyści przyznanych przez każdą ze Stron w kontekście unii celnych lub stref wolnego handlu, porozumień handlowych z sąsiadującymi państwami lub szczególnych zobowiązań w ramach Międzynarodowych Porozumień Towarowych;

b) wspieranie i intensyfikacja handlu między Stronami oraz zachęcanie do ciągłego poszerzania stałej współpracy gospodarczej, zgodnie z zasadami równości i wzajemnych korzyści;

c) wzmacnianie współpracy w dziedzinach ściśle odnoszących się do postępu gospodarczego i przynoszących korzyści dla obu Stron;

d) przyczynienie się do wysiłków Kambodży w celu poprawy jakości i poziomu życia najuboższych warstw jej społeczeństwa wraz ze środkami dla odbudowy państwa;

e) zachęcanie do tworzenia miejsc pracy zarówno we Wspólnocie jak i w Kambodży, z zastrzeżeniem pierwszeństwa przyznanego programom i działaniom mogącym mieć w odniesieniu do nich korzystny skutek. Strony wymieniają również poglądy i informacje na temat własnych inicjatyw w tej dziedzinie, wzmacniają i różnicują ich więzi gospodarcze oraz ustanawiają warunki prowadzące do tworzenia miejsc pracy;

f) podejmowanie niezbędnych środków w celu ochrony środowiska oraz stałego zarządzania zasobami naturalnymi.

Artykuł  3

Współpraca na rzecz rozwoju

Wspólnota uznaje potrzebę wspierania Kambodży w jej rozwoju i jest gotowa zwiększyć współpracę w celu uczestniczenia w wysiłkach tego państwa zmierzających do osiągnięcia stałego wzrostu gospodarczego oraz postępu społecznego jego narodu w drodze podejmowania konkretnych projektów i programów zgodnych z priorytetami określonymi w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 443/92 z dnia 25 lutego 1992 roku w sprawie finansowej i technicznej pomocy dla rozwijających się krajów Azji i Ameryki Łacińskiej oraz współpracy gospodarczej z tymi krajami.

Zgodnie ze wspomnianym wyżej rozporządzeniem, pomoc jest skierowana głównie na uzdrowienie i odbudowę państwa i najuboższych warstw społeczeństwa. W ramach współpracy pierwszeństwo otrzymują projekty mające na celu łagodzenie ubóstwa, w szczególności tworzące miejsca pracy, sprzyjające rozwojowi u podstaw oraz promujące rolę kobiet w tym rozwoju. Strony zachęcają również do przyjmowania właściwych środków mających na celu zapobieganie i walkę z AIDS oraz podejmują kroki w celu zwiększenia podstaw rozwoju i edukacji na temat AIDS oraz zdolności operacyjnych usług zdrowotnych.

Współpraca między Stronami będzie także prowadzona w dziedzinie problemu narkotykowego, w celu promocji kształcenia, edukacji, opieki zdrowotnej i rehabilitacji osób uzależnionych.

Strony uznają wagę rozwoju zasobów ludzkich, rozwoju społecznego, poprawy warunków życia i pracy, rozwoju kwalifikacji oraz ochrony najbardziej wrażliwych warstw społeczeństwa. Zasoby ludzkie i rozwój społeczny muszą stanowić integralną część współpracy gospodarczej i współpracy na rzecz rozwoju. Właściwa uwaga zostanie, dlatego poświęcona kształceniu skierowanemu na potrzeby instytucjonalne oraz szczególnym działaniom mającym na celu kształcenie zawodowe, zmierzającym do zwiększenia kwalifikacji lokalnej siły roboczej.

Uwzględniając swój zasadniczy udział w programach rozminowywania kopalń w Kambodży, Wspólnota, w ramach swoich przyszłych zobowiązań, będzie koncentrować się na obopólnie uzgodnionych priorytetach w celu zapewnienia skutecznej i trwałej pomocy.

Współpraca Wspólnoty we wszystkich tych dziedzinach koncentruje się na wzajemnie uzgodnionych priorytetach w celu zapewnienia skutecznej i trwałej pomocy. Działania w zakresie współpracy na rzecz rozwoju są zgodne ze strategiami rozwoju realizowanymi pod nadzorem instytucji powstałych na mocy Umowy z Bretton Woods.

Artykuł  4

Współpraca handlowa

1.
Strony potwierdzają swoje postanowienia mające na celu:

a) podjęcie wszelkich właściwych środków zmierzających do stworzenia korzystnych warunków handlu między nimi;

b) dołożenie wszelkich starań dla poprawy struktury ich handlu w celu jego dalszego różnicowania;

c) działanie zmierzające do znoszenia barier w handlu oraz wprowadzenia środków na rzecz poprawy przejrzystości, w szczególności w drodze usunięcia we właściwym czasie barier pozataryfowych, zgodnie z działaniem podjętym w tym celu przez inne organy międzynarodowe, przy zapewnieniu, ze dane osobowe podlegają odpowiedniej ochronie.

2.
W zakresie stosunków handlowych Strony przyznają sobie klauzulę największego uprzywilejowania we wszelkich sprawach dotyczących:

a) należności celnych i wszelkiego rodzaju opłat, włącznie z procedurami ich poboru;

b) ustawodawstw, procedur i formalności, którym podlegają odprawa celna, tranzyt, magazynowanie i przeładunek;

c) podatków i innych opłat wewnętrznych pobieranych bezpośrednio bądź pośrednio z tytułu wywozu lub przywozu;

d) formalności administracyjnych odnoszących się do wydawania pozwoleń na przywóz i wywóz;

3.
Strony zobowiązują się na odpowiednich obszarach podlegających ich jurysdykcji do:

a) poszukiwania sposobów nawiązywania współpracy w dziedzinie transportu morskiego prowadzącej do dostępu do rynku na handlowych i niedyskryminacyjnych zasadach, z uwzględnieniem pracy wykonanej w związku z tym przez inne organy międzynarodowe;

b) poprawy współpracy w sprawach celnych między ich odpowiednimi władzami, szczególnie w odniesieniu do kształcenia zawodowego, uproszczenia i harmonizacji procedur celnych oraz pomocy administracyjnej w sprawie przestępstw celnych;

c) wymiany informacji dotyczących wzajemnie korzystnych możliwości, w szczególności w dziedzinie turystyki oraz współpracy w sprawach statystycznych.

4.
Ustępy 2 i 3 litera a) nie mają zastosowania w stosunku do:

a) korzyści przyznanych przez każdą ze Stron państwom, które są członkami unii celnej lub strefy wolnego handlu;

b) korzyści przyznanych przez każdą ze Stron państwom sąsiadującym w celu ułatwienia handlu przygranicznego;

c) środków, które każda ze Stron może podjąć w celu spełnienia swoich zobowiązań w ramach Międzynarodowych Porozumień Towarowych.

5.
Kambodża poprawia warunki odpowiedniej i skutecznej ochrony i stosowania praw dotyczących własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej zgodnie z najwyższymi standardami międzynarodowymi. W tym celu Kambodża przystępuje do odpowiednich konwencji międzynarodowych dotyczących własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej(1), których stroną jeszcze nie jest. W celu umożliwienia Kambodży wypełnienia wyżej wspomnianych zobowiązań może być przewidziana pomoc techniczna.
6.
W ramach odpowiednich obszarów podlegających ich jurysdykcji oraz w ramach ich postanowień ustawowych i wykonawczych, Strony postanawiają zasięgać wzajemnie opinii związanych z wszelkimi wątpliwościami, problemami lub sporami, które mogą powstać w związku z handlem.
Artykuł  5

Współpraca w zakresie ochrony środowiska naturalnego

Strony uznają, że sposobem na poprawę ochrony środowiska naturalnego jest wprowadzenie właściwego ustawodawstwa dotyczącego ochrony środowiska, skutecznego wdrożenia go i połączenia go z innymi obszarami polityki.

Głównym celem współpracy w zakresie ochrony środowiska jest pogłębienie perspektyw stałego wzrostu gospodarczego i rozwoju społecznego poprzez przyznanie ochronie środowiska naturalnego wysokiego priorytetu obejmującego:

a) projektowanie skutecznej polityki ochrony środowiska obejmującej właściwe środki ustawodawcze oraz zasoby potrzebne do ich wdrożenia. Właściwe wdrożenie tych środków będzie istotną pomocą w zakończeniu nielegalnych wycinek drzew. Taka polityka obejmuje również kształcenie, wzmacnianie zdolności oraz transfer właściwych technologii związanych z ochroną środowiska;

b) współpracę w zakresie rozwoju stałych i nie zanieczyszczających źródeł energii jak również rozwiązań problemów związanych z zanieczyszczeniami miejskimi i przemysłowymi;

c) powstrzymywanie się od działań szkodliwych dla środowiska, szczególnie w rejonach o wrażliwych ekosystemach, w ramach rozwoju turystyki jako stałego źródła dochodu;

d) ocenę wpływu na środowisko, która jest istotnym elementem przygotowania i wdrażania każdej odbudowy lub projektu rozwoju;

e) ścisłą współpracę z zamiarem osiągnięcia celów umów dotyczących ochrony środowiska, których obie Strony są sygnatariuszami;

f) szczególny priorytet i inicjatywy mające na celu ochronę istniejących lasów pierwotnych i stały rozwój nowych zasobów leśnych.

Artykuł  6

Współpraca gospodarcza

W granicach odpowiednich obszarów podlegających ich jurysdykcji i dostępnych środków finansowych, Strony zobowiązują się sprzyjać współpracy gospodarczej w celu osiągnięcia obopólnych korzyści.

Współpraca ta będzie miała na celu:

a) rozwój środowiska gospodarczego w Kambodży poprzez ułatwienie dostępu do wspólnotowego know-how i technologii;

b) ułatwienie kontaktów między podmiotami gospodarczymi i podejmowanie innych środków w celu wspierania handlu;

c) popieranie, zgodnie z ich ustawodawstwem, postanowieniami i politykami, programów inwestycyjnych sektora publicznego i prywatnego w celu wzmocnienia współpracy gospodarczej, włącznie ze współpracą między przedsiębiorstwami, transferami technologicznymi, licencjami i podwykonawstwem;

d) ułatwianie wymiany informacji i przyjmowanie inicjatyw, sprzyjanie współpracy w zakresie polityki rozwoju przedsiębiorczości, szczególnie w odniesieniu do poprawy środowiska działalności gospodarczej i wspierania bliższych kontaktów;

e) wzmacnianie wzajemnego zrozumienia odpowiednich środowisk gospodarczych Stron jako podstawy skutecznej współpracy.

Zasadniczymi celami powyższych dziedzin są:

– wspieranie Kambodży w jej wysiłkach zmierzających do restrukturyzacji jej gospodarki poprzez stworzenie warunków dla odpowiedniego środowiska gospodarczego oraz klimatu przedsiębiorczości;

– popieranie synergii między odpowiednimi sektorami gospodarek Stron, w szczególności ich sektorami prywatnymi;

– stworzenie, odpowiednio na obszarach podlegających jurysdykcji Stron oraz zgodnie z ich ustawodawstwami, zasadami i politykami, klimatu prowadzącego do podejmowania prywatnych inwestycji poprzez poprawę warunków przepływu kapitału oraz, gdzie stosowne, poprzez wspieranie zawierania umów między Państwami Członkowskimi Wspólnoty a Kambodżą w sprawie promocji i ochrony inwestycji.

