uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 856/1999 z dnia 22 kwietnia 1999 r. ustanawiające specjalne ramy pomocy dla tradycyjnych dostawców bananów AKP(1), w szczególności jego art. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 856/1999 ustanawia na okres nieprzekraczający dziesięciu lat specjalne ramy pomocy technicznej i finansowej, aby pomóc tradycyjnym dostawcom bananów AKP w przystosowaniu się do nowych warunków rynkowych wynikających ze zmian dokonanych we wspólnej organizacji rynku bananów.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 856/1999 przewiduje, że udzielana będzie pomoc techniczna i finansowa, aby przyczynić się do wykonywania programów mających na celu poprawę konkurencyjności w sektorze bananów, jeśli poprawa konkurencyjności w sektorze bananów nie jest trwała, w celu wspierania dywersyfikacji.
(3) Programy przedkładane do finansowania powinny być zgodne z ogólnymi celami rozwoju danego tradycyjnego dostawcy bananów AKP.
(4) W celu zapewnienia takiej spójności, a także znaczenia tych programów w odniesieniu do specjalnych celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 856/1999, konieczne jest, aby programy opracowane były na podstawie spójnej strategii długoterminowej.
(5) Strategia ta powinna być określona przez danego tradycyjnego dostawcę AKP po konsultacji z partnerami z tego sektora i uzgodniona z Komisją.
(6) Aby zapewnić zintegrowane podejście, programy przedkładane do finansowania powinny przyjąć postać rocznych planów działań na podstawie uzgodnionej strategii.
(7) Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 856/1999 przewiduje, że w ramach globalnej kwoty dostępnej na dany rok maksymalna kwota do dyspozycji każdego tradycyjnego dostawcy AKP na finansowanie programów mających na celu zwiększenie konkurencyjności w sektorze bananów ustalana będzie na podstawie zaobserwowanych różnic w konkurencyjności z uwzględnieniem znaczenia produkcji bananów w danym kraju; przewiduje dalej, że tam, gdzie realizowane są tylko programy mające na celu dywersyfikację, przydzielona zostanie kwota porównywalna do udzielonej innym tradycyjnym dostawcom.
(8) Należy ustanowić szczegółowe zasady w odniesieniu do metody obliczania przydziałów na poszczególne kraje.
(9) Różnica w konkurencyjności powinna zostać ustalona dla każdego poszczególnego tradycyjnego dostawcy AKP na podstawie różnic w cenach zaobserwowanych przy wprowadzaniu na rynek Wspólnoty, uwzględniając ilości przywożone do Wspólnoty; aby uniknąć wpływu krótkoterminowych wahań cen, rozpatrywana różnica w cenach powinna być obliczona na podstawie wystarczająco długiego okresu referencyjnego bezpośrednio poprzedzającego rok stosowania; w celu porównywalnego traktowania wszystkich tradycyjnych dostawców AKP, niezależnie od specjalnych celów przez nie realizowanych, średnia zaobserwowana różnica w cenach AKP powinna być stosowana w przypadkach, gdy wywóz ustał w konsekwencji dywersyfikacji; ze względu na gospodarczy cel rozporządzenia (WE) nr 856/1999 umożliwienie tradycyjnym dostawcom AKP utrzymania pozycji na rynku Wspólnoty posiadanej przez nie przed wejściem w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1637/98(2) ilości rozważane w celu ustalenia różnic w konkurencyjności powinny być takie, jak realizowane w trakcie trzech lat poprzedzających wejście w życie tego rozporządzania.
(10) Znaczenie produkcji bananów dla gospodarki danego tradycyjnego dostawcy AKP najlepiej odzwierciedla udział sektora bananów w PKB tego kraju; najdokładniejsze dane statystyczne w tym względzie dostarcza Międzynarodowy Fundusz Walutowy, a w przypadku ich braku UNCTAD, dlatego wykorzystane powinny być te dane statystyczne; w odniesieniu do ilości wywozu zgodnie z celem gospodarczym rozporządzenia (WE) nr 856/1999 wymagane jest, by dane statystyczne, które mają być wykorzystane, odnosiły się do trzech lat poprzedzających wejście w życie rozporządzenia (WE) nr 1637/98, dla których dostępne są dane statystyczne.
(11) Ze względu na fakt, że podstawowe czynniki ekonomiczne handlu bananami różnią się znacznie w obrębie grupy tradycyjnych dostawców AKP, najbardziej sprawiedliwy wynik osiągnięty zostanie, jeśli oba kryteria mające znaczenie dla obliczania przydziałów poszczególnych krajów mają jednakową wagę.
(12) W celu zapewnienia wykonalności programów, które mają być finansowane, należy ustalić minimalny przydział.
(13) Należy szczególnie uwzględnić specyficzne rozwiązania dla Somalii.
(14) Artykuł 7 ust. 2 rozporządzania (WE) nr 856/1999 przewiduje, że poczynając od 2004 r. i na każdy następny rok od poziomu pomocy udostępnianej poszczególnym tradycyjnym dostawcom AKP stosowany będzie maksymalny współczynnik obniżki wynoszący 15 %; przewiduje dalej, że przy wykonywaniu programów mających na celu wzrost konkurencyjności ten współczynnik obniżki zostaje obniżony o tyle, o ile zaobserwowany wzrost konkurencyjności w porównaniu do roku ubiegłego.
(15) W celu zapewnienia maksymalnego wykorzystania oferowanych przez rozporządzenie (WE) nr 856/1999 możliwości pomocy tradycyjnym dostawcom AKP w przystosowaniu się do nowych warunków rynkowych niewykorzystane środki na dany rok budżetowy powinny zostać ponownie rozdzielone.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu przewidzianego na mocy art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1637/98,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 1999 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 108 z 27.4.1999, str. 2.
(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 28.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.190.14 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1609/1999 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 856/1999 ustanawiającego specjalne ramy pomocy dla tradycyjnych dostawców bananów AKP |
| Data aktu: | 22/07/1999 |
| Data ogłoszenia: | 23/07/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 24/07/1999, 01/01/1999 |