Decyzja 1419/1999/WE ustanawiająca działanie Wspólnoty na rzecz obchodów "Europejskiej Stolicy Kultury" w latach 2005-2019

DECYZJA 1419/1999/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 25 maja 1999 r.
ustanawiająca działanie Wspólnoty na rzecz obchodów "Europejskiej Stolicy Kultury" w latach 2005-2019 *

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 151,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(2),

działając zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W całej swojej historii Europa była miejscem wyjątkowo płodnej i różnorodnej działalności artystycznej; życie miejskie odgrywało główną rolę w rozwoju i wpływie na kultury europejskie.

(2) Artykuł 151 Traktatu nadaje Wspólnocie uprawnienia w dziedzinie kultury, wszystkie działania Wspólnoty w celu wspierania działalności kulturalnej powinny z tego względu być podejmowane na tej podstawie prawnej, zgodnie z celami i środkami przyznanymi Wspólnocie Traktatem.

(3) Dnia 13 czerwca 1985 r. ministrowie właściwi do spraw kultury zebrani w Radzie, przyjęli uchwałę dotyczącą dorocznych obchodów "Europejskiego Miasta Kultury"(4), których głównym celem jest otwarcie dla społeczeństwa europejskiego szczególnych aspektów kultury odnośnego miasta, regionu lub kraju. Obchody finansowo wspierane są przez Wspólnotę.

(4) Badania przeprowadzone w celu określenia efektów obchodów Europejskich Miast Kultury pokazały, że miały one korzystny wpływ jeśli chodzi o oddźwięk w mediach, rozwój kultury i turystyki oraz uznanie przez mieszkańców znaczenia faktu wyboru ich miasta.

(5) Mimo to korzystny wpływ nie zawsze dawał efekty trwające dłużej niż sam projekt i władze publiczne wybranych miast, których kompetencje do decydowania o treści swojego projektu są uznawane, powinny zwrócić uwagę na potrzebę włączenia projektu kulturalnego w dynamiczny proces średniookresowy.

(6) Inicjatywa ta ma znaczenie zarówno dla wzmocnienia lokalnej i regionalnej tożsamości, jak i dla kultywowania integracji europejskiej.

(7) W dyskusjach prowadzących do wydania opinii Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 1995 r.(5) w sprawie programu Kalejdoskop ustanowionego decyzją nr 719/96/WE(6), na podstawie art. 151 Traktatu zwrócono się do Komisji o przedstawienie programu szczegółowego w sprawie Europejskiego Miasta Kultury po roku 2000.

(8) Znaczenie i oddziaływanie wydarzenia określanego nazwą "Miasto Kultury" wymaga utworzenia rotacyjnego systemu desygnowania, który zapewni, że w każdym Państwie Członkowskim, w regularnych odstępach czasu, będzie wybrane jedno z miast; przewidywalny, jednorodny i przejrzysty system rotacyjny najlepiej uzyskuje się poprzez pojedynczą decyzję ustalającą kolejność, według której Państwa Członkowskie będą gospodarzami obchodów.

(9) Właściwe jest, aby z uwagi na wielkie znaczenie symboliczne takiego desygnowania w Państwach Członkowskich "stolice kultury" desygnowała Rada.

(10) Każda inicjatywa Wspólnoty w celu wspierania Europejskiego Miasta Kultury musi spełniać wcześniej określone warunki i wykorzystywać źródła przewidziane przez Traktat.

(11) W przeszłości Wspólnota przyczyniła się do organizowanych w ramach programu Kalejdoskop, który kończy się w 1999 r., wydarzeń Europejskie Miasto Kultury i Europejski Miesiąc Kultury.

(12) Dnia 22 września 1997 r. Rada przyjęła decyzję w sprawie przyszłości europejskich działań kulturalnych(7), w której zwróciła się do Komisji, zgodnie z art. 208 Traktatu, o przedstawienie w terminie do maja 1998 do dyskusji, wraz z zasadami finansowania, propozycji wspólnego programu na rzecz kultury, w który włączone będą działania Europejskiej Stolicy Kultury.

(12a) 1 Należy uwzględnić finansowe konsekwencje niniejszej decyzji w taki sposób, aby zapewnić wystarczające i odpowiednie środki Wspólnoty na wyznaczenie dwóch Europejskich Stolic Kultury.

(13) Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie komunikat w sprawie pierwszego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej wspierającego kulturę, włącznie z propozycją decyzji ustanawiającej wspólny instrument finansowania i programowania na rzecz współpracy kulturalnej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanawia się działanie Wspólnoty zatytułowane "Europejska Stolica Kultury". Jego celem jest podkreślenie bogactwa i zróżnicowania kultur europejskich oraz ich wspólnych cech, jak również wspieranie szerszych kontaktów między obywatelami europejskimi.

