Rozporządzenie 2223/96 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) nr 2223/96
z dnia 25 czerwca 1996 r.
w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,

uwzględniając projekt rozporządzenia przedstawiony przez Komisję,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,

uwzględniając opinię Europejskiego Instytutu Walutowego 2 ,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Urzeczywistnianie i nadzór Unii Gospodarczej i Walutowej wymaga porównywalnej, aktualnej i wiarygodnej informacji o strukturze i rozwoju sytuacji gospodarczej każdego kraju i regionu.

(2) Komisja musi uczestniczyć w zarządzaniu Unia Gospodarczą i Walutową, w szczególności informować Radę o postępie Państw Członkowskich w wypełnianiu ich zobowiązań dla osiągnięcia Unii Gospodarczej i Walutowej.

(3) Rachunki gospodarcze są podstawowym narzędziem analizy sytuacji gospodarczej kraju lub regionu pod warunkiem, że są one sporządzane na podstawie jednego zestawu zasad, które nie są przedmiotem różnych interpretacji.

(4) Komisja musi stosować agregaty rachunków narodowych, w szczególności dla wspólnotowych kalkulacji administracyjnych i budżetowych.

(5) W 1970 r. opublikowano dokument urzędowy pod tytułem "Europejski system zintegrowanych rachunków gospodarczych" (ESA), obejmujący dziedzinę regulowaną niniejszym rozporządzeniem, który został sporządzony wyłącznie przez Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich i na jego wyłączną odpowiedzialność; dokument ten był wynikiem kilkuletnich prac Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich przy współpracy krajowych instytucji statystycznych Państw Członkowskich, którego celem było zaprojektowanie systemu rachunków narodowych, spełniającego wymagania gospodarczej i społecznej polityki Wspólnot Europejskich; stanowi on wspólnotową wersję Systemu Rachunków Narodowych Organizacji Narodów Zjednoczonych, która do tego momentu była stosowana przez Wspólnotę;

(6) W celu uaktualnienia oryginalnego tekstu opublikowano w 1979 r. drugie wydanie (zwane dalej jako "Drugie wydanie ESA") 4 .

(7) Komisja Statystyczna ONZ przyjęła w lutym 1993 r. nowy System rachunków narodowych (SRN), umożliwiający porównywanie w skali międzynarodowej wyników we wszystkich Państwach Członkowskich.

(8) W przypadku rachunków dotyczących ochrony środowiska, należy zwrócić uwagę na informację przekazaną przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w dniu 21 grudnia 1994 r. pod tytułem "Wskazówki dla Unii Europejskiej w sprawie wskaźników ochrony środowiska i nowej rachunkowości krajowej".

(9) Wspólnota współpracuje z państwami trzecimi dla osiągnięcia wzajemnych korzyści, szczególnie z państwami Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

(10) Należy stworzyć Europejski System Rachunków, który sprosta wymaganiom Unii Gospodarczej i Walutowej i będzie stosowany dla sporządzania rachunków krajowych i regionalnych przewidzianych przez ustawodawstwo wspólnotowe.

(11) Wyniki rachunków i tabel dotyczących wszystkich Państw Członkowskich sporządzonych zgodnie z systemem ustanowionym niniejszym rozporządzeniem, muszą być udostępnione przez Komisję użytkownikom w dokładnie określonych terminach, w szczególności w odniesieniu do monitorowania konwergencji ekonomicznej i osiągnięcia najściślejszej koordynacji polityki gospodarczej Państw Członkowskich.

(12) System ustanowiony niniejszym rozporządzeniem będzie stopniowo zastępował wszystkie inne systemy jako punkt odniesienia dla wspólnych standardów, definicji, klasyfikacji i zasad rachunkowości przy sporządzaniu rachunków Państw Członkowskich zgodnie z wymogami Wspólnoty dla uzyskania wyników, które będą porównywalne między Państwami Członkowskimi.

(13) Wyniki statystyczne muszą być dostępne dla obywateli zgodnie z zasadą przejrzystości.

(14) System ustanowiony niniejszym rozporządzeniem, stanowiący wersję SRN przyjętą dla struktur gospodarek Państw Członkowskich, musi odpowiadać układowi SRN dla zapewnienia porównywalności danych wspólnotowych z danymi opracowanymi przez jej głównych partnerów międzynarodowych.

(15) Dane należy grupować według szerokiej kategorii rachunków i tabel; tylko informacja istotna dla wymogów Wspólnoty musi być przetworzona i przekazana Komisji w dokładnych terminach.

(16) Jednakże z punktu widzenia objętości i rozmiaru rachunków, poziomu szczegółowości i zakresu geograficznego jak również sytuacji w tym zakresie w Państwach Członkowskich, dodatkowe terminy przekazywania danych zostaną przyznane wyjątkowo i tymczasowo niektórym Państwom Członkowskim, które nie są, obiektywnie rzecz biorąc, w stanie sprostać nieprzekraczalnym terminom ustalonym niniejszym rozporządzeniem.

(17) W późniejszym terminie podjęta zostanie decyzja w sprawie sposobu podziału usług pośrednictwa finansowego mierzonych pośrednio (FISIM).

(18) Zgodnie z zasadą subsydiarności stworzenie wspólnych standardów statystycznych, umożliwiających porównywanie informacji, jest zadaniem, które można skutecznie rozwiązać na poziomie wspólnotowym; standardy takie będą stosowane w każdym Państwie Członkowskim pod egidą organizacji i instytucji odpowiedzialnych za opracowywanie oficjalnych danych statystycznych.

(19) Niezbędne jest stworzenie procedury stosowania i uaktualniania przepisów niniejszego rozporządzenia we współpracy z Komitetem Programu Statystycznego Wspólnoty Europejskiej (SPC), utworzonego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom 5 ; niniejsza procedura dostosowania zostanie ograniczona do zmian, które nie powodują zwiększenia przychodów własnych.

