(Tekst mający znaczenie dla EOG)(Dz.U.UE L z dnia 6 sierpnia 1999 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Stosowanie azbestu oraz produktów go zawierających może powodować, poprzez uwolnienie włókien, pylicę azbestową, międzybłoniak, a także raka płuc; w związku z tym wprowadzanie do obrotu i stosowanie azbestu podlega najsurowszym możliwym restrykcjom.
(2) Dyrektywa Rady 83/478/EWG(4) zmieniająca po raz piąty dyrektywę 79/769/EWG ustanawia, że włókno azbestowe typu krocydolitowego oraz produkty zawierające je nie mogą, z trzema możliwymi wyjątkami, być dłużej wprowadzane do obrotu ani stosowane; ta sama dyrektywa ustanawia przepisy dotyczące obowiązkowego etykietowania wszystkich produktów zawierających włókna azbestowe.
(3) Dyrektywa Rady 85/610/EWG(5) zmieniająca po raz siódmy dyrektywę 76/769/EWG ustanawia, że włókna azbestowe nie mogą być więcej wprowadzane do obrotu ani stosowane przy produkcji zabawek, w materiałach i preparatach w aerozolu, produktach detalicznych w proszku, wyrobach tytoniowych, grzejnikach katalitycznych, farbach i lakierach.
(4) Dyrektywa Komisji 91/659/EWG(6) dostosowująca załącznik I dyrektywy 76/769/EWG do postępu technicznego ustanawia, że wszystkie rodzaje azbestu amfibolowego i produkty je zawierające nie mogą być dłużej wprowadzane do obrotu ani stosowane; ta sama dyrektywa ustanawia, że azbest serpentynowy i produkty go zawierające nie mogą być wprowadzane do obrotu ani stosowane w czternastu kategoriach produktów.
(5) Wpływ włóknistego azbestu serpentynowego i jego surogatów na zdrowie został skonsultowany z Komitetem Naukowym ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska.
(6) Dostępne są surogaty azbestu oraz produkty alternatywne zaklasyfikowane jako substancje niepowodujące nowotworów i mniej szkodliwe.
(7) Nie został dotychczas określony poziom progowy wystawienia na działanie, poniżej którego włóknisty azbest serpentynowy nie stwarza ryzyka zachorowania na nowotwór.
(8) Narażenie na działanie pracowników i innych użytkowników produktów zawierających azbest jest skrajnie trudne do skontrolowania i może znacznie przekraczać bieżące wartości graniczne, ustalone na podstawie okresowej, w związku z tym ta kategoria wystawienia na działanie stanowi obecnie największe ryzyko rozwoju chorób spowodowanych przez azbest.
(9) Efektywnym sposobem ochrony ludzkiego zdrowia jest zakaz stosowania włókien azbestu serpentynowego i zawierających je produktów.
(10) Naukowa wiedza na temat azbestu i jego surogatów jest stale pogłębiana; w związku z tym Komisja prosi Naukowy Komitet ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska o dokonanie przeglądu wszystkich nowych danych naukowych dotyczących zagrożeń zdrowia spowodowanych stosowaniem azbestu serpentynowego i jego surogatów przed dniem 1 stycznia 2003 r.; przegląd ten dotyczyć ma również innych aspektów tej dyrektywy, w szczególności derogacji w świetle postępu technicznego; jeśli zajdzie taka potrzeba, Komisja zaproponuje odpowiednie zmiany w ustawodawstwie.
(11) Do zaprzestania sprzedaży i stosowania azbestu serpentynowego i zawierających go produktów potrzebny jest odpowiedni okres; okres ten powinien być dłuższy w przypadku diafragm używanych w elektrolizie w istniejących instalacjach, ponieważ ryzyko wystawienia na działanie jest stosunkowo niskie i na stworzenie odpowiednich, bezpiecznych alternatyw potrzeba więcej czasu; Komisja zmieni tę derogację przed dniem 1 stycznia 2008 r., po konsultacji z Naukowym Komitetem ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska.
(12) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z dyrektywą Rady 89/391/EWG w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(7) oraz z odrębnymi dyrektywami Rady, w rozumieniu art. 16 ust. 1 tej dyrektywy, w szczególności z dyrektywą Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy(8) zmienioną dyrektywą 97/42/WE(9).
(13) Dyrektywa Rady 91/382/EWG(10) zmieniająca dyrektywę 83/477/EWG w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy, w którym pracownicy stykają się z pyłem azbestowym.
(14) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z dyrektywą Komisji 98/12/WE(11) dostosowującą do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych określonych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep.
(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw w sprawie zniesienia barier technicznych w handlu substancjami i preparatami niebezpiecznymi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lipca 1999 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Karel VAN MIERT |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 24.
(2) Dz.U. L 166 z 1.7.1999, str. 87.
(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.
(4) Dz.U. L 263 z 24.9.1983, str. 33.
(5) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 1.
(6) Dz.U. L 363 z 31.12.1991, str. 36.
(7) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(8) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
(9) Dz.U. L 179 z 8.7.1997, str. 4.
(10) Dz.U. L 206 z 29.7.1991, str. 16.
(11) Dz.U. L 81 z 18.3.1998, str. 1.