Rozporządzenie 1609/1999 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 856/1999 ustanawiającego specjalne ramy pomocy dla tradycyjnych dostawców bananów AKP

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1609/1999
z dnia 22 lipca 1999 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 856/1999 ustanawiającego specjalne ramy pomocy dla tradycyjnych dostawców bananów AKP

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 856/1999 z dnia 22 kwietnia 1999 r. ustanawiające specjalne ramy pomocy dla tradycyjnych dostawców bananów AKP(1), w szczególności jego art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 856/1999 ustanawia na okres nieprzekraczający dziesięciu lat specjalne ramy pomocy technicznej i finansowej, aby pomóc tradycyjnym dostawcom bananów AKP w przystosowaniu się do nowych warunków rynkowych wynikających ze zmian dokonanych we wspólnej organizacji rynku bananów.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 856/1999 przewiduje, że udzielana będzie pomoc techniczna i finansowa, aby przyczynić się do wykonywania programów mających na celu poprawę konkurencyjności w sektorze bananów, jeśli poprawa konkurencyjności w sektorze bananów nie jest trwała, w celu wspierania dywersyfikacji.

(3) Programy przedkładane do finansowania powinny być zgodne z ogólnymi celami rozwoju danego tradycyjnego dostawcy bananów AKP.

(4) W celu zapewnienia takiej spójności, a także znaczenia tych programów w odniesieniu do specjalnych celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 856/1999, konieczne jest, aby programy opracowane były na podstawie spójnej strategii długoterminowej.

(5) Strategia ta powinna być określona przez danego tradycyjnego dostawcę AKP po konsultacji z partnerami z tego sektora i uzgodniona z Komisją.

(6) Aby zapewnić zintegrowane podejście, programy przedkładane do finansowania powinny przyjąć postać rocznych planów działań na podstawie uzgodnionej strategii.

(7) Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 856/1999 przewiduje, że w ramach globalnej kwoty dostępnej na dany rok maksymalna kwota do dyspozycji każdego tradycyjnego dostawcy AKP na finansowanie programów mających na celu zwiększenie konkurencyjności w sektorze bananów ustalana będzie na podstawie zaobserwowanych różnic w konkurencyjności z uwzględnieniem znaczenia produkcji bananów w danym kraju; przewiduje dalej, że tam, gdzie realizowane są tylko programy mające na celu dywersyfikację, przydzielona zostanie kwota porównywalna do udzielonej innym tradycyjnym dostawcom.

(8) Należy ustanowić szczegółowe zasady w odniesieniu do metody obliczania przydziałów na poszczególne kraje.

(9) Różnica w konkurencyjności powinna zostać ustalona dla każdego poszczególnego tradycyjnego dostawcy AKP na podstawie różnic w cenach zaobserwowanych przy wprowadzaniu na rynek Wspólnoty, uwzględniając ilości przywożone do Wspólnoty; aby uniknąć wpływu krótkoterminowych wahań cen, rozpatrywana różnica w cenach powinna być obliczona na podstawie wystarczająco długiego okresu referencyjnego bezpośrednio poprzedzającego rok stosowania; w celu porównywalnego traktowania wszystkich tradycyjnych dostawców AKP, niezależnie od specjalnych celów przez nie realizowanych, średnia zaobserwowana różnica w cenach AKP powinna być stosowana w przypadkach, gdy wywóz ustał w konsekwencji dywersyfikacji; ze względu na gospodarczy cel rozporządzenia (WE) nr 856/1999 umożliwienie tradycyjnym dostawcom AKP utrzymania pozycji na rynku Wspólnoty posiadanej przez nie przed wejściem w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1637/98(2) ilości rozważane w celu ustalenia różnic w konkurencyjności powinny być takie, jak realizowane w trakcie trzech lat poprzedzających wejście w życie tego rozporządzania.

(10) Znaczenie produkcji bananów dla gospodarki danego tradycyjnego dostawcy AKP najlepiej odzwierciedla udział sektora bananów w PKB tego kraju; najdokładniejsze dane statystyczne w tym względzie dostarcza Międzynarodowy Fundusz Walutowy, a w przypadku ich braku UNCTAD, dlatego wykorzystane powinny być te dane statystyczne; w odniesieniu do ilości wywozu zgodnie z celem gospodarczym rozporządzenia (WE) nr 856/1999 wymagane jest, by dane statystyczne, które mają być wykorzystane, odnosiły się do trzech lat poprzedzających wejście w życie rozporządzenia (WE) nr 1637/98, dla których dostępne są dane statystyczne.

