Rozporządzenie 1266/1999 w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej i zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/89

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1266/1999
z dnia 21 czerwca 1999 r.
w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej i zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/89

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiana niniejszego rozporządzenia, wprowadzona rozporządzeniem Komisji z dnia 8 marca 2007 r. w sprawie środków dotyczących wieloletnich umów finansowych oraz rocznych umów finansowych zawartych w ramach programu Sapard oraz przejścia z programu Sapard do programu rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U.UE.L.07.69.5) nie została naniesiona na tekst, gdyż data wejścia w życie tej zmiany jest taka sama jak data utraty mocy przez niniejsze rozporządzenie lub późniejsza od tej daty.

..................................................

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze co następuje:

(1) Rada Europejska na szczycie w Luksemburgu, zaleciła znaczne zwiększenie pomocy przedakcesyjnej, tak aby oprócz programu Phare dotyczyła ona także pomocy dla rolnictwa oraz środków strukturalnych.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa (3), stanowi, że partnerstwo to ma obejmować jednolite ramy dla obszarów priorytetowych oraz wszelkie dostępne środki dla pomocy przedakcesyjnej.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 1268/1999 (4) ustanowiło instrument wspierania rolnictwa do zastosowania głównie w takich dziedzinach, jak modernizacja struktury gospodarstw rolnych, poprawa struktur przetwórstwa i dystrybucji, rozwój inspekcji oraz rozwój obszarów wiejskich.

(4) Instrument strukturalny, utworzony na mocy rozporządzenia (WE) nr 1267/99 (5), ma służyć finansowaniu infrastruktury w dziedzinach transportu i ochrony środowiska.

(5) Program Phare, utworzony na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3906/89 (6), będzie w przyszłości koncentrować się na zasadniczych priorytetach związanych z przejmowaniem acquis communautaire, to jest na budowaniu zdolności administracyjnych i instytucjonalnych państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej oraz finansowaniu inwestycji mających na celu pomoc tym państwom w jak najszybszym osiągnięciu zgodności z prawem wspólnotowym.

(6) Istotne jest zapewnienie, że działania wspólnotowe w ramach trzech instrumentów przedakcesyjnych osiągną maksymalne oddziaływanie gospodarcze.

(7) Ustęp 17 wniosków Rady Europejskiej ze szczytu w Luksemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. stanowi, że wsparcie finansowe dla krajów włączonych w proces poszerzania Unii Europejskiej, w zakresie przyznawania pomocy, będzie się opierać na zasadzie równego traktowania, niezależnie od terminu przystąpienia, ze szczególnym uwzględnieniem krajów o największych potrzebach.

(8) Powyższe instrumenty powinny pozostać odmienne, musi natomiast istnieć koordynacja między podejmowanymi w ich ramach działaniami jak i działaniami finansowanymi przez Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz inne wspólnotowe instrumenty finansowe i międzynarodowe instytucje finansowe.

(9) Konieczne jest zapewnienie wzajemnego przekazywania informacji i współpracy między Komisją a państwami ubiegającymi się o członkostwo w zakresie kontroli na miejscu i weryfikacji w celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych oraz dla zwalczania nadużyć finansowych i innych nieprawidłowości.

(10) Zarządzanie pomocą przedakcesyjną powinno stopniowo ulegać decentralizacji w samych państwach ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej, przy uwzględnieniu ich zdolności w zakresie zarządzania i kontroli finansowej, tak aby państwa te mogły bardziej angażować się w proces pomocy przedakcesyjnej.

(11) Komisja powinna przekazywać regularne sprawozdania na temat pomocy przedakcesyjnej dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Koordynacja oraz spójność między pomocą przyznawaną w ramach strategii przedakcesyjnej za pomocą instrumentu wspierania rolnictwa i rozwoju terenów wiejskich (dalej nazywanym "instrumentem wspierania rolnictwa"), instrumentu strukturalnego i Phare jest zapewniana zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  2

Środki mające na celu wspieranie rolnictwa oraz rozwój obszarów wiejskich określone w art. 2 instrumentów wspierania rolnictwa ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 są finansowane zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Projekty inwestycyjne w określonych poniżej dziedzinach są finansowane z pomocy przedakcesyjnej instrumentu strukturalnego, utworzonego na mocy rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 i zgodnie z jego przepisami:

– środki w zakresie ochrony środowiska pozwalające państwom beneficjentom osiągnąć zgodność z wymaganiami wspólnotowego prawodawstwa dotyczącego ochrony środowiska i z celami Partnerstwa dla Członkostwa,

– środki związane z infrastrukturą transportową służące wspieraniu trwałej mobilności, w szczególności te środki, które są projektami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania na podstawie kryteriów decyzji Rady 1692/96/WE (7), oraz środki pozwalające państwom beneficjentom osiągnąć zgodność z celami Partnerstwa dla Członkostwa; obejmuje to wzajemne połączenia i współdziałanie sieci krajowych, jak również transeuropejskich sieci oraz dostęp do takich sieci.

