Rozporządzenie 933/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1210/90 w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 933/1999
z dnia 29 kwietnia 1999 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1210/90 w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 130s ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189c Traktatu(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (EWG) nr 1210/90(5) ustanowiono Europejską Agencję Ochrony Środowiska oraz Europejską Sieć Informacji i Obserwacji Środowiska; art. 20 rozporządzenia ustanowił przepisy dla decyzji Rady dotyczącej dodania Agencji kolejnych zadań w oparciu o sprawozdanie z właściwymi wnioskami Komisji, nie później niż w ciągu dwóch lat po wejściu w życie rozporządzenia; art. 21 określił, że to rozporządzenie wejdzie w życie w dzień po dacie podjęcia przez właściwe organy decyzji o siedzibie Agencji; decyzja ta została podjęta w dniu 29 października 1993 r.

(2) Komisja w swoim komunikacie COM(95) 325 (wersja końcowa) przedstawiła swoje uzasadnienie, dlaczego należy odroczyć sprawozdanie przewidziany w art. 20, a w dniu 9 listopada 1995 r. Rada uznała, że każda inna decyzja w sprawie dalszych zadań dla Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska będzie przedwczesna przed osiągnięciem w ciągu dwóch lat przez Agencję pełnej zdolności do działania i przed pełnym utworzeniem sieci.

(3) Europejska Agencja Środowiska dokonała znaczącego postępu w realizacji tych założeń i wykonaniu swoich zadań, włączając w to utworzenie Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska.

(4) Zadania i dziedziny, na których należy się skoncentrować są rozległe i wymagają konsolidacji już podjętych działań oraz dalszych wysiłków.

(5) Główną rolą Agencji jest dostarczanie obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji o środowisku.

(6) Wszelkie nowe zadania przydzielone Agencji powinny uzupełniać i rozszerzać jej główną rolę.

(7) Centrum Tłumaczeń dla organów Unii Europejskiej ma za zadanie tłumaczenie dokumentów Europejskiej Agencji ochrony Środowiska, zgodnie z rozporządzeniem nr 2965/94(6).

(8) Należy usprawnić i uczynić bardziej przejrzystą organizację i strukturę Agencji zgodnie z doświadczeniami z pierwszych lat jej działania.

(9) Zarząd Agencji powinien uwzględniać potrzebę odzwierciedlenia różnych warunków geograficznych we Wspólnocie poprzez właściwe rozlokowanie ośrodków tematycznych.

(10) Agencja w celu uzyskania danych koniecznych do realizacji programu prac może współpracować z instytucjami w państwach trzecich w celu realizacji programu prac.

(11) Wykonywane w przyszłości przeglądy działalności i zadań Agencji powinny zbiegać się z cyklem jej pięcioletniego programu prac.

(12) Rozporządzenie (EWG) nr 1210/90 należy odpowiednio zmienić,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1210/90 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 2 początkowa część otrzymuje brzmienie:

"2. Aby osiągnąć cele w zakresie ochrony i poprawy środowiska, które zostały określone w Traktacie i w kolejnych programach wspólnotowego działania w dziedzinie ochrony środowiska oraz w zakresie zrównoważonego rozwoju, należy dążyć do zapewnienia Wspólnocie i Państwom Członkowskim:".

2) W art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) pkt ii), iii) i vi) otrzymują brzmienie:

"ii) - zapewnianie Wspólnocie i Państwom Członkowskim obiektywnych informacji koniecznych do określenia ram oraz wdrożenia trafnej i skutecznej polityki w zakresie ochrony środowiska; w tym celu udostępnianie Komisji w szczególności informacji potrzebnych do pomyślnej realizacji jej zadań dotyczących wskazywania, przygotowania i oceny środków oraz aktów prawnych w zakresie środowiska;

- pomaganie w zakresie monitorowania środków środowiskowych poprzez właściwe wspieranie wymagań w zakresie sprawozdawczości (włączając w to udział w opracowywaniu kwestionariuszy, rozpatrywaniu sprawozdań Państw Członkowskich i rozpowszechnianie wyników) zgodnie z wieloletnim programem prac i w celu skoordynowania sprawozdawczości;

- doradzanie poszczególnym Państwom Członkowskim, na ich prośbę i jeśli jest to zgodne z rocznym planem pracy Agencji w sprawie rozwijania, tworzenia i rozbudowywania ich systemów monitorowania działań w dziedzinie środowiska pod warunkiem że takie działania nie będą zagrażać realizacji innych zadań ustanowionych w tym artykule. Takie informacje będą obejmować również specjalistyczne przeglądy dokonywane przez ekspertów na konkretną prośbę Państw Członkowskich;

iii) rejestrowanie, zestawianie i ocena danych o stanie środowiska, sporządzanie specjalistycznych sprawozdań na temat jakości, wrażliwości i presji na środowisko na terytorium Wspólnoty, zapewnienie jednolitych kryteriów oceny danych o środowisku, które mają być stosowane przez wszystkie Państwa Członkowskie, dalsze rozwijanie i utrzymanie referencyjnego ośrodka informacji o środowisku. Komisja używa tych informacji w realizacji swojego zadania polegającego na zapewnieniu wprowadzenia w życie aktów prawnych Wspólnoty w zakresie środowiska;"

"vi) publikowanie, co pięć lat sprawozdań o stanie środowiska, jego tendencjach, perspektywach, uzupełnianych przez wskaźnikowe sprawozdania skupiające się na poszczególnych zagadnieniach;"

b) dodaje się, co następuje:

"xi) zapewnienie szerokiego upowszechniania w społeczeństwie wiarygodnych i porównywalnych informacji o środowisku, w szczególności o stanie środowiska by zrealizować to założenie, promowanie wykorzystania nowoczesnych technologii teleinformatycznych do tego celu;

xii) wspieranie Komisji w procesie wymiany informacji o rozwoju metodologii przeglądów ekologicznych i najlepszej praktyki;

xiii) pomaganie Komisji w rozpowszechnianiu informacji o wynikach odnośnych badań środowiskowych, w formie, która może najlepiej pomóc w rozszerzaniu polityki."

3) W art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 dodaje się następujące wyrazy, rozpoczynając od nowej linijki:

"w tym umieszczenie ich w kontekście zrównoważonego rozwoju.";

b) w ust. 2:

i) w akapicie drugim tiret ósme otrzymuje brzmienie:

"- ochrona wybrzeży i morza";

ii) skreśla się akapit piąty.

c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Agencja może współpracować także w dziedzinie wymiany informacji z innymi organami, włączając w to sieć IMPEL.

W swojej działalności Agencja będzie unikać powtarzania istniejących działań innych instytucji i organów."

4) W art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Państwa Członkowskie będą informować Agencję o głównych elementach składowych ich krajowych sieci informacji o środowisku. Państwa Członkowskie, odpowiednio do przypadku, będą współpracować z Agencją i uczestniczyć w pracach Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska zgodnie z programem pracy Agencji, poprzez zbieranie, zestawianie i analizowanie danych w całym kraju. Państwa Członkowskie przyłączą się do współpracy w tej działalności również na szczeblu transnarodowym.";

b) w ust. 4, w zdaniu drugim, skreśla się wyrazy "w ściśle określonym obszarze geograficznym";

c) w ust. 5 drugi akapit otrzymuje brzmienie:

"Ośrodki tematyczne zostaną wyznaczone przez zarząd zgodnie z określeniem w art. 8 ust. 1, na okres nieprzekraczający czasu trwania każdego wieloletniego programu pracy, określonego w art. 8 ust. 4. Każde powołanie może być jednak wznowione."

5) W art. 8 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja będzie miała zarząd składający się z jednego przedstawiciela z każdego Państwa Członkowskiego i dwóch przedstawicieli Komisji. Ponadto każdy kraj, który uczestniczy w Agencji zgodnie z odnośnymi przepisami może mieć jednego przedstawiciela.";

b) w ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Zarząd wybierze biuro, któremu może powierzyć decyzje wykonawcze według przyjętych przez siebie zasad.";

c) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Przyjęcie decyzji zarządu wymaga większości dwóch trzecich członków zarządu.

4. Zarząd przyjmie wieloletni program pracy oparty na dziedzinach priorytetowych, określonych w art. 3 ust. 2, którego podstawą będzie projekt przedłożony przez dyrektora Zarządzającego określonego w art. 9, po konsultacjach z komitetem naukowym, określonym w art. 10, oraz po otrzymaniu opinii Komisji. Bez uszczerbku dla corocznej procedury budżetowej Wspólnoty wieloletni program pracy będzie obejmować oszacowanie wieloletniego budżetu.";

d) w ust. 6, w zdaniu pierwszym wyrazy "do dnia 31 stycznia każdego roku..." "zastępuje się wyrazami do dnia 31 marca każdego roku...".

6) W art. 9 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) tiret piąte otrzymuje brzmienie:

"- wszystkie sprawy kadrowe, dla realizacji zadań, określone w art. 8 ust. 4 i 5.";

b) skreśla się tiret piąte.

7) W art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Komitet naukowy będzie się składał z członków posiadających szczególne kwalifikacje w dziedzinie ochrony środowiska, desygnowanych przez zarząd na wieloletnią kadencję, która może być jeden raz przedłużona, przy uwzględnieniu między innymi dziedzin naukowych, które powinny być reprezentowane w komitecie by pomóc Agencji w jej dziedzinach działalności. Będzie on funkcjonować według regulaminu przewidzianego w art. 8 ust. 2."

8) Artykuł 15 otrzymuje brzmienie:

a) dodaje się nowy ustęp w brzmieniu:

"2a. Agencja może współpracować w dziedzinach będących we wspólnym interesie z tymi instytucjami w krajach, które nie są członkami Wspólnot Europejskich, które mogą dostarczyć dane, informacje i fachową wiedzę, metodologie zbierania danych, analizy i oceny, które leżą we wspólnym interesie i które są konieczne do udanej realizacji pracy Agencji.";

b) ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Współpraca określona w ust. 1, 2 i 2a musi w szczególności uwzględniać potrzebę unikania jakiegokolwiek dublowania wysiłków."

9) W art. 20 wprowadza się następujące zmiany:

"1. Agencja przeprowadzi ocenę swojej działalności i skuteczności przed dniem 15 września 1999 r. i przedstawi sprawozdanie zarządowi, Komisji, Radzie i Parlamentowi Europejskiemu.

2. Nie później niż do dnia 31 grudnia 2003 r., w oparciu o sprawozdanie Komisji, Rada dokona przeglądu postępu Agencji i podjętych przez nią działań w odniesieniu do ogólnej polityki Wspólnoty w dziedzinie środowiska naturalnego;".

10) W Załączniku część B pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja będzie korzystać, w możliwie jak najszerszym zakresie, z informacji zebranych przez oficjalne służby statystyczne Wspólnoty. Są one wynikiem pracy Eurostatu i krajowych służb statystycznych w zakresie zbierania, weryfikacji i rozpowszechniania statystyk gospodarczych i społecznych, włączając w to rachunki narodowe i powiązane informacje. Agencja będzie w szczególności korzystać z prac wykonanych przez Eurostat i krajowe urzędy statystyczne w ramach decyzji 94/808/EWG(1), obejmującej dane statystyczne o a) działalności człowieka powodującej presję na środowisko b) społecznych i ekonomicznych reakcjach na takie presje.

______

(1) Decyzja Rady 94/808/EWG z dnia 15 grudnia 1994 r. przyjmująca czteroletni program rozwoju (1994-1997) odnoszący się do składowej środowiskowej statystyki Wspólnoty (Dz.U. L 328 z 20.12.1994, str. 58)."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 1999 r.

W imieniu Rady
W. MÜLLER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 255 z 20.8.1997, str. 9 oraz Dz.U. C 123 z 22.4.1998, str. 6.

(2) Dz.U. C 73 z 9.3.1998, str. 103.

(3) Dz.U. C 180 z 11.6.1998, str. 32.

(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 18 czerwca 1988 r. (Dz.U. C 80 z 16.3.1998, str. 134) wspólne stanowisko Rady z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U. C 364 z 25.11.1998, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lutego 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(5) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, str. 1.

(6) Dz.U. L 314 z 7.12.1994, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem nr 2610/95 (Dz.U. L 268 z 10.11.1995, str. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.117.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 933/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1210/90 w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska
Data aktu: 29/04/1999
Data ogłoszenia: 05/05/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/05/1999