Decyzja 1999/280/WE dotycząca wspólnotowej procedury informacyjnej i konsultacyjnej w sprawie kosztów zaopatrzenia w ropę naftową i cen konsumpcyjnych na produkty ropopochodne

DECYZJA RADY
z dnia 22 kwietnia 1999 r.
dotycząca wspólnotowej procedury informacyjnej i konsultacyjnej w sprawie kosztów zaopatrzenia w ropę naftową i cen konsumpcyjnych na produkty ropopochodne

(1999/280/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 kwietnia 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,

uwzględniając wniosek przedstawiony przez Komisję(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przejrzystość cen towarów konsumpcyjnych produktów ropopochodnych i informacja dotycząca kosztów zaopatrzenia w ropę naftową są niezbędne do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w szczególności dla swobodnego przepływu towarów we Wspólnocie.

(2) Dyrektywa Rady 76/491/EWG z dnia 4 maja 1976 r. dotycząca wspólnotowej procedury informacyjnej i konsultacyjnej w sprawie cen ropy naftowej i produktów ropopochodnych we Wspólnocie(4) zobowiązuje Państwa Członkowskie do przekazywania Komisji informacji, które przestały odzwierciedlać warunki panujące na rynkach ropy naftowej; dyrektywa 76/491/EWG powinna więc zostać uchylona i zastąpiona przez nową wspólnotową procedurę informacyjną.

(3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2964/95 z dnia 20 grudnia 1995 r. wprowadzające rejestrację przywozu i dostaw ropy naftowej we Wspólnocie(5) umożliwia informowanie Komisji, co dotyczy każdego Państwa Członkowskiego, na temat miesięcznych kosztów zaopatrzenia w każdy rodzaj ropy naftowej, co odnosi się do przywozu z państw trzecich lub dostaw z innego Państwa Członkowskiego, jednak nie umożliwia Komisji określania całkowitych kosztów zaopatrzenia w ropę naftową we Wspólnocie.

(4) Pożądane jest ustanowienie procedury informacyjnej i konsultacyjnej w sprawie kosztów zaopatrzenia w ropę naftową i cen konsumpcyjnych produktów ropopochodnych.

(5) Procedura ta wymaga prezentowania przez Państwa Członkowskie w regularnych odstępach czasu pewnych informacji dotyczących kosztów zaopatrzenia w ropę naftową oraz cen konsumpcyjnych produktów ropopochodnych w zbiorczej postaci.

(6) Zgodnie ze swoją obecną praktyką Państwa Członkowskie będą nadal przekazywać Komisji ceny konsumpcyjne produktów ropopochodnych w każdy poniedziałek, tak jak robiły to w przeszłości na zasadzie dobrowolności; Państwa Członkowskie mogą utrzymać swoje obecne systemy lub stworzyć nowe procedury dla zbierania tych danych.

(7) Zebrane informacje powinny umożliwić porównanie tendencji kosztów i cen ropy obowiązujących we Wspólnocie.

(8) Podatki nakładane na produkty ropopochodne są składową cen sprzedaży i stąd konieczne jest, w celu zapewnienia przejrzystości cen tych produktów i porównania cen istniejących we Wspólnocie, wskazanie cen konsumpcyjnych netto dla produktów ropopochodnych bez ceł i podatków, a także po wliczeniu wszelkich podatków.

(9) Zebrane informacje oraz wyniki analiz przeprowadzonych przez Komisję powinny być publikowane na poziomie wspólnotowym w celu zapewnienia przejrzystości rynku i powinny być przedmiotem konsultacji między Państwami Członkowskimi a Komisją.

(10) Jeśli Komisja znalazłaby nieprawidłowości i brak spójności w przedstawionych jej danych, powinna mieć możliwość otrzymania dalszych informacji od odnośnego Państwa Członkowskiego.

(11) Konkretne ustalenia dotyczące przekazywania informacji muszą być sprecyzowane bardziej szczegółowo,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie przekazują Komisji informacje dotyczące kosztów zaopatrzenia w ropę naftową cif i cen konsumpcyjnych produktów ropopochodnych w sposób określony w art. 3. Lista produktów ropopochodnych jest określona w Załączniku.

