Rozporządzenie 961/1999 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące rozszerzenia zasad wydanych przez organizacje producentów w sektorze owocowo-warzywnym

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 961/1999
z dnia 6 maja 1999 r.
ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące rozszerzenia zasad wydanych przez organizacje producentów w sektorze owocowo-warzywnym

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 857/1999(2), w szczególności jego art. 48,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 18 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 ustanawia warunki, zgodnie z którymi zasady wydane przez organizacje producentów lub stowarzyszenia takich organizacji w sektorze owocowo-warzywnym mogą być rozszerzone na wszystkich producentów działających na konkretnym obszarze gospodarczym; należy przyjąć szczegółowe zasady dotyczące wykonania przepisów tego artykułu.

(2) Artykuł 18 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 wymaga, aby wykaz obszarów gospodarczych został przekazany Komisji do zatwierdzenia; Komisja musi być w stanie ocenić wykaz w świetle art. 18 ust. 2.

(3) Artykuł 18 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia ustanawia niektóre warunki dotyczące rozszerzenia tych zasad; art. 18 ust. 3 ustanawia warunki, które organizacje producentów lub stowarzyszenia takich organizacji muszą spełniać, aby mogły być uważane za reprezentatywne; Komisja musi być w stanie ocenić zgodność z tymi warunkami.

(4) Jeżeli zasady, które mają być rozszerzone odnoszą się do wycofania, producenci, którzy nie należą do organizacji producentów powinni być w stanie przeprowadzić wycofanie;

(5) Artykuł 18 ust. 6 wyżej wymienionego rozporządzenia ustanawia warunki, zgodnie z którymi wkłady finansowe mogą być pobierane od producentów, którzy nie należą do organizacji producentów; Komisja musi być w stanie ocenić zgodność z tymi warunkami.

(6) Jeżeli produkty są sprzedawane na pniu, należy jasno określić, które zasady mają być rozszerzone w odniesieniu do, odpowiednio, producentów i nabywców.

(7) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2137/84(3) powinno zostać uchylone.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Powiadomienie przewidziane w art. 18 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 wykazu obszarów gospodarczych określonych w art. 18 ust. 2 tego rozporządzenia obejmuje wszelkie informacje potrzebne do oceny czy warunki ustanowione w art. 18 ust. 2 zostały spełnione.

Artykuł  2
1.
Kiedy Państwo Członkowskie powiadamia o zasadach, które wprowadziło jako obowiązujące dla danego produktu oraz obszaru gospodarczego na podstawie art. 18 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, w tym samym czasie informuje Komisję o:

a) organizacji producentów lub stowarzyszeniu organizacji, które wystąpiły o rozszerzenie zasad obowiązujących w ich organizacjach;

b) liczbie producentów, którzy należą do takiej organizacji lub stowarzyszenia oraz łącznej liczbie producentów na danym obszarze gospodarczym; informacje takie przekazywane są w odniesieniu do sytuacji panującej w czasie składania wniosku o rozszerzenie zasad;

c) produkcji ogółem na obszarze gospodarczym oraz o wielkości produkcji wprowadzonej do obrotu przez organizację producentów lub stowarzyszenie w trakcie ostatniego roku gospodarczego, dla którego dostępne są dane liczbowe;

d) dacie, od której zasady, które mają być rozszerzone odnosiły się do zainteresowanej organizacji producentów lub stowarzyszenia;

e) dacie, od której rozszerzenie ma obowiązywać oraz okresie stosowania rozszerzenia.

2.
Do celów określenia reprezentatywności w rozumieniu art. 18 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, Państwa Członkowskie ustanawiają warunki, wyłączając:

– producentów, których produkcja jest ukierunkowana głównie na sprzedaż bezpośrednią konsumentom w gospodarstwie lub na obszarze produkcyjnym,

– sprzedaż bezpośrednią określoną w tiret pierwszym,

– produkty dostarczone do przetworzenia, jak określono w art. 18 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 z wyjątkiem sytuacji, gdy przedmiotowe zasady stosuje się wyłącznie lub częściowo do takiego produktu.

Artykuł  3

W wypadku podjęcia decyzji, na podstawie art. 18 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, o rozszerzeniu zasad w sprawie wycofania, zainteresowane Państwa Członkowskie ustalają w tym samym czasie, która organizacja lub organizacje producentów mają być odpowiedzialne za wycofania w imieniu producentów, którzy nie należą do danej organizacji producentów lub stowarzyszenia.

Artykuł  4

Jeżeli Państwo Członkowskie podejmuje decyzję, na podstawie art. 18 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, że producenci, którzy nie należą do organizacji producentów, są odpowiedzialni za wkład finansowy, przesyła Komisji informacje potrzebne do oceny zgodności z warunkami ustanowionymi w art. 18 ust. 6. Informacje takie obejmują w szczególności podstawę, według której obliczany jest wkład oraz jego kwotę jednostkową, beneficjenta lub beneficjentów oraz rodzaj różnych kosztów określonych w art. 18 ust. 6 lit. a) i b).

Artykuł  5

W wypadku podjęcia decyzji o zastosowaniu rozszerzenia na okres przekraczający jeden rok gospodarczy, Państwa Członkowskie sprawdzają, w odniesieniu do każdego roku gospodarczego, czy warunki odnoszące się do reprezentatywności ustanowionej w art. 18 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 są nadal przestrzegane w całym okresie stosowania rozszerzenia. Jeżeli wykryją, że warunki nie są już przestrzegane, niezwłocznie uchylają rozszerzenie z mocą od początku następnego roku gospodarczego. Niezwłocznie powiadamiają Komisję o każdym takim uchyleniu, które publikowane jest w serii C Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6
1.
W wypadkach gdy producenci, którzy nie należą do organizacji producentów, sprzedają swoje produkty na pniu, uważa się, że nabywca, do celów zgodności z zasadami określonymi w pkt 1 lit. e) i f) oraz w pkt 3 i 5 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 2200/96, wyprodukował ten produkt.
2.
Zainteresowane Państwo Członkowskie może podjąć decyzję, że zasady wymienione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 2200/96 inne niż te określone w ust. 1 mogą stać się wiążące dla nabywców, gdy ci ostatni są odpowiedzialni za zarządzanie daną produkcją.
Artykuł  7

Rozporządzenie (EWG) nr 2137/84 traci moc.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 maja 1999 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 108 z 27.4.1999, str. 7.

(3) Dz.U. L 196 z 26.7.1984, str. 23.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.119.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 961/1999 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące rozszerzenia zasad wydanych przez organizacje producentów w sektorze owocowo-warzywnym
Data aktu: 06/05/1999
Data ogłoszenia: 07/05/1999
Data wejścia w życie: 10/05/1999, 01/05/2004