Rozporządzenie 2162/1999 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 w sektorze surowca tytoniowego i ustanawiające przepisy przejściowe w sprawie wykorzystania specjalnej pomocy oraz w sprawie stosunku między zmienną częścią premii a premią dla Grupy VII (Katerini) we Włoszech dla zbiorów z lat 1999, 2000 i 2001

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2162/1999
z dnia 12 października 1999 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 w sektorze surowca tytoniowego i ustanawiające przepisy przejściowe w sprawie wykorzystania specjalnej pomocy oraz w sprawie stosunku między zmienną częścią premii a premią dla Grupy VII (Katerini) we Włoszech dla zbiorów z lat 1999, 2000 i 2001

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2075/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 660/1999(2), w szczególności jego art. 7 i 14a oraz art. 27,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2848/98 z dnia 22 grudnia 1998 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/92 w zakresie systemu premii, określania kwot produkcyjnych i przyznawania specjalnej pomocy grupom producentów w sektorze surowca tytoniowego(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1373/1999(4), ustanawia wymogi, jakie muszą spełnić grupy producentów w celu uzyskania uznania. W celu lepszego porównania jakości tytoniu produkowanego przez poszczególne grupy producentów oraz zapewnienia, że ich członkowie otrzymują pomoc techniczną, grupom producentów powinno zezwolić się na ograniczenie swojej działalności do uznanych obszarów produkcyjnych.

(2) W celu zapewnienia, że zmienna część premii funkcjonuje poprawnie oraz, że prowadzone są skuteczne kontrole, powinno zostać ustanowione, że cena zakupu do obliczenia zmiennej części premii musi zostać ustalona w momencie dostawy, że tytoń musi zostać przesadzony do dnia 15 czerwca każdych zbiorów oraz że niespełnienie wyżej wymienionych przepisów powinno być karalne.

(3) Artykuł 19 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 2848/98 przewiduje wypłatę producentowi zaliczki od premii równej 50 % przyznanej premii. W celu uproszczenia procedury administracyjnej w Państwach Członkowskich, maksymalna wysokość zaliczki powinna być równa stałej części premii.

(4) Artykuł 19 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 2848/98 przewiduje, że zaliczki mogą być wypłacane od dnia 16 października w roku zbiorów i musi być wypłacona w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku, z wyjątkiem przypadków, kiedy wniosek został przedłożony przed dniem 16 września, kiedy to okres ten zostaje przedłużony do 60 dni. Wobec tego, że w niektórych Państwach Członkowskich zbiór rozpoczyna się dnia 1 sierpnia, okres wypłaty powinien zostać przedłużony do 77 dni.

(5) Artykuł 31 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2848/98 stanowi, że gdy z powodu różnych przyczyn, gospodarstwo produkujące tytoń jest przekazane stronie trzeciej, nowy beneficjent jest uprawniony do deklaracji kwot produkcyjnych, począwszy od daty przekazania przez cały okres referencyjny. W celu poprawy efektywności procedur kontrolnych oraz w celu zapobiegania uchylaniu się od przestrzegania przepisów, w przypadku przeniesienia dokonanego z innych powodów niż śmierć, powinno się zezwolić Państwom Członkowskim na określenie terminu, do którego nowy beneficjent musi uzyskać uprawnienie do deklaracji kwot produkcyjnych na bieżący rok zbiorów.

(6) Umowa kontraktacji, zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2848/98, jest zawierana między pierwszym przetwórcą, z jednej strony, a grupą producentów lub producentem indywidualnym, który nie należy do grupy, z drugiej strony, a umowa zawiera, miedzy innymi, dokładną lokalizację miejsca produkcji tytoniu i obszar danej działki. Artykuł 40 ust. 2 tiret piąte tego rozporządzenia stanowi, że grupy mogą korzystać ze specjalnej pomocy w celu zapewnienia, że spełniają reguły wspólnotowe. Powinny zostać nałożone kary na indywidualnych producentów w przypadku, kiedy działka, na której uprawiany jest tytoń różni się od tej wykazanej w umowie kontraktacji i które powinny zostać zaostrzone poprzez nałożenie ich nie tylko na indywidualnych producentów, ale również na grupy producentów, do których należą.

(7) Co najmniej połowa wysokości pomocy specjalnej musi zostać wykorzystana przez grupy producentów na wydatki określone w art. 40 ust. 2 tiret pierwsze, drugie i trzecie rozporządzenia (WE) nr 2848/98, jak przewidziano w ust. 3 tego artykułu. W świetle zmienionych warunków dotyczących uznania grup producentów z mocą od zbiorów 1999 r. powinny zostać ustanowione bardziej elastyczne przepisy dla korzystania z pomocy specjalnej w ramach dwuletniego okresu przejściowego, w celu umożliwienia grupom producentów dokonania reorganizacji mającej na celu podniesienia wartości produktów dostarczanych przez ich członków oraz zapewnienia, że grupa spełnia reguły wspólnotowe.

(8)Rozporządzenie Rady (WE) nr 660/1999 ustanawia progi gwarantowane dla grupy VII (Katerini i podobne odmiany) we Włoszech. Zależność między zmienną częścią a premią powinna zostać ustalona dla tej grupy odmian we Włoszech przy użyciu tych samych zależności, które zostały przyjęte dla grupy w Grecji.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Tytoniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2848/98 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 3 ust. 1 lit. g) dodaje się wyrazy w brzmieniu:

"Jednakże grupy producentów mogą ograniczyć swoją działalność do niektórych obszarów produkcyjnych. Jednakże w takich przypadkach producenci indywidualni uprawiający tytoń zarówno na obszarze jak i poza obszarami produkcyjnymi mogą zostać członkami tej grupy producentów w odniesieniu do ich całkowitej produkcji, pod warunkiem że większość ich upraw jest zbierana w ramach obszarów produkcyjnych, objętych przez grupę."

2) W art. 9 ust. 3 dodaje się lit. l) w brzmieniu:

"l) zobowiązanie producenta do przesadzenia tytoniu na danej działce do dnia 15 czerwca roku zbiorów; jednakże jeśli nastąpi opóźnienie przesadzenia, grupa producentów lub producent indywidualny niebędący członkiem grupy producentów muszą poinformować o tym przetwórcę oraz właściwy organ Państwa Członkowskiego listem poleconym przed upływem tego terminu, podając powody opóźnienia oraz dane szczegółowe w przypadku zmiany działki".

3) W art. 18 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Do obliczenia zmiennej części premii, musi zostać użyta cena zakupu ustalona dla każdej partii w dostawie".

4) W art. 19 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Zaliczka, która nie może przewyższać stałej części premii, jest wypłacona pod warunkiem złożenia zabezpieczenia równego kwocie zaliczki plus 15 %.

Zaliczka jest wypłacana od dnia 16 października roku zbiorów i musi zostać wypłacona w terminie 30 dni od daty otrzymania wniosku określonego w ust. 2 oraz dowodu, że zabezpieczenie zostało złożone, poza przypadkami gdy wniosek złożono przed dniem 16 września, kiedy okres ten jest przedłużony do 77 dni".

5) W art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy gospodarstwo produkującego tytoń zostało z jakichkolwiek przyczyn przekazane stronie trzeciej, nowy beneficjant jest uprawniony do deklaracji kwot produkcyjnych od dnia rejestracji przez właściwy organ. Państwa Członkowskie ustalają termin lub nieprzekraczalny termin na dokonanie rejestracji przekazania przez właściwy organ. Z wyjątkiem przypadku, kiedy przekazanie następuje w wyniku śmierci beneficjenta, gdy przekazanie zostało przedłożone właściwemu organowi w celu rejestracji po ustalonym przez Państwo Członkowskie terminie, uprawnienie do deklaracji kwot produkcyjnych staje się skuteczne od następnych zbiorów".

6) W art. 40 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wydatki określone w ust. 2 tiret pierwsze, drugie i trzecie muszą wynosić co najmniej 30 % całkowitej kwoty pomocy specjalnej na zbiór 1999 r., 40 % całkowitej kwoty pomocy specjalnej na zbiór 2000 r. i 50 % całkowitej kwoty pomocy specjalnej na następne lata".

7) W art. 50 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie oraz dodaje się następujące ust. 2a i 2b:

"1. Jeśli kontrole ujawnią, że tytoń nie został przesadzony na działkę wykazaną w umowie kontraktacji do lub po dniu 15 czerwca roku zbiorów, producent indywidualny traci:

a) 50 % premii na zbiory bieżące, jeśli przesadzenie nastąpiło do dnia 30 czerwca,

b) wszystkie uprawnienia do premii na zbiory bieżące, jeśli przesadzenie nastąpiło po dniu 30 czerwca, ale do dnia 30 lipca.

