Decyzja 1999/476/WE ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego detergentom pralniczym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 czerwca 1999 r.
ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego detergentom pralniczym

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 1522)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/476/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 lipca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 880/92 z dnia 23 marca 1992 r. w sprawie programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego,(1) w szczególności jego art. 5 ust. 1, akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja rozporządzeniem nr 95/365/WE(2) ustanowiła kryteria ekologiczne przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego detergentom pralniczym, które według art. 3 tej decyzji wygasły w dniu 25 lipca 1998 r.

(2) Właściwe jest przyjęcie nowej decyzji dla grupy produktów "detergenty używane do prania" oraz określenie dla tej grupy produktów kryteriów, które będą ważne przez okres trzech lat;

(3) Należy skorygować kryteria ustanowione decyzją 95/365/WE, by odzwierciedlić zmiany zachodzące na rynku;

(4) Akapit pierwszy art. 5 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 880/92 przewiduje, że warunki przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego będą zdefiniowane w oparciu o grupę produktów.

(5) Artykuł 10 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 880/92 stwierdza, że charakterystykę ekologiczną produktu ocenia się w oparciu o konkretne kryteria dla grup produktów.

(6) Artykuł 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 880/92 stwierdza, że nie należy przyznawać oznakowania ekologicznego produktom, które są substancjami lub preparatami zaklasyfikowanymi jako niebezpieczne zgodnie z dyrektywą Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(3), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 98/98/WE(4) i dyrektywą Rady 88/379/EWG(5), ostatnio zmienionych dyrektywą Komisji 96/65/EWG,(6) ale może być przyznany produktom zawierającym takie substancje lub preparaty w stopniu, w jakim spełniają założenia systemu przyznawania wspólnotowego znakowania ekologicznego.

(7) Detergenty pralnicze zawierają substancje lub preparaty zaklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z wyżej wymienionymi dyrektywami.

(8) Kryteria ekologiczne ustanowione tą decyzją obejmują między innymi utrudnienia i system ilości punktów ograniczający do minimum zawartość substancji i preparatów zaklasyfikowanych jako niebezpieczne w detergentach, które mogą uzyskać oznakowanie ekologiczne.

(9) Detergenty spełniające te kryteria wywierają zatem mniejszy wpływ na środowisko i spełniają założenia programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego.

(10) Komisja przyjęła zalecenie z dnia 22 lutego 1998 r. w sprawie dobrej praktyki ekologicznej w odniesieniu do detergentów do prania używanych w gospodarstwie domowym.(7)

(11) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 880/92, Komisja przeprowadziła na forum konsultacyjnym konsultacje z głównymi zainteresowanymi grupami.

(12) Środki przewidziane na mocy niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie z art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 880/92,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa produktów "detergenty pralnicze" oznacza wszystkie detergenty używane do prania, niezależnie od tego, czy są w formie proszku, płynnej lub innej do prania tekstyliów i które są przeznaczone do użycia w pralkach stosowanych w gospodarstwie domowym.

Artykuł  2

Charakterystyka ekologiczna i zdatność grupy produktów do użytku zgodnie z określeniem w art. 1 ocenia się w oparciu o szczególne kryteria ekologiczne określone w Załączniku i dodatkach I część A, I część B, II, III i IV.

Artykuł  3 1

Definicja grupy produktów oraz szczególne kryteria ekologiczne dla tej grupy produktów obowiązują do dnia 31 sierpnia 2004 r.

Artykuł  4

Dla potrzeb administracyjnych tej grupie produktów przypisany jest numer kodowy "006".

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 czerwca 1999 r.

W imieniu Komisji
Ritt BJERREGAARD
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 99 z 11.4.1992, str. 1.

(2) Dz.U. L 217 z 13. 9.1995, str. 14.

(3) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1

(4) Dz.U. L 355 z 30.12.1998, str. 1.

(5) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, str. 14.

(6) Dz.U. L 265 z 18.10.1996, str. 15.

(7) Dz.U. L 215 z 1.8.1998, str. 73.

ZAŁĄCZNIK

ZASADA

Przyznawanie oznakowania ekologicznego detergentom pralniczym opiera się na ogólnych zasadach ustanowionych rozporządzeniem EWG nr 880/92 w sprawie programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego oraz na szczególnych kryteriach wymienionych poniżej; te zasady i kryteria powinny być przestrzegane przez cały okres objęty umową dotyczącą warunków stosowania oznakowania.

