(Dz.U.UE L z dnia 6 lipca 1996 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 130 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Szefowie państw lub rządów, w trakcie spotkania Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 10 i 11 grudnia 1993 r. udzielili poparcia dla białej księgi "Wzrost, konkurencyjność i zatrudnienie" w zakresie uprawnień do działań Unii Europejskiej i jej Państw Członkowskich, wspierając sposób podejścia do rozwoju przemysłowego oparty na globalnej konkurencyjności, czynniku generującym wzrost i zatrudnienie.
(2) W dniu 22 kwietnia 1994 r. Rada przyjęła wnioski w sprawie poprawy konkurencyjności przemysłu europejskiego na podstawie wymienionej białej księgi.
(3) Na podstawie komunikatu Komisji z września 1994 r. Rada przyjęła rezolucję z dnia 21 listopada 1994 r.(4) w sprawie wzmocnienia konkurencyjności przemysłu wspólnotowego, która podkreśliła w szczególności, iż konkurencyjny, innowacyjny przemysł jest warunkiem wstępnym trwałego wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy; warunki ramowe konkurencyjności i konkurencji muszą być poprawione na tyle, by Unia Europejska pozostała atrakcyjną lokalizacją dla przedsiębiorczości sprzyjającej powstawaniu nowych firm i nowych miejsc pracy.
(4) Dnia 10 października 1994 r. Rada przyjęła rezolucję popierającą zintegrowany program Komisji na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw oraz rzemiosła.
(5) Rada Europejska w Cannes w dniach 26 i 27 czerwca 1995 r. z wielkim zainteresowaniem przyjęła raport Grupy Doradczej ds. Konkurencyjności (Grupa Ciampi).
(6) Dnia 29 czerwca 1995 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję dotyczącą komunikatu Komisji w sprawie polityki konkurencyjności przemysłowej dla Unii Europejskiej.
(7) Produkcja przemysłowa i usługi uzupełniają się w coraz większym stopniu; w konsekwencji konkurencyjny sektor przemysłu jest niezbędny w celu pełnego wykorzystania możliwości tworzenia miejsc pracy w sektorze usług.
(8) Wewnętrzne rynki energii i telekomunikacji muszą być uzupełnione z punktu widzenia szybkiego wzmocnienia konkurencyjności tego sektora oraz przemysłu jako całości.
(9) Spójność gospodarcza i społeczna oraz konkurencyjność przemysłu europejskiego są powiązane tak, by konkurencyjny przemysł europejski wspierał tę spójność, a spójność z kolei zapewniała przemysłowi korzyści z coraz szerszej bazy handlowej i geograficznej.
(10) Utrzymanie i poprawa konkurencyjności przemysłowej jest podstawowym zadaniem przedsiębiorczości i zapewnieniem dla Wspólnoty i Państw Członkowskich istnienia niezbędnych ku temu warunków; szczególnie pilnym dla Wspólnoty i Państw Członkowskich w ramach ich odpowiednich uprawnień jest podejmowanie środków w tym celu.
(11) Przyspieszony postęp techniczny, wzrastająca globalizacja rynków, intensyfikacja międzynarodowej konkurencji i wzrastające znaczenie ochrony środowiska wymagają zwiększonych wysiłków ze strony wszystkich, którzy ponoszą odpowiedzialność za sferę gospodarczą, polityczną i społeczną w celu wprowadzenia strukturalnych dostosowań między innymi celem zapewnienia stałego rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy.
(12) Coraz większej uwagi wymagają potrzeby rynku wyrażone polityką w zakresie prac badawczych i stworzenia społeczeństwa informacyjnego, które będą miały decydujący wpływ na wszystkie rodzaje działalności przemysłowej Unii Europejskiej.
(13) Niezbędne jest unikanie zakłócenia konkurencji i wspieranie otwarcia rynków zarówno w ramach, jak i poza Wspólnotą.
(14) Rozwój zasobów ludzkich, szczególnie poprzez kształcenie zawodowe, stwarza istotny aspekt dostosowań strukturalnych, które są niezbędne dla wzrostu konkurencyjności przemysłowej.
(15) Niezbędne jest wyjaśnienie podstaw prawnych środków podejmowanych w dziedzinie przemysłu w celu realizacji działań ogłoszonych w komunikacie w sprawie polityki konkurencyjności przemysłowej dla Unii Europejskiej.
(16) Inwestycje pełnią rolę strategiczną we wzmacnianiu współpracy w zakresie przemysłu, która uwzględniwszy jej efekt mnożnikowy, tworzy pierwszorzędny instrument rozwoju społecznego i gospodarczego oraz zbliża narody,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1996 r.
| W imieniu Rady | |
| M. PINTO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 308 z 20.11.1995, str. 470.
(2) Dz.U. C 39 z 12.2.1996, str. 1.
(3) Dz.U. C 100 z 2.4.1996, str. 14.
(4) Dz.U. C 343 z 6.12.1994, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.167.55 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 96/413/WE w sprawie wdrożenia wspólnotowego programu działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności przemysłu europejskiego |
| Data aktu: | 25/06/1996 |
| Data ogłoszenia: | 06/07/1996 |
| Data wejścia w życie: | 25/06/1996 |