Informacje są uzyskiwane przez agregację otrzymanych danych i przedstawiane w odzwierciedlający, możliwie najbliższy rzeczywistości sposób, stan rynku ropy w każdym Państwie Członkowskim.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

1) "koszty zaopatrzenia" oznaczają koszty całości przywozu i dostaw ropy naftowej, jak również ropy naftowej produkowanej w Państwie Członkowskim;

2) "przywóz ropy naftowej" oznacza każdą ilość ropy naftowej przywożoną na terytorium Wspólnoty do celów innych niż tranzyt, która jest przeznaczona na zaspokojenie potrzeb Państwa Członkowskiego;

3) "dostawy ropy naftowej" oznaczają każdą ilość ropy naftowej wwożoną na terytorium Państwa Członkowskiego z innego Państwa Członkowskiego w celach innych niż tranzyt, która jest przeznaczona na zaspokojenie potrzeb pierwszego Państwa Członkowskiego;

4) "ropa naftowa produkowana w Państwie Członkowskim" oznacza całość ropy naftowej produkowanej i rafinowanej w Państwie Członkowskim, gdzie taka produkcja stanowi więcej niż 15 % w skali roku całego zaopatrzenia tego Państwa Członkowskiego;

5) "ceny konsumpcyjne" oznaczają najbardziej reprezentatywne poziomy cen w rzeczywistości płaconych przez konsumentów w danej kategorii.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji następujące informacje:

a) miesięczne koszty zaopatrzenia w ropę naftową cif w miesiącu następującym po końcu danego miesiąca;

b) ceny konsumpcyjne produktów ropopochodnych netto bez ceł i podatków, a także po wliczeniu wszelkich podatków, obowiązujących w piętnastym dniu każdego miesiąca, w trzydzieści dni następujących po piętnastym dniu miesiąca, o którym mowa.

2.
Na podstawie dotychczasowego systemu zbierania danych Państwa Członkowskie kontynuują przekazywanie Komisji cen konsumpcyjnych netto bez ceł i podatków, obowiązujących w każdy poniedziałek, najpóźniej do godziny 12.00 w południe następnego dnia.
Artykuł  4

Na podstawie informacji zebranych zgodnie z niniejszą decyzją Komisja publikuje w odpowiedniej formie:

a) każdego miesiąca - koszty zaopatrzenia w ropę naftową cif i ceny konsumpcyjne produktów ropopochodnych netto bez ceł i podatków, a także wliczając wszelkie cła i podatki naliczane piętnastego dnia każdego miesiąca;

b) każdego tygodnia - ceny konsumpcyjne produktów ropopochodnych netto bez ceł i podatków naliczanych w poniedziałek.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie oraz Komisja konsultują się wzajemnie w sprawach związanych z niniejszą decyzją, takich jak informacje zebrane na mocy tej decyzji.

Artykuł  6

Wszelkie informacje przekazane na podstawie niniejszej decyzji są poufne. Przepis ten nie stanowi przeszkody w rozpowszechnianiu ogólnych lub streszczonych informacji bez ujawniania szczegółów dotyczących poszczególnych przedsiębiorstw, tzn. gdy odnoszą się one do co najmniej trzech przedsiębiorstw. Państwa Członkowskie mogą powstrzymać się od przedstawiania szczegółów odnoszących się do poszczególnych przedsiębiorstw.

Artykuł  7

Jeśli Komisja zauważy, iż wystąpiły nieprawidłowości lub brak spójności w informacjach przekazanych jej przez Państwa Członkowskie, może poprosić Państwa Członkowskie o zgodę na zaznajomienie się z procedurami obliczeń i wyceny użytymi do osiągnięcia zebranych informacji.

Artykuł  8

W granicach przewidzianych w niniejszej decyzji Komisja przyjmuje przepisy wykonawcze dotyczące formy, zawartości i wszystkich pozostałych aspektów komunikatów przewidzianych w art. 1.

Artykuł  9

Dyrektywa 76/491/EWG traci moc.

Artykuł  10

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 22 kwietnia 1999 r.

W imieniu Rady
W. MÜLLER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 232 z 24.7.1998, str. 10.

(2) Dz.U. C 313 z 12.10.1998, str. 68.

(3) Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 182.

(4) Dz.U. L 140 z 28.5.1976, str. 4.

(5) Dz.U. L 310 z 22.12.1995, str. 5.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz produktów ropopochodnych

1. paliwa silnikowe:
- na stacjach paliw: - benzyna ołowiowa premium
- benzyna bezołowiowa premium Euro 95

(Euro super 95)

- olej napędowy
- LPG
2. paliwa na potrzeby gospodarstw

domowych:

- dla drobnych konsumentów: - grzewczy olej opałowy
3. paliwa przemysłowe:
- dla dostaw na rynek hurtowy: - olej paliwowy (o zawartości siarki

przekraczającej 1 %)

- olej paliwowy (o zawartości siarki

nieprzekraczającej 1%)

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.110.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/280/WE dotycząca wspólnotowej procedury informacyjnej i konsultacyjnej w sprawie kosztów zaopatrzenia w ropę naftową i cen konsumpcyjnych na produkty ropopochodne
Data aktu: 22/04/1999
Data ogłoszenia: 28/04/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/07/1999