Decyzja 96/413/WE w sprawie wdrożenia wspólnotowego programu działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności przemysłu europejskiego

DECYZJA RADY
z dnia 25 czerwca 1996 r.
w sprawie wdrożenia wspólnotowego programu działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności przemysłu europejskiego

(96/413/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lipca 1996 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 130 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Szefowie państw lub rządów, w trakcie spotkania Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 10 i 11 grudnia 1993 r. udzielili poparcia dla białej księgi "Wzrost, konkurencyjność i zatrudnienie" w zakresie uprawnień do działań Unii Europejskiej i jej Państw Członkowskich, wspierając sposób podejścia do rozwoju przemysłowego oparty na globalnej konkurencyjności, czynniku generującym wzrost i zatrudnienie.

(2) W dniu 22 kwietnia 1994 r. Rada przyjęła wnioski w sprawie poprawy konkurencyjności przemysłu europejskiego na podstawie wymienionej białej księgi.

(3) Na podstawie komunikatu Komisji z września 1994 r. Rada przyjęła rezolucję z dnia 21 listopada 1994 r.(4) w sprawie wzmocnienia konkurencyjności przemysłu wspólnotowego, która podkreśliła w szczególności, iż konkurencyjny, innowacyjny przemysł jest warunkiem wstępnym trwałego wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy; warunki ramowe konkurencyjności i konkurencji muszą być poprawione na tyle, by Unia Europejska pozostała atrakcyjną lokalizacją dla przedsiębiorczości sprzyjającej powstawaniu nowych firm i nowych miejsc pracy.

(4) Dnia 10 października 1994 r. Rada przyjęła rezolucję popierającą zintegrowany program Komisji na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw oraz rzemiosła.

(5) Rada Europejska w Cannes w dniach 26 i 27 czerwca 1995 r. z wielkim zainteresowaniem przyjęła raport Grupy Doradczej ds. Konkurencyjności (Grupa Ciampi).

(6) Dnia 29 czerwca 1995 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję dotyczącą komunikatu Komisji w sprawie polityki konkurencyjności przemysłowej dla Unii Europejskiej.

(7) Produkcja przemysłowa i usługi uzupełniają się w coraz większym stopniu; w konsekwencji konkurencyjny sektor przemysłu jest niezbędny w celu pełnego wykorzystania możliwości tworzenia miejsc pracy w sektorze usług.

(8) Wewnętrzne rynki energii i telekomunikacji muszą być uzupełnione z punktu widzenia szybkiego wzmocnienia konkurencyjności tego sektora oraz przemysłu jako całości.

(9) Spójność gospodarcza i społeczna oraz konkurencyjność przemysłu europejskiego są powiązane tak, by konkurencyjny przemysł europejski wspierał tę spójność, a spójność z kolei zapewniała przemysłowi korzyści z coraz szerszej bazy handlowej i geograficznej.

(10) Utrzymanie i poprawa konkurencyjności przemysłowej jest podstawowym zadaniem przedsiębiorczości i zapewnieniem dla Wspólnoty i Państw Członkowskich istnienia niezbędnych ku temu warunków; szczególnie pilnym dla Wspólnoty i Państw Członkowskich w ramach ich odpowiednich uprawnień jest podejmowanie środków w tym celu.

(11) Przyspieszony postęp techniczny, wzrastająca globalizacja rynków, intensyfikacja międzynarodowej konkurencji i wzrastające znaczenie ochrony środowiska wymagają zwiększonych wysiłków ze strony wszystkich, którzy ponoszą odpowiedzialność za sferę gospodarczą, polityczną i społeczną w celu wprowadzenia strukturalnych dostosowań między innymi celem zapewnienia stałego rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy.

(12) Coraz większej uwagi wymagają potrzeby rynku wyrażone polityką w zakresie prac badawczych i stworzenia społeczeństwa informacyjnego, które będą miały decydujący wpływ na wszystkie rodzaje działalności przemysłowej Unii Europejskiej.

(13) Niezbędne jest unikanie zakłócenia konkurencji i wspieranie otwarcia rynków zarówno w ramach, jak i poza Wspólnotą.

(14) Rozwój zasobów ludzkich, szczególnie poprzez kształcenie zawodowe, stwarza istotny aspekt dostosowań strukturalnych, które są niezbędne dla wzrostu konkurencyjności przemysłowej.