(20) Komitet Programu Statystycznego i Komitet ds. statystyki pieniężnej, finansowej i bilansu płatniczego (CMFB), ustanowione decyzją 91/115/EWG 6 , opowiedziały się na rzecz projektu niniejszego rozporządzenia.

(21) Dyrektywa Rady 89/130/EWG, Euratom z dnia 13 lutego 1989 r. w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych (GNPmp) 7  określa, że GNPmp może być porównywalny tylko wówczas, jeśli stosowane są definicje i zasady rachunkowości Europejskiego Systemu Zintegrowanych Rachunków Gospodarczych; rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 r. w sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej 8  stanowi, iż w celu obliczenia średniej ważonej stawki VAT, podział transakcji podlegających opodatkowaniu zostanie dokonany przy pomocy rachunków narodowych przygotowanych zgodnie z Europejskim Systemem Zintegrowanych Rachunków Gospodarczych; dla tych instrumentów i w kontekście rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury nadmiernego deficytu 9 , decyzji Rady 94/728/WE, Euratom z dnia 31 października 1994 r. w sprawie systemu przychodów własnych Wspólnot Europejskich 10  i decyzji Rady 94/729/WE z dnia 31 października 1994 r. w sprawie dyscypliny budżetowej 11 , ustala się okres przejściowy dla stosowania systemu ustanowionego niniejszym rozporządzeniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

1. 
Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie Europejskiego Systemu Rachunków 1995 r., zwanego dalej "ESA 95", który przewiduje:
a)
metodologie wspólnych standardów, definicji, klasyfikacji i zasad księgowości, które należy stosować przy sporządzaniu rachunków i tabel na porównywalnych podstawach dla celów Wspólnoty łącznie z wynikami wymaganymi na podstawie warunków art. 3;
b)
program przekazywania do celów Wspólnoty dokładnych danych o rachunkach i tabelach sporządzonych zgodnie z ESA 95.
2. 
Uwzględniając art. 7 i 8, niniejsze rozporządzenie stosuje się do wszystkich aktów prawnych Wspólnoty, które odnoszą się do ESA lub jego definicji.
3. 
Niniejsze rozporządzenie nie zobowiązuje żadnego Państwa Członkowskiego do stosowania ESA przy sporządzaniu rachunków do jego własnych celów.
Artykuł  2

Metodologia

1. 
Metodologia ESA 95, określona w art. l ust. l lit. a), jest wymieniona w załączniku A.
2. 
Zmiany metodologii ESA 95, których celem jest wyjaśnienie i poprawa jej treści zostaną przyjęte decyzją Komisji zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 4 przy założeniu, że nie zmieniają one podstawowych koncepcji, nie wymagają dodatkowych środków dla ich stosowania i nie powodują wzrostu przychodów własnych.
3. 
Zgodnie z odnośnymi postanowieniami Traktatu, Rada, nie później niż do dnia 31 grudnia 1997 r., podejmie decyzję w sprawie wprowadzenia systemu podziału usług pośrednictwa finansowego mierzonych pośrednio (FISIM) opisanych w załączniku I do załącznika A i przyjmie, w miarę potrzeb, niezbędne środki dla jego stosowania.
Artykuł  3

Przekazywanie do Komisji

1. 
Państwa Członkowskie przekażą Komisji (Urząd Statystyczny) rachunki i tabele wymienione w załączniku B w terminach określonych dla każdej tabeli.

Dodatkowe terminy przyznane niektórym Państwom Członkowskim zgodnie z załącznikiem B wygasają nie później niż dnia l stycznia 2005 r.

Komisja, po konsultacji z Komitetem Programu Statystycznego, przekaże Radzie sprawozdanie nie później niż do dnia l lipca 2003 r. w sprawie stosowania przyznanych dodatkowych terminów celem ustalenia., czy są one nadal uzasadnione. Do tego sprawozdania należy, w miarę potrzeb, dołączyć propozycje Komisji w sprawie ponownego przyznania dodatkowych terminów tym Państwom Członkowskim, które o to wystąpią.

2. 
Państwa Członkowskie przekażą wyniki zawarte w załączniku B, włączając dane, które zostały uznane jako poufne przez Państwa Członkowskie zgodnie z ustawodawstwem krajowym lub praktyką dotyczącą poufności danych statystycznych na podstawie przepisów rozporządzenie Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich, danych statystycznych objętych zasadą poufności 12 , który ustala zasady poufność w traktowaniu informacji.

W granicach ustalonych w art. 2 ust. 2, wszelkie zmiany - nowe tabele, zainteresowane państwa lub regiony - dotyczące danych wymaganych od Państw Członkowskich mogą być przedmiotem decyzji Komisji zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 4.

Artykuł  4 13
1. 
Komisja jest wspomagana przez Komitet ds. programu statystycznego (zwany dalej "Komitetem").
2. 
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE będą miały zastosowanie z uwagi na przepisy zawarte w art. 8 wymienionej decyzji.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. 
Komitet przyjmuje własny regulamin.
Artykuł  5

Zadania Komitetu

Komitet bada wszelkie kwestie zgłoszone przez przewodniczącego odnośnie stosowania niniejszego rozporządzenia z inicjatywy własnej lub na żądanie Państwa Członkowskiego.