Artykuł  2
1. 2
Miasta Państw Członkowskich wyznacza się na Europejską Stolicę Kultury według kolejności określonej w wykazie zawartym w załączniku I. Do 2008 r. włącznie wyznacza się jedno miasto Państwa Członkowskiego wymienionego w wykazie. Od 2009 r. wyznacza się po jednym mieście z każdego z Państw Członkowskich wymienionych w wykazie. Kolejność chronologiczna określona w załączniku I może zostać zmieniona w drodze wspólnego porozumienia między zainteresowanymi Państwami Członkowskimi. Każde Państwo Członkowskie, według kolejności określonej w załączniku I, zgłasza nominację jednego lub kilku miast Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i Komitetowi Regionów. Nominację zgłasza się nie później niż na cztery lata przed rozpoczęciem odnośnych obchodów, z ewentualnym załączeniem do niej rekomendacji zainteresowanego Państwa Członkowskiego.
2.
Każdego roku Komisja tworzy komisję selekcyjną, która sporządza sprawozdanie z wyznaczenia miasta bądź miast ocenione na podstawie celów i cech tego działania. Komisja selekcyjna składa się z siedmiu niezależnych osób, które są ekspertami w dziedzinie kultury, z których dwie mianuje Parlament Europejski, dwie Rada, dwie Komisja i jeden Komitet Regionów. Komisja selekcyjna przedkłada swoje sprawozdanie Komisji, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
3.
Parlament Europejski może przesłać do Komisji opinię w sprawie wyznaczenia w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty otrzymania sprawozdania. Rada, działając na podstawie zalecenia Komisji sporządzonego w świetle opinii Parlamentu Europejskiego i sprawozdania komisji selekcyjnej, oficjalnie wyznacza odnośne miasto na Europejską Stolicę Kultury na rok, na który zostało wcześniej wyznaczone.
Artykuł  3

Wyznaczenie obejmuje wydarzenie kulturalne o wymiarze europejskim, z zasady oparte na współpracy kulturalnej, zgodnie z celami i działaniami określonymi w art. 151 Traktatu.

Wniosek ściśle określa, w jaki sposób nominowane miasto zamierza:

– podkreślić wspólne dla Europejczyków ruchy i style artystyczne, które zainspirowało lub do których znacząco się przyczyniło,

– wspierać wydarzenia angażujące działaczy kultury z innych miast w Państwach Członkowskich i prowadzące do trwałej współpracy kulturalnej i do kultywowania ich ruchu w Unii Europejskiej,

– wspierać i rozwijać prace twórcze, które są istotnym elementem każdej polityki kulturalnej,

– zapewnić mobilizację i udział dużych części populacji i w konsekwencji, wpływ społeczny działania i jego trwanie poza rok wydarzenia,

– zachęcać do przyjmowania obywateli Unii i możliwie najszerszego rozpowszechniania różnych wydarzeń przez zastosowanie wszelkich form multimedialnych,

– promować dialog między kulturami europejskimi i kulturami z innych części świata oraz w tym duchu optymalizować otwarcie na innych i ich rozumienie, co stanowi fundamentalne wartości kulturalne,

– wykorzystywać dziedzictwo historyczne, architekturę miejską i jakość życia w mieście.

Artykuł  4

Państwa europejskie niebędące członkami Unii mogą uczestniczyć w tym działaniu. Każde takie państwo może wyznaczać jedno miasto na Europejską Stolicę Kultury i powinno zgłosić swoją nominację do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i Komitetu Regionów. Rada, działając jednogłośnie na podstawie zalecenia Komisji, oficjalnie wyznacza jedno z nominowanych miast na Europejską Stolicę Kultury na każdy rok, mając na uwadze celowość czteroletniego okresu przygotowawczego.

Artykuł  5

Każde miasto organizuje program imprez kulturalnych, podkreślających własną kulturę i dziedzictwo kulturowe miasta, jak również jego miejsce we wspólnym dziedzictwie kulturowym i angażujących ludzi zainteresowanych działalnością kulturalną z innych krajów europejskich z zamiarem utworzenia trwałej współpracy. Oprócz powyższego, wyznaczone miasto przy planowaniu swojego programu powinno, w możliwie najszerszym zakresie, wziąć pod uwagę wykaz określający kryteria planowania i oceny zamieszczony w załączniku II. Co do zasady, program ten powinien trwać jeden rok, ale w drodze wyjątku wyznaczone miasta mogą wybrać skrócenie tego okresu. Miasta mogą zdecydować się na zaangażowanie do swojego programu otaczających je regionów. Programy wyznaczonych miast na ten sam rok powinny być ze sobą powiązane.

Artykuł  6

Każdego roku Komisja przedstawia sprawozdanie oceniające wyniki obchodów z poprzedniego roku, włącznie z analizą jego organizatorów. To sprawozdanie przedstawia się Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komitetowi Regionów. Komisja może również przedstawić wszelkie propozycje zmian do niniejszej decyzji, które uzna za konieczne dla sprawnego prowadzenia tego działania i w szczególności mając na uwadze przyszłe rozszerzenie Unii.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 maja 1999 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego Przewodniczący W imieniu Rady
J. M. GIL-ROBLES H. EICHEL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 362 z 28.11.1997, str. 12.

