Rozporządzenie 455/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1547/87 i (EWG) nr 1589/87 w odniesieniu do skupu masła przez agencje interwencyjne oraz rozporządzenie (EWG) nr 2191/81 i (EWG) nr 570/88 w odniesieniu do przyznawania pomocy w odniesieniu do zakupu i sprzedaży masła po obniżonych cenach określonym kategoriom konsumentów i przemysłów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 455/95
z dnia 28 lutego 1995 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1547/87 i (EWG) nr 1589/87 w odniesieniu do skupu masła przez agencje interwencyjne oraz rozporządzenie (EWG) nr 2191/81 i (EWG) nr 570/88 w odniesieniu do przyznawania pomocy w odniesieniu do zakupu i sprzedaży masła po obniżonych cenach określonym kategoriom konsumentów i przemysłów

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 804/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 6 ust. 6, art. 7a ust. 1 akapit pierwszy, art. 7a ust. 3, art. 12 ust. 3 oraz art. 28,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (EWG) nr 985/68 z dnia 15 lipca 1968 r. ustanawiające ogólne zasady interwencji na rynku masła i śmietany(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2045/91(3), zostało uchylone z mocą od dnia 1 marca 1995 r. rozporządzeniem Rady (WE) nr 2807/94(4); niektóre z zasad zawartych w rozporządzeniu (EWG) nr 985/68 zostały włączone do art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 804/68 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2807/94; rozporządzenie Komisji (EWG) nr 685/69 z dnia 14 kwietnia 1969 r. wyszczególniające zasady stosowania interwencji na rynku masła i śmietany(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 393/94(6), zostało sformułowane ponownie w czasie wprowadzania zmian na skutek utraty mocy przez rozporządzenie (EWG) nr 985/68; w rezultacie traci ono również moc począwszy od dnia 1 marca 1995 r.;

rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1547/87 z dnia 3 czerwca 1987 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia nr 777/87 w odniesieniu do skupu interwencyjnego masła(7), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1634/94(8), rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1589/87 z dnia 5 czerwca 1987 r. w sprawie sprzedaży masła w drodze przetargu agencjom interwencyjnym(9), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3337/94(10), rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2191/81 z dnia 31 lipca 1981 r. w sprawie przyznawania pomocy na zakup masła przez instytucje i organizacje niedochodowe(11), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3337/94, rozporządzenie Komisji (EWG) nr 570/88 z dnia 16 lutego 1988 r. w sprawie sprzedaży masła po obniżonych cenach oraz przyznawania dopłat do śmietany, masła i koncentratu masła przeznaczonych do wykorzystania w produkcji ciast, lodów i innych środków spożywczych, ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3337/94, zawierają odniesienie do przepisów rozporządzeń (EWG) nr 985/68 oraz (EWG) nr 685/69; do wymienionych powyżej rozporządzeń należy wprowadzić zmiany poprzez zastąpienie zawartych w nich odniesień do rozporządzeń Komisji (EWG) nr 804/68 i (WE) nr 454/95(12) stosowanych od dnia 1 marca 1995 r.; co więcej, należy zmienić rozporządzenie (EWG) nr 1589/87 tak, aby masło produkowane w Państwie Członkowskim innym niż państwo zakupującej agencji interwencyjnej mogło być skupowane interwencyjnie oraz należy zmienić odniesienie do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 777/87(13) w rozporządzeniu (EWG) nr 1547/87;

rozporządzenie (EWG) nr 2191/81 ustanawia, że taka sama kwota pomocy jest przyznawana w odniesieniu do skupu masła, bez względu na minimalną zawartość tłuszczu w maśle; biorąc pod uwagę osiągnięty poziom sprzedaży i sytuację na rynku masła, kwota pomocy w odniesieniu do masła o minimalnej zawartości tłuszczu 82 % powinna zostać ograniczona oraz powinien zostać ustalony współczynnik, który stosowany byłby w odniesieniu do tej pomocy w przypadku masła o minimalnej zawartości tłuszczu 80 %; pomoc przyznawana jest dostawcy masła na pisemny wniosek i za okazaniem numerowanego vouchera ważnego przez jeden miesiąc; Państwom Członkowskim należy dać możliwość przedłużenia okresu ważności vouchera do trzech miesięcy kalendarzowych w celu usprawnienia pracy administracyjnej związanej z tym procesem;

Komitet Zarządzający ds. Mleka i Przetworów Mlecznych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W rozporządzeniu (EWG) nr 1547/87 wprowadza się następujące zmiany:

a) W art. 1 ust. 1 akapit drugi odniesienie do "art. 2 ust. 2 akapit ostatni rozporządzenia (EWG) nr 685/69" zastępuje się odniesieniem do "art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 454/95."

b) W art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

1. w zdaniu pierwszym odniesienie do "art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 777/87" zastępuje się odniesieniem do "art. 1 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 777/87";

2. w tiret pierwszym odniesienie do "art. 1 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 985/68" zastępuje się odniesieniem do "art. 6 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 804/68".

c) W art. 4 ust. 1 akapit drugi dodaje się tiret w brzmieniu:

"- w przypadkach, kiedy transakcje odnoszące się do masła o jakości określonej w art. 2 tiret pierwsze nie są uznane za reprezentatywne z uwagi na niedostateczną ilość, kryteria wyznaczania stosunku między cenami masła, w odniesieniu do którego istnieje wystarczająca ilość transakcji, a cenami masła wymienionego w art. 2."

d) W art. 5 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- ilości masła podlegające ofercie sprzedaży zarejestrowane zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 454/95."