Artykuł  6

Współpraca z innymi Komitetami

1. 
We wszystkich kwestiach podlegających kompetencji Komitetu ds. Statystyki Pieniężnej, Finansowej i Bilansu Płatniczego (CMFB), Komisja zwróci się do tego Komitetu o wydanie opinii zgodnie z art. 2 decyzji 91/115/EWG.
2. 
Komisja przekaże Komitetowi ds. Produktu Krajowego Brutto, ustanowionego dyrektywą 89/130/EWG, Euratom, wszelkie informacje dotyczące stosowania niniejszego rozporządzenia, które są niezbędne dla wykonywania jego obowiązków.
Artykuł  7

Termin stosowania i pierwsze przekazanie danych

1. 
ESA 95 stosuje się po raz pierwszy do danych sporządzonych zgodnie z załącznikiem B, które winny być przekazane w kwietniu 1999 r.
2. 
Dane zostaną przekazane Komisji (Urząd Statystyczny) zgodnie z terminami ustanowionymi w załączniku B.
3. 
Zgodnie z ust. 1, do momentu pierwszego przekazania danych na podstawie ESA 95, Państwa .Członkowskie będą nadal przesyłać do Komisji (Urząd Statystyczny) rachunki i tabele opracowane na podstawie drugiego wydania ESA.
4. 
Z zastrzeżeniem przepisów art. 19 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1552/89 z dnia 29 maja 1989 r. 14  wykonującego decyzję 88/376/EWG, Euratom w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot, Komisja i zainteresowane Państwo Członkowskie sprawdzą, czy niniejsze rozporządzenie jest stosowane i przekażą wyniki tej kontroli Komitetowi zgodnie z art. 4 ust. 1 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  8

Przepisy przejściowe

1. 
Do celów zasobów budżetowych i własnych oraz na zasadzie odstępstwa od art. 1 ust. 2 i art. 7, obowiązujący Europejski system zintegrowanych rachunkowości gospodarczych w rozumieniu art. 1 ust. 1 dyrektywy 89/130/EWG, Euratom i aktów prawnych odnoszących się do niniejszego, w szczególności rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 i nr 1553/ 89 oraz decyzji 94/728/WE, Euratom i 94/729/WE, oznacza drugie wydanie ESA, natomiast decyzja 94/728/EWG, Euratom nadal pozostaje w mocy.
2. 
Do celów sprawozdań Państw Członkowskich przekazywanych do Komisji w ramach procedury nadmiernego deficytu publicznego ustanowionej rozporządzeniem (WE) nr 3605/93, stosuje się Europejski system zintegrowanych rachunkowości gospodarczych, drugie wydanie ESA do sprawozdań składanych do dnia 1 września 1999 r.
3. 
Stosowanie drugiego wydania ESA, jak ustalono w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, jest zapewnione przez dostosowanie danych otrzymanych na mocy art. 7 ust. 1 na podstawie ESA 95 celem uwzględnienia zmian wynikających z jakichkolwiek różnic w pojęciach, definiejach czy nomenklaturach miedzy drugim wydaniem ESA a ESA 95.

Wprowadzenie niniejszej zasady nastąpi zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6 dyrektywy Rady 89/130/EWG, Euratom najpóźniej do grudnia 1996 r.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 czerwca 1996 r.
W imieniu Rady
M. PINTO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A 15

EUROPEJSKI SYSTEM RACHUNKÓW ESA 1995

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

SPIS TREŚCI

ROZDZIAŁ 1. ZASADY OGÓLNE

ZASTOSOWANIA ESA

Ramy dla analiz i polityki

Osiem cech charakterystycznych koncepcji ESA

ESA 95 a SRN 93

ESA 95 a ESA 70

ESA JAKO SYSTEM

Jednostki statystyczne i ich grupowanie

Jednostki i sektory instytucjonalne

Lokalne jednostki rodzaju działalności oraz gałęzie

Rezydenci i nierezydenci, gospodarka ogółem i zagranica

Przepływy i zasoby

Przepływy

Transakcje

Własności transakcji

Współpraca a transakcje wewnętrzne

Transakcje pieniężne i niepieniężne

Transakcje z i bez odpowiednika

Korygowanie transakcji

Zmiana zaklasyfikowania transakcji

Podział transakcji na części

Uznanie podstawowego partnera transakcji

Przypadki graniczne

Inne zmiany aktywów

Inne zmiany wolumenu aktywów i pasywów

Zyski i straty z tytułu posiadania aktywów

Zasoby

System rachunków i agregaty

Zasady księgowe

Terminologia opisu obu stron rachunków

Zapis podwójny/poczwórny

Wycena

Szczególne zasady wyceny produktów

Wycena w cenach stałych

Czas rejestracji

Konsolidacja i saldowanie

Konsolidacja

Saldowanie

Rachunki, pozycje bilansujące i agregaty

Kolejność rachunków

Bilans płatności bieżących według towarów i usług

Rachunek rozliczeń z zagranicą

Pozycje bilansujące

Agregaty

Układ przepływów miedzygałeziowych

treść rozdziału I

ROZDZIAŁ 2. JEDNOSTKI I ICH GRUPOWANIE

GRANICE GOSPODARKI NARODOWEJ

JEDNOSTKI INSTYTUCJONALNE

SEKTORY INSTYTUCJONALNE

Spółki niefinansowe (S.11)

Podsektor: Spółki niefinansowe publiczne (S.11001)

Podsektor: Spółki niefinansowe prywatne krajowe (S.11002)

Podsektor: Spółki niefinansowe kontrolowane przez podmioty zagraniczne (S. 11003)

Spółki finansowe (S.12)

Podsektor: Bank Centralny (S.121)

Podsektor: Pozostałe pieniężne spółki finansowe (S.122)

Podsektor: Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych (S.123)

Podsektor: Pomocnicze spółki finansowe (S.124)

Podsektor: Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne (S.125)

Instytucje rządowe i samorządowe (S.13)

Podsektor: Instytucje rządowe na poziomie centralnym (S.1311)

Podsektor: Instytucje rządowe i samorządowe na poziomie regionalnym (S.1312)

Podsektor: Instytucje samorządowe na poziomie lokalnym (S.1313)

Podsektor: Fundusze zabezpieczenia społecznego (S.1314)

Gospodarstwa domowe (S.14)

Podsektor: Pracodawcy w tym pracujący na własny rachunek (S.141 + S.142)

Podsektor: Pracownicy najemni (S.143)

Podsektor: Osoby fizyczne uzyskujące dochody z tytułu własności (S.1441)

Podsektor: Emeryci i renciści (S. 1442)

Podsektor: Osoby fizyczne uzyskujące dochody z innych niezarobkowych źródeł (S.1443)

