Rozporządzenie 3073/95 określające normę jakości ryżu

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 3073/95
z dnia 22 grudnia 1995 r.
określające normę jakości ryżu

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 3072 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

cena interwencyjna ryżu niełuskanego powinna odpowiadać określonej normie jakości; jakość tę określa rozporządzenie Rady (EWG) nr 1423/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. określające normy jakości ryżu i ryżu łamanego(2);

tendencje popytu na ryż, w odniesieniu do jakości, na rynku Wspólnoty, a także wytyczne realizowane w ramach wspólnej organizacji rynku sprawiają, że jest właściwe ponowne określenie norm jakości z uwzględnieniem zarówno cech jakościowych produkcji Wspólnoty, jak i najbardziej reprezentatywnych cech jakościowych ryżu przywożonego; z czynników tych, a także z innych elementów reformy wspólnej organizacji rynku wynika, że należy zaostrzyć wymogi oraz zastąpić system wprowadzony wyżej wymienionym rozporządzeniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Norma jakości ryżu niełuskanego, dla którego ustalana jest cena interwencyjna, zostaje określona w sposób następujący:

a) ryż o dobrej i właściwej jakości handlowej, bez zapachu;

b) zawartość wilgoci: 14 % w roku 1996/97 oraz 13 % w roku 1997/98 i w latach następnych;

c) uzysk ryżu całkowicie bielonego - 63 % w masie całych ziaren (z tolerancją 3 % dla ziaren uszkodzonych), który to procent odnosi się do wagi ziaren całkowicie bielonego ryżu niepogorszonej jakości:

rok 1996/97

1997/98

i później

- kredowe ziarna ryżu niełuskanego

(CN 1006 10)

- w ryżu objętym kodem CN 1006 10 27

2 %

1,5 %

- w ryżu objętym kodami CN innymi niż CN 1006 10

27 oraz CN 1006 10 98

2,5 %

2 %

- ziarno czerwono prążkowane:

1 %

- ziarno kropkowane:

0,50 %

- ziarno plamkowane:

0,25 %

- ziarno żółte:

0,02 %

- ziarno bursztynowe:

0,05 %.

Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicję ziaren o niepogorszonej jakości zawartą w Załączniku.

Artykuł  3

Rozporządzenie (EWG) nr 1423/76 traci moc. Odniesienia do rozporządzenia (EWG) 1423/76 należy traktować jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1996 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 1995 r.

W imieniu Komisji
L. ATIENZA SERNA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 329/33 z 30.12.1995, str. 18.

(2) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 20. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3290/94 (Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 105).

ZAŁĄCZNIK

DEFINICJA ZIARNA I ZIARNA ŁAMANEGO O NIEPOGORSZONEJ JAKOŚCI

A. Ziarno całe:

ziarno, w którym tylko części końcówek zostały usunięte, bez względu na cechy wykazywane na każdym etapie szlifowania.

B. Ziarno uszkodzone:

ziarno, w którym cały koniec został usunięty.

C. Ziarno łamane lub ryż łamany:

ziarno, w którym została usunięta część większa niż koniec. Ziarno łamane dzieli się na:

– ziarno łamane duże (części ziarna o długości nie mniejszej niż połowa długości ziarna, lecz niestanowiące całego ziarna),

– ziarno łamane średnie (kawałki ziarna o długości nie mniejszej niż jedna czwarta długości ziarna, lecz mniejsze niż minimalny rozmiar "ziarna dużego łamanego"),

– ziarno łamane drobne (kawałki ziarna mniejsze niż jedna czwarta ziarna, lecz zbyt duże, aby przechodziły przez sito o oczkach 1,4 mm),

– niniejsza definicja obejmuje swoim zakresem kawałki (małe odłamki czy cząstki ziarna przechodzące przez sito o oczkach 1,4 mm) i ziarno połamane (kawałki powstałe w wyniku podłużnego przełamania się ziarna).

D. Ziarno zielone:

ziarno, które nie dojrzało w pełni.

E. Ziarno wykazujące naturalne deformacje:

naturalne deformacje oznaczają deformacje, nawet spowodowane czynnikami dziedzicznymi, w stosunku do cech morfologicznych typowych dla odmiany.

F. Ziarno kredowe:

ziarno, którego nie mniej niż trzy czwarte powierzchni ma wygląd matowo-kredowy.

G. Ziarno z czerwonymi prążkami:

ziarno wykazujące wzdłużne czerwone paski o różnej intensywności, stanowiące pozostałość owocni.

H. Ziarno kropkowane:

ziarno wykazujące wyraźne małe krążki ciemnego koloru o mniej lub bardziej regularnym kształcie; do ziarna plamistego zalicza się także ziarno wykazujące niewielkie czarne prążki tylko na powierzchni; prążki i plamki nie mogą mieć żółtej lub ciemnej otoczki.

I. Ziarno plamkowane:

ziarno, które na niewielkiej części powierzchni ma wyraźnie zmieniony kolor naturalny; plamy mogą mieć różny kolor (czarniawy, czerwonawy, brązowy); głębokie czarne prążki są uznawane za plamy. Jeśli kolor plam jest wystarczająco określony (czarny, różowy, czerwonawo-brązowy), aby je natychmiast zauważyć, i jeśli one pokrywają nie mniej niż połowę powierzchni ziarna, ziarno należy zakwalifikować do ziarna żółtego.

J. Ziarno żółte:

ziarno żółte stanowi ziarno, na którym w całości lub części dokonała się, z przyczyn innych niż suszenie, zmiana naturalnego koloru i które przybrało kolor cytrynowy lub pomarańczowo-żółty.

K. Ziarno bursztynowe:

ziarno bursztynowe stanowi ziarno, które z powodów innych niż suszenie doznało jednolitej zmiany koloru na całej powierzchni; zmiany te powodują zmianę koloru ziarna na jasny bursztynowo-żółty.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024