Strony wspólnie ustalą, z uwzględnieniem wzajemnych korzyści obszary i priorytety dla programów i działań w ramach współpracy gospodarczej.

Artykuł  7

Rolnictwo

W duchu porozumienia Strony zobowiązują się współpracować w sektorze rolnym i badać:

a) zasięg rozwoju handlu produktami rolnymi;

b) środki sanitarne, fitosanitarne i środowiskowe, oraz ich wyniki, łącznie z pomocą, celem uniknięcia przeszkód w handlu, z uwzględnieniem ich ustawodawstw;

c) możliwość udzielania pomocy rządowi Kambodży w jego dążeniach do zróżnicowania wywozu produktów rolnych.

Artykuł  8

Energia

Strony uznają istotne znaczenie sektora energetycznego dla rozwoju gospodarczego i społecznego i są gotowe do rozszerzenia współpracy w drodze dialogu w dziedzinie polityki energetycznej. Dialog ten uwzględni w szczególności główny cel, którym jest zapewnienie stałego rozwoju zasobów energetycznych Kambodży.

Artykuł  9

Współpraca regionalna

Współpraca między Stronami może być poszerzona o działania w ramach umów o współpracy i integracji z innymi państwami tego samego regionu, pod warunkiem że wspomniane działania Stron są zgodne z tymi umowami.

Nie wyłączając żadnego obszaru, szczególną uwagę należy poświecić następującym działaniom:

a) pomocy technicznej (usługi konsultantów zewnętrznych, kształcenie personelu technicznego w określonych praktycznych aspektach integracji);

b) promocji handlu wewnątrzregionalnego;

c) wspieraniu instytucji regionalnych, projektów i inicjatyw w stosunku do których organizacje regionalne ponoszą odpowiedzialność;

d) badaniom dotyczącym więzi regionalnych, transportu i komunikacji.

Artykuł  10

Nauka i technologia

Zgodnie ze swoimi odpowiednimi politykami, interesem wzajemnym oraz w ramach odpowiednich obszarów ich jurysdykcji, Strony mogą promować współpracę naukową i technologiczną.

Współpraca będzie obejmować:

– wymianę informacji i doświadczeń na poziomie regionalnym (Europa - Południowo - Wschodnia Azja), szczególnie w zakresie wdrażania polityk i programów,

– promocję trwałych więzi między naukowymi społecznościami Stron,

– zwiększenie działań mających na celu promocję innowacji w przemyśle, włącznie z transferami technologii.

Współpraca może obejmować:

– wspólne stosowanie regionalnych (Europa - Południowo - Wschodnia Azja) projektów badawczych w zakresie obszarów wspólnego zainteresowania, ułatwiając w miarę potrzeb aktywny udział przedsiębiorstw,

– wymianę naukowców w celu wspierania przygotowań projektów badawczych oraz kształcenia na wysokim poziomie,

– wspólne konferencje naukowe sprzyjające wymianie informacji i współdziałaniu oraz mające na celu identyfikację regionów do celów wspólnych badań,

– upowszechnianie wyników oraz rozwój stosunków między sektorem publicznym i prywatnym,

– ocenę przedmiotowych działań.

Instytucje szkolnictwa wyższego Stron, ośrodki badawcze i przemysł będą odgrywać właściwą rolę w tej współpracy.

Artykuł  11

Prekursorzy narkotyków pochodzenia chemicznego i pranie brudnych pieniędzy

W ramach ich odpowiednich obszarów jurysdykcji oraz mającego zastosowanie ustawodawstwa jak również biorąc pod uwagę pracę wykonaną przez odpowiednie organy międzynarodowe, Strony postanawiają współpracować w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu prekursorów narkotyków pochodzenia chemicznego oraz postanawiają podjąć wszelkie możliwe kroki w celu zapobiegania praniu brudnych pieniędzy.