Podsektor: Pozostałe osoby (S.145)

Instytucje nie nastawione na przynoszenie dochodu obsługujące gospodarstwa domowe (S.15)

Zagranica (S.2)

Klasyfikacja jednostek producentów według sektorów i według głównych form organizacyjno-prawnych

LOKALNA JEDNOSTKA RODZAJU DZIAŁALNOŚCI ORAZ BRANŻE

Lokalna jednostka rodzaju działalności

Gałąź

KLASYFIKACJA GAŁĘZI

JEDNOSTKI JEDNORODNEJ PRODUKCJI I JEDNORODNE BRANŻE

Jednostka jednorodnej produkcji

Jednorodna branża

KLASYFIKACJA JEDNORODNYCH BRANŻ

treść rozdziału II

ROZDZIAŁ 3. TRANSAKCJE DOTYCZĄCE PRODUKTÓW

PRODUKCJA I PRODUKCJA GLOBALNA

Działalność podstawowa, drugorzędna i pomocnicza

Produkcja globalna (P.1)

Czas rejestracji i wycena produkcji globalnej

ZUŻYCIE POŚREDNIE (P.2)

Czas rejestracji i wycena zużycia pośredniego

SPOŻYCIE OSTATECZNE (P.3, P.4)

Wydatki na spożycie ostateczne (P.3)

Spożycie ostateczne skorygowane (P.4)

Czas rejestracji i wycena wydatków na spożycie ostateczne

Czas rejestracji i wycena spożycia skorygowanego

INWESTYCJE BRUTTO (P.5)

Środki trwałe brutto (P.51)

Czas rejestracji i wycena środków trwałych brutto

Zmiany zapasów (P.52)

Czas rejestracji i wycena rzeczowych środków obrotowych

Nabycie pomniejszone o sprzedaż aktywów o wyjątkowej wartości (P.53)

PRZYWÓZ I WYWÓZ TOWARÓW I USŁUG (P.6 i P.7)

Przywóz i wywóz towarów (P.61 i P. 71)

Przywóz i wywóz usług (P.62 i P.72)

TRANSAKCJE DOTYCZĄCE TOWARÓW UŻYWANYCH

treść rozdziału III

ROZDZIAŁ 4. TRANSAKCJE PODZIAŁU

WYNAGRODZENIE PRACOWNICZE (D.1)

Płace i wynagrodzenia (D.11)

Płace i wynagrodzenia pieniężne

Płace i wynagrodzenia płatne w naturze

Składki na zabezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców (D.12)

Składki faktyczne na zabezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców (D.121)

Zakładane wstępnie składki na zabezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców (D.122)

PODATKI ZWIĄZANE Z PRODUKCJĄ I PRZYWOZEM (D.2)

Podatki od produktów (D.21)

Podatki typu podatku od towarów i usług (VAT) (D.211)

Podatki i cła przywozowe z wyjątkiem VAT (D.212)

Inne podatki od produktów z wyjątkiem VAT i podatków od przywozu (D.214)

Pozostałe podatki od produkcji (D.29)

Podatki związane z produkcją i przywozem płacone do instytucji Unii Europejskiej

SUBSYDIA (D.3)

Subsydia do produktów (D.31)

Subwencje przywozowe (D.311)

Pozostałe subsydia do produktów (D.319)

Pozostałe subsydia produkcyjne (D.39)

DOCHODY Z TYTUŁU WŁASNOŚCI (D.4)

Odsetki (D.41)

Odsetki od depozytów, pożyczek i należności oraz zobowiązań

Odsetki od papierów wartościowych

Odsetki od bonów i podobnych instrumentów krótkoterminowych

Odsetki od obligacji i skryptów dłużnych

Swapy odsetkowe i terminowe kontrakty finansowe dotyczące przyszłych stóp procentowych Odsetki od leasingu finansowego

Pozostałe odsetki

Czas rejestracji

Dochód podzielony przedsiębiorstw (D.42)

Dywidendy (D.421)

Wypłaty z dochodu spółek ułomnych (D.422)

Reinwestowane dochody z inwestycji zagranicznych bezpośrednich (D.43)

Dochody z tytułu własności przypisane posiadaczom polis ubezpieczeniowych (D.44)

Renty gruntowe/czynsze (D.45)

Renty gruntowe

Opłaty za korzystanie z zasobów złóż naturalnych

PODATKI OD DOCHODÓW MAJĄTKU ITP. (D.5)

Podatek dochodowy (D.51)

Pozostałe podatki (D.59)

SKŁADKI NA ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNE I ŚWIADCZENIA SPOŁECZNE (D.6)

Składki na zabezpieczenia społeczne (D.61)

Składki faktyczne na zabezpieczenia społeczne (D.611)

Zakładane wstępnie składki na zabezpieczenia społeczne (D.612)

Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze (D.62)

Pieniężne świadczenia z tytułu zabezpieczenia społecznego (D.621)

Świadczenia z prywatnych kapitałowych systemów zabezpieczenia społecznego (D. 6 2 2)

Świadczenia z niekapitałowych systemów zabezpieczenia społecznego (D.623)

Pieniężne świadczenia z pomocy społecznej (D.624)

Transfery socjalne w naturze (D.63)

Świadczenia społeczne w naturze (D.631)

Świadczenia z tytułu zabezpieczenia społecznego, refundowane (D.6311)

Pozostałe świadczenia z tytułu zabezpieczenia społecznego w naturze (D.6312)

Świadczenia z pomocy społecznej w naturze (D.6313)

Transfery indywidualnych nierynkowych towarów i usług (D.632)

POZOSTAŁE TRANSFERY BIEŻĄCE (D.7)

Składki ubezpieczeniowe netto na ubezpieczenia inne niż na życie (D.71)

Odszkodowania z tytułu ubezpieczenia innego niż na życie (D.72)

Bieżące transfery wewnętrzne instytucji rządowych i samorządowych (D.73)

Bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74)

Różne transfery bieżące (D.75)

