(Dz.U.UE L z dnia 6 lipca 1996 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 54, 57, 63, 66, 73b-73f, 99, 100, 100a i 113, w związku z art. 228 ust. 2 zdanie drugie i art. 228 ust. 3 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
Porozumienie z Marrakeszu ustanawiające Światową Organizację Handlu i związane z nią porozumienia, jak również decyzje i deklaracje ministerialne oraz protokół porozumienia w sprawie zobowiązań w zakresie usług finansowych zostały zatwierdzone decyzją Rady z dnia 22 grudnia 1994 r.(3);
ogólne zobowiązania w zakresie usług finansowych, wynegocjowane przez Komisję w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, stanowią zadawalający i zrównoważony wynik w odniesieniu do okresu przejściowego;
Komisja wynegocjowała, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, niektóre zobowiązania w sprawie przepływu osób fizycznych do celów świadczenia usług;
w dniu 26 lipca 1995 r. Rada upoważniła Komisję do zatwierdzenia w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, decyzji Komitetu ds. Handlu Usługami Finansowymi przyjmującej Drugi Protokół załączony do Układu Ogólnego w sprawie handlu usługami, decyzji Rady Handlu Usługami w sprawie zobowiązań w zakresie usług finansowych oraz drugiej decyzji Rady Handlu Usługami w sprawie usług finansowych jak również decyzji Rady Handlu Usługami w sprawie zobowiązań dotyczących przepływu osób fizycznych przyjmującej Trzeci Protokół do Układu ogólnego w sprawie handlu usługami;
kompetencje Wspólnoty do zawierania umów międzynarodowych wynikają nie tylko z wyraźnego przepisu Traktatu przyznającego uprawnienia, ale może również wynikać z innych postanowień Traktatu oraz z aktów przyjętych na podstawie tych przepisów przez instytucje Wspólnoty;
w przypadku gdy przyjęto reguły wspólnotowe do osiągnięcia celów Traktatu, Państwa Członkowskie nie mogą poza ramami wspólnych instytucji zaciągać zobowiązań mogących mieć wpływ na te reguły lub zmienić ich zakres;
niektóre zobowiązania w zakresie usług finansowych wchodzą w zakres kompetencji Wspólnoty na mocy art. 113 Traktatu; ponadto inne zobowiązania w zakresie usług finansowych, jak również zobowiązania w zakresie przepływu osób fizycznych mają wpływ na reguły wspólnotowe przyjęte na podstawie art. 54, 57, 63, 66, 99, 100 i 100a, i mogą zatem być zaciągnięte jedynie przez Wspólnotę;
w szczególności wykorzystanie art. 100 Traktatu jako podstawy prawnej niniejszej decyzji jest uzasadnione w zakresie, w jakim wyżej wymienione zobowiązania w zakresie usług finansowych mają wpływ na dyrektywę Rady 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów, dotyczących spółek różnych Państw Członkowskich(4) oraz na dyrektywę Rady 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich(5), na podstawie art. 100 Traktatu;
w odniesieniu do zobowiązań w zakresie przepływu kapitału, znajdujących się w wykazie zobowiązań szczególnych Wspólnoty i Państw Członkowskich, oraz przy obecnym stanie prawa wspólnotowego, Państwa Członkowskie zachowują kompetencje do działania w ramach ograniczeń ustanowionych w postanowieniach art. 73c Traktatu;
nie jest prawdopodobne, aby przed sądami Wspólnoty lub Państw Członkowskich można było bezpośrednio się powołać, z racji swojego charakteru, na Układ ustanawiający Światową Organizację Handlu oraz protokoły do Układu ogólnego w sprawie handlu usługami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1996 r.
| W imieniu Rady | |
| E. RONCHI | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 czerwca 1996 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 30 maja 1996 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 336 z 23.12.1994, str. 1.
(4) Dz.U. L 225 z 20.8.1990 str. 1.
(5) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, str. 6.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.167.23 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 96/412/WE dotycząca podsumowania w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w zakresie jej kompetencji, wyników negocjacji Światowej Organizacji Handlu dotyczących usług finansowych oraz przepływu osób fizycznych |
| Data aktu: | 25/06/1996 |
| Data ogłoszenia: | 06/07/1996 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 25/06/1996 |