Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Zmiana niniejszego rozporządzenia, wprowadzona rozporządzeniem Komisji z dnia 8 marca 2007 r. w sprawie środków dotyczących wieloletnich umów finansowych oraz rocznych umów finansowych zawartych w ramach programu Sapard oraz przejścia z programu Sapard do programu rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U.UE.L.07.69.5) nie została naniesiona na tekst, gdyż data wejścia w życie tej zmiany jest taka sama jak data utraty mocy przez niniejsze rozporządzenie lub późniejsza od tej daty.
..................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
a także mając na uwadze co następuje:
(1) Rada Europejska na szczycie w Luksemburgu, zaleciła znaczne zwiększenie pomocy przedakcesyjnej, tak aby oprócz programu Phare dotyczyła ona także pomocy dla rolnictwa oraz środków strukturalnych.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa (3), stanowi, że partnerstwo to ma obejmować jednolite ramy dla obszarów priorytetowych oraz wszelkie dostępne środki dla pomocy przedakcesyjnej.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 1268/1999 (4) ustanowiło instrument wspierania rolnictwa do zastosowania głównie w takich dziedzinach, jak modernizacja struktury gospodarstw rolnych, poprawa struktur przetwórstwa i dystrybucji, rozwój inspekcji oraz rozwój obszarów wiejskich.
(4) Instrument strukturalny, utworzony na mocy rozporządzenia (WE) nr 1267/99 (5), ma służyć finansowaniu infrastruktury w dziedzinach transportu i ochrony środowiska.
(5) Program Phare, utworzony na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3906/89 (6), będzie w przyszłości koncentrować się na zasadniczych priorytetach związanych z przejmowaniem acquis communautaire, to jest na budowaniu zdolności administracyjnych i instytucjonalnych państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej oraz finansowaniu inwestycji mających na celu pomoc tym państwom w jak najszybszym osiągnięciu zgodności z prawem wspólnotowym.
(6) Istotne jest zapewnienie, że działania wspólnotowe w ramach trzech instrumentów przedakcesyjnych osiągną maksymalne oddziaływanie gospodarcze.
(7) Ustęp 17 wniosków Rady Europejskiej ze szczytu w Luksemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. stanowi, że wsparcie finansowe dla krajów włączonych w proces poszerzania Unii Europejskiej, w zakresie przyznawania pomocy, będzie się opierać na zasadzie równego traktowania, niezależnie od terminu przystąpienia, ze szczególnym uwzględnieniem krajów o największych potrzebach.
(8) Powyższe instrumenty powinny pozostać odmienne, musi natomiast istnieć koordynacja między podejmowanymi w ich ramach działaniami jak i działaniami finansowanymi przez Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz inne wspólnotowe instrumenty finansowe i międzynarodowe instytucje finansowe.
(9) Konieczne jest zapewnienie wzajemnego przekazywania informacji i współpracy między Komisją a państwami ubiegającymi się o członkostwo w zakresie kontroli na miejscu i weryfikacji w celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych oraz dla zwalczania nadużyć finansowych i innych nieprawidłowości.
(10) Zarządzanie pomocą przedakcesyjną powinno stopniowo ulegać decentralizacji w samych państwach ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej, przy uwzględnieniu ich zdolności w zakresie zarządzania i kontroli finansowej, tak aby państwa te mogły bardziej angażować się w proces pomocy przedakcesyjnej.
(11) Komisja powinna przekazywać regularne sprawozdania na temat pomocy przedakcesyjnej dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 czerwca 1999 r.
| W imieniu Rady | |
| G. VERHEUGEN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 140 z 5.5.1998, str. 26 oraz Dz.U. C 329 z 27.10.1998, str. 13.
(2) Opinia wydana dnia 6 maja 1999 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 1.
(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.
(5) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73.
(6) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 753/96 (Dz.U. L 103 z 26.4.1996, str. 5).
(7) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1.
Z dniem 29 września 2006 r. uchyla się określony w art. 12 ust. 1 wymóg uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję wyboru projektów i zawierania przez Chorwację umów w odniesieniu do środka nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środka nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa", zgodnie z art. 1 decyzji Komisji nr 2006/658/WE z dnia 29 września 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.271.83).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.161.68 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1266/1999 w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej i zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/89 |
| Data aktu: | 21/06/1999 |
| Data ogłoszenia: | 26/06/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/06/1999 |