Transfery bieżące do INKgd

Transfery bieżące pomiędzy gospodarstwami domowymi

Grzywny i kary

Gry loteryjne i hazardowe

Wypłaty kompensat

Czwarta część środków własnych określona na bazie PNB

Pozostałe

KOREKTA Z TYTUŁU ZMIANY UDZIAŁÓW NETTO GOSPODARSTW DOMOWYCH W REZERWACH FUNDUSZY EMERYTALNYCH (D.8)

TRANSFERY KAPITAŁOWE (D.9)

Podatki od kapitału (D.91)

Dotacje do inwestycji (D.92)

Pozostałe transfery kapitałowe (D.99)

treść rozdziału IV

ROZDZIAŁ 5. TRANSAKCJE FINANSOWE

KLASYFIKACJA TRANSAKCJI FINANSOWYCH

Złoto monetarne i Specjalne Prawa Ciągnienia (SDR-y) (F.l)

Złoto monetarne (F.11)

Specjalne Prawa Ciągnienia (SDR-y) (F. 12)

Gotówka i depozyty (F.2)

Gotówka (F.21)

Depozyty zbywalne (F.22)

Pozostałe depozyty (F.29)

Papiery wartościowe inne niż akcje (F. 3)

Papiery wartościowe inne niż akcje, z wyjątkiem instrumentów pochodnych (F.33)

Krótkoterminowe papiery wartościowe inne niż akcje, z wyjątkiem instrumentów pochodnych (F.331)

Długoterminowe papiery wartościowe inne niż akcje, z wyjątkiem instrumentów pochodnych (F.332)

Instrumenty pochodne (F.34)

Pożyczki (F.4)

Pożyczki krótkoterminowe (F.41)

Pożyczki długoterminowe (F.42)

Akcje i inne udziały kapitałowe (F. 5)

Akcje i inne udziały kapitałowe, z wyjątkiem udziałów w funduszach wspólnego inwestowania (F.51)

Akcje notowane, poza udziałami w funduszach wspólnego inwestowania (F.511), oraz akcje nienotowane, poza udziałami w funduszach wspólnego inwestowania (F. 512)

Pozostałe udziały kapitałowe (F.513)

Udziały w funduszach wspólnego inwestowania (F. 5 2)

Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe (F.6)

Udziały netto gospodarstw domowych w rezerwach ubezpieczeń na życie i w rezerwach funduszy emerytalnych (F.61)

Udziały netto gospodarstw domowych w rezerwach ubezpieczeń na życie (F. 611)

Udziały netto gospodarstw domowych w rezerwach ubezpieczeń na życie (F.611)

Przedpłaty składek ubezpieczeniowych i rezerwy na niewypłacone odszkodowania i świadczenia (F.62)

Pozostałe należności/zobowiązania (F.7)

Kredyty kupieckie i zaliczki (F.71)

Pozostałe należności/zobowiązania, z wyjątkiem kredytów kupieckich i zaliczek (F.79)

Pozycja memoriałowa: inwestycje zagraniczne bezpośrednie (F.m)

ZASADY KSIĘGOWANIA TRANSAKCJI FINANSOWYCH

Wycena

Czas rejestracji

Zestawianie transakcji finansowych na podstawie zmian w bilansach

Załącznik 5.1: Powiązania z miernikami pieniądza

treść rozdziału V

ROZDZIAŁ 6. INNE PRZEPŁYWY

ZUŻYCIE ŚRODKÓW TRWAŁYCH (K.1)

NABYCIE POMNIEJSZONE O SPRZEDAŻ NIEFINANSOWYCH AKTYWÓW NIEWYTWORZONYCH (K.2)

POZOSTAŁE ZMIANY AKTYWÓW (K.3-K. 12)

POZOSTAŁE ZMIANY WOLUMENU (K.3-K.10 i K.12)

GOSPODARCZE POJAWIENIE SIĘ AKTYWÓW NIEWYTWORZONYCH (K. 3)

GOSPODARCZE POJAWIENIE SIĘ AKTYWÓW WYTWORZONYCH (K.4)

NATURALNY WZROST NIEKULTYWOWANYCH ZASOBÓW BIOLOGICZNYCH (K. 5)

GOSPODARCZE ZANIKANIE AKTYWÓW NIEWYTWORZONYCH (K.6)

STRATY Z TYTUŁU KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH (K.7)

WYWŁASZCZENIE BEZ WYNAGRODZENIA (K.8)

POZOSTAŁE ZMIANY WOLUMENU AKTYWÓW NIEFINANSOWYCH, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE (K.9)

POZOSTAŁE ZMIANY WOLUMENU AKTYWÓW I PASYWÓW FINANSOWYCH, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE (K.10)

ZMIANY W KLASYFIKACJI I STRUKTURZE (K.12)

Zmiany w klasyfikacji i strukturze sektora (K.12.1)

Zmiany w klasyfikacji aktywów i pasywów (K.12.2)

NOMINALNE ZYSKI / STRATY Z TYTUŁU POSIADANIA AKTYWÓW (K.11)

Neutralne zyski/straty z tytułu posiadania aktywów (K.11.1)

Realne zyski/straty z tytułu posiadania aktywów (K.11.2)

Zyski z tytułu posiadania aktywów według typów aktywów finansowych

Gotówka i depozyty (AF.2)

Pożyczki (AF.4) i pozostałe należności/zobowiązania (AF.7)

Papiery wartościowe inne niż akcje (AF.3)

Akcje i pozostałe udziały kapitałowe (AF.5)

Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe (AF.6)

Aktywa finansowe w walucie obcej

treść rozdziału VI

ROZDZIAŁ 7. BILANSE

RODZAJE AKTYWÓW

Niefinansowe aktywa wytworzone (AN.1)

Niefinansowe aktywa niewytworzone (AN.2)

Aktywa i pasywa finansowe (AF)

WYCENA POZYCJI W BILANSACH

Ogólne zasady wyceny

AKTYWA NIEFINANSOWE (AN)