(11) Ze względu na fakt, że podstawowe czynniki ekonomiczne handlu bananami różnią się znacznie w obrębie grupy tradycyjnych dostawców AKP, najbardziej sprawiedliwy wynik osiągnięty zostanie, jeśli oba kryteria mające znaczenie dla obliczania przydziałów poszczególnych krajów mają jednakową wagę.

(12) W celu zapewnienia wykonalności programów, które mają być finansowane, należy ustalić minimalny przydział.

(13) Należy szczególnie uwzględnić specyficzne rozwiązania dla Somalii.

(14) Artykuł 7 ust. 2 rozporządzania (WE) nr 856/1999 przewiduje, że poczynając od 2004 r. i na każdy następny rok od poziomu pomocy udostępnianej poszczególnym tradycyjnym dostawcom AKP stosowany będzie maksymalny współczynnik obniżki wynoszący 15 %; przewiduje dalej, że przy wykonywaniu programów mających na celu wzrost konkurencyjności ten współczynnik obniżki zostaje obniżony o tyle, o ile zaobserwowany wzrost konkurencyjności w porównaniu do roku ubiegłego.

(15) W celu zapewnienia maksymalnego wykorzystania oferowanych przez rozporządzenie (WE) nr 856/1999 możliwości pomocy tradycyjnym dostawcom AKP w przystosowaniu się do nowych warunków rynkowych niewykorzystane środki na dany rok budżetowy powinny zostać ponownie rozdzielone.

(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu przewidzianego na mocy art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1637/98,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Wnioski o pomoc techniczną i finansową, zgodną z rozporządzaniem Rady (WE) nr 856/1999, będą przedstawiane Komisji przez danego tradycyjnego dostawcę AKP na początku każdego roku kalendarzowego nie później niż 60 dni od powiadomienia o dokonaniu przydziałów finansowych określonych w art. 2. Uwzględniona zostanie szczególna sytuacja Somalii.
2.
Wnioski te powinny być opracowane na podstawie spójnej długoterminowej strategii dla sektora bananów określonej przez dany kraj AKP po konsultacji z partnerami z tego sektora i uzgodnioną z Komisją. Strategia ta powinna określać specjalny cel realizowany zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 856/1999, oceniać efektywność i ustalić odpowiednie podejście umożliwiające realizację tego celu. Powinna także zawierać konieczne informacje pozwalające na ocenę jej zgodności z ogólnymi celami rozwoju zainteresowanego tradycyjnego dostawcy AKP. Szczególną uwagę zwraca się na możliwość przeprowadzenia projektów na poziomie regionalnym.
3.
Programy przedkładane do finansowania powinny być opracowane na podstawie uzgodnionej strategii i mieć formę rocznych planów działań.
Artykuł  2

Maksymalna kwota do dyspozycji na finansowanie programów określonych w art. 1 ust. 3 ustalana jest corocznie. Bez uszczerbku dla przepisów poniższego art. 6 jest ona obliczana indywidualnie dla każdego tradycyjnego dostawcy AKP na podstawie zaobserwowanej różnicy w konkurencyjności i znaczenia produkcji bananów dla gospodarki danego kraju, przy czym oba kryteria mają równą wagę.

Artykuł  3
1.
Różnica w konkurencyjności jest obliczana na podstawie ilości referencyjnych i różnicy między ceną referencyjną państwa trzeciego a ceną referencyjną dla danego kraju AKP.
2.
Ilością referencyjną jest średnia ilość bananów wywożonych przez każdego z poszczególnych dostawców AKP do Wspólnoty w ciągu trzech ostatnich lat poprzedzających wejście w życie rozporządzania Rady (WE) nr 1637/98. W drodze odstępstwa i uwzględniając szczególną sytuację Somalii, ilość referencyjna dla Somalii ustalona jest na 60.000 ton. Ilości referencyjne, które mają być stosowane, są podane w załączniku I.
3.
Ceną referencyjną dla państwa trzeciego jest najniższa średnia cena za tonę bananów wyprodukowanych przez danego ustalonego dostawcę państwa trzeciego innego niż kraj AKP, wywożonych do Wspólnoty w trakcie ostatnich trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku, w odniesieniu do którego wnioskowano o pomoc, dla którego dostępne są dane statystyczne.
4.
Ceną referencyjną dla kraju AKP jest średnia cena za tonę bananów wyprodukowanych u danego tradycyjnego dostawcy AKP i wywożonych do Wspólnoty w tym samym okresie. W przypadkach gdy wywóz bananów ustał w konsekwencji dywersyfikacji, zastosowanie ma średnia cena referencyjna w krajach AKP.
5.
Cenami referencyjnymi określonymi w ust. 3 i 4 powyżej są ceny cif. Dane statystyczne potrzebne do obliczenia różnicy w konkurencyjności są to dane dotyczące przywozu do Wspólnoty, opracowane i opublikowane przez Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich.
Artykuł  4