Strony rozważą ponadto specjalne środki przeciwdziałające uprawie, produkcji i handlowi narkotykami, środkami narkotyzujących i substancjami psychotropowymi oraz środki w celu zapobiegania i zmniejszania nadużywania narkotyków.

Niniejsza współpraca może obejmować:

– środki wspierania innych form rozwoju gospodarczego;

– wymianę istotnych informacji, z zastrzeżeniem należytej ochrony danych osobowych.

Artykuł  12

Infrastruktura fizyczna

Strony uznają, że obecny stan infrastruktury fizycznej Kambodży stanowi poważne ograniczenie prywatnych inwestycji oraz ogólnie rozwoju gospodarczego. Dlatego Strony postanawiają promować szczególne programy uzdrowienia, odbudowy i rozwoju infrastruktury Kambodży, włącznie z transportem.

Artykuł  13

Informacja, komunikacja i kultura

W ramach odpowiednich obszarów podlegających ich jurysdykcji oraz w świetle swoich polityk i wspólnych interesów, Strony współpracują w dziedzinach informacji, komunikacji i kultury w celu poprawy wzajemnego zrozumienia i wzmocnienia istniejących miedzy nimi więzi. Uwzględniając znaczenie starożytnej cywilizacji Khmerów oraz ich dziedzictwo, można przewidywać właściwą pomoc na wsparcie nowych inicjatyw w obszarach:

a) badań przygotowawczych i pomocy technicznej w zachowaniu dziedzictwa kulturowego w szczególności do celów turystycznych;

b) współpracy w dziedzinie mediów i dokumentacji audiowizualnej;

c) organizacji imprez i wymiany w celu poprawy rozumienia kultury.

Strony uznają znaczenie współpracy w dziedzinach telekomunikacji, społeczeństwa informacyjnego i multimediów. Taka współpraca może obejmować wymianę informacji w ramach odpowiednich postanowień ustawowych i polityk Stron dotyczących telekomunikacji, łączności ruchomej, łącznie z promocją Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS), społeczeństwa informacyjnego, technologii telekomunikacji multimedialnej, sieci i aplikacji telematycznych (np. transport, zdrowie, edukacja i środowisko).

Artykuł  14

Aspekty instytucjonalne

1.
Strony postanawiają ustanowić Wspólny Komitet do realizacji następujących zadań:

a) gwarancja należytego funkcjonowania i właściwego wykonywania niniejszej Umowy oraz dialogu między Stronami;

b) udzielanie odpowiednich zaleceń dla wsparcia celów niniejszej Umowy;

c) ustanawianie priorytetów dla potencjalnych działań ukierunkowanych na realizację celów niniejszej Umowy.

2.
Wspólny Komitet składa się z przedstawicieli obu Stron legitymujących się wystarczającym stażem. Posiedzenia Komitetu odbywają się, co dwa lata na przemian w Phnom Penh i w Brukseli, w terminie ustalonym za obopólną zgodą. Posiedzenia nadzwyczajne mogą być zwoływane w drodze porozumienia między Stronami.
3.
Wspólny Komitet może utworzyć specjalistyczne podgrupy w celu wspierania wykonywania swoich zadań oraz koordynowania tworzenia oraz realizacji projektów i programów w ramach niniejszej Umowy.
4.
Porządek posiedzeń Wspólnego Komitetu jest ustalany w drodze umowy między Stronami.
5.
Strony postanawiają, że do zadań Wspólnego Komitetu należy również zapewnienie sprawnego funkcjonowania wszelkich porozumień sektorowych, które są lub mogą być zawarte między Wspólnotą a Kambodżą.
6.
Struktury organizacyjne oraz regulamin wewnętrzny Wspólnego Komitetu są ustalane przez Strony.
Artykuł  15