Artykuł  4
1.
Finansowanie w ramach programu Phare odbywa się zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 3906/89.
2.
Rozporządzenie (EWG) nr 3906/89 zmienia się dodając w art. 3 nowy ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku państw ubiegających się o członkostwo, które ustanowiły z Unią Europejską partnerstwo dla członkostwa, finansowanie w ramach programu Phare koncentruje się na głównych priorytetach związanych z przyjęciem acquis communautaire, to znaczy na budowaniu zdolności administracyjnych i instytucjonalnych państw ubiegających się o członkostwo oraz inwestycjach, z wyjątkiem tych rodzajów inwestycji, które są finansowane zgodnie z rozporządzeniami (WE) nr 1267/1999 (*) i (WE) nr 1268/1999 (**). Finansowanie z programu Phare może zostać również wykorzystane na finansowanie tych środków w dziedzinie ochrony środowiska, transportu oraz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, które stanowią dodatkową, ale niezbędną część zintegrowanych programów odbudowy przemysłu lub rozwoju regionalnego.

______

(*) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 73.

(**) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 87.".

Artykuł  5

Pomoc na realizację projektów lub środków finansowanych w ramach pomocy przedakcesyjnej może zostać przyznana tylko z jednego instrumentu określonego w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  6

Finansowanie projektów lub środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu pozostaje bez uszczerbku dla zgodności ze zobowiązaniami zawartymi w Układzie Europejskim, jak przywołano w rozporządzeniu (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. oraz z warunkami określonymi w Partnerstwie dla Członkostwa, pozostaje ono bez uszczerbku również dla odpowiednich przepisów rozporządzeń (EWG) nr 3906/89, (WE) 1267/1999, (WE) 1268/1999, oraz niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Państwa beneficjenci wnoszą wkład w finansowanie inwestycji.

Artykuł  8

Działania lub środki finansowane w ramach trzech instrumentów określonych w art. 2, 3 i 4, są uzgadniane zgodnie z przepisami ustanowionymi w odpowiednich rozporządzeniach dotyczących tych instrumentów.

Artykuł  9
1.
Komisja jest odpowiedzialna za koordynowanie działań w ramach tych trzech instrumentów, w szczególności za ustanowienie wytycznych odnośnie do pomocy przedakcesyjnej dla każdego kraju. W tym celu Komisja jest wspierana przez komitet powołany na mocy art. 9 rozporządzenia (EWG) nr 3906/89.
2.
Komisja informuje komitet określony w ust. 1, o indykatywnych alokacjach finansowych dla każdego kraju i dla każdego z instrumentów przedakcesyjnych, jak też o działaniach, które podjęła na mocy art. 10, oraz o decyzjach podjętych na mocy art. 12. Trybunał Obrachunkowy jest powiadamiany o tych decyzjach.
Artykuł  10

Komisja zapewnia koordynację i spójność między działaniami podejmowanymi na mocy niniejszego rozporządzenia w ramach budżetu Wspólnoty, działaniami finansowanymi przez Europejski Bank Inwestycyjny lub inne instrumenty finansowe Wspólnoty, oraz działaniami finansowanymi przez międzynarodowe instytucje finansowe.

Artykuł  11
1.
Komisja realizuje pomoc Wspólnoty zgodnie z zasadami przejrzystości oraz z Zasadami Finansowymi mającymi zastosowanie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich, w szczególności jego art. 114.
2.
Pomoc przedakcesyjna obejmuje również wydatki związane z monitoringiem, inspekcją i oceną działań.
3.
Decyzje finansowe oraz wynikające z nich umowy lub instrumenty wykonawcze przewidują wyraźnie inspekcję dokonywaną przez Komisję i Trybunał Obrachunkowy na miejscu, jeśli jest to konieczne.
Artykuł  12
1. 1
Wybór projektu, przetargi i zawieranie umów przez państwa ubiegające się o członkostwo są przedmiotem uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję.
2. 2
Jednakże Komisja może, na zasadzie indywidualnej analizy krajowej i sektorowej zdolności zarządzania programem/projektem, procedur i struktur kontroli finansowej dotyczącej finansów publicznych, odstąpić od uprzednio zatwierdzonego wymogu, określonego w ust. 1 i powierzyć zarządzanie pomocą w sposób zdecentralizowany agencjom wdrążającym w państwach ubiegających się o członkostwo. Odstępstwo takie zależeć będzie od:

– minimalnych kryteriów dotyczących oceny zdolności agencji wdrażających w państwach ubiegających się o członkostwo do zarządzania pomocą oraz minimalnych warunków stawianych takim agencjom określonym w Załączniku do niniejszego rozporządzenia,

– oraz od szczególnych postanowień dotyczących między innymi zaproszenia do składania ofert, szczegółowej kontroli i oceny ofert, udzielania umów oraz wdrażania dyrektyw wspólnotowych dotyczących zamówień publicznych, które są ustanawiane w porozumieniach finansowych z każdym państwem beneficjentem.

