Rozporządzenie 1259/1999 ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1259/1999
z dnia 17 maja 1999 r.
ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej *

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 37;

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),

uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(5),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustalić pewne wspólne warunki dla płatności bezpośrednich w zakresie różnych programów wsparcia do dochodu w ramach wspólnej polityki rolnej.

(2) Płatności przewidywane w ramach wspólnotowych systemów wsparcia powinny być realizowane w całości na rzecz beneficjenta przez właściwe władze krajowe, z zastrzeżeniem ewentualnych redukcji wyraźnie przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.

(3) Mając na względzie pełniejszą integrację problematyki ochrony środowiska z organizacjami wspólnego rynku, Państwa Członkowskie powinny przyjąć odpowiednie środki w zakresie ochrony środowiska dotyczące użytków rolnych i produkcji rolnej objętej płatnościami bezpośrednimi; Państwa Członkowskie decydują o konsekwencjach w przypadku nieprzestrzegania wymogów ochrony środowiska; Państwa Członkowskie powinny zostać upoważnione do zmniejszania lub nawet zlikwidowania korzyści przypadających w ramach systemów wsparcia, jeśli te wymogi ochrony środowiska nie są przestrzegane; takie środki powinny zostać podjęte przez Państwa Członkowskie niezależnie od możliwości udzielania pomocy w zamian za opcjonalne zobowiązania agrośrodowiskowe.

(4) W celu ustabilizowania sytuacji w zakresie zatrudnienia w rolnictwie i uwzględnienia ogólnej sytuacji ekonomicznej gospodarstw oraz wsparcia Wspólnoty dla tych gospodarstw, a tym samym przyczynienia się do osiągnięcia godziwego poziomu życia społeczności wiejskiej, włączając w to wszystkie osoby zatrudnione w rolnictwie, Państwa Członkowskie powinny zostać upoważnione do zmniejszenia płatności bezpośrednich dla rolników w przypadkach, gdy wielkość siły roboczej zatrudnionej w tych gospodarstwach nie osiąga ustalonego limitu i/lub gdy ogólny stan gospodarstw i/lub łączne kwoty płatności przekraczają limity, o których decydują Państwa Członkowskie; w celu utrzymania zwłaszcza wydajności rolnej, takie redukcje nie powinny jednak przekraczać 20 % łącznej kwoty płatności.

(5) Szczegółowe zasady zmniejszania płatności powinny zostać określone przez Państwa Członkowskie w oparciu o obiektywne kryteria; Państwa Członkowskie powinny zostać upoważnione do wykorzystania środków finansowych uzyskanych w wyniku zmniejszenia płatności na niektóre dodatkowe środki w zakresie pomocy na rozwój obszarów wiejskich, przewidzianej w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie pomocy na rozwój obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniającego i uchylającego niektóre rozporządzenia(6).

(6) Wspólne systemy wsparcia należy przystosować do zmian na rynku, jeśli jest to konieczne, w krótkim okresie czasu; beneficjenci nie mogą zatem liczyć na niezmienne warunki wsparcia i muszą być przygotowani na ewentualny przegląd systemów w świetle zmian zachodzących na rynku.

(7) Systemy wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej zapewniają bezpośrednie wsparcie do dochodu, w szczególności w celu zapewnienia godziwego poziomu życia społeczności wiejskiej; ten cel jest ściśle związany z utrzymaniemobszarów wiejskich; aby uniknąć niewłaściwego przydziału funduszów wspólnotowych, nie należy przyznawać żadnych płatności wsparcia tym rolnikom, którzy, jak to zostało stwierdzone, sztucznie stworzyli warunki wymagane do otrzymania takich płatności, w celu osiągnięcia korzyści niezgodnych z celami systemów wsparcia.

