Dyrektywa 96/47/WE zmieniająca dyrektywę 91/439/EWG w sprawie praw jazdy

DYREKTYWA RADY 96/47/WE
z dnia 23 lipca 1996 r.
zmieniająca dyrektywę 91/439/EWG w sprawie praw jazdy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 91/439/EWG z dnia 29 czerwca 1991 r. w sprawie praw jazdy (4), przewiduje, że krajowe prawa jazdy są wprowadzane zgodnie z modelem Wspólnoty opisanym w załączniku I do tej dyrektywy;

aby wziąć pod uwagę istniejącą praktykę oraz aby spełnić życzenia niektórych Państw Członkowskich, powinien zostać wprowadzony model alternatywny;

w kontekście wzajemnego uznawania praw jazdy istnieje potrzeba, aby zapewnić zgodność i wzajemne funkcjonowanie tego typu praw jazdy w całej Wspólnocie; w tym celu powinno się unikać indywidualnego wprowadzenia technologii komputerowej do wspólnotowego modelu prawa jazdy, pozostawiając jednakże miejsce na wprowadzenie zminiaturyzowanego układu scalonego lub podobnego urządzenia komputerowego;

należy pozostawić Państwom Członkowskim możliwość wprowadzenia, w określonym miejscu, informacji nieodnoszących się do zarządzania prawem jazdy lub do bezpieczeństwa drogowego, rozumiejąc, że takie pozycje są uzależnione od specjalnej pisemnej zgody posiadacza;

w odniesieniu do specyfikacji technicznej wspólnotowego modelu prawa jazdy, niniejsza dyrektywa stosuje "nowe podejście" do harmonizacji technicznej poprzez ustanowienie ogólnych ram dla specyfikacji, pozostawiając wymagania szczegółowe procedurom normalizacji przemysłowej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 91/439/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 3 po wyrazie "załącznik I" dodaje się wyraz "lub Ia";

2. W art. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"4. Bez uszczerbku dla przepisów przyjmowanych przez Radę w tym względzie, model prawa jazdy określony w załączniku I i Ia nie może zawierać żadnych komputerowych urządzeń elektronicznych.";

3. Dodaje się załącznik Ia określony w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Po konsultacji z Komisją, Państwa Członkowskie wprowadzą w życie, przed dniem 1 lipca 1996 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Wymienione środki zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 1996 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
I. YATES

______

(1) Dz.U. C 21 z 25.1.1996, str. 4, oraz Dz.U. C 54 z 23.2.1996, str. 5.

(2) Dz.U. C 301 z 13.11.1996, str. 22, oraz Dz.U. C 204 z 15.7.1996, str. 20.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 16 listopada 1995 r. (Dz.U. C 323 z 4.12.1995, str. 109), wspólne stanowisko Rady z dnia 26 lutego 1996 r. (Dz.U. C 120 z 24.4.1996, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 czerwca 1996 r. (Dz.U. C 181 z 24.6.1996, str. 16).

(4) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/72/WE (Dz.U. L 337 z 24.12.1994, str. 86).

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK Ia

PRZEPISY DOTYCZĄCE WSPÓLNOTOWEGO MODELU PRAWA JAZDY

(Alternatywa do modelu w załączniku I)

1. Fizyczne cechy karty wspólnotowego modelu prawa jazdy są zgodne z ISO 7810 i ISO 7816-1.

Metody sprawdzania cech prawa jazdy w celu potwierdzenia ich zgodności z międzynarodowymi standardami są zgodne z ISO 10373.

2. Prawo jazdy ma dwie strony.

Strona 1 zawiera:

a) wyrazy »Prawo jazdy« wydrukowane dużą czcionką w języku lub w językach Państwa Członkowskiego wydającego prawo jazdy;

b) nazwę Państwa Członkowskiego wydającego prawo jazdy (fakultatywnie);

c) znak odróżniający Państwa Członkowskiego wydającego prawo jazdy, wydrukowany w prostokącie w sposób kontrastujący na tle niebieskiego prostokąta i otoczony przez dwanaście żółtych gwiazdek; używane znaki odróżniające są następujące:

B: Belgia L: Luksemburg
DK: Dania NL: Niderlandy
D: Niemcy A: Austria
GR: Grecja P: Portugalia
E: Hiszpania FIN: Finlandia
F: Francja S: Szwecja
IRL: Irlandia UK: Zjednoczone Królestwo
I: Włochy

d) informacje specyficzne dla wydanego prawa jazdy, ponumerowane kolejno:

1. nazwisko posiadacza;

2. imię (imiona) posiadacza;

3. data i miejsce urodzenia;

4. a) data wydania prawa jazdy;

b) data wygaśnięcia prawa jazdy lub kreska, jeżeli prawo jazdy jest ważne na czas nieokreślony;

c) nazwa organu wydającego (może być wydrukowana na stronie 2);

d) inny od numeru w pozycji 5 numer do celów administracyjnych (fakultatywnie);

5. numer prawa jazdy;

6. fotografię posiadacza;

7. podpis posiadacza;

