Rozporządzenie 1598/95 ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania ustaleń dotyczących dodatkowych należności przywozowych w sektorze mleka i przetworów mlecznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1598/95
z dnia 30 czerwca 1995 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania ustaleń dotyczących dodatkowych należności przywozowych w sektorze mleka i przetworów mlecznych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 804/68 z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem nr 1538/95/WE(2), w szczególności jego art. 15 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

od dnia 1 lipca 1995 r. rozporządzenie Rady (EWG) nr 804/68 podporządkowuje przywóz jednego lub więcej produktów objętych wspomnianym rozporządzeniem opłaceniu dodatkowej opłaty celnej, gdy spełnione są niektóre warunki wynikające z Porozumienia Rolnego zawartego w związku z Rundą Urugwajską wielostronnych rokowań handlowych, chyba że zakłócenia na rynku Wspólnoty są mało prawdopodobne w wyniku przywozu lub gdy efekty będą niewspółmierne w stosunku do zamierzonego celu, takie dodatkowe należności przywozowe mogą być nakładane w szczególności wtedy, gdy ceny są poniżej cen progowej;

szczegółowe zasady stosowania tego systemu powinny być ustanowione dla sektora mleka i przetworów mlecznych, a ceny progowe powinny zostać opublikowane;

ceny importowe, które mają być brane pod uwagę przy pobieraniu dodatkowej należności przywozowej, powinny być sprawdzane na podstawie reprezentatywnych cen danego produktu na rynku światowym albo na rynku przywozowym Wspólnoty tego produktu; powinno być ustanowione, że Państwa Członkowskie będą przekazywać ceny na różnych etapach wprowadzania do obrotu w regularnych odstępach czasowych, aby umożliwić Komisji ustalanie cen reprezentatywnych oraz odpowiednich dodatkowych opłat celnych;

importer ma możliwość wyboru kalkulacji dodatkowych opłat celnych na podstawie innej niż cena reprezentatywna; jednakże w takim wypadku powinny być wprowadzone przepisy o zdeponowaniu zabezpieczenia równego dodatkowym opłatom celnym, które byłyby zapłacone, gdyby kalkulacja opierałaby się na cenach reprezentatywnych; zabezpieczenie powinno zostać zwolnione, gdy w określonym czasie dostarczono dowód, spełnienia warunki dla dysponowania daną przesyłką; w związku z kontrolą a posteriori należy określić, iż należne cła podlegają zwrotowi zgodnie z art. 220 rozporządzenia Rady nr 2913/92/EWG z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(3); słuszne jest ustalenie, że w związku ze wszystkimi kontrolami należne cła podlegają oprocentowaniu;

z regularnego monitorowania danych, na których opiera się kontrola cen przywozowych mleka i przetworów mlecznych wynika, że przywóz pewnych produktów powinien podlegać dodatkowym opłatom celnym przy uwzględnieniu zmiany cen zgodnie z pochodzeniem; dlatego też ceny powinny być publikowane;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Dodatkowe należności przywozowe, określone w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 804/68, zwane dalej "cłami dodatkowymi", stosuje się do produktów wymienionych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.
2.
Ceny progowe, określone w art. 15 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 804/68, są cenami przedstawionymi w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.
3.
Do celów niniejszego rozporządzenia cena reprezentatywna oznacza cenę ustaloną zgodnie z art. 2.
Artykuł  2
1.
Ceny reprezentatywne, określone w art. 15 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 804/68, ustanowiono uwzględniając w szczególności:

– ceny pobierane na rynkach państw trzecich,

– ceny oferowane na bazie franco granica,

– ceny pobierane od produktów przywożonych na różnych etapach wprowadzania do obrotu we Wspólnocie.

2.
Ceny reprezentatywne są ustalane przez Komisję. Pozostają w mocy do czasu wprowadzenia zmian.
3.
Dodatkowe opłaty celne stosowane zgodnie z art. 4 ust. 3 wyznacza się w tym samym czasie, co ceny reprezentatywne.
Artykuł  3

W przypadku gdy różnica między ceną progową a ceną importową, która ma być brana pod uwagę przy ustanawianiu dodatkowej opłaty celnej zgodnie z art. 4 ust. lub 3, zwaną dalej "ceną importową":

a) nie przekracza o 10 % ceny progowej, dodatkowa opłata celna wynosi zero;

b) jest większa niż 10 %, ale nie więcej niż 40 % ceny progowej, dodatkowa opłata celna wynosi 30 % kwoty przekraczającej 10 %;

c) jest większa niż 40 %, ale nie więcej niż 60 % ceny progowej, dodatkowa opłata celna wynosi 50 % kwoty przekraczającej 40 %, plus dodatkowa opłata celna, określona w lit. b);

d) jest większa niż 60 %, od nie więcej niż 75 % ceny progowej, dodatkowa opłata celna wynosi 70 % kwot przekraczającej 60 % plus dodatkowa opłata celna, określona w lit. b) i c);

e) jest większa niż 75 % ceny progowej, dodatkowa opłata celna wynosi 90 % kwoty przekraczającej 75 %, plus dodatkowe opłaty celne, określone w lit. b), c) i d),

zgodnie z tabelą zamieszczoną w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4
1.
Importer może na żądanie, w celu ustalenia dodatkowej opłaty celnej, stosować cenę importową CIF danej przesyłki, w przypadku gdy jest ona wyższa niż stosowana cena reprezentatywna, określona w art. 2 ust. 2.

Stosowanie ceny przywozowej CIF danej przesyłki dla ustalenia dodatkowej opłaty będzie uwarunkowane przedstawieniem przez zainteresowaną stronę właściwym władzom importera Państwa Członkowskiego, co najmniej następującej dokumentacji dowodowej:

– kontraktu zakupu lub innego równoważnego dowodu,

– umowy ubezpieczenia,

– faktury,

– umowy transportu (gdy zachodzi taka potrzeba),

– świadectwa pochodzenia,

– a w przypadku transportu morskiego - listu przewozowego.

2.
W przypadku określonym w ust. 1 przywożący musi dostarczyć zabezpieczenie równe kwocie dodatkowych opłat celnych, które zapłaciłby, jeśli byłyby obliczone na podstawie reprezentatywnej ceny stosowanej dla danego produktu.

Importer ma jeden miesiąc od momentu sprzedaży danych produktów, w terminie czterech miesięcy od daty przyjęcia zgłoszenia o swobodnym obrocie, dla udowodnienia, że przesyłka podąża zgodnie z takimi warunkami, jakie potwierdza prawdziwość cen, określonych w ust. 1. Niepowodzenie w zastosowaniu jednego lub drugiego z wyżej wspomnianych terminów będzie pociąga za sobą utratę dostarczonego zabezpieczenia. Jednakże czteromiesięczny termin może zostać przedłużony przez właściwe władze o maksymalnie trzy miesiące na prośbę przywożącego pod warunkiem odpowiedniego uzasadnienia.

Zabezpieczenie będzie zwolnione pod warunkiem że dowód spełnienia warunków rozdysponowania został przekazany władzom celnym. Jeśli nie, zabezpieczenie przepadