Rozporządzenie 1666/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do minimalnych cech handlowych niektórych odmian suszonych winogron

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1666/1999
z dnia 28 lipca 1999 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do minimalnych cech handlowych niektórych odmian suszonych winogron

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2199/97(2), w szczególności jego art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 stanowi, że mogą być wprowadzone wspólne normy dla odmian suszonych winogron wymienionych w art. 7 ust. 1 powyższego rozporządzenia, przeznaczonych zarówno do spożycia we Wspólnocie, jak również na wywóz do państw trzecich; w świetle międzynarodowych praktyk handlowych w odniesieniu do klasyfikacji tych produktów środki takie powinny być ograniczone do ustalenia minimalnych cech charakterystycznych oraz dopuszczalnych tolerancji dla suszonych winogron przeznaczonych do spożycia na terenie Wspólnoty lub na wywóz; w celu uproszczenia przyjęte cechy minimalne oraz dopuszczalne tolerancje powinny odpowiadać normom NZ/EKG zalecanym przez Grupę Roboczą ds. Normalizacji Produktów Nietrwałych oraz Rozwijania Jakości Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych.

(2) W celu zapewnienia jednolitego stosowania tych wymogów jakościowych w odniesieniu do suszonych winogron wprowadzanych do obrotu bez nakładania nadmiernego obciążenia na organy kontrolne należy ustalić konkretny etap kontroli produktów otrzymanych we Wspólnocie oraz produktów przywożonych z państw trzecich pod względem zgodności z minimalnymi wymogami jakościowymi, umożliwiając jednocześnie Państwom Członkowskim przeprowadzanie kontroli na innych etapach obrotu.

(3) W odniesieniu do produktów przywożonych z państw trzecich w celu uproszczenia procedur kontrolnych kontrole w zakresie zgodności z minimalnymi cechami charakterystycznymi powinny być ograniczone do suszonych winogron przywożonych z państw trzecich w dużych opakowaniach, biorąc pod uwagę fakt, że ryzyko przywozu produktów niespełniających wymagań pojawi się w praktyce tylko w przypadku takich produktów.

(4) W celu uwzględnienia różnic między krajowymi systemami kontroli należy pozostawić Państwom Członkowskim swobodę w ustanawianiu szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli.

(5) Komitet Zarządzający ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZADZENIE:

Artykuł  1

Suszone winogrona odmian sultana oraz muscatel oraz rodzynki objęte kodami CN 0806 20 przeznaczone do spożycia we Wspólnocie albo na wywóz do państw trzecich muszą spełniać minimalne cechy charakterystyczne oraz tolerancje ustanowione w Załączniku.

Powyższy wymóg stosuje się na etapie wprowadzania do swobodnego obrotu w przypadku produktów pochodzących z państw trzecich oraz na etapie opuszczania zakładów przetwórczych w przypadku produktów pochodzenia wspólnotowego.

Artykuł  2

Suszone winogrona otrzymane we Wspólnocie oraz przeznaczone na rynek wewnętrzny lub na wywóz są sprawdzane pod względem minimalnych cech charakterystycznych oraz tolerancji określonych w art. 1 na terenie zakładów przetwórczych przed załadowaniem do wysyłki.

Suszone winogrona przywożone w opakowaniach bezpośrednich o zawartości netto większej niż 2 kilogramy są sprawdzane, przez pobranie próbek, pod względem zgodności z tym wymogiem przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu na rynek wspólnotowy. Państwa Członkowskie mogą sprawdzać takie produkty na każdym etapie obrotu.

Państwa Członkowskie mogą zadecydować o przyjęciu jako dowodu zgodności z niniejszym rozporządzeniem świadectwa zgodności z minimalnymi cechami charakterystycznymi oraz tolerancjami dla klasy II normy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) wydanego przez państwo trzecie pochodzenia suszonych winogron.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie określają sposób przeprowadzania kontroli.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2000 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.

(2) Dz.U. L 303 z 6.11.1997, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

MINIMALNE CECHY CAHARAKTERYSTYCZNE SUSZONYCH WINOGRON

1. Definicja

Suszone winogrona muszą pochodzić z odmian sultana lub muscatel albo muszą być rodzynkami uprawianymi z Vitis vinifera L.