(8) Ze względu na znaczący wpływ płatności bezpośrednich na sytuację budżetową oraz w celu lepszej oceny ich skutków systemy wspólnotowe muszą zostać poddane właściwej ocenie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

(uchylony)

Artykuł  2

(uchylony)

Artykuł  2a 1
1.
Wprowadza się uproszczony system na lata kalendarzowe 2002-2005, w ramach którego Państwa Członkowskie mogą decydować o dokonywaniu płatności objętych następującymi systemami wsparcia, na warunkach określonych w niniejszym artykule i na zasadach przyjętych w celu jego stosowania:
płatności obszarowe dla roślin uprawnych, obejmujące płatności do kiszonek z trawy, kwoty uzupełniające, płatności za odłogowanie, dodatkowa pomoc dla pszenicy durum oraz pomoc specjalna, przewidziana w art. 2, 4 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1251/1999(7),
płatności obszarowe dla roślin strączkowych, przewidziane w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1577/96(8),
płatności obszarowe dla ryżu, przewidziane w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 3072/95(9),
premia specjalna, premia za krowy mamki, łącznie z premiami wypłaconymi na jałówki i łącznie z dodatkowymi krajowymi premiami za krowy mamki, jeżeli premie te są współfinansowane, płatności z tytułu ekstensyfikacji produkcji, jak również dodatkowe płatności, w przypadku gdy ich przydzielenie towarzyszy przyznaniu pomocy przewidzianej w niniejszym tiret, jak przewidują art. 4, 6, 10, 13 i 14 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999(10),
premia na owce i kozy oraz dodatki wyrównawcze dla obszarów rolniczych o mniej korzystnych warunkach gospodarowania, przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2467/98(11),

Rozporządzenia wymienione w pierwszym akapicie w dalszej części rozporządzenia zwane są "określonymi rozporządzeniami".

2.
Udział w systemie uproszczonym jest dobrowolny. Wnioskodawcy mają prawo dostępu do systemu, o ile otrzymali pomoc w ramach co najmniej jednego systemu wsparcia nim objętego w ciągu każdego z trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku. Rolnicy otrzymujący świadczenie z tytułu wcześniejszego przejścia na emeryturę, na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, nie mogą być uczestnikami systemu.
3. 
Kwota pomocy, która może zostać przyznana rolnikowi w ramach systemu, jest kwotą najwyższą spośród:
a)
średnich kwot przyznanych na podstawie określonych rozporządzeń w ciągu trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku;
b)
łącznej kwoty przyznanej na podstawie rozporządzeń w roku kalendarzowym poprzedzających rok, w którym wniosek został złożony.

Przy naliczaniu uwzględnia się płatności na powierzchnię pól uprawnych lnu zwyczajnego oraz konopi, określone w art. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1308/70(12).

W przypadku stosowania art. 4 niniejszego rozporządzenia, w trakcie okresów referencyjnych określonych w lit. a) i b), kwoty wymienione w wyżej wymienionych lit. a) i b) zostają naliczone jako kwoty, które byłyby przyznane przed stosowaniem art. 4.

4.
Kwota określona w ust. 3 nie może przekraczać 1.250 EUR.

Jednakże bez uszczerbku dla ust. 5 wnioskodawcy, którzy byliby uprawnieni do otrzymania wyższych kwot na podstawie określonych rozporządzeń, mogą decydować o przystąpieniu do uproszczonego systemu, o ile wyrażą zgodę na przydzielenie im kwoty nieprzekraczającej kwoty maksymalnej.

Pomoc w ramach uproszczonego systemu jest przyznawana raz w roku, począwszy od roku, w którym wystąpiono z wnioskiem o wyrażenie zgody na udział w systemie, do roku 2005.

5.
Państwa Członkowskie mogą decydować o stosowaniu art. 4 do uproszczonego systemu.
6.
Wnioskodawcy zobowiążą się do utrzymania gruntów rolnych w stanie pozwalającym na ich zagospodarowanie. Mogą oni użytkować grunty w dowolnym celu związanym z uprawą roli, z wyjątkiem uprawy konopi objętych kodem CN 5302 10 00.

Państwa Członkowskie określają pojęcie dobrych warunków uprawy roli, biorąc pod uwagę w szczególności działania podjęte w celu wykonania niniejszego rozporządzenia oraz stosowania art. 19 ust. 4. rozporządzenia (WE) nr 2316/19998(13).

