Rozporządzenie 1666/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do minimalnych cech handlowych niektórych odmian suszonych winogron

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1666/1999
z dnia 28 lipca 1999 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do minimalnych cech handlowych niektórych odmian suszonych winogron

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2199/97(2), w szczególności jego art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 stanowi, że mogą być wprowadzone wspólne normy dla odmian suszonych winogron wymienionych w art. 7 ust. 1 powyższego rozporządzenia, przeznaczonych zarówno do spożycia we Wspólnocie, jak również na wywóz do państw trzecich; w świetle międzynarodowych praktyk handlowych w odniesieniu do klasyfikacji tych produktów środki takie powinny być ograniczone do ustalenia minimalnych cech charakterystycznych oraz dopuszczalnych tolerancji dla suszonych winogron przeznaczonych do spożycia na terenie Wspólnoty lub na wywóz; w celu uproszczenia przyjęte cechy minimalne oraz dopuszczalne tolerancje powinny odpowiadać normom NZ/EKG zalecanym przez Grupę Roboczą ds. Normalizacji Produktów Nietrwałych oraz Rozwijania Jakości Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych.

(2) W celu zapewnienia jednolitego stosowania tych wymogów jakościowych w odniesieniu do suszonych winogron wprowadzanych do obrotu bez nakładania nadmiernego obciążenia na organy kontrolne należy ustalić konkretny etap kontroli produktów otrzymanych we Wspólnocie oraz produktów przywożonych z państw trzecich pod względem zgodności z minimalnymi wymogami jakościowymi, umożliwiając jednocześnie Państwom Członkowskim przeprowadzanie kontroli na innych etapach obrotu.

(3) W odniesieniu do produktów przywożonych z państw trzecich w celu uproszczenia procedur kontrolnych kontrole w zakresie zgodności z minimalnymi cechami charakterystycznymi powinny być ograniczone do suszonych winogron przywożonych z państw trzecich w dużych opakowaniach, biorąc pod uwagę fakt, że ryzyko przywozu produktów niespełniających wymagań pojawi się w praktyce tylko w przypadku takich produktów.

(4) W celu uwzględnienia różnic między krajowymi systemami kontroli należy pozostawić Państwom Członkowskim swobodę w ustanawianiu szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli.

(5) Komitet Zarządzający ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZADZENIE:

Artykuł  1

Suszone winogrona odmian sultana oraz muscatel oraz rodzynki objęte kodami CN 0806 20 przeznaczone do spożycia we Wspólnocie albo na wywóz do państw trzecich muszą spełniać minimalne cechy charakterystyczne oraz tolerancje ustanowione w Załączniku.

Powyższy wymóg stosuje się na etapie wprowadzania do swobodnego obrotu w przypadku produktów pochodzących z państw trzecich oraz na etapie opuszczania zakładów przetwórczych w przypadku produktów pochodzenia wspólnotowego.

Artykuł  2

Suszone winogrona otrzymane we Wspólnocie oraz przeznaczone na rynek wewnętrzny lub na wywóz są sprawdzane pod względem minimalnych cech charakterystycznych oraz tolerancji określonych w art. 1 na terenie zakładów przetwórczych przed załadowaniem do wysyłki.

Suszone winogrona przywożone w opakowaniach bezpośrednich o zawartości netto większej niż 2 kilogramy są sprawdzane, przez pobranie próbek, pod względem zgodności z tym wymogiem przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu na rynek wspólnotowy. Państwa Członkowskie mogą sprawdzać takie produkty na każdym etapie obrotu.

Państwa Członkowskie mogą zadecydować o przyjęciu jako dowodu zgodności z niniejszym rozporządzeniem świadectwa zgodności z minimalnymi cechami charakterystycznymi oraz tolerancjami dla klasy II normy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) wydanego przez państwo trzecie pochodzenia suszonych winogron.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie określają sposób przeprowadzania kontroli.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2000 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.

(2) Dz.U. L 303 z 6.11.1997, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

MINIMALNE CECHY CAHARAKTERYSTYCZNE SUSZONYCH WINOGRON

1. Definicja

Suszone winogrona muszą pochodzić z odmian sultana lub muscatel albo muszą być rodzynkami uprawianymi z Vitis vinifera L.