Jeżeli producenci indywidualni nie zdołali wyhodować tytoniu lub jeżeli przesadzenie nastąpiło po dniu 30 lipca bieżącego roku zbiorów, producenci tracą wszystkie uprawnienia do premii na bieżące zbiory oraz do kwot produkcyjnych na następny zbiór.

2. Jeżeli w rzeczywistości okaże się, że uprawiany obszar jest mniejszy od obszaru zadeklarowanego o ponad 10 %, premia, która miała być wypłacona danemu producentowi na obecny zbiór i wszelkie kwoty, które miały zostać przydzielone temu samemu producentowi na następne zbiory, są zmniejszane o podwojoną wartość odkrytej niezgodności.

2a. Z wyjątkiem przypadków stosowania ust. 2, jeżeli działka, na której uprawiany jest tytoń, różni się od działki zadeklarowanej w zarejestrowanej umowie kontraktacji, premia, która ma zostać wypłacona zainteresowanym producentom na bieżące zbiory, jest zmniejszana o 5 %.

2b. Jeżeli kary określone w ust. 1, 2 i 2b są stosowane w stosunku do indywidualnego producenta, który jest członkiem grupy producentów, pomoc specjalna dla grupy producentów, do której ten producent należy, jest zmniejszana o sumę równą połowie obniżki mającej zastosowanie do producenta. Jeżeli kary takie są stosowane przez więcej niż dwa kolejne lata, są podwajane, począwszy od trzeciego roku".

8) W załączniku V pkt B zastępuje się pkt B z załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł 1 stosuje się od zbiorów 1999 r., z wyjątkiem ust. 1, 2, 3, 5 i 7, które stosuje się od zbiorów 2000 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 października 1999 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.

(2) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 10.

(3) Dz.U. L 358 z 31.12.1998, str. 17.

(4) Dz.U. L 162 z 26.6.1999, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

"B. Zależność między zmienną częścią premii a premią

1999

I II III IV V Pozostałe
(Suszony ogniowo-rurowo) (Jasny suszony powietrznie) (Ciemny suszony powietrznie) (Suszony ogniowo) (Suszony na słońcu) VI Basmas VII Katerini VIII

K. Koulak

Włochy 20 % 20 % 20 % 20 % 25 % 15 %
Grecja 20 % 25 % 25 % 15 % 15 % 15 %
Hiszpania 20 % 20 % 20 % 20 %
Portugalia 20 % 20 %
Francja 20 % 20 % 20 %
Niemcy 20 % 20 % 20 %
Belgia 20 % 20 %
Austria 20 % 20 % 20 %

2000

I II III IV V Pozostałe
(Suszony ogniowo-rurowo) (Jasny suszony powietrznie) (Ciemny suszony powietrznie) (Suszony ogniowo) (Suszony na słońcu) VI Basmas VII Katerini VIII

K. Koulak

Włochy 25 % 25 % 25 % 25 % 35 % 20 %
Grecja 25 % 25 % 35 % 20 % 20 % 20 %
Hiszpania 25 % 25 % 25 % 25 %
Portugalia 25 % 25 %
Francja 25 % 25 % 25 %
Niemcy 25 % 25 % 25 %
Belgia 25 % 25 %
Austria 25 % 25 % 25 %

2001

I II III IV V Pozostałe
(Suszony ogniowo-rurowo) (Jasny suszony powietrznie) (Ciemny suszony powietrznie) (Suszony ogniowo) (Suszony na słońcu) VI

Basmas

VIII Katerini VIII

K. Koulak

Włochy 35 % 35 % 40 % 32 % 45 % 30 %
Grecja 35 % 35 % 45 % 30 % 30 % 30 %
Hiszpania 35 % 35 % 40 % 32 %
Portugalia 35 % 35 %
Francja 35 % 35 % 40 %
Niemcy 35 % 35 % 40 %
Belgia 35 % 40 %
Austria 35 % 35 % 40 %"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.265.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2162/1999 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 w sektorze surowca tytoniowego i ustanawiające przepisy przejściowe w sprawie wykorzystania specjalnej pomocy oraz w sprawie stosunku między zmienną częścią premii a premią dla Grupy VII (Katerini) we Włoszech dla zbiorów z lat 1999, 2000 i 2001
Data aktu: 12/10/1999
Data ogłoszenia: 13/10/1999
Data wejścia w życie: 16/10/1999, 01/05/2004, 01/01/2000, 01/01/1999