7.
Państwa Członkowskie mogą zdecydować o wprowadzeniu uproszczonego systemu na poziomie krajowym lub regionalnym oraz o połączeniu terminów przekazywania płatności w ramach uproszczonego systemu z terminem przekazywania płatności w ramach każdego innego systemu wsparcia.
Artykuł  3

(uchylony)

Artykuł  4

(uchylony)

Artykuł  5

(uchylony)

Artykuł  6

(uchylony)

Artykuł  7

(uchylony)

Artykuł  8

(uchylony)

Artykuł  9

(uchylony)

Artykuł  10

(uchylony)

Artykuł  11 2

Szczegółowe zasady

1.
Komisję wspiera Komitet Zarządzający ds. Zbóż ustanowiony na mocy art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1766/92(14) lub, gdzie stosowne, przez inne odpowiednie komitety zarządzające.
2. 
W przypadku dokonania odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE.
3. 
Okres przewidziany w art. 4 ust. 3. decyzji 1999/468/WE ustala się na jeden miesiąc.
4. 
Zgodnie z ust. 2 Komisja przyjmuje:
szczegółowe zasady stosowania art. 2a wraz z wszelkimi odstępstwami od odpowiednich rozporządzeń oraz rozporządzenia (EWG) nr 3508/92(15), które są niezbędne dla zachowania uproszczonego charakteru systemu, w szczególności przepisy związane z warunkami przystąpienia, datą złożenia wniosku i wypłatą oraz przepisami z zakresu kontroli, jak również szczegółowe zasady pozwalające na uniknięcie podwójnych roszczeń w odniesieniu do powierzchni gruntu oraz produkcji, objętych uproszczonym systemem,
zmiany do Załącznika, które mogą okazać się konieczne biorąc pod uwagę kryteria ustalone w art. 1, oraz
gdzie właściwe, szczegółowe zasady stosowania niniejszego rozporządzenia obejmujące w szczególności środki niezbędne do tego, aby uniknąć obchodzenia art. 3 i 4, jak również środki dotyczące art. 7.
Artykuł  12

(uchylony)

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1999 r.
W imieniu Rady
K.-H. FUNKE
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. C 170 z 4.6.1998, str. 93.

(2) Opinia wydana w dniu 6 maja 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 208.

(4) Dz.U. C 93 z 6.4.1999, str. 1.

(5) Dz.U. C 401 z 22.12.1998, str. 3.

(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.

(7)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1251/1999 z dnia 17 maja 1999 r. ustanawiające system wsparcia producentów niektórych roślin uprawnych (Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 1038/2001 (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 16).

(8)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1577/96 z dnia 30 lipca 1996 r. wprowadzające szczególny środek w odniesieniu do niektórych roślin strączkowych (Dz.U. L 206 z 16.8.1996, str. 4). Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 811/2000 (Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 1).

(9)Rozporządzenie Rady (WE) nr 3072/95 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu (Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 18). Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 1667/2000 (Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 3).

(10)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny (Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21).

(11) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2467/98 z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mięsa baraniego i koziego (Dz.U. L 312 z 20.11.1998, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 1669/2000 (Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 8).

(12)Rozporządzenie (EWG) nr 1308/70 Rady z dnia 29 czerwca 1970 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku lnu i konopi (Dz.U. L 146 z 4.7.1970, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 2826/2000 (Dz.U. L 328 z 23.12.2000, str. 2).

(13)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2316/1999 z dnia 22 października 1999 r. ustanawiając szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1251/1999 ustanawiającego system premii dla producentów niektórych roślin uprawnych (Dz.U. L 280 z 30.10.1999, str. 43). Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 946/2001 (Dz.U. L 133 z 16.5.2001, str. 8).

(14)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż (Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21). Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 1666/2000 (Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 1).

(15)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiające zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych programów pomocowych Wspólnoty (Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie Komisji (WE) nr 495/2001 (Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 6).

ZAŁĄCZNIK 3

LISTA SYSTEMÓW WSPARCIA SPEŁNIAJĄCYCH KRYTERIA PRZEDSTAWIONE W ART. 1

Sektor Podstawa prawna Uwagi
Rośliny uprawne Artykuł 2, 4 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1251/1999 Płatności obszarowe, włączając płatności za odłogowanie, płatności za kiszonkę, dodatkowe kwoty, dodatek za pszenicę durum i pomoc specjalna
Pszenica durum Tytuł IV, rozdział 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 Płatność obszarowa
Rośliny białkowe Tytuł IV, rozdział 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 Płatność obszarowa
Skrobia ziemniaczana Artykuł 8 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92 Płatność dla rolników uprawiających ziemniaki przeznaczone do
Tytuł IV, rozdział 6 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 produkcji skrobi ziemniaczanej
Rośliny strączkowe na ziarno Artykuł 1 rozporządzenia (WE) nr 1577/96 Płatność obszarowa
Ryż Artykuł 6 rozporządzenia (WE) nr 3072/95 Płatność obszarowa
Tytuł IV, rozdział 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003
Orzechy Tytuł IV, rozdział 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 Płatność obszarowa
Rośliny energetyczne Tytuł IV, rozdział 5 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 Płatność obszarowa
Oliwa z oliwek Artykuł 5 ust. 1 rozporządzenia 136/66/EWG Pomoc do produkcji
Jedwabniki Artykuł 2 rozporządzenia (EWG) nr 845/72 Pomoc w rozpoczęciu hodowli
Banany Artykuł 12 rozporządzenia (EWG) nr 404/93 Pomoc do produkcji
Suszone winogrona Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 Płatność obszarowa
Tytoń Artykuł 3 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 Pomoc do produkcji
Nasiona Artykuł 3 rozporządzenia (EWG) nr 2358/71 Pomoc do produkcji
Chmiel Artykuł 12 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 Płatność obszarowa
Artykuł 3 rozporządzenia (WE) nr 1098/98 Płatności obszarowe jedynie za tymczasowe odłogowanie
Wołowina i cielęcina Artykuł 4, 5, 6, 10, 11, 13 i 14 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 Premia specjalna, premia pozasezonowa, premia od krów mamek (wliczając premię od jałówek i krajową premię od krów mamek w przypadku współfinansowania), premia za ubój, premia rekompensacyjna, dodatkowe płatności
Mleko i produkty mleczne Tytuł IV, rozdział 7 rozporządzenia (WE) Nr 1782/2003 Premia mleczna i płatność dodatkowa
Mięso baranie i kozie Artykuł 4, 5 i 11 ust. 1 i 2, pierwszy, drugi i czwarty ustęp rozporządzenia (WE) nr 2529/2001 Premia za owce maciorki i kozy reproduktorki, premia uzupełniająca i niektóre dodatkowe płatności
Pieniądze dla sektora rolniczego Artykuł 4 i 5 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 Płatności dla producentów (wliczając te z przepisów
Artykuł 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 2800/98 przejściowych)
Poseidom Artykuł 9, 12 ust. 2 i 16 rozporządzenia (WE) nr 1452/2001 Sektory: wołowina i cielęcina; zielona wanilia; cukier
Poseima Artykuł 13 i 22 ust. 2 do 7, art. 16, 17 i 28 ust. 1, artykuł 21, 27, 29 i art. 30 ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 1453/2001 Sektory: wołowina i cielęcina; ziemniaki; cukier; wiklina; ananasy; tytoń; ziemniaki sadzeniaki, cykoria i herbata
Poseican Artykuł 5, 6 i 14 rozporządzenia (WE) nr 1454/2001 Sektory: wołowina i cielęcina; mięso baranie i kozie; ziemniaki
Wyspy Egejskie Artykuł 6, 8, 11 i 12 rozporządzenia (EWG) nr 2019/93 Sektory: wołowina i cielęcina; ziemniaki; oliwki; miód
* Z dniem 1 maja 2004 r. niniejsze rozporządzenie traci moc z wyjątkiem art. 2a, art.11 oraz, dla potrzeb stosowania tych artykułów, załącznika, które są stosowane do dnia 31 grudnia 2005 r., a także z wyjątkiem art. 3, art 4, art 5 oraz, dla potrzeb stosowania tych artykułów, załącznika, które są stosowane do dnia 31 grudnia 2004 r., zgodnie z art. 153 ust. 4 rozporządzenia nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz.U.UE.L.03.270.1).

Z dniem 1 stycznia 2005 r. art. 3-5 oraz załącznik, dla potrzeb stosowania tych artykułów, tracą moc zgodnie z art. 153 ust. 4 rozporządzenia nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz.U.UE.L.03.270.1).

1 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1244/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.173.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lipca 2001 r.
2 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1244/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.173.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lipca 2001 r.
3 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 41/2004 z dnia 9 stycznia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.6.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.160.113

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1259/1999 ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej
Data aktu: 17/05/1999
Data ogłoszenia: 26/06/1999
Data wejścia w życie: 01/01/2000, 26/06/1999, 01/05/2004