3.
Komisja przyjmuje zasady dotyczące inspekcji i oceny.
Artykuł  13

Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie roczne sprawozdanie dotyczące całościowej pomocy przedakcesyjnej dla każdego kraju.

Artykuł  14

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 czerwca 1999 r.

W imieniu Rady
G. VERHEUGEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 140 z 5.5.1998, str. 26 oraz Dz.U. C 329 z 27.10.1998, str. 13.

(2) Opinia wydana dnia 6 maja 1999 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 1.

(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.

(5) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73.

(6) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 753/96 (Dz.U. L 103 z 26.4.1996, str. 5).

(7) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

MINIMALNE KRYTERIA I WARUNKI STAWIANE AGENCJOM WDRAŻAJĄCYM W PAŃSTWACH UBIEGAJĄCYCH SIĘ O CZŁONKOSTWO W ZAKRESIE ZDECENTRALIZOWANEGO ZARZĄDZANIA (ART. 12)

1. Minimalne kryteria oceny zdolności agencji wdrażających w państwach ubiegających się o członkostwo do zarządzania pomocą

Następujące kryteria są stosowane przez Komisję dla oceny, które z agencji wdrażających w państwach ubiegających się o członkostwo są zdolne do zarządzania pomocą w sposób zdecentralizowany:

i) powinien w nich istnieć dobrze zdefiniowany system zarządzania środkami z pełnym regulaminem wewnętrznym oraz jasno określona odpowiedzialność instytucjonalna i personalna;

ii) musi być respektowana zasada rozdziału funkcji, tak aby nie istniało ryzyko konfliktu interesu przy zamówieniach publicznych i płatnościach;

iii) musi istnieć odpowiedni personel przypisany do zadań. Pracownicy muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje w zakresie audytu, umiejętności językowe oraz być w pełni wyszkoleni we wdrażaniu programów unijnych.

2. Minimalne warunki stawiane agencjom wdrażającym w państwach ubiegających się o członkostwo w zakresie zdecentralizowanego zarządzania

Decentralizacja w państwach ubiegających się o członkostwo z uprzednią kontrolą dokonywaną przez Komisję może być brana pod uwagę w przypadku agencji wdrażającej, która spełnia następujące warunki:

i) wykazanie istnienia skutecznej kontroli wewnętrznej, w tym funkcji niezależnego audytu oraz skutecznego systemu księgowości i sprawozdawczości finansowej, który spełnia uznane międzynarodowe standardy audytu;

ii) ostatni audyt finansowy i operacyjny wskazujący na skuteczne i terminowe zarządzanie pomocą Wspólnoty lub środkami krajowymi o podobnym charakterze;

iii) wiarygodny krajowy system kontroli finansowej nad agencją wdrażającą;

iv) zasady zamówień publicznych zatwierdzone przez Komisję jako spełniające wymagania tytułu IX rozporządzenia finansowego;

v) zobowiązanie się przez krajowego urzędnika zatwierdzającego do ponoszenia pełnej finansowej odpowiedzialności za zarządzanie środkami finansowymi.

Podejście to nie narusza prawa Komisji i Trybunału Obrachunkowego do kontrolowania wydatków.

1 Z dniem 29 września 2006 r. uchyla się określony w art. 12 ust. 1 wymóg uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję wyboru projektów i zawierania przez Republikę Bułgarii umów w odniesieniu do środka 1.3 "Rozwój ekologicznych praktyk i działań rolniczych", zgodnie z art. 1 decyzji Komisji nr 2006/657/WE z dnia 29 września 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.271.81).

Z dniem 29 września 2006 r. uchyla się określony w art. 12 ust. 1 wymóg uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję wyboru projektów i zawierania przez Chorwację umów w odniesieniu do środka nr 1 "Inwestycje w gospodarstwa rolne" oraz środka nr 2 "Ulepszanie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych i rybołówstwa", zgodnie z art. 1 decyzji Komisji nr 2006/658/WE z dnia 29 września 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.271.83).

2 Z dniem 6 sierpnia 2004 r. zaprzestaje się stosowania art. 12 ust. 2 w stosunku do nowych Państw Członkowskich w odniesieniu do Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD), zgodnie z art. 1 ust. 4 rozporządzenia Komisji nr 1419/2004 z dnia 4 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.258.11).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.161.68

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1266/1999 w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej i zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/89
Data aktu: 21/06/1999
Data ogłoszenia: 26/06/1999
Data wejścia w życie: 29/06/1999, 01/05/2004