Aktywa wytworzone (AN.1)

Aktywa trwałe (AN.11)

Rzeczowe aktywa trwałe (AN.l 11)

Wartości niematerialne i prawne (AN.112)

Rzeczowe środki obrotowe (AN.12)

Aktywa o wyjątkowej wartości (AN.13)

Aktywa niewytworzone (AN.2)

Rzeczowe aktywa niewytworzone (AN.21)

Grunty (AN.211)

Zasoby złóż naturalnych (AN.212)

Pozostałe aktywa naturalne (AN.213 i AN.214)

Wartości niematerialne i prawne niewytworzone (AN.22)

Aktywa i pasywa finansowe (AF)

Złoto monetarne i SDR-y (AF.l)

Gotówka i depozyty (AF.2)

Papiery wartościowe inne niż akcje (AF.3)

Pożyczki (AF.4)

Akcje i inne udziały kapitałowe (AF.5)

Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe (AF.6)

Pozostałe należności/zobowiązania (AF.7)

Pozycje memoriałowe

Dobra konsumpcyjne trwałego użytku (AN.m)

Inwestycje zagraniczne bezpośrednie (AF.m)

Bilanse finansowe

Załącznik 7.1: Definicje poszczególnych kategorii aktywów

Załącznik 7.2: Mapa zapisów z bilansu otwarcia do bilansu zamknięcia

treść rozdziału VII

ROZDZIAŁ 8. KOLEJNOŚĆ RACHUNKÓW ORAZ POZYCJE BILANSUJĄCE

KOLEJNOŚĆ RACHUNKÓW

Rachunki bieżące

Rachunek produkcji (I)

Rachunki podziału i wykorzystania dochodów (II)

Rachunki podziału pierwotnego dochodów (II.1)

Rachunek tworzenia dochodów (II.1.1)

Pierwotny podział na koncie dochodów (II.1.2)

Rachunek dochodu przedsiębiorcy (II.l.2.1)

Rachunek podziału pozostałych dochodów pierwotnych (II.l.2.2)

Rachunek wtórnego podziału dochodu (II.2)

Rachunek redystrybucji dochodów w naturze (II. 3)

Rachunek wykorzystania dochodów (II.4)

Rachunek wykorzystania dochodów do dyspozycji (II.4.1)

Rachunek wykorzystania skorygowanych dochodów do dyspozycji (II.4.2)

Rachunki akumulacji (III)

Rachunek kapitałowy (III.1)

Rachunek zmiany wartości netto wynikającej z oszczędności i transferów kapitałowych (III.1.1)

Rachunek nabycia aktywów niefinansowych (III.1.2)

Rachunek finansowy (III.2)

Rachunek innych zmian aktywów (III. 3)

Rachunek innych zmian wolumenu aktywów (HI.3.1)

Rachunek przeszacowań (III.3.2)

Rachunek neutralnych zysków i strat z tytułu posiadania aktywów (III. 3.2.1)

Rachunek realnych zysków i strat z tytułu posiadania aktywów (III. 3.2.2)

Bilanse (IV)

Bilans otwarcia (IV.l)

Zmiany w bilansie (IV.2)

Bilans zamknięcia (IV.3)

RACHUNKI ROZLICZEŃ Z ZAGRANICĄ (V)

Rachunki bieżące

Rachunek zewnętrzny wyrobów i usług (V.I)

Rachunek zewnętrzny dochodów pierwotnych i transferów bieżących (V.II)

Rachunki zewnętrzne akumulacji (V.III)

Rachunek kapitałowy (Y.III.1)

Rachunek finansowy (V.III.2)

Rachunek innych zmian aktywów (V.III.3)

Bilanse (V.IV)

BILANS PŁATNOŚCI BIEŻĄCYCH WEDŁUG TOWARÓW I USŁUG (0)

ZINTEGROWANE RACHUNKI EKONOMICZNE

AGREGATY

Produkt krajowy brutto w cenach rynkowych (PKB)

Nadwyżka operacyjna gospodarki ogółem

Dochód mieszany gospodarki ogółem

Dochód przedsiębiorcy gospodarki ogółem

Dochód narodowy (w cenach rynkowych)