2. Minimalne wymagania

2.1. Suszone winogrona muszą być:

– całe,

– zdrowe; bez objawów gnicia lub zepsucia powodujących niezdatność do spożycia,

– wolne od żywych owadów lub roztoczy, niezależnie od stopnia ich rozwoju,

– wolne od nadmiernego zawilgocenia powierzchniowego,

– wolne od obcych zapachów i aromatów (delikatny zapach SO2 oraz nieznaczny zapach i smak oleju nie są uważane za nienaturalne),

– oraz mieszczące się w tolerancjach,

– czyste, praktycznie wolne od jakichkolwiek widocznych ciał obcych,

– wolne od widocznych uszkodzeń spowodowanych przez owady, roztocza lub inne pasożyty,

– wolne od pleśni,

– wolne od niedojrzałych i/lub nierozwiniętych owoców,

– wolne od części łodyg,

– wolne od szypułek, z wyjątkiem odmiany muscatel,

– wolne od uszkodzonych owoców (w formach pestkowych zwykłych uszkodzeń mechanicznych wynikających z normalnych działań sadzeniowych nie uważa się za "uszkodzenia")

– wolne od widocznych kryształów cukru,

– wolne od obcych substancji warzywnych.

2.2. Suszone winogrona muszą również:

– mieć zbliżone cechy odmianowe,

– mieć dobry charakterystyczny aromat, strukturę oraz kolor,

– być przygotowane z dojrzałych winogron,

– być przesiane lub sortowane według wielkości,

– mogą mieć wady w ramach limitów tolerancji wskazanych na mocy przepisów dotyczących tolerancji, pod warunkiem że suszone winogrona zachowują swoje cechy istotne pod względem ogólnego wyglądu, jakości przechowywania oraz prezentacji.

2.3. Stan suszonych winogron powinien umożliwiać im:

– wytrzymanie transportu i przeładunku, oraz

– dotarcie do miejsca przeznaczenia w zadowalającym stanie.

3. Zawartość wilgoci

Suszone winogrona muszą mieć zawartość wilgoci nie mniejszą niż 13 % oraz nie większą niż 31 % dla rodzaju Malaga/muscatel, 23 % dla odmian pestkowych oraz 18 % dla odmian bezpestkowych i rodzynek.

4. Tolerancje

Dopuszczalne tolerancje dotyczące jakości w każdej paczce dla produktów niespełniających wymagań wskazanych klas są następujące:

BEZPESTKOWE

Dopuszczalne wady Tolerancje dla uszkodzonych owoców
wagowo (%) ilościowo
Części łodyg (na kg) - 2,00
Szypułki (%) - 5,00
Niedojrzałe i/lub nierozwinięte owoce 4,00
Owoce posiadające pestki w odmianach bezpestkowych 1,00
Z objawami pleśni 4,00 -
Uszkodzone przez owady 1,00 -
Uszkodzone 5,00 -
Pokryte cukrem 15,00 -
Obcy materiał warzywny 0,03 -
Zanieczyszczenia mineralne 0,01 -

PESTKOWE

Dopuszczalne wady Tolerancje dla uszkodzonych owoców
wagowo (%) ilościowo
Części łodyg (na kg) - 2,00
Szypułki (%) - 5,00
Niedojrzałe i/lub nierozwinięte owoce 2,00 -
Z objawami pleśni 4,00 -
Uszkodzone przez owady 1,00 -
Uszkodzone 5,00 -
Pokryte cukrem 15,00 -
Obcy materiał warzywny 0,03 -
Zanieczyszczenia mineralne 0,01 -

RODZYNKI

Dopuszczalne wady Tolerancje dla uszkodzonych owoców
wagowo (%) ilościowo
Części łodyg (na kg) - 1,00
Szypułki (%) - 3,00
Niedojrzałe i/lub nierozwinięte owoce 1,50 -
Z objawami pleśni 4,00 -
Uszkodzone przez owady 1,00 -
Uszkodzone 3,00 -
Pokryte cukrem 15,00 -
Obcy materiał warzywny 0,03 -
Zanieczyszczenia mineralne 0,01 -

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.197.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1666/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do minimalnych cech handlowych niektórych odmian suszonych winogron
Data aktu: 28/07/1999
Data ogłoszenia: 29/07/1999
Data wejścia w życie: 05/08/1999, 01/05/2004, 01/09/2000