Decyzja 96/413/WE w sprawie wdrożenia wspólnotowego programu działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności przemysłu europejskiego

DECYZJA RADY
z dnia 25 czerwca 1996 r.
w sprawie wdrożenia wspólnotowego programu działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności przemysłu europejskiego

(96/413/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lipca 1996 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 130 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Szefowie państw lub rządów, w trakcie spotkania Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 10 i 11 grudnia 1993 r. udzielili poparcia dla białej księgi "Wzrost, konkurencyjność i zatrudnienie" w zakresie uprawnień do działań Unii Europejskiej i jej Państw Członkowskich, wspierając sposób podejścia do rozwoju przemysłowego oparty na globalnej konkurencyjności, czynniku generującym wzrost i zatrudnienie.

(2) W dniu 22 kwietnia 1994 r. Rada przyjęła wnioski w sprawie poprawy konkurencyjności przemysłu europejskiego na podstawie wymienionej białej księgi.

(3) Na podstawie komunikatu Komisji z września 1994 r. Rada przyjęła rezolucję z dnia 21 listopada 1994 r.(4) w sprawie wzmocnienia konkurencyjności przemysłu wspólnotowego, która podkreśliła w szczególności, iż konkurencyjny, innowacyjny przemysł jest warunkiem wstępnym trwałego wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy; warunki ramowe konkurencyjności i konkurencji muszą być poprawione na tyle, by Unia Europejska pozostała atrakcyjną lokalizacją dla przedsiębiorczości sprzyjającej powstawaniu nowych firm i nowych miejsc pracy.

(4) Dnia 10 października 1994 r. Rada przyjęła rezolucję popierającą zintegrowany program Komisji na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw oraz rzemiosła.

(5) Rada Europejska w Cannes w dniach 26 i 27 czerwca 1995 r. z wielkim zainteresowaniem przyjęła raport Grupy Doradczej ds. Konkurencyjności (Grupa Ciampi).

(6) Dnia 29 czerwca 1995 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję dotyczącą komunikatu Komisji w sprawie polityki konkurencyjności przemysłowej dla Unii Europejskiej.

(7) Produkcja przemysłowa i usługi uzupełniają się w coraz większym stopniu; w konsekwencji konkurencyjny sektor przemysłu jest niezbędny w celu pełnego wykorzystania możliwości tworzenia miejsc pracy w sektorze usług.

(8) Wewnętrzne rynki energii i telekomunikacji muszą być uzupełnione z punktu widzenia szybkiego wzmocnienia konkurencyjności tego sektora oraz przemysłu jako całości.

(9) Spójność gospodarcza i społeczna oraz konkurencyjność przemysłu europejskiego są powiązane tak, by konkurencyjny przemysł europejski wspierał tę spójność, a spójność z kolei zapewniała przemysłowi korzyści z coraz szerszej bazy handlowej i geograficznej.

(10) Utrzymanie i poprawa konkurencyjności przemysłowej jest podstawowym zadaniem przedsiębiorczości i zapewnieniem dla Wspólnoty i Państw Członkowskich istnienia niezbędnych ku temu warunków; szczególnie pilnym dla Wspólnoty i Państw Członkowskich w ramach ich odpowiednich uprawnień jest podejmowanie środków w tym celu.

(11) Przyspieszony postęp techniczny, wzrastająca globalizacja rynków, intensyfikacja międzynarodowej konkurencji i wzrastające znaczenie ochrony środowiska wymagają zwiększonych wysiłków ze strony wszystkich, którzy ponoszą odpowiedzialność za sferę gospodarczą, polityczną i społeczną w celu wprowadzenia strukturalnych dostosowań między innymi celem zapewnienia stałego rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy.

(12) Coraz większej uwagi wymagają potrzeby rynku wyrażone polityką w zakresie prac badawczych i stworzenia społeczeństwa informacyjnego, które będą miały decydujący wpływ na wszystkie rodzaje działalności przemysłowej Unii Europejskiej.

(13) Niezbędne jest unikanie zakłócenia konkurencji i wspieranie otwarcia rynków zarówno w ramach, jak i poza Wspólnotą.