Możliwość rozszerzenia w przyszłości

1.
Strony mogą, za obopólną zgodą oraz na obszarach odpowiednio podlegających ich jurysdykcji, rozszerzyć zakres niniejszej Umowy w celu rozszerzenia współpracy oraz dodania za pomocą umów w sprawie poszczególnych sektorów lub działań.
2.
W ramach niniejszej Umowy, każda z Umawiających się Stron może przedłożyć propozycje dotyczące poszerzenia zakresu współpracy, uwzględniając doświadczenie nabyte w trakcie stosowania niniejszej Umowy.
Artykuł  16

Inne umowy

Bez uszczerbku dla odpowiednich postanowień Traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie, niniejsza Umowa i działania podjęte w jej ramach, nie wpływają w żadnym przypadku na zdolność Państw Członkowskich tych Wspólnot do podjęcia działań dwustronnych z Kambodżą w ramach współpracy gospodarczej lub do zawierania, gdy jest to właściwe, nowych umów o współpracy gospodarczej z Kambodżą.

Artykuł  17

Udogodnienia

W celu ułatwienia współpracy w ramach niniejszej umowy, władze Kambodży przyznają urzędnikom oraz ekspertom Wspólnoty gwarancje i udogodnienia niezbędne do sprawowania ich funkcji. Szczegółowe postanowienia zostaną określone na drodze oddzielnej wymiany listów.

Artykuł  18

Terytorialny zakres stosowania

Niniejsza Umowa ma zastosowanie z jednej strony, do terytoriów, do których stosuje się Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską i na warunkach ustanowionych w tym Traktacie oraz, z drugiej strony, do terytorium Kambodży.

Artykuł  19

Niewykonanie niniejszej Umowy

Jeżeli jedna ze Stron uważa, że druga Strona nie spełniła zobowiązania, jakie nakłada na nią niniejsza Umowa, podejmuje właściwe środki.Przedtem przedstawia ona, z wyjątkiem szczególnie pilnych przypadków Wspólnemu Komitetowi wszystkie istotne informacje wymagane dla dokładnego zbadania sytuacji celem znalezienia rozwiązania, które będzie możliwe do zaakceptowania dla Stron.

Podczas wyboru środków pierwszeństwo należy przyznać tym, które najmniej zakłócają funkcjonowanie niniejszej Umowy. Wspólny Komitet zostanie niezwłocznie powiadomiony o takich środkach, które podlegają na wniosek drugiej Strony konsultacjom na forum Wspólnego Komitetu.

Artykuł  20

Załączniki

Załączniki I i II do niniejszej Umowy stanowią jej integralną część.

Artykuł  21

Wejście w życie i odnowienie

1.
Niniejsza Umowa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu, w którym Strony notyfikują się wzajemnie o zakończeniu procedur niezbędnych do tego celu.
2.
Niniejsza Umowa jest zawarta na okres pięciu lat. Podlega ona automatycznemu corocznemu odnawianiu, chyba że jedna ze Stron dokona jej wypowiedzenia na sześć miesięcy przed dniem jej wygaśnięcia.
Artykuł  22

Teksty autentyczne

Niniejsza Umowa jest sporządzona w dwóch egzemplarzach w języku duńskim, niderlandzkim, angielskim, fińskim, francuskim, niemieckim, greckim, włoskim, portugalskim, hiszpańskim, szwedzkim i khmerskim, każdy z tekstów jest jednakowo autentyczny.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 1997 roku.

W imieniu Wspólnoty Europejskiej

(podpisy pominięto)

W imieniu Królestwa Kambodży

(podpisy pominięto)

______

(1) Patrz załącznik II.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wspólna Deklaracja w sprawie art. 19 - Niewykonanie Umowy

a) Do celów właściwej interpretacji i stosowania w praktyce niniejszej Umowy, Strony uzgadniają, że określenie "szczególnie pilne przypadki", zawarte w art. 19 Umowy oznacza przypadki materialnego naruszenia Umowy przez jedną ze Stron. Materialne naruszenie Umowy oznacza:

– nieuznawanie Umowy nieusankcjonowane przez ogólne zasady prawa międzynarodowego,

– pogwałcenie zasadniczych elementów Umowy określonych w art. 1.

b) Strony postanawiają, że "właściwe środki", określone w art. 19 są środkami podjętymi zgodnie z prawem międzynarodowym. Jeżeli Strona podejmuje środek w szczególnie pilnym przypadku, jak przewidziano na mocy art. 19, druga Strona może wesprzeć się procedurą odnoszącą się do rozstrzygania sporów.