2.
W rozporządzeniu (EWG) nr 1589/87 wprowadza się następujące zmiany:

a) W art. 1 akapity drugi i trzeci otrzymują brzmienie:

"Tytuł I rozporządzenia (WE) nr 454/95 stosuje się do zakupów dokonywanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, z wyjątkiem art. 2 lit. c), art. 4 ust. 5 oraz art. 5 ust. 1."

b) W art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

i) ust. 1 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"jeśli zobowiążą się na piśmie do przestrzegania art. 5 ust. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 454/95";

ii) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zainteresowane strony odpowiadają na zaproszenia do składania ofert wydane przez agencję interwencyjną Państwa Członkowskiego przez złożenie pisemnej oferty za potwierdzeniem odbioru lub pisemnie za pośrednictwem jakiegokolwiek innego środka komunikacji za potwierdzeniem odbioru."

c) W art. 7 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) Chłodnia, do której należy to dostarczyć."

d) W art. 9 dodaje się, co następuje:

"o ile warunki ustanowione w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 454/95 zostały spełnione."

3.
W rozporządzeniu (EWG) nr 2191/81 wprowadza się następujące zmiany:

a) W art. 1 ust. 3 lit. b) tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- masło, które w Państwie Członkowskim wytworzenia spełnia warunki ustanowione w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 804/68 oraz wymogi krajowej klasy jakości wymienionej w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 454/95 oraz którego opakowanie jest stosownie oznakowane."

b) W art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kwota pomocy wynosi 139 ECU na 100 kg masła.

W przypadku masła określonego w art. 6 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia (EWG) nr 804/68 kwota pomocy ustalona w powyższym ustępie mnożona jest przez 0,9756.

Jeśli kwota pomocy ulega zmianie, nowa kwota jest stosowana do wszystkich dostaw masła wykonywanych na podstawie vouchera ważnego przez miesiąc następujący po miesiącu, w którym ustalona została nowa kwota.

W przypadku jednak, gdy okres ważności vouchera jest dłuższy niż jeden miesiąc, jeśli nowa kwota została ustalona przed ostatnim miesiącem, w którym voucher jest ważny, nowa kwota jest stosowana w odniesieniu do wszystkich dostaw masła wykonanych po rozpoczęciu miesiąca następującego po miesiącu, w którym ustalona została nowa kwota."

c) W art. 3 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Voucher jest ważny przez miesiąc kalendarzowy zaznaczony na nim. Jakkolwiek przejęcie jednak może być dokonane od dwudziestego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc kalendarzowy zaznaczony na voucherze aż do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu kalendarzowym na nim zaznaczonym.

Nie naruszając poprzedniego ustępu, Państwa Członkowskie mogą uwzględnić ważność vouchera trwającą dwa lub trzy miesiące kalendarzowe. W takich przypadkach miesiące ważności muszą zostać zaznaczone na voucherze a przejęcie może być dokonane od dwudziestego dnia miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc kalendarzowy zaznaczony na voucherze do dziesiątego dnia miesiąca następującego po ostatnim miesiącu kalendarzowym na nim zaznaczonym."

4. W art. 1 ust. 1 lit. a) zdanie pierwsze rozporządzenia (EWG) nr 570/88 otrzymuje brzmienie:

"a) masło produkowane bezpośrednio i wyłącznie z pasteryzowanej śmietany, które, w Państwie Członkowskim wytworzenia, spełnia warunki ustanowione w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 804/68 oraz wymogi krajowej klasy jakości wymienione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 454/95 oraz którego opakowanie jest stosownie oznakowane."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 marca 1995 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lutego 1995 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 13.

(2) Dz.U. L 169 z 18.7.1968, str. 1.

(3) Dz.U. L 187 z 13.7.1991, str. 1.

(4) Dz.U. L 298 z 19.11.1994, str. 1.

(5) Dz.U. L 90 z 15.4.1969, str. 12.

(6) Dz.U. L 53 z 24.2.1994, str. 11.

(7) Dz.U. L 144 z 4.6.1987, str. 12.

(8) Dz.U. L 150 z 15.6.1991, str. 26.

(9) Dz U. L 146 z 6.6.1987, str. 27.

(10) Dz.U. L 350 z 31.12.1994, str. 66.

(11) Dz.U. L 213 z 1.8.1981, str. 20.

(12) Dz.U. L 55 z 1.3.1988, str. 31.

(13) Dz.U. L 46 z 1.3.1995, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.46.31

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 455/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1547/87 i (EWG) nr 1589/87 w odniesieniu do skupu masła przez agencje interwencyjne oraz rozporządzenie (EWG) nr 2191/81 i (EWG) nr 570/88 w odniesieniu do przyznawania pomocy w odniesieniu do zakupu i sprzedaży masła po obniżonych cenach określonym kategoriom konsumentów i przemysłów
Data aktu: 28/02/1995
Data ogłoszenia: 01/03/1995
Data wejścia w życie: 04/03/1995, 01/05/2004, 01/03/1995