2. Minimalne wymagania

2.1. Suszone winogrona muszą być:

– całe,

– zdrowe; bez objawów gnicia lub zepsucia powodujących niezdatność do spożycia,

– wolne od żywych owadów lub roztoczy, niezależnie od stopnia ich rozwoju,

– wolne od nadmiernego zawilgocenia powierzchniowego,

– wolne od obcych zapachów i aromatów (delikatny zapach SO2 oraz nieznaczny zapach i smak oleju nie są uważane za nienaturalne),

– oraz mieszczące się w tolerancjach,

– czyste, praktycznie wolne od jakichkolwiek widocznych ciał obcych,

– wolne od widocznych uszkodzeń spowodowanych przez owady, roztocza lub inne pasożyty,

– wolne od pleśni,

– wolne od niedojrzałych i/lub nierozwiniętych owoców,

– wolne od części łodyg,

– wolne od szypułek, z wyjątkiem odmiany muscatel,

– wolne od uszkodzonych owoców (w formach pestkowych zwykłych uszkodzeń mechanicznych wynikających z normalnych działań sadzeniowych nie uważa się za "uszkodzenia")

– wolne od widocznych kryształów cukru,

– wolne od obcych substancji warzywnych.

2.2. Suszone winogrona muszą również:

– mieć zbliżone cechy odmianowe,

– mieć dobry charakterystyczny aromat, strukturę oraz kolor,

– być przygotowane z dojrzałych winogron,

– być przesiane lub sortowane według wielkości,

– mogą mieć wady w ramach limitów tolerancji wskazanych na mocy przepisów dotyczących tolerancji, pod warunkiem że suszone winogrona zachowują swoje cechy istotne pod względem ogólnego wyglądu, jakości przechowywania oraz prezentacji.

2.3. Stan suszonych winogron powinien umożliwiać im:

– wytrzymanie transportu i przeładunku, oraz

– dotarcie do miejsca przeznaczenia w zadowalającym stanie.

3. Zawartość wilgoci

Suszone winogrona muszą mieć zawartość wilgoci nie mniejszą niż 13 % oraz nie większą niż 31 % dla rodzaju Malaga/muscatel, 23 % dla odmian pestkowych oraz 18 % dla odmian bezpestkowych i rodzynek.

4. Tolerancje

Dopuszczalne tolerancje dotyczące jakości w każdej paczce dla produktów niespełniających wymagań wskazanych klas są następujące:

BEZPESTKOWE

Dopuszczalne wady Tolerancje dla uszkodzonych owoców
wagowo (%) ilościowo
Części łodyg (na kg) - 2,00
Szypułki (%) - 5,00
Niedojrzałe i/lub nierozwinięte owoce 4,00
Owoce posiadające pestki w odmianach bezpestkowych 1,00
Z objawami pleśni 4,00 -
Uszkodzone przez owady 1,00 -
Uszkodzone 5,00 -
Pokryte cukrem 15,00 -
Obcy materiał warzywny 0,03 -
Zanieczyszczenia mineralne 0,01 -

PESTKOWE

Dopuszczalne wady Tolerancje dla uszkodzonych owoców
wagowo (%) ilościowo
Części łodyg (na kg) - 2,00
Szypułki (%) - 5,00
Niedojrzałe i/lub nierozwinięte owoce 2,00 -
Z objawami pleśni 4,00 -
Uszkodzone przez owady 1,00 -
Uszkodzone 5,00 -
Pokryte cukrem 15,00 -
Obcy materiał warzywny 0,03 -
Zanieczyszczenia mineralne 0,01 -

RODZYNKI

Dopuszczalne wady Tolerancje dla uszkodzonych owoców
wagowo (%) ilościowo
Części łodyg (na kg) - 1,00
Szypułki (%) - 3,00
Niedojrzałe i/lub nierozwinięte owoce 1,50 -
Z objawami pleśni 4,00 -
Uszkodzone przez owady 1,00 -
Uszkodzone 3,00 -
Pokryte cukrem 15,00 -
Obcy materiał warzywny 0,03 -
Zanieczyszczenia mineralne 0,01 -

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.197.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1666/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do minimalnych cech handlowych niektórych odmian suszonych winogron
Data aktu: 28/07/1999
Data ogłoszenia: 29/07/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/08/1999, 01/09/2000