(2) Dz.U. C 180 z 11.6.1998, str. 70.

(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 30 kwietnia 1998 r. (Dz.U. C 152 z 18.5.1998, str. 55), wspólne stanowisko Rady z dnia 24 czerwca 1998 r. (Dz.U. C 285 z 14.9.1998, str. 5) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 1999 r. (Dz.U. C 175 z 21.6.1999), decyzja Rady z dnia 10 maja 1999 r.

(4) Dz.U. C 153 z 22.6.1985, str. 2.

(5) Dz.U. C 109 z 1.5.1995, str. 281.

(6) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady 719/96/WE z dnia 29 marca 1996 r. ustanawiająca program wspierania działalności artystycznej i kulturalnej o wymiarze europejskim (Kalejdoskop) (Dz.U. L 99 z 20.4.1996, str. 20).

(7) Dz.U. C 305 z 7.10.1997, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 3

KOLEJNOŚĆ PRAWA DO NOMINOWANIA "EUROPEJSKIEJ STOLICY KULTURY

2005 Irlandia
2006 Grecja(1)
2007 Luksemburg
2008 Zjednoczone Królestwo
2009 Austria Litwa
2010 Niemcy Węgry
2011 Finlandia Estonia
2012 Portugalia Słowenia
2013 Francja Słowacja
2014 Szwecja Łotwa
2015 Belgia Republika Czeska
2016 Hiszpania Polska
2017 Dania Cypr
2018 Niderlandy(1) Malta
2019 Włochy
______

(1) Rada ds. Kultury i Polityki Audiowizualnej na spotkaniu w dniu 28 maja 1998 r. odnotowała zamianę pozycji między Grecją a Niderlandami zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji nr 1419/1999/WE.

ZAŁĄCZNIK  II

WYKAZ WSKAZUJĄCY KRYTERIA PLANOWANIA I OCENY

Możliwe elementy programów wyznaczonych miast:

– promocja wspólnych ruchów i stylów artystycznych, w których rozwoju miasto odegrało szczególną rolę,

– organizacja imprez artystycznych (muzyka, taniec, teatr, widowiska, kino itp.) i poprawa wspierania i zarządzania sztuką,

– promocja postaci i wydarzeń, które zaznaczyły się w historii i kulturze miasta, w europejskiej świadomości publicznej,

– organizacja szczególnych działań mających na celu zachęcanie do innowacji artystycznych i tworzenie nowych form działań i dialogu kulturowego,

– organizacja środków mających na celu ułatwienie dostępu i wspieranie wiedzy o stałych i okazjonalnych wydarzeniach i przedsięwzięciach charakterystycznych dla miasta,

– organizacja szczególnych przedsięwzięć kulturalnych mających na celu przyciągnięcie młodzieży do sztuki,

– organizacja szczególnych przedsięwzięć kulturalnych mających na celu zwiększenie spójności społecznej,

– kierowanie planowanej działalności do szerszej publiczności, w szczególności przez wykorzystanie multimediów i środków audiowizualnych oraz podejścia wielojęzycznego,

– wkład w rozwój działalności gospodarczej, w szczególności z punktu widzenia zatrudnienia i turystyki,

– potrzeba rozwoju wysokiej jakości i innowacyjnej turystyki kulturalnej, w związku z tym z uwzględnieniem znaczenia zarządzania dziedzictwem kulturowym na trwałej podstawie i pogodzenia życzeń odwiedzających z życzeniami ludności miejscowej,

– organizacja projektów w celu zachęcania do rozwoju powiązań dziedzictwa architektonicznego i strategii nowego rozwoju miejskiego,

– wspólna organizacja inicjatyw mających na celu promocję dialogu między kulturami Europy i kulturami innych części świata.

* Z dniem 1 stycznia 2007 r., na podstawie art. 13 decyzji nr 1622/2006/WE z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej działanie Wspólnoty na rzecz obchodów "Europejskiej Stolicy Kultury" w latach 2007-2019 (Dz.U.UE.L.06.304.1) nin. decyzja traci moc, jednakże stosuje się ją nadal w odniesieniu do miast wyznaczonych na Europejskie Stolice Kultury na lata 2007, 2008 i 2009.
1 Motyw 12a dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 649/2005/WE z dnia 13 kwietnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.117.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
2 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 649/2005/WE z dnia 13 kwietnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.117.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
3 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 649/2005/WE z dnia 13 kwietnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.117.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.166.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1419/1999/WE ustanawiająca działanie Wspólnoty na rzecz obchodów "Europejskiej Stolicy Kultury" w latach 2005-2019
Data aktu: 25/05/1999
Data ogłoszenia: 01/07/1999
Data wejścia w życie: 25/05/1999