8. stałe miejsce zamieszkania lub adres pocztowy (fakultatywnie);

9. (pod)kategorię (kategorie) pojazdu (pojazdów), do których prowadzenia uprawniony jest posiadacz (kategorie krajowe są drukowane inną czcionką niż jednolite kategorie);

e) wyrazy »model Wspólnot Europejskich« w języku (-ach) Państwa Członkowskiego wydającego prawo jazdy oraz wyrazy "Prawo jazdy" w innych językach Wspólnoty, wydrukowane w kolorze różowym w sposób stanowiący tło prawa jazdy:

Permiso de Conducción

Kørekort

Führerschein

'Αδεια Οδήγηoης

Driving Licence

Ajokortti

Permis de conduire

Ceadúnas Tiomána

Patente di guida

Rijbewijs

Carta de Condução

Körkort;

f) Informację o kolorach:

- niebieski: pantone reflex blue,

- żółty: pantone yellow.

Strona 2 zawiera:

a) 9. (pod)kategorię(-) pojazdu(-), do których prowadzenia uprawniony jest posiadacz (kategorie krajowe są drukowane inną czcionką niż jednolite kategorie);

10. datę pierwszego wydania każdej (pod)kategorii (data ta musi być powtórzona na nowym prawie jazdy w przypadku późniejszej wymiany lub zamiany);

11. datę wygaśnięcia każdej (pod)kategorii;

12. dodatkowe informacje/ograniczenie(-a) w formie kodu naprzeciwko kategorii, której dotyczą.

Kody są następujące:

- kody 1-99: jednolite kody Wspólnoty,

- kody 100 oraz powyżej: kody krajowe ważne tylko w przypadku jazdy na

terytorium Państwa Członkowskiego, które

wydało prawo jazdy.

Tam, gdzie kody mają zastosowanie do wszystkich (pod)kategorii, dla których jest wydane prawo jazdy, może to być wydrukowane w kolumnach 9, 10 i 11;

13. W wykonaniu ust. 3 lit. a) niniejszego Załącznika, miejsce zarezerwowane dla możliwego wpisu, przez przyjmujące Państwo Członkowskie, informacji istotnych dla zarządzania prawem jazdy;

14. miejsce zarezerwowane dla możliwego wpisu przez Państwo Członkowskie, które wydało prawo jazdy, informacji istotnych do zarządzania prawem jazdy lub dotyczących bezpieczeństwa drogowego (fakultatywnie). Jeżeli informacja odnosi się do jednego z nagłówków określonych w niniejszym Załączniku, jest poprzedzana numerem danego nagłówka.

W przypadku specjalnej pisemnej zgody posiadacza może być dołączona w tym miejscu informacja niezwiązana z zarządzaniem prawem jazdy lub bezpieczeństwem drogowym; takie uzupełnienie nie powinno zmieniać w żaden sposób wykorzystania modelu jako prawa jazdy.

b) objaśnienie numerowanych pozycji, które pojawiają się na stronach 1 i 2 prawa jazdy (przynajmniej pozycji 1, 2, 3, 4 lit. a), pozycji 4 lit. b), pozycji 4 lit. c), pozycji 5, 10, 11 i 12).

Jeżeli Państwo Członkowskie życzy sobie wprowadzać pozycje w języku narodowym innym niż następujące języki: duński, niderlandzki, angielski, francuski, niemiecki, grecki, włoski, portugalski, hiszpański lub szwedzki, powinno sporządzić wersję dwujęzyczną prawa jazdy przy użyciu wyżej wymienionych języków, bez uszczerbku dla innych przepisów niniejszego Załącznika.

c) na wspólnotowym modelu prawa jazdy powinno być zachowane miejsce umożliwiające wprowadzenie zminiaturyzowanego układu scalonego lub podobnego urządzenia komputerowego.

3. Przepisy szczególne

a) W przypadku, gdy posiadacz prawa jazdy wydanego przez Państwo Członkowskie zgodnie z niniejszym Załącznikiem, posiada zwykłe miejsce zamieszkania w innym Państwie Członkowskim, to dane Państwo Członkowskie może wprowadzić do prawa jazdy taką informację, jako istotną dla zarządzania prawem jazdy, pod warunkiem, że wprowadza ono ten typ informacji również do prawa jazdy przez siebie wydanych oraz pod warunkiem, że jest tam wystarczająco dużo miejsca do tego celu.

b) Po konsultacji z Komisją, Państwa Członkowskie mogą dodać kolory lub oznaczenia takie jak kody kreskowe, godła narodowe oraz elementy zabezpieczające, bez uszczerbku dla innych przepisów niniejszego Załącznika.

W kontekście wzajemnego uznawania praw jazdy, kod kreskowy nie powinien zawierać informacji innych niż to, co można już odczytać z prawa jazdy lub to, co jest niezbędne dla procesu wydawania prawa jazdy.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

WSPÓLNOTOWY MODEL PRAWA JAZDY

grafika

PRZYKŁAD WSPÓLNOTOWEGO MODELU PRAWA JAZDY

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024