uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
w celu ustalenia obowiązkowych najwyższych dopuszczalnych pozostałości pestycydów na poziomie Wspólnoty konieczne jest przeniesienie z dyrektywy 76/895/EWG do dyrektywy 90/642/EWG przepisów dotyczących pestycydów: chloromekwat, diazynon, dikofol, endosulfan, fentyna i propoksur; niektóre z tych przepisów powinny zostać zmienione w świetle postępu naukowo-technicznego;
w ramach dyrektywy 90/642/EWG Komisja otrzymała mandat do opracowania i przedstawienia Radzie do zatwierdzenia wykazu pozostałości pestycydów oraz ich najwyższych dopuszczalnych poziomów;
dyrektywa 90/642/EWG przewidziała ustanowienie wykazu najwyższych dopuszczalnych poziomów dla niektórych pozostałości pestycydów, uwzględniając najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości herbicydu glifosat w oraz na ziarnach soi(3), oraz fungicydu fenarymol w oraz na bananach(4); stosowne jest wprowadzenie zmian w najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości pestycydów dla ziaren soi i bananów w taki sposób, aby odzwierciedlały one ich dozwolone użycie w państwach trzecich; nowe poziomy są dopuszczalne z punktu widzenia poboru zanieczyszczeń wraz z pokarmem; poziomy te powinny ułatwiać prowadzenie handlu międzynarodowego;
dyrektywa 90/642/EWG przewidziała ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów dla iprodionu w oraz na powierzchni rabarbaru oraz dla benomylu w i na powierzchni rabarbaru i cukini; dostępne są nowe dane dotyczące zestawień tychże pozostałości pestycydów i produktów, w których się one znajdują; biorąc pod uwagę te dane, stosowne jest obecnie dokonanie zmian najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów dla rabarbaru oraz cukini, nowe poziomy są dopuszczalne pod względem poboru zanieczyszczeń wraz z pokarmem;
pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego, włączając owoce i warzywa, mogą wynikać ze stosowanych praktyk rolniczych; należy wziąć pod uwagę odpowiednie dane odnoszące się do dozwolonego użycia pestycydów, a także ich stosowania podczas nadzorowanych prób;
w celu dokładniejszego ustalenia poboru pozostałości pestycydów z pokarmem zaleca się, aby, tam gdzie to możliwe, dopuszczalne poziomy pozostałości dla poszczególnych pestycydów zostały równocześnie określone we wszystkich głównych komponentach diety; poziomy te odzwierciedlają użycie minimalnej ilości pestycydów niezbędnej dla osiągnięcia odpowiedniej kontroli, przy czym pestycydy stosowane są w taki sposób, aby wielkość ich pozostałości odpowiadała możliwie najmniejszym dawkom i była dopuszczalna ze względów toksykologicznych;
należy obecnie ustalić dopuszczalne poziomy pozostałości niektórych pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego; odnosi się to do następujących pestycydów: disulfoton, tlenek fenbutacyny, mekarbam, forat, propyzamid, triazofos i triforyna; jednakże ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów dla wszystkich pestycydów w odniesieniu do niektórych zestawień pozostałości pestycydów z produktami, w których one występują, może okazać się niemożliwe ze względu na niewystarczające dane;
jednakże, uwzględniając obecne wymagania, dostępne dane mogą być niewystarczające w celu ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w odniesieniu do niektórych zestawień pozostałości pestycydów z produktami, w których one występują; w takim przypadku okres nieprzekraczający czterech lat wydaje się być rozsądny na zgromadzenie niezbędnych danych; w związku z tym dopuszczalne poziomy, których ustalenie wymaga zebrania tego typu danych, muszą być określone najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2000 r.; w przypadku braku zadowalających danych poziomy te zostaną zazwyczaj ustalone, uwzględniając stosowną granicę oznaczenia; zadowalające zobowiązania mające na celu zebranie niezbędnych danych muszą zostać podjęte nie później niż rok po przyjęciu niniejszej dyrektywy;
ustanowione w niniejszej dyrektywie najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów zostaną sprawdzone w ramach ponownego badania substancji czynnych,przewidzianych w programie pracy ustanowionym w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Rady | |
| M. PINTO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(2) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 95/61/WE (Dz.U. L 292 z 7.12.1995, str. 27).
(3) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 6.
(4) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 70.
(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1996.144.12 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 96/32/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy 76/895/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni oraz załącznik II do dyrektywy 90/642/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni, oraz przewidującej ustalanie wykazu najwyższych dopuszczalnych poziomów |
| Data aktu: | 21/05/1996 |
| Data ogłoszenia: | 18/06/1996 |
| Data wejścia w życie: | 18/06/1996, 01/05/2004 |