(14) Rozwój zasobów ludzkich, szczególnie poprzez kształcenie zawodowe, stwarza istotny aspekt dostosowań strukturalnych, które są niezbędne dla wzrostu konkurencyjności przemysłowej.

(15) Niezbędne jest wyjaśnienie podstaw prawnych środków podejmowanych w dziedzinie przemysłu w celu realizacji działań ogłoszonych w komunikacie w sprawie polityki konkurencyjności przemysłowej dla Unii Europejskiej.

(16) Inwestycje pełnią rolę strategiczną we wzmacnianiu współpracy w zakresie przemysłu, która uwzględniwszy jej efekt mnożnikowy, tworzy pierwszorzędny instrument rozwoju społecznego i gospodarczego oraz zbliża narody,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wytyczne programu działań wymienionego w Załączniku zostały przyjęte w celu wzmocnienia konkurencyjności przemysłu europejskiego, co jest warunkiem wstępnym dla trwałego wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy oraz przyczyni się do spójności gospodarczej i społecznej; program ma następujące cele:

a) unowocześnić rolę władz państwowych w zakresie przemysłu w celu wyeliminowania niepotrzebnych prawnych i administracyjnych ograniczeń przedsiębiorstw w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw;

b) zapewnić niezakłóconą konkurencję zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Wspólnoty;

c) wzmocnić współpracę przemysłową;

d) wspierać niematerialne czynniki konkurencyjności.

Artykuł  2

Każdego roku Komisja przesyła do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz do Komitetu Regionów sprawozdanie oceniające osiągnięte wyniki wraz z odpowiednimi wnioskami, gdzie będzie to konieczne.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1996 r.

W imieniu Rady
M. PINTO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 308 z 20.11.1995, str. 470.

(2) Dz.U. C 39 z 12.2.1996, str. 1.

(3) Dz.U. C 100 z 2.4.1996, str. 14.

(4) Dz.U. C 343 z 6.12.1994, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM DZIAŁAŃ NA RZECZ WZMOCNIENIA KONKURENCYJNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ UNII EUROPEJSKIEJ

Podstawowe wytyczne

1. Realizacja inicjatyw ogłoszonych w komunikacie w sprawie polityki konkurencyjności przemysłowej dla Unii Europejskiej w następujących dziedzinach:

– inwestycje w dobra niematerialne,

– współpraca przemysłowa,

– przemysłowe aspekty konkurencji,

– unowocześnienie roli władz publicznych.

2. Ułatwienia w powstawaniu społeczeństwa uczącego się, głównie poprzez wspieranie kształcenia ustawicznego.

3. Rozwój współpracy przemysłowej w świetle szczególnej sytuacji w następujących krajach:

– Europa Środkowa i Wschodnia, kraje bałtyckie i kraje WNP,

– obszar śródziemnomorski i Ameryka Łacińska,

– Azja,

– AKP i południowa Afryka.

4. Wzmocnienie i pogłębienie stosunków między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi, głównie poprzez wsparcie dialogu transatlantyckiego.

5. Tworzenie we współpracy z właściwym komitetem polityki handlowej, z administracją krajową i przemysłem bazy danych na temat przeszkód, jakie napotykają firmy europejskie w państwach trzecich rozpatrywane rynek po rynku.

6. Zbadanie możliwości przemieszczenia przemysłu i usług oraz sprawozdanie na temat wyników dla Dyrekcji Generalnej Przemysłu.

7. Poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego, szczególnie w celu przyspieszenia procesu normalizacji i wzmocnienia wysiłków dla koordynacji inicjatyw krajowych celem udzielenia pomocy firmom napotykającym bariery w handlu z Unią Europejską.

8. Badanie i zwiększenie komplementarności między działalnością przemysłową i związanymi z nią usługami.

9. Roczne sprawozdanie na temat rozwoju konkurencyjności przemysłu europejskiego, oparte w szczególności na uzyskanych informacjach dla Panoramy Przemysłu Europejskiego.

10. Regularne sprawozdania z postępu prac dla Dyrekcji Generalnej Przemysłu na temat postępu niniejszego programu działań oraz na temat możliwych dostosowań programu na lata następne.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024