Zaleca się, by podczas oceny wniosków i sprawdzania przestrzegania zgodności z kryteriami w niniejszym Załączniku właściwe organy uwzględniały wprowadzanie w życie uznanych programów z zakresu zarządzania środowiskiem, na przykład EMAS lub ISO 14001.

Kryteria te mają na celu zachęcanie do:

- zmniejszenia zanieczyszczania wód poprzez zmniejszenie zużywanej ilości

detergentu oraz ograniczenie ilości szkodliwych składników

- ograniczenie wytwarzania odpadów poprzez zmniejszanie ilości opakowań

głównych i wspieranie możliwości ponownego użycia i/lub możliwości

przetworzenia

- zmniejszenie zużycia energii poprzez promowanie detergentów działających

w niskiej temperaturze.

Ponadto kryteria te podnoszą świadomość ekologiczną konsumentów.

1.

JEDNOSTKA FUNKCJONALNA I DOZOWANIE REFERENCYJNE

1.1. Jednostka funkcjonalna

Jednostka funkcjonalna jest wyrażana w g/pranie (gramach na pranie). Dla silnych detergentów odnosi się do ilości dozowanej na 4,5 kg ładunku (suche tekstylia), a dla słabych detergentów odnosi się do ilości dozowanej na 2,5 kg ładunku (suche tekstylia) w pralce.

1.2. Dozowanie referencyjne

Dozowanie zalecane przez producenta konsumentom, przy twardości wody 2,5 mmol CaCO3/l i "normalnie zabrudzonych" materiałach jest uznawana za dozowanie referencyjne dla potrzeb:

– obliczenia kryteriów ekologicznych, oraz

– sprawdzenia wydajności prania.

Jeśli w danym Państwie Członkowskim, w którym w obrocie jest dany detergent, nie znajduje zastosowania twardość wody 2,5 mmol CaCO3/l, wnioskodawca określi dozowanie użyte jako punkt referencyjny.

2.

EKOLOGICZNE KRYTERIA DOTYCZĄCE SKŁADNIKÓW I OPAKOWANIA

2.1. Ekologiczne kryteria dotyczące składników:

Uwzględnia się następujące parametry:

– związki chemiczne ogółem (TC - total chemicals),

– krytyczna objętość rozcieńczenia - toksyczność (KOR toks),

– fosforany (jako STPP),

– nierozpuszczalne materiały nieorganiczne (NN)

– rozpuszczalne materiały nieorganiczne (RN)

– nieulegające biodegradacji materiały organiczne (aerobowe) (aNBDO)

– nieulegające biodegradacji materiały organiczne (anaerobowe) (anNBDO)

– biologiczne zapotrzebowanie na tlenu (BZT).

W załączniku II przedstawiono definicje parametrów użytych w obliczeniach. Parametry te są obliczane i wyrażane w g/pranie lub l/pranie, odpowiednio do potrzeb.

Czynniki oceny/wagi

Tabela poniżej zawiera podsumowanie wybranych kryteriów, utrudnienia decydujące o wykluczeniu wyrobu, ich wagę oraz maksymalną liczbę punktów, którą mogą uzyskać. Wzory systemu punktacji, które mają być stosowanie do obliczenia wyniku dla każdego kryterium przedstawiono w pkt 2.3.

System obliczania oceny punktowej/wagi detergentów używanych do prania

Punkty 4 3 2 1 Utrudnienie decydujące o wyłączeniu Waga Suma
Kryterium
Związki chemiczne ogółem 60 70 80 90 110 3 12
Krytyczna objętość rozcieńczenia, tox 1.500 3.500 5.500 7.500 10.000 8 32
Fosforany (jako STPP) 0 7,5 15 22,5 30 2 8
Nierozpuszczalne materiały nieorganiczne 10 15 20 25 30 0,5 2
Rozpuszczalne materiały nieorganiczne 10 25 40 55 70 0,5 2
NBDO (anaerobowe) 1 2 3 4 8 1 4
NBDO (aerobowe) 1 4 7 10 15 1,5 6
BZT 20 40 60 80 130 2 8
Ogółem 74
Minimalny wymagany wynik punktowy 45
Uwagi: Wszystkie wartości są wyrażane w g/pranie KORtoks, która jest wyrażana w

l/pranie.