ZAŁĄCZNIK  II

Wspólna Deklaracja w sprawie własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej

Do celów Umowy Strony postanawiają, że "własność intelektualna, przemysłowa i handlowa" obejmuje, w szczególności, ochronę praw autorskich i praw pokrewnych, patentów, wzorów przemysłowych, oprogramowania i znaków towarowych, topografii układów scalonych, oznaczeń geograficznych jak również ochronę przed nieuczciwą konkurencją oraz ochronę informacji niejawnych.

Wspólna Deklaracja w sprawie readmisji obywateli

Wspólnota Europejska przypomina znaczenie, jakie jej Państwa Członkowskie przywiązują do ustanowienia skutecznej współpracy z państwami trzecimi w celu ułatwienia readmisji przez te ostatnie ich obywateli przebywających bezprawnie na terytorium Państwa Członkowskiego.

Królestwo Kambodży zobowiązuje się do sfinalizowania porozumień o readmisji z tymi Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, które wystąpią wnioskiem to z wnioskiem.

WYMIANA LISTÓW

w sprawie transportu morskiego

A. List Wspólnoty

Luksemburg, dnia 29 kwietnia 1997 roku.

Szanowny Panie,

Z uwagi na przeszkody w handlu, które mogą powstać w odniesieniu do Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich lub Królestwa Kambodży w wyniku działań żeglugi morskiej, postanowiono, że należy poszukiwać obopólnie zadowalających rozwiązań z należytym uwzględnieniem zasad wolnej i uczciwej konkurencji w oparciu o handlowe i niedyskryminacyjne podstawy.

Byłbym zobowiązany, gdyby zechciał Pan potwierdzić zgodę Pańskiego Rządu na powyższe ustalenia.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

W imieniu Rady Unii Europejskiej

(podpisy pominięto)

B. List Kambodży

Luksemburg, dnia 29 kwietnia 1997 roku.

Szanowny Panie,

Mam zaszczyt potwierdzić otrzymanie Pańskiego listu z datą dzisiejszą o następującej treści:

"Z uwagi na przeszkody w handlu, które mogą powstać w odniesieniu do Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich lub Królestwa Kambodży w wyniku działań żeglugi morskiej, postanowiono, że należy poszukiwać obopólnie zadowalających rozwiązań z należytym uwzględnieniem zasad wolnej i uczciwej konkurencji w oparciu o handlowe i niedyskryminacyjne podstawy.

Byłbym zobowiązany, gdyby zechciał Pan potwierdził zgodę Pańskiego Rządu na powyższe ustalenia."

Mam zaszczyt potwierdzić akceptację treści Pańskiego listu przez mój Rząd.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

W imieniu Królestwa Kambodży

(podpis pominięto)

Informacje w sprawie wejścia w życie Umowy o współpracy między Wspólnotą Europejską a Królestwem Kambodży

Umowa o współpracy zawarta między Wspólnotą Europejską a Królestwem Kambodży(1) wchodzi w życie dnia 1 listopada 1999 roku, po tym jak Królestwo Kambodży w dniu 13 lipca 1999 i Wspólnota Europejska w dniu 4 października 1999 roku złożą powiadomienie o wypełnieniu procedur przewidzianych w art. 21 akapit pierwszy Umowy.

______

(1) Dz.U L 269 z 19.10.1999, str. 17.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024