uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 209,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 183,
uwzględniając decyzję Rady 94/728/WE, Euratom z dnia 31 października 1994 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(2),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(3),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady EWG, Euratom, EWWiS(5) nr 165/74 określiło prawa i obowiązki urzędników upoważnionych przez Komisję do przeprowadzania inspekcji, w które włączona jest Komisja, niezbędnych do ustanowienia i udostępnienia środków własnych, oprócz tych pochodzących z VAT.
(2) Na podstawie art. 18 ust. 1 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 z dnia 29 maja 1989 r. wykonującego decyzję 88/376/EWG, Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot(6), Państwa Członkowskie prowadzą kontrole i badania dotyczące ustanawiania i udostępniania środków własnych określonych w art. 2 ust. 1 lit. a) i b) decyzji 94/728/WE, Euratom; na podstawie art. 18 ust. 2 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 Państwa Członkowskie są zobowiązane do prowadzania dodatkowych inspekcji w odpowiedzi na uzasadnioną prośbę Komisji i w celu włączenia Komisji we wszystkie przeprowadzane inspekcje; na podstawie art. 18 ust. 3 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 Komisja może sama przyjmować na miejscu środki inspekcji, wraz z przedstawicielami zainteresowanego Państwa Członkowskiego biorącego udział w takich środkach;
(3) Artykuł 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 r. w sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej(7) rozszerzył zastosowanie rozporządzenia (EWG, Euratom, EWWiS) nr 165/74 na kontrole środków własnych pochodzących z VAT.
(4) Artykuł 19 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 ustanawia, że Komisja, wraz z zainteresowanym Państwem Członkowskim, przeprowadza inspekcje odnoszące się do środków własnych opartych na PNB.
(5) Do celów jasności rozporządzenie (EWG, Euratom, EWWiS) nr 165/74 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1553/89 powinny utracić moc i powinny zostać ustanowione przepisy obejmujące prawa i obowiązki upoważnionych przedstawicieli, mające zastosowanie do wszystkich środków własnych, uwzględniając szczególny charakter środków własnych pochodzących z VAT oraz tych opartych na PNB.
(6) Powinny zostać określone warunki, zgodnie z którymi upoważnieni przedstawiciele wykonują swoje zadania, w szczególności należy ustanowić reguły odnoszące się do tajemnicy zawodowej i ochrony danych osobowych, które muszą być przestrzegane przez urzędników i pracowników, a także oddelegowanych krajowych ekspertów.
(7) Należy ustanowić, że oddelegowani krajowi eksperci działają na odpowiedzialność Komisji, na takich samych warunkach co jej przedstawiciele i że zainteresowane Państwo Członkowskie może zgłosić właściwie umotywowany sprzeciw co do obecności oddelegowanego eksperta krajowego przy inspekcji lub kontroli,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 maja 1999 r.
| W imieniu Rady | |
| H. EICHEL | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 9.
(2) Dz.U. C 95 z 24.3.1997, str. 33 oraz
Dz.U. C 4 z 8.1.1998, str. 5.
(3) Dz.U. C 304 z 6.10.1997, str. 36.
(4) Dz.U. C 175 z 9.6.1997, str. 1.
(5) Dz.U. L 20 z 24.1.1974, str. 1.
(6) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 1355/96 (Dz.U. L 175 z 13.7.1996, str. 3).
(7) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 9.
(8) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.
(9) Dz.U. L 49 z 21.2.1989, str. 26.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.126.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1026/1999 określające prawa i obowiązki przedstawicieli upoważnionych przez Komisję do przeprowadzania kontroli i inspekcji środków własnych Wspólnoty |
| Data aktu: | 10/05/1999 |
| Data ogłoszenia: | 20/05/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/05/1999 |