Znaczenie produkcji bananów dla gospodarki danego tradycyjnego dostawcy AKP ustalone jest na podstawie udziału wartości dodanej przez sektor bananów w całościowym PKB zainteresowanego tradycyjnego dostawcy AKP w ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających wejście w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1637/98, dla których dostępne są dane statystyczne. Dane statystyczne potrzebne do ustalenia znaczenia produkcji bananów są opracowane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy lub, w przypadku ich braku, przez UNCTAD. W drodze odstępstwa i uwzględniając szczególną sytuację Somalii, współczynnik obliczeniowy dla Somalii ustala się na 1,0. Współczynnik obliczeniowy wynikający z tych danych statystycznych jest podany w załączniku II.

Artykuł  5

Bez uszczerbku dla powyższych przepisów art. 2-4 automatyczny współczynnik obniżki stosowany będzie do rozdzielanych przydziałów, poczynając od 2004 r. i dla każdego następnego roku. Współczynnik obniżki ustalany jest indywidualnie na odpowiednim poziomie, aby zapewnić zmniejszenie zakresu pomocy udostępnianej każdemu z poszczególnych tradycyjnych dostawców AKP w ciągu roku stosowania o nie więcej niż 15 % w porównaniu z poziomem środków udostępnianych w roku poprzednim.

Artykuł  6

Jeżeli obliczenia dokonane zgodnie z powyższymi art. 2-5 prowadzą do kwoty poniżej 0,5 miliona EUR na rok, przyznawana jest minimalna kwota 0,5 miliona EUR.

Artykuł  7

Jeżeli jakikolwiek tradycyjny dostawca AKP nie przedstawił wniosku o pomoc techniczną i finansową w terminie określonym w art. 1 ust. 1 lub, jeżeli przedstawione programy są niezgodne z długoterminową strategią określoną w art. 1 ust. 2, Komisja dokonuje ponownego przydziału pierwotnie udostępnionych kwot na rzecz pozostałych dostawców AKP na podstawie przedstawionych programów i zgodnie z przepisami rozporządzania (WE) nr 856/99. Uwzględniona zostanie szczególna sytuacja Somalii.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzanie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich i stosuje się od dnia 1 stycznia 1999 r.

Niniejsze rozporządzanie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 27.4.1999, str. 2.

(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 28.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz przewidziany w art. 3 ust. 2

Kraj Tony
Belize 49.762
Kamerun 163.016
Wyspy Zielonego Przylądka 20
Wybrzeże Kości Słoniowej 169.272
Dominika 36.173
Grenada 2.222
Jamajka 83.432
Madagaskar 0
Somalia 60.000
St Lucia 92.951
St Vincent i Grenadyny 40.611
Surinam 28.469

ZAŁĄCZNIK  II

Zestawienia przewidziane w art. 4

Kraj Współczynnik obliczeniowy
Belize 4,16
Kamerun 1,16
Wyspy Zielonego Przylądka 0,60
Wybrzeże Kości Słoniowej 0,95
Dominika 8,02
Grenada 0,31
Jamajka 0,93
Madagaskar 0
Somalia 1,0
St Lucia 8,17
St Vincent i Grenadyny 7,27
Surinam 1,99

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.190.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1609/1999 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 856/1999 ustanawiającego specjalne ramy pomocy dla tradycyjnych dostawców bananów AKP
Data aktu: 22/07/1999
Data ogłoszenia: 23/07/1999
Data wejścia w życie: 24/07/1999, 01/05/2004, 01/01/1999