Wspólne stanowisko 1999/345/WPZiB przyjęte przez Radę na podstawie art. 15 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczące Paktu Stabilizacji dla Europy Środkowo-Wschodniej

WSPÓLNE STANOWISKO
z dnia 17 maja 1999 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. 15 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczące Paktu Stabilizacji dla Europy Środkowo-Wschodniej

(1999/345/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 28 maja 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15;

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniach 8 i 26 kwietnia 1999 r. Rada przyjęła konkluzje dotyczące Europy Środkowo-Wschodniej.

(2) Polityczne rozwiązanie kryzysu w Kosowie musi stanowić element stanowczych działań zmierzających do stabilizacji w całym regionie.

(3) Należy przygotować Pakt Stabilizacji dla Europy Środkowo-Wschodniej.

(4) Tego rodzaju Pakt Stabilizacji powinien być oparty na Karcie Narodów Zjednoczonych, zasadach i zobowiązaniach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz odnośnych Traktatach i konwencjach Rady Europy, w szczególności Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.

(5) Wiodącą rolę w Pakcie Stabilizacji powinna odgrywać Unia Europejska, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie przypada kluczowa rola w umacnianiu bezpieczeństwa i stabilności, zaś Pakt Stabilizacji należy opracować i wprowadzić w życie w ścisłym porozumieniu z OBWE.

(6) Unia Europejska, w ramach podejścia regionalnego i poza nim, dzięki wielu dobrze funkcjonującym programom już dziś jest aktywna w umacnianiu demokratycznych i gospodarczych instytucji w tym regionie.

(7) Unia Europejska przybliży regionowi perspektywę pełnej integracji jego państw ze swymi strukturami poprzez nowy rodzaj stosunków wynikających z umów, uwzględniając indywidualną sytuację każdego państwa, z perspektywą członkostwa w Unii Europejskiej w oparciu o Traktat z Amsterdamu i po spełnieniu kryteriów kopenhaskich.

(8) Federalną Republikę Jugosławii należy zaprosić do uczestnictwa w tego rodzaju Pakcie Stabilizacji po spełnieniu przez nią wymaganych warunków,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1
1.
Unia Europejska będzie odgrywać wiodącą rolę w ustanowieniu Paktu Stabilizacji dla Europy Środkowo-Wschodniej.
2.
Celem Paktu Stabilizacji jest pomoc przy nawiązaniu współpracy między jego uczestnikami w celu wypracowania kompleksowych środków na rzecz długofalowej stabilizacji, bezpieczeństwa, demokratyzacji oraz odbudowy gospodarki i gospodarczego rozwoju regionu, a także ustanowienia między nimi samymi oraz między nimi a społecznością międzynarodową trwałych, dobrosąsiedzkich stosunków.
3.
W celu realizacji założeń Paktu Stabilizacji, Unia Europejska będzie działać na rzecz zapewnienia stworzenia przez samych uczestników "Regionalnego Stołu dla Europy Środkowo-Wschodniej".
Artykuł  2
1.
W celu realizacji założeń wymienionych w art. 1 Unia Europejska zwoła konferencję w sprawie Europy Środkowo-Wschodniej.
2.
Konferencja odbędzie się na szczeblu ministrów spraw zagranicznych, w miarę możliwości nie później niż do końca lipca 1999 r. Konferencja zostanie zorganizowana w oparciu o formułę Royaumont (z wyłączeniem Federalnej Republiki Jugosławii do momentu spełnienia przez nią warunków udziału stawianych przez społeczność międzynarodową). Ponadto w konferencji wezmą także udział przedstawiciele Kanady, Japonii, EBOiR, EBI MFW, BŚ, OECD, ONZ, NATO, UZE, UNHCR, jak również przedstawiciele inicjatyw regionalnych.
3.
Konferencja zostanie przygotowana na spotkaniu w Königswinter (Petersberg) w dniu 27 maja 1999 r. na szczeblu wyższych urzędników, w formule określonej w ust. 2. Biorąc powyższe pod uwagę, przygotowania do tej konferencji muszą postępować w szybkim tempie.
Artykuł  3
1.
Unia Europejska będzie aktywnie wspierać państwa regionu w realizacji celów Paktu Stabilizacji.
2.
Unia Europejska wraz z międzynarodowymi darczyńcami podejmie się zorganizowania konferencji w sprawie odbudowy/darów dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Artykuł  4

Niniejsze wspólne stanowisko wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1999 r.

W imieniu Rady
J. FISCHER
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.133.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 1999/345/WPZiB przyjęte przez Radę na podstawie art. 15 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczące Paktu Stabilizacji dla Europy Środkowo-Wschodniej
Data aktu: 17/05/1999
Data ogłoszenia: 28/05/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/05/1999