Dochód narodowy do dyspozycji

Oszczędności

Zewnętrzne saldo bieżące

Wierzytelności (+) lub zadłużenie (-) netto gospodarki ogółem

Wartość netto gospodarki ogółem

PREZENTACJA MACIERZOWA

Prezentacja macierzowa rachunków ESA

Własności macierzy rachunkowych

Zastosowanie macierzy w zredukowanym formacie do specyficznych rodzajów analiz

treść rozdziału VIII

ROZDZIAŁ 9. UKŁAD PRZEPŁYWÓW MIĘDZYGAŁĘZIOWYCH

TABELE PODAŻY I WYKORZYSTANIA

TABELE ŁĄCZĄCE TABELE PODAŻY I WYKORZYSTANIA Z RACHUNKAMI SEKTORÓW

SYMETRYCZNE TABELE PRZEPŁYWÓW MIĘDZYGAŁĘZIOWYCH

treść rozdziału IX

ROZDZIAŁ 10. POMIARY CEN I WOLUMENU

ZAKRES INDEKSÓW CEN I WOLUMENU W SYSTEMIE RACHUNKÓW

ZINTEGROWANY SYSTEM INDEKSÓW CEN I WOLUMENU

Indeksy cen i wolumenu dla pozostałych agregatów

OGÓLNE ZASADY POMIARÓW INDEKSÓW CEN I WOLUMENU

Definicja cen i wolumenu produktów rynkowych

Rozbieżności w jakości i różnicach cen

Zasady dotyczące usług nierynkowych

Zasady dotyczące wartości dodanej i PKB

PROBLEMY Z ZASTOSOWANIEM ZASAD OGÓLNYCH

Ogólne zastosowanie

Zastosowanie do konkretnych przepływów

Przepływy towarów i usług rynkowych

Przepływy usług nierynkowych

Podatki od produktów i subsydia do produktów i przywozu

Zużycie środków trwałych

Wynagrodzenie pracownicze

Zasoby aktywów trwałych wytworzonych i zapasy

Pomiary realnych dochodów dla gospodarki ogółem

WYBÓR FORMUŁY INDEKSU I ROKU BAZOWEGO

MIĘDZYPRZESTRZENNE INDEKSY CEN I WOLUMENU

treść rozdziału X

ROZDZIAŁ 11. LUDNOŚĆ I NAKŁADY PRACY

LUDNOŚĆ OGÓŁEM

LUDNOŚĆ CZYNNA GOSPODARCZO

ZATRUDNIENIE

Pracownicy

Osoby pracujące na własny rachunek

Pracujący i stałe miejsce zamieszkania

BEZROBOCIE

KONTRAKTY

Praca kontraktowa i stałe miejsce zamieszkania

GODZINY PRZEPRACOWANE OGÓŁEM

RÓWNOWAŻNOŚĆ PEŁNEGO ETATU

NAKŁAD PRACY PRACOWNIKA WYRAŻONY STAŁYM WYNAGRODZENIEM

treść rozdziału XI

ROZDZIAŁ 12. KWARTALNE RACHUNKI EKONOMICZNE

treść rozdziału XII

ROZDZIAŁ 13. RACHUNKI REGIONALNE

TERYTORIUM REGIONALNE

JEDNOSTKI I SIEDZIBA

METODY REGIONALIZACJI

AGREGATY WEDŁUG GAŁĘZI

RACHUNKI SEKTORA GOSPODARSTW DOMOWYCH

treść rozdziału XIII

ZAŁĄCZNIKI

I. USŁUGI POŚREDNICTWA FINANSOWEGO MIERZONE POŚREDNIO (FISIM)

Zmiany, jakie należy dokonać w rozdziałach ESA, jeżeli FISIM ma być rozdzielony

grafika

II. LEASING I KUPNO NA RATY TOWARÓW TRWAŁEGO UŻYTKU

Definicje

Leasing

Leasing operacyjny

Leasing finansowy

Kupno na raty

Ujmowanie w rachunkach

Leasing operacyjny

Leasing finansowy

Kupno na raty

grafika

III. UBEZPIECZENIA

Wstęp

Definicje

Zabezpieczenia społeczne

Systemy zabezpieczenia społecznego gwarantowane przez rząd

Prywatne kapitałowe systemy zabezpieczenia społecznego

Niekapitałowe systemy zabezpieczenia społecznego zorganizowane przez pracodawców

Pozostałe ubezpieczenia

Pozostałe ubezpieczenia na życie

Pozostałe ubezpieczenia inne niż na życie

Reasekuracja

Pomocnicze instytucje ubezpieczeniowe

Sposób ujęcia w rachunkach

Zabezpieczenia społeczne

Systemy zabezpieczenia społecznego gwarantowane przez rząd

Prywatne kapitałowe systemy zabezpieczenia społecznego

Niekapitałowe systemy zabezpieczenia społecznego zorganizowane przez pracodawców

Pozostałe ubezpieczenia

Pozostałe ubezpieczenia na życie

Pozostałe ubezpieczenia inne niż na życie

Reasekuracja

Pomocnicze usługi ubezpieczeniowe

Ubezpieczenia: przykłady liczbowe

grafika

IV. KLASYFIKACJE I RACHUNKI

Klasyfikacje

Klasyfikacja sektorów instytucjonalnych (S)

Klasyfikacja transakcji i innych przepływów

Klasyfikacja pozycji bilansujących (B)

Klasyfikacja aktywów (A)

Grupowanie i kodowanie gałęzi (A), produktów (P) oraz inwestycji (nakładów na środki trwałe) (Pi)

Klasyfikacja Spożycia Indywidualnego według przeznaczenia (Coicop)

Klasyfikacja Instytucji Rządowych i Samorządowych według funkcji (Cofog)

Rachunki

grafika

Tabele

2.1 Sektory i podsektory

2.2 Typy producentów, podstawowe działalności i funkcje według sektorów

2.3 Klasyfikacja jednostek producentów według sektorów i według głównych form organizacyjno-prawnych

3.1 Rozróżnienie pomiędzy jednostkami instytucjonalnymi będącymi producentami rynkowymi, producentami na ostateczne wykorzystanie na własne cele a pozostałymi producentami nierynkowymi

3.2 Jednostki instytucjonalne, lokalne JRD i produkcja globalna oraz odpowiednie podziały na rynkowe, na ostateczne wykorzystanie na własne cele i pozostałe nierynkowe

3.3 Lokalne JRD i ich produkcja globalna: rozróżnienie na rynkową, na ostateczne wykorzystanie na własne cele i pozostałą nierynkową