(15) Niezbędne jest wyjaśnienie podstaw prawnych środków podejmowanych w dziedzinie przemysłu w celu realizacji działań ogłoszonych w komunikacie w sprawie polityki konkurencyjności przemysłowej dla Unii Europejskiej.

(16) Inwestycje pełnią rolę strategiczną we wzmacnianiu współpracy w zakresie przemysłu, która uwzględniwszy jej efekt mnożnikowy, tworzy pierwszorzędny instrument rozwoju społecznego i gospodarczego oraz zbliża narody,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wytyczne programu działań wymienionego w Załączniku zostały przyjęte w celu wzmocnienia konkurencyjności przemysłu europejskiego, co jest warunkiem wstępnym dla trwałego wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy oraz przyczyni się do spójności gospodarczej i społecznej; program ma następujące cele:

a) unowocześnić rolę władz państwowych w zakresie przemysłu w celu wyeliminowania niepotrzebnych prawnych i administracyjnych ograniczeń przedsiębiorstw w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw;

b) zapewnić niezakłóconą konkurencję zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Wspólnoty;

c) wzmocnić współpracę przemysłową;

d) wspierać niematerialne czynniki konkurencyjności.

Artykuł  2

Każdego roku Komisja przesyła do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz do Komitetu Regionów sprawozdanie oceniające osiągnięte wyniki wraz z odpowiednimi wnioskami, gdzie będzie to konieczne.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1996 r.

W imieniu Rady
M. PINTO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 308 z 20.11.1995, str. 470.

(2) Dz.U. C 39 z 12.2.1996, str. 1.

(3) Dz.U. C 100 z 2.4.1996, str. 14.

(4) Dz.U. C 343 z 6.12.1994, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM DZIAŁAŃ NA RZECZ WZMOCNIENIA KONKURENCYJNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ UNII EUROPEJSKIEJ

Podstawowe wytyczne

1. Realizacja inicjatyw ogłoszonych w komunikacie w sprawie polityki konkurencyjności przemysłowej dla Unii Europejskiej w następujących dziedzinach:

– inwestycje w dobra niematerialne,

– współpraca przemysłowa,

– przemysłowe aspekty konkurencji,

– unowocześnienie roli władz publicznych.

2. Ułatwienia w powstawaniu społeczeństwa uczącego się, głównie poprzez wspieranie kształcenia ustawicznego.

3. Rozwój współpracy przemysłowej w świetle szczególnej sytuacji w następujących krajach:

– Europa Środkowa i Wschodnia, kraje bałtyckie i kraje WNP,

– obszar śródziemnomorski i Ameryka Łacińska,

– Azja,

– AKP i południowa Afryka.

4. Wzmocnienie i pogłębienie stosunków między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi, głównie poprzez wsparcie dialogu transatlantyckiego.

5. Tworzenie we współpracy z właściwym komitetem polityki handlowej, z administracją krajową i przemysłem bazy danych na temat przeszkód, jakie napotykają firmy europejskie w państwach trzecich rozpatrywane rynek po rynku.

6. Zbadanie możliwości przemieszczenia przemysłu i usług oraz sprawozdanie na temat wyników dla Dyrekcji Generalnej Przemysłu.

7. Poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego, szczególnie w celu przyspieszenia procesu normalizacji i wzmocnienia wysiłków dla koordynacji inicjatyw krajowych celem udzielenia pomocy firmom napotykającym bariery w handlu z Unią Europejską.

8. Badanie i zwiększenie komplementarności między działalnością przemysłową i związanymi z nią usługami.

9. Roczne sprawozdanie na temat rozwoju konkurencyjności przemysłu europejskiego, oparte w szczególności na uzyskanych informacjach dla Panoramy Przemysłu Europejskiego.

10. Regularne sprawozdania z postępu prac dla Dyrekcji Generalnej Przemysłu na temat postępu niniejszego programu działań oraz na temat możliwych dostosowań programu na lata następne.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.167.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 96/413/WE w sprawie wdrożenia wspólnotowego programu działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności przemysłu europejskiego
Data aktu: 25/06/1996
Data ogłoszenia: 06/07/1996
Data wejścia w życie: 25/06/1996