uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3976/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu lotniczego(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 3,
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia(2),
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Porozumień i Pozycji Dominujących w Transporcie Lotniczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (EWG) nr 3976/87 upoważnia Komisję do stosowania art. 81 ust. 3 (uprzednio art. 85 ust. 3) Traktatu do niektórych kategorii porozumień, decyzji i uzgodnionych praktyk w transporcie lotniczym wymienionych w art. 81 ust. 1, który obejmuje, między innymi, wspólne planowanie i koordynację rozkładów lotów, konsultowanie taryf w przewozach pasażerów, bagaży i towarów w rejsowych połączeniach lotniczych, wspólne przedsięwzięcia dotyczące nowych połączeń lotniczych o mniejszym natężeniu ruchu, przydziałów czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych oraz harmonogramów lotniskowych.
(2) Rozporządzeniem (EWG) nr 1617/93(3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1523/96(4), Komisja przyznała wymienionym dziedzinom grupowe wyłączenie; mając na uwadze, że powyższe rozporządzenie było stosowane do dnia 30 czerwca 1998 r.
(3) Przed dniem 30 czerwca 1998 r. Komisja rozpoczęła szeroko zakrojone badania mające na celu sprawdzenie, w jakim rozmiarze należy utrzymać wyłączenie w stosunku do czterech dziedzin transportu lotniczego objętych rozporządzeniem (EWG) nr 1617/93; zażądano złożenia sprawozdań od zainteresowanych podmiotów gospodarczych z prowadzonych praktyk w każdej z czterech dziedzin objętych niniejszym rozporządzeniem i poinformowania, w jakim zakresie nowi uczestnicy mają możliwość wejścia na rynek.
(4) Dostępne obecnie wyniki tych badań i konsultacje z podmiotami gospodarczymi pozwalają wyciągnąć wniosek, że rozszerzenie wyłączenia grupowego w dziedzinie porozumień w sprawie wspólnego planowania i koordynacji rozkładów lotów oraz porozumień w sprawie wspólnych przedsięwzięć nie jest wskazane; powyższy wniosek wynika z faktu, że takie porozumienia, szczególnie w przypadku aliansów lotniczych, obejmują szerszą współpracę handlową, jak na przykład dwustronne konsultacje w sprawie taryf, które nie mogły podlegać wyłączeniu w zastosowaniu rozporządzenia (EWG) nr 1617/93; z tych powodów nie należy rozszerzać stosowania rozporządzenia (EWG) nr 1617/93 w stosunku do tych dwóch dziedzin, bez uszczerbku na możliwość, dzięki której przedsiębiorcy mogą występować z wnioskami o wyłączenia indywidualne na podstawie art. 81 ust. 3.
(5) Badania porozumień i uzgodnionych praktyk dotyczących konsultacji w sprawie taryf w przewozach pasażerów i ich bagaży w rejsowych połączeniach lotniczych oraz w sprawie przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych nie mogły zostać ukończone w terminie pozwalającym na przyjęcie i opublikowanie nowego rozporządzenia przed dniem 30 czerwca 1998 r.
(6) W odpowiedzi na interesie pewności prawnej dla zainteresowanych podmiotów gospodarczych oraz w celu możliwości wyciągnięcia wniosków z obecnych badań, mając na względzie, że nowe rozporządzenie powinno zostać przyjęte do dnia 30 czerwca 2001 r. właściwe jest stosowanie do tego dnia przepisów rozporządzenia (EWG) nr 1617/93 w sprawie uzgodnień dotyczących taryf pasażerów z bagażami i w sprawie przydziałów czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych.
(7) Rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1999 r.
| W imieniu Komisji | |
| Karel VAN MIERT | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 9.
(2) Dz.U. C 369 z 28.11.1998, str. 2.
(3) Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 18.
(4) Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 11.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.131.27 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1083/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do niektórych kategorii porozumień i uzgodnionych praktyk dotyczących wspólnego planowania i koordynacji rozkładów, wspólnych przedsięwzięć i konsultacji w sprawie taryf pasażerskich i towarowych w regularnych usługach lotniczych oraz przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych |
| Data aktu: | 26/05/1999 |
| Data ogłoszenia: | 27/05/1999 |
| Data wejścia w życie: | 27/05/1999, 01/05/2004, 01/07/1998 |