Wspólne stanowisko 1999/364/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. 34 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie negocjacji dotyczących projektu Konwencji w sprawie cyberprzestępczości prowadzonych w Radzie Europy

WSPÓLNE STANOWISKO
z dnia 27 maja 1999 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. 34 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie negocjacji dotyczących projektu Konwencji w sprawie cyberprzestępczości prowadzonych w Radzie Europy

(1999/364/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 5 czerwca 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 34 ust. 2 lit. a),

uznając wagę rozwijania skutecznych środków zapobiegania i zwalczania nadużyć w stosowaniu nowych technologii, z których korzysta się w coraz większym stopniu,

a także mając na uwadze, co następuje:

w czerwcu 1997 r., podczas posiedzenia w Amsterdamie, Rada Europejska zatwierdziła plan działań grupy wysokiego szczebla w sprawie przestępczości zorganizowanej, który zawiera, między innymi, propozycje wzmocnienia zwalczania przestępczości związanej z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii;

uwzględniając środki odnoszące się do zwalczania przestępczości związanej z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii, które zostały już przyjęte przez Unię Europejską lub są przygotowywane albo w trakcie przyjmowania;

podjęto ustalenia w sprawie przygotowania i rokowań przy Konwencji Rady Europy o cyberprzestępczości;

w zatwierdzonym przez Radę dnia 3 grudnia 1998 r. dokumencie "Elementy unijnej strategii zwalczania przestępczości związanej z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii" wezwano Państwa Członkowskie do skupienia na tym obszarze swoich wysiłków, na przykład w drodze przyjęcia wspólnego stanowiska dotyczącego prac innych grup międzynarodowych prowadzonych w obszarze przestępczości związanej z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii;

uwzględniając wspólne działanie Unii Europejskiej odnoszące się do przedsięwzięć mających na celu zwalczanie rasizmu i ksenofobii;

uwzględniając "Plan działań Unii Europejskiej w sprawie wspierania bezpiecznego wykorzystania sieci internet";

pragnąc, tak dalece, jak to tylko możliwe, przyczynić się do negocjacji zaproponowanej Konwencji o cyberprzestępczości oraz chcąc uniknąć rozbieżności między tą Konwencją a dokumentami przygotowanymi przez Unię Europejską,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie wspierają sporządzenie projektu Konwencji Rady Europy o cyberprzestępczości (zwanej dalej "Konwencją"). Państwa te popierają zawarcie w Konwencji przepisów, które ułatwią skuteczne ściganie i karanie przestępstw związanych z systemami i danymi komputerowymi.
2.
Przepisy Konwencji powinny odpowiednio uzupełnić materialne prawo karne i objąć nim przestępstwa przeciwko poufności, integralności oraz dostępności danych komputerowych, przestępstwa związane z komputerami, takie jak komputerowe oszustwo i fałszerstwo, oraz przestępstwa związane z treścią, takie jak pornografia dziecięca. Państwa Członkowskie zapewnią, aby definicje przestępstw odnoszących się do obszaru pornografii dziecięcej obejmowały szeroki zakres szczególnych działań przestępczych. Ponadto Państwa Członkowskie wspierają, gdy to konieczne, przyjęcie przepisów, na mocy których czyny popełnione z wykorzystaniem systemu komputerowego mogą stanowić przestępstwa w odniesieniu do treści.
3.
Państwa Członkowskie zapewniają wyznaczenie organów sądowych właściwych dla rozpoznania przestępstw przewidzianych w Konwencji.
4.
Państwa Członkowskie wspierają ustanowienie przepisów ułatwiających współpracę międzynarodową, w tym przepisów dotyczących wzajemnej pomocy prawnej w jak najszerszym zakresie. Konwencja ma ułatwić płynną współpracę dotyczącą przestępstw związanych z komputerami i przestępstw popełnionych z wykorzystaniem komputera. Taka forma współpracy może polegać na utworzeniu 24-godzinnych punktów kontaktowych przy organach ścigania, które uzupełniają istniejące struktury wzajemnej pomocy.
5.
Państwa Członkowskie powinny wspierać przyjęcie przepisów, które umożliwią Stronom Konwencji, w formie środka uzupełniającego, zabezpieczenie przechowywanych danych na wniosek drugiej Strony, w stopniu, w jakim będzie to niezbędne; procedura zabezpieczenia ma być zgodna z prawem krajowym Stron.
6.
Państwa Członkowskie powinny wspierać przyjęcie przepisów, poprzez które Umawiające się Strony Konwencji zobowiązują się do zapewnienia usprawnionego wyszukiwania przechowywanych na ich terytorium danych dotyczących ścigania poważnych czynów przestępczych.
7.
Z zastrzeżeniem zasad konstytucyjnych oraz szczególnych klauzul ochronnych mających zapewnić odpowiednie poszanowanie suwerenności, bezpieczeństwa, porządku publicznego lub innych istotnych interesów innych państw, międzynarodowe poszukiwania komputerowe do celów wykrywania poważnych przestępstw, które zostaną określone w Konwencji, mogą, w wyjątkowych sytuacjach, zostać uwzględnione, w szczególności w stanie wyższej konieczności, na przykład, gdy jest to konieczne do zapobieżenia zniszczeniu lub zmianie dowodów poważnego przestępstwa lub zapobieżenia popełnieniu przestępstwa, które prawdopodobnie może skutkować śmiercią lub poważnymi obrażeniami fizycznymi osób.
8.
Przepisy dotyczące międzynarodowego poszukiwania komputerowego w odniesieniu do poważnych przestępstw mają być w pełni zgodne z instrumentami Unii Europejskiej dotyczącymi dostępu do danych o połączeniach i ich wykorzystania.
Artykuł  2

W trakcie konsultacji w sprawach Konwencji, w zakresie, w jakim jest to wykonalne, Państwa Członkowskie uzgodnią swoje stanowiska, na wniosek Prezydencji, i postarają się o uzgodnienie wspólnych stanowisk we wszystkich sprawach, które mają znaczący wpływ na interesy Unii Europejskiej. Komisja w pełni uczestniczy w tych pracach.

Artykuł  3

W miarę konieczności, Rada będzie starała się uzyskać kolejne wspólne stanowiska, w odniesieniu do Konwencji.

Artykuł  4

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 maja 1999 r.

W imieniu Rady
O. SCHILY
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.142.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 1999/364/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. 34 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie negocjacji dotyczących projektu Konwencji w sprawie cyberprzestępczości prowadzonych w Radzie Europy
Data aktu: 27/05/1999
Data ogłoszenia: 05/06/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/05/1999