WR = współczynnik równowagi: Pwykl = próg wykluczenia

2.2. Poziom przyznania/nieprzyznania oznakowania ekologicznego

Suma punktów związanych z ośmioma kryteriami dotyczącymi składników powinna być większa lub równa 45.

Nie mogą być przekroczone żadne wartości utrudnień dla jakiegokolwiek kryterium. Produkt będzie również spełniać kryteria ustalone w innych częściach niniejszego Załącznika.

2.3. Obliczenia odnoszące się do ekologicznych kryteriów dotyczących składników

Baza danych składników detergentów [lista DID - (Detergent Ingredeints Database)]

W dodatku I część A znajduje się baza danych składników detergentów (lista DID) zawierająca szeroko stosowane składniki, używane przy produkcji detergentów. Baza ta powinna być używana do obliczeń kryteriów dotyczących składników.

W dodatku 1 część A znajdują się dane dotyczące współczynnika obciążenia, toksyczności, nieulegające biodegradacji (aerobowe), nieulegające biodegradacji (anaerobowe), rozpuszczalnych/nierozpuszczalnych materiałów nieorganicznych i biologicznego zapotrzebowania na tlen (BZT) i dane te zostaną wykorzystane do obliczeń dotyczących tych składników.

Kryteria:

– związki chemiczne ogółem

– fosforany (jako STPP)

– rozpuszczalne/nierozpuszczalne materiały nieorganiczne

– nieulegające biodegradacji (aerobowe/anaeorobowe)

– BZT

zostaną obliczone dla każdego składnika poprzez uwzględnienie dozowanie w przeliczeniu na pranie, zawartości wody i procentu masy oraz zostaną podsumowane dla każdego produktu.

Kryterium dotyczące toksyczności krytycznej objętości rozcieńczenia jest obliczane dla każdego składnika i) wyprodukowanego detergentu w oparciu o następujące równanie:

skutek długoterminowy (s)

Procedura obliczania ilości punktówDo obliczania wyników należy używać następujących wzorów:

Związki chemiczne ogółem (TC):
Jeśli TC > 110 g/pranie to WYKLUCZENIE
Jeśli TC ≤ 90 g/pranie to Wynik = 10 - TC/10
Jeśli 110 ≥ TC > 90g/pranie to Wynik = 0
Jeśli TC ≤ 60 g/pranie to Wynik = 4
Krytyczna objętość rozcieńczenia, toks (KORtoks):
Jeśli KORToks > 10.000 l/pranie to WYKLUCZENIE
Jeśli KORToks ≤ 7.500 l/pranie to Wynik = 4,75 - KORToks/2.000
Jeśli 10.000 ≥ KORToks > 7.500 l/pranie to Wynik = 0
Jeśli KORToks ≤ 1.500 l/pranie to Wynik = 4
Fosforany (P):
Jeśli P > 30 g/pranie to WYKLUCZENIE
Jeśli P ≤ 22,5 g/pranie to Wynik = 4 - P/7,5
Jeśli 30 ≥ P > 22,5 g/pranie to Wynik = 0
Nierozpuszczalne materiały nieorganiczne (NN):
Jeśli NN > 30g/pranie to WYKLUCZENIE
Jeśli NN ≤ 25g/pranie to Wynik = 6 - NN/5
Jeśli 30 ≥ NN > 25 g/pranie to Wynik = 0
Jeśli NN ≤ 10 g/pranie to Wynik = 4
Rozpuszczalne materiały nieorganiczne (RN):
Jeśli RN > 70g/pranie to WYKLUCZENIE
Jeśli RN ≤ 55g/pranie to Wynik = 4,66 - RN/5
Jeśli 70 ≥ RN > 55 g/pranie to Wynik = 0
Jeśli RN ≤ 10 g/pranie to Wynik = 4
Materiały organiczne nieulegające biodegradacji (aerobowe) (aNBDO):
Jeśli aNBDO > 8 g/pranie to WYKLUCZENIE
Jeśli aNBDO ≤ 4 g/pranie to Wynik = 5 - aNBDO
Jeśli 8 ≥ aNBDO > 4 g/pranie to Wynik = 0
Jeśli aNBDO ≤ 1 g/pranie to Wynik = 4
Materiały organiczne nieulegające biodegradacji(anaerobowe) (anNBDO):
Jeśli anNBDO > 15 g/pranie to WYKLUCZENIE
Jeśli anNBDO ≤ 10 g/pranie to Wynik = 4,34 - anNBDO/3
Jeśli 15 ≥ anNBDO > 10 g/pranie to Wynik = 0
Jeśli anNBDO ≤ 1 g/pranie to Wnik = 4
BZT (BZT):
Jeśli BZT > 130 g/pranie to WYKLUCZENIE
Jeśli BZT ≤ 80 g/pranie to Wynik = 5 - BZT/20
Jeśli 130 ≥ BZT > 80 g/pranie to Wynik = 0
Jeśli BZT ≤ 20 g/pranie to Wynik = 4

Nowe dodatkowe składniki

W przypadku nowych związków chemicznych lub dodatkowych składników, które nie są wyliczone w bazie danych składników detergentów należy stosować metodę opisaną poniżej oraz w załączniku I, część B.

– wnioskodawca przedstawi kompetentnym władzom dane z doświadczeń,

– zostaną przedstawione dane na temat rozpuszczalnych/nierozpuszczalnych materiałów nieorganicznych, o biodegradacji w warunkach beztlenowych (na podstawie testu Ecetoc nr 28, czerwiec 1988) oraz biologiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT),

– zostanie dostarczona cała dostępna dokumentacja dotycząca danych na temat biodegradacji, usuwania, skutków długoterminowych (dane o stężeniach bez zaobserwowanych skutków (SBZS) dla ryb, rozwielitek (daphnia magna), glonów,

– w odpowiednich załącznikach do dyrektywy 67/548/EWG są zawarte odniesienie do odpowiednich testów.

Stosuje się odpowiednio postanowienia dodatku I część B.

W szczególności, jeśli kompletne dane dotyczące skutków długoterminowych (SBZS) są niedostępne, stosuje się odpowiednie uproszczone procedury opisane w dodatku I, część B.

W odpowiednich przypadkach mogą zostać zaakceptowane równoważne dane, jeśli właściwe władze dokonujące oceny wniosku uznają ich równoważność.

2.4. Inne kryteria ekologiczne dotyczące składników

Jak określono poniżej, niektóre określone składniki nie mogą przekraczać maksymalnej dozwolonej zawartości lub też nie mogą być używane w ogóle:

a) całkowita masa składników(1), które są lub mogą być zaklasyfikowane jako niebezpieczne dla środowiska wodnego, i którym przypisano oznaczenie R50 (bardzo toksyczny dla środowiska wodnego) według dyrektywy 67/548/EWG nie będzie wynosić więcej niż 10 g/pranie;

b) całkowita masa składników, które są lub mogą być zaklasyfikowane jako niebezpieczne dla środowiska wodnego i którym przypisano oznaczenie R50 (bardzo toksyczny dla środowiska wodnego) lub R53 (może powodować długoterminowe ujemne skutki dla środowiska wodnego) według dyrektywy 67/548/EWG nie będzie wynosić więcej niż 0,25 g/pranie;

c) ilość fosforanów nie może przekroczyć 1 g/pranie;

d) nie należy używać surfaktantów z rodziny alkilofenoli oksyetylenowanych (APEO), substancji zapachowych zawierających aromatyczne nitrozwiązki, o których mowa w załączniku II, związku kompleksotwórczego EDTA i składników zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, toksyczne dla procesów rozmnażania i mutagenne według dyrektywy 67/548/EWG.

2.5. Ekologiczne kryteria dotyczące opakowania produktu:

Uwzględnia się tylko opakowanie główne. Opakowanie detergentu powinno składać się z lekkiego opakowania lub pojemnika (pudełka z tektury/kartonu lub plastikowej butelki).

Jeśli detergent jest dostarczany w pojemniku (pudełku lub butelce), producent powinien dostarczyć wkłady uzupełniające.

Waga lekkiego opakowania lub opakowania na wkład uzupełniający nie powinna przekraczać 1,7 g/pranie.

Ciężar pojemnika nie powinien przekraczać 7 g/pranie.

Opakowanie z tektury powinno w 80 % nadawać się do powtórnego przetwarzania, a opakowanie plastikowe powinno być oznakowane zgodnie z normą ISO 1043.

3.

KRYTERIA WYDAJNOŚCI

Produkt zostanie porównany pod względem wydajności prania z detergentami referencyjnymi tego samego typu, według testu wydajności detergentów ekologicznych UE.

Produkt powinien spełniać minimalne wymagania określone w tej próbie.

4.

PRÓBA

4.1. Testowanie czystości enzymów w celu zweryfikowania nieobecności organizmów produkcyjnych

Należy przeprowadzić próbę czystości enzymów, które są wyprodukowane przy zastosowaniu procesów biotechnologicznych i używane do prania, które zgłoszono do przyznania oznakowania ekologicznego. Próba ta ma celu zapewnienie, że finalny preparat z enzymami nie zawiera organizmów produkcyjnych. Wzrost mikroorganizmów bada się przy użyciu określonych antybiotyków. Procedura testowania czystości zapewnia, że w 20 ml standardowej testowej próbce nie wykryto żadnego organizmu produkcyjnego.

4.2. Laboratoria prowadzące testy

Testy zostaną przeprowadzone na koszt wnioskodawcy w laboratoriach spełniających ogólne wymogi określone w EN 45001 lub wszelkich równoważnych systemach.

5.

INFORMACJE DLA KONSUMENTÓW

5.1. INFORMACJE NA OPAKOWANIU

Na opakowaniu lub wewnątrz powinny znajdować się następujące informacje:

"PRANIE PRZYJAZNE DLA ŚRODOWISKA OZNACZA:

Etap 1: wstępne sortowanie prania (np. według koloru, stopnia zabrudzenia, rodzaju włókna)

Etap 2: pranie przy pełnym obciążeniu

Etap 3: unikanie stosowania zbyt dużej ilości detergentu, przestrzeganie instrukcji dotyczących dozowania

Etap 4: wybieranie cykli prania w niskiej temperaturze."

Na prośbę klienta należy udostępnić szersze informacje. W tym celu na opakowaniu należy umieścić zdanie, że jeśli konsument pragnie uzyskać więcej informacji na temat detergentu, powinien zadzwonić (lub napisać) do działu obsługi klienta firmy lub sprzedawcy detalicznego.

W celu zachęcenia konsumenta do jak najmniejszego zużycia detergentu i przestrzegania instrukcji dozowania należy na prośbę konsumenta dać mu miarkę (naczyńko) mające skalę z podziałką co najmniej co 10 ml, jeśli opakowanie nie zawiera takiej miarki.

Na opakowaniu powinny znajdować się następujące informacje:

"Produkt ten uzyskał oznakowanie ekologiczne Unii Europejskiej, ponieważ przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczenia wód, ograniczenia wytwarzania odpadów i zużycia energii. W celu uzyskania dalszych informacji dotyczących oznakowania ekologicznego Unii Europejskiej zapraszamy do naszej witryny internetowej: http://europa.eu.int/ecolabel".

5.2. Instrukcje dotyczące dozowania

Zalecenia dotyczące dozowania powinny być umieszczone na opakowaniu produktu wraz z zaleceniem, że konsument powinien skontaktować się z przedsiębiorstwem wodociągowym lub władzami lokalnymi by uzyskać informacje o twardości wody wodociągowej.

Zalecane dozowanie musi być określone dla tekstyliów "normalnie" i "mocno" zabrudzonych i dla różnych zakresów twardości wody występujących w danym kraju oraz uznanych za odpowiednie dla ładunku tekstyliów o danej wadze. Jeśli instrukcje dotyczące dozowania są podane za pośrednictwem dozownika, to na opakowaniu należy wyraźnie określić pojemność dozownika (w ml).

Należy określić wydajność prania i podać ją dla "normalnie zabrudzonych" tekstyliów i różnych uwzględnionych zakresów twardości wody.

Zalecenia dotyczące dozowania dla wody zakresu twardości 1 (miękka) - "normalnie zabrudzone" i najwyższego zakresu twardości (3 lub 4) - "mocno zabrudzone" nie mogą się różnić bardziej niż dwukrotnie.

Dozowanie referencyjne używane do testu wydajności prania i obliczenia kryteriów ekologicznych będzie takie, jak zalecane dozowanie dla "normalnie zabrudzonych" tekstyliów i twardości wody odpowiadającej 2,5 mmol CaCO3/l w Państwie Członkowskim, w którym przeprowadzono test.

Jeśli w zaleceniach jest ujęta tylko twardość wody poniżej 2,5 mmol CaCO3/l, maksymalna dozowana ilość zalecana dla "normalnie zabrudzonych" tekstyliów będzie niższa niż dozowanie referencyjne określone w poprzednim punkcie.

5.3. Informacje na temat etykietowania składników

Należy stosować zalecenie Komisji 89/542/EWG(2) z 13 września 1989 r. sprawie etykietowania detergentów i środków czyszczących:

Następujące grupy składników są etykietowane niezależnie od ich zawartości masowej:

Enzymy: określenie enzymu (np. proteaza, lipaza).

Środki konserwujące: charakterystyka i etykietowanie według nomenklatury IUPAC.

Środki dezynfekujące: charakterystyka i etykietowanie według nomenklatury IUPAC.

Jeśli produkt zawiera substancje zapachowe, to należy to określić na opakowaniu.

______

(1) "Składniki" oznaczają substancje lub preparaty.

(2) Dz.U. L 291 z 10.10.1989, str. 55

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

BAZA DANYCH SKŁADNIKÓW DETERGENTÓW I METODA, JAKĄ NALEŻY STOSOWAĆ W ODNIESIENIU DO SKŁADNIKÓW NIEUMIESZCZONYCH W BAZIE DANYCH

ZAŁĄCZNIK  II

DEFINICJE DOTYCZĄCE KRYTERIÓW EKOLOGICZNYCH

1. Związki chemiczne ogółem

Kryterium związków chemicznych ogółem oblicza się w oparciu o zastosowane dozowanie minus zawartość wody w g/pranie.

2. Krytyczna objętość rozcieńczenia -toksyczność (KORtox):

KORtox oblicza się dla każdego składnika oraz w składzie według odpowiednich danych dla współczynników obciążenia (WO) i skutków długoterminowych (SDT) na liście DID w l/pranie:

KORtox dla produktu to suma wszystkich składników KORtox w l/pranie.

3. Fosforany (jako STPP)

Waga w przeliczeniu na pranie wszystkich nieorganicznych fosforanów wyrażonych jako STPP, w g/pranie.

4. Nierozpuszczalne materiały nieorganiczne

Waga w przeliczeniu na pranie wszystkich składników, które są nierozpuszczalnymi materiałami nieorganicznymi (patrz lista DID), w g/pranie.

5. Rozpuszczalne materiały nieorganiczne

Waga w przeliczeniu na pranie wszystkich składników, które są rozpuszczalnymi związkami nieorganicznymi (patrz lista DID), w g/pranie.

6. Nierozpuszczalne materiały organiczne (aerobowe)

Waga w przeliczeniu na pranie wszystkich składników, które są związkami nieorganicznymi nieulegającymi biodegradacji w warunkach tlenowych (patrz lista DID), w g/pranie.

7. Nieulegające biodegradacji materiały organiczne (anaerobowe)

Waga w przeliczeniu na pranie wszystkich składników, które nie ulegają biodegradacji przy uwzględnieniu odpowiednich współczynników korygujących (patrz lista DID), w g/pranie.

8. Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT)

BZT każdego ze składników s) w gT/pranie według odpowiednich danych dla TZT w spisie DID:

BZT (składnik s) = waga/pranie(s) × BZT(s) w gT/pranie

BZT dla produktu to suma BZT wszystkich składników w gT/pranie. TZT odnosi się tylko do związków ulegających biodegradacji.

9. Wysokowydajne detergenty

Wysokowydajne detergenty koncentrują się na wydajności prania (usuwaniu zabrudzeń i plam). Detergent należy uznać za wysokowydajny, jeśli stwierdzenia podane przez producenta promują głównie "opiekę nad materiałem" (niska temperatura prania, delikatne włókna i kolory).

10. Piżmo azotanowe

Piżmo ksylenowe: 5-tert-butyl-2, 4, 6-trinito-m-ksylen

Piżmo ambretowe: 4-tert-butyl-3-methoxy-2, 6-dinitrotoluen

Mosken: 1, 1, 3, 3, 5-pentamethyl-4, 6-dinitroindan

Piżmo tybetynowe: l-tert-butyl-3, 4, 5-trimetylo-2, 6-dinitrobenzen

Keton piżmowy: 4'-tert-butyl-2', 6'-dimetylo-3', 5'-dinitroacetal

ZAŁĄCZNIK  III

Dane i informacje wymagane przez właściwy organ otrzymujący, któremu został złożony wniosek

1.1. Deklaracja o składzie produktu i obliczenie kryteriów

Właściwy organ powinien wymagać od producenta ubiegającego się o oznakowanie ekologiczne przedłożenia:

– dokładnego składu produktu,

– dokładnego chemicznego opisu składników (np. identyfikacja IUPAC, Numer CAS, wzór sumaryczny i strukturalny, czystość, typ i procent zanieczyszczeń, dodatki; w przypadku mieszanin, np. surfaktantów: numer DID, skład i spektrum rozkładu homologów, izomery i nazwy handlowe); analizy stanowiące dowód składu surfaktantów,

– dokładna waga produktu wprowadzonego do obrotu (stan z 1 marca w odniesieniu do poprzedniego roku),

– szczegółowego obliczenia kryteriów,

– należy przedstawić raport podsumowujący z testów na temat czystości enzymów według punktu 4.1 załącznika do niniejszej decyzji i świadectwo braku organizmów produkcyjnych,

– deklaracji stwierdzającej, że:

– produkt nie zawiera surfaktantów z rodziny alkilofenoli oksyetylenowanych (APEO), substancje zapachowe zawierające aromatyczne nitrozwiązki, o których mowa w załączniku II, związek kompleksotwórczy EDTA i składniki zaklasyfikowane w dyrektywie 67/548/EWG i 88/379/EWG jako rakotwórcze, toksyczne dla procesów rozmnażania i mutagenne,

– Ilość fosforanów nie może przekroczyć 1 g/pranie.

1.2. Test wydajności prania

Wnioskodawca przedłoży właściwemu organowi wynik testu wydajności detergentów EUECO.

1.3. Przyrząd do dozowania, opakowanie i informacje dla konsumenta

W celu zapewnienia zgodności z wymienionymi wyżej wymaganiami właściwy organ będzie wymagać od wnioskodawcy przesłania opakowania i przyrządu do dozowania.

W razie różnic między różnymi markami krajowymi i różnymi wielkościami opakowań, wnioskodawca będzie musiał wysłać wszystkie potrzebne informacje w tym zakresie.

1.4. Wniosek w sprawie oznakowania ekologicznego dla detergentów

Krajowy właściwy organ może dokonać audytu w przedsiębiorstwie wnioskodawcy i odwiedzić instalacje produkcyjne i pakujące.

Właściwy organ może się sam upewnić, że wnioski są składane zgodnie z odpowiednimi wymogami rozporządzenia(EWG) nr 880/92 i wymaganiami proceduralnymi.

ZAŁĄCZNIK  IV

TABELA SKRÓTÓW

APEO: alkinofenole oksyetylonowane

BZT -: biochemiczne zapotrzebowanie tlenu (BZT)

KORtox: objętość krytycznego rozcieńczenia (toksyczność):

WK: współczynnik korygujący

DID: baza danych składników detergentów

DIN: Deutsches Institut für Normung

EOs: grupy etoksylowe

EC50: stężenie skuteczne (stężenie, przy którym 50 % organizmów wykazuje skutek w określonym czasie)

ECETOC: Europejskie Centrum Ekotoksykologii i Toksykologii Chemikaliów

EDTA: kwas etylenodiaminotetraoctowy

IUPAC: Międzynarodowa Unia Chemii Czystej i Stosowanej

IEC: Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna

ISO: Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna

LC50: stężenie letalne (stężenie, przy którym 50 % organizmów wykazuje skutek letalny w określonym czasie)

SDT: skutek długoterminowy

SBZS: stężenie bez zaobserwowanych skutków (w teście toksyczności przewlekłej)

Pow: współczynnik rozdziału oktanol/woda

QSARs: ilościowe współczynniki aktywności struktury

RB: natychmiastowa biorozkładalność

STPP: trójpolifosforan sodu

TZT: teoretyczne zapotrzebowanie tlenu

WN: współczynnik niepewności

WW: współczynnik wagi

1 Art. 3 zmieniony przez art. 4 decyzji nr 2003/200/WE z dnia 14 lutego 2003 r. ustalającej zrewidowane kryteria ekologiczne przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego detergentom pralniczym i zmieniającej decyzję 1999/476/WE (Dz.U.UE.L.03.76.25) z dniem 1 marca 2003 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.187.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/476/WE ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego detergentom pralniczym
Data aktu: 10/06/1999
Data ogłoszenia: 20/07/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/06/2000