3.4 Ujęcie transportu towarów wywożonych

3.5 Ujecie transportu towarów przywożonych

5.1 Klasyfikacja transakcji finansowych

8.1 Zbiorcza prezentacja rachunków, pozycji bilansujących oraz głównych agregatów

8.2 Rachunek I: Rachunek produkcji

8.3 Rachunek II.l.l: Rachunek tworzenia dochodów

8.4 Rachunek II.1.2: Pierwotny podział na koncie dochodów

8.5 Rachunki 11.1.2.1: Dochód przedsiębiorcy oraz II.1.2.2: Podział pozostałych dochodów pierwotnych

8.6 Rachunek II.2: Rachunek wtórnego podziału dochodu

8.7 Rachunek II.3: Rachunek redystrybucji dochodów w naturze

8.8 Rachunek II.4.1: Rachunek wykorzystania dochodów do dyspozycji

8.9 Rachunek H.4.2: Rachunek wykorzystania skorygowanych dochodów do dyspozycji

8.10 Rachunek III.l.l: Rachunek zmiany wartości netto wynikającej z oszczędności i transferów kapitałowych

8.11 Rachunek III.1.2: Rachunek nabycia aktywów niefinansowych

8.12 Rachunek III.2: Rachunek finansowy

8.13 Rachunek III.3.1: Rachunek innych zmian wolumenu aktywów

8.14 Rachunek III.3.2: Rachunek przeszacowań

8.15 Rachunek IV: Bilanse

8.16 Pełna kolejność rachunków dla zagranicy (rachunek transakcji zewnętrznych)

8.17 Rachunek O: Rachunek wyrobów i usług

8.18 Zintegrowane rachunki ekonomiczne

8.19 Prezentacja macierzowa pełnej kolejności rachunków i pozycji bilansujących dla gospodarki ogółem

8.20 Przedstawienie Schematu Macierzy Rachunkowości Społecznej

8.21 Przykład bardziej szczegółowej Macierzy Rachunkowości Społecznej

8.22 Przykład szczegółowej submacierzy: wartość dodana netto (ceny bazowe)

9.1 Uproszczona tabela podaży

9.2 Uproszczona tabela wykorzystania

9.3 Uproszczona połączona tabela podaży i wykorzystania

9.4 Uproszczona symetryczna tabela przepływów miedzygałeziowych (w układzie produkt na produkt)

9.5 Tabela podaży w cenach bazowych, łącznie z przejściem na ceny nabycia

9.6 Tabela wykorzystania w cenach nabycia

9.7 Prosta tabela marż: handlowej i transportowej

9.8 Prosta tabela podatków od produktów pomniejszonych o subsydia do produktów

9.9 Tabela wykorzystania dla przywozu

9.10 Tabela wykorzystania w cenach bazowych dla produkcji globalnej krajowej

9.11 Tabela łącząca tabele podaży i wykorzystania z rachunkami sektorów

9.12 Symetryczna tabela przepływów miedzygałeziowych w cenach bazowych (w układzie produkt na produkt)

9.13 Symetryczna tabela przepływów miedzygałeziowych dla produkcji globalnej krajowej (w układzie produkt na produkt)

A.I.l Skutki przydzielenia FISIM-u do sektorów instytucjonalnych, łącznie ze zmianami dla producentów nierynkowych

A.I.2 Skutki przydzielenia FISIM-u tylko do umownego sektora

A.III.1 Systemy zabezpieczenia społecznego gwarantowane przez rząd

A.III.2 Prywatne kapitałowe systemy zabezpieczenia społecznego

A.III.3 Niekapitałowe systemy zabezpieczenia społecznego zorganizowane przez pracodawców

A.III.4 Pozostałe ubezpieczenia na życie

A.III.5 Pozostałe ubezpieczenia inne niż na życie

A.IY.l Rachunek O: Bilans płatności bieżących według towarów i usług

A.IY.2 Pełna kolejność rachunków dla gospodarki ogółem

A.IV.3 Pełna kolejność rachunków dla przedsiębiorstw

A.IV.4 Pełna kolejność rachunków dla instytucji finansowych

A.IY.5 Pełna kolejność rachunków dla instytucji rządowych i samorządowych

A.IY.6 Pełna kolejność rachunków dla gospodarstw domowych

A.IV.7 Pełna kolejność rachunków dla instytucji nienastawionych na przynoszenie dochodu obsługujących gospodarstwa domowe

ZAŁĄCZNIK V

DEFINICJA DEFICYTU SEKTORA PUBLICZNEGO DO CELÓW PROCEDURY NADMIERNEGO DEFICYTU

Do celów sporządzania przez Państwa Członkowskie sprawozdań dla Komisji w ramach procedury nadmiernego deficytu ustanowionej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 3605/93 16 , "deficyt sektora publicznego" jest pozycją bilansującą "kredyty netto zaciągnięte/udzielone" sektora publicznego, włączając strumienie płatności z tytułu odsetek wynikające z umów swapowych i kontraktów terminowych na stopę procentową. Ta pozycja bilansująca oznaczona jest jako EDPB9. W tym celu odsetki obejmują wspomniane wyżej strumienie i są oznaczone jako EDPD41.

ZAŁĄCZNIK  B 17

PROGRAM PRZEKAZYWANIA DANYCH RACHUNKÓW NARODOWYCH

1 Dz.U. C 287 z 30.10.1995, str. 114.
2 Opinia wydana dnia 21 czerwca 1995 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
3 Dz.U. C 133 z 31.5.1995, str. 2.
4 Eurostat: "Europejski System Zintegrowanych Rachunków Gospodarczych" (ESA), drugie wydanie, Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich, Luksemburg, 1979 r.
5 Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
6 Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19.
7 Dz.U. L 49 z 21.2.1989, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
8 Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 9.
9 Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7.
10 Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 9.
11 Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 14.
12 Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1. Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.
13 Art. 4 zmieniony przez art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2516/2000 z dnia 7 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.290.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2000 r.
14 Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG, Euratom) 2729/94 (Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 5).
15 Załącznik A:

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 448/98 z dnia 16 lutego 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.58.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1998 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 1500/2000 z dnia 10 lipca 2000 r. wprowadzającego w życie rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 odnoszące się do wydatków i przychodów administracji publicznej (Dz.U.UE.L.00.172.3) z dniem 1 sierpnia 2000 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 995/2001 z dnia 22 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.139.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2001 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2558/2001 z dnia 3 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.344.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 2001 r. Zmiany wynikające z załącznika pkt 1 i 2 nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 113/2002 z dnia 23 stycznia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.21.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lutego 2002 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 715/2010 z dnia 10 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.2010.210.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2010 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

16 Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 475/2000 (Dz.U. L 58 z 3.3.2000, str. 1).
17 Załącznik B:

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 1500/2000 z dnia 10 lipca 2000 r. wprowadzające w życie rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 odnoszące się do wydatków i przychodów administracji publicznej (Dz.U.UE.L.00.172.3) z dniem 1 sierpnia 2000 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 995/2001 z dnia 22 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.139.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2001 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 715/2010 z dnia 10 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.2010.210.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2010 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. i rozporządzenia nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024