uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113 i 130s ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 1 ust. 3 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 259/93 z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar(4) wyłącza z zakresu zastosowania tego rozporządzenia wysyłki odpadów przeznaczonych tylko do odzysku i wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia, z wyjątkiem przypadków przewidzianych między innymi w art. 17 ust. 1-3.
(2) Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 259/93 Komisja notyfikowała każdemu krajowi, do którego nie stosuje się decyzja Rady OECD z dnia 30 marca 1992 r. w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku, wykaz odpadów określonych w załączniku II do tego rozporządzenia i zwróciła się o potwierdzenie, że takie odpady nie podlegają procedurom kontroli w kraju przeznaczenia, lub o wskazanie, które z rodzajów odpadów powinny podlegać takim procedurom kontrolnym, mającym zastosowanie do odpadów wymienionych w załączniku III lub IV do tego rozporządzenia lub procedurze ustanowionej w art. 15 tego rozporządzenia.
(3) Niektóre kraje poinformowały, że takie odpady powinny podlegać tej lub innej procedurze kontroli, a w dniu 20 lipca 1994 r. Komisja na mocy art. 17 ust. 3 tego rozporządzenia, przyjęła decyzję 94/575/WE(5) celem ustalenia właściwych procedur kontroli.
(4) Artykuł 17 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 259/93 przewiduje, że jeśli takie potwierdzenie nie zostanie otrzymane, Komisja przedstawia Radzie odpowiednie wnioski; z tego względu konieczne jest ustanowienie systemu obejmującego całą Wspólnotę regulującego handel takimi odpadami ze Wspólnoty, ustanawiając właściwe wspólne zasady i procedury odnoszące się do wywozu takich odpadów.
(5) W przypadku krajów, które odpowiedziały, że nie chcą otrzymywać niektórych lub wszystkich rodzajów odpadów wymienionych w załączniku II do wymienionego rozporządzenia, trzeba uszanować ich wolę i z tego względu nie wolno wywozić tych rodzajów odpadów do tych krajów.
(6) W przypadku krajów, które nie udzieliły odpowiedzi, nie można przyjąć, że milczenie oznacza zgodę i dlatego też należy przyjąć podobne ramy regulacyjne, by kraje te mogły dokonać oceny takich wysyłek na podstawie poszczególnych przypadków.
(7) W przypadku krajów, które odpowiedziały, że nie chcą otrzymywać niektórych lub wszystkich rodzajów odpadów wymienionych w załączniku II lub które nie odpowiedziały, możliwe jest, że zmienią swoje stanowisko lub przekażą je w przyszłości i z tego względu musi istnieć w ramach procedury komitologicznej mechanizm umożliwiający zmianę niniejszego rozporządzenia.
(8) Komisja możliwie najszybciej, a najpóźniej do dnia 1 lipca 1998 r., dokona przeglądu i uzupełnienia załącznika V do rozporządzenia (EWG) nr 259/93, w pełni uwzględniając odpady występujące w wykazie odpadów przyjętym zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w sprawie odpadów niebezpiecznych(6), i każdym wykazie odpadów określonych jako niebezpieczne do celów Konwencji bazylejskiej oraz dostosuje odpowiednio rozporządzenie (EWG) nr 259/93.
(9) Komisja regularnie dostarcza krajom objętym niniejszym rozporządzeniem informacje o zmianach w treści załączników A i B.
(10) W odniesieniu do wysyłek odpadów do krajów AKP, art. 39 Czwartej Konwencji AKP-WE zakazuje wywozu wszystkich odpadów wymienionych w załącznikach I i II Konwencji bazylejskiej; ponadto niektóre z tych odpadów zostały wymienione w załączniku II rozporządzenia (EWG) nr 259/93; w takich okolicznościach oraz by uszanować międzynarodowe zobowiązania Wspólnoty, należy zakazać wysyłania takich odpadów do krajów AKP.
(11) Należy jasno stwierdzić, że takie odpady są wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(12) Uzgodnienia objęte niniejszym rozporządzeniem podlegają okresowemu przeglądowi ze strony Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 1999 r.
| W imieniu Rady | |
| W. MÜLLER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 214 z 10.7.1998, str. 74.
(2) Opinia wydana dnia 29 kwietnia 1998 r. (Dz.U. C 169 z 16.6.1999).
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 lipca 1997 r. (Dz.U. C 286 z 22.9.1997, str. 23), wspólne stanowisko Rady z dnia 4 czerwca 1998 r. (Dz.U. C 333 z 30.10.1998, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz.U. C 250 z 28.5.1999).
(4) Dz.U. L 30 z 6.2.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 120/97 (Dz.U. L 22 z 24.1.1997, str. 14).
(5) Dz.U. L 220 z 25.8.1994, str. 15.
(6) Dz.U. L 377 z 31.12.11, str. 20. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/31/(Dz.U. L 168 z 2.7.1994, str. 28).
(7) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 39. Decyzja ostatnio zmienione decyzją Komisji 96/350/WE (Dz.U. L 135 z 6.6.1996, str. 32).
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1208/2000 z dnia 8 czerwca 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.138.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Komisji nr 2630/2000 z dnia 30 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.302.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2000 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia Komisji nr 77/2001 z dnia 5 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.11.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 2001 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 2243/2001 z dnia 16 listopada 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.303.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 grudnia 2001 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 2118/2003 z dnia 2 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.318.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 grudnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 105/2005 z dnia 17 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.20.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11lutego2005r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji nr 2630/2000 z dnia 30 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.302.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 grudnia 2000 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia Komisji nr 77/2001 z dnia 5 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.11.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 2001 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 1800/2001 z dnia 13 września 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.244.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 października 2001 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.166.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1420/1999 ustanawiające wspólne zasady i procedury stosowane do wysyłki niektórych rodzajów odpadów do niektórych krajów nienależących do OECD |
| Data aktu: | 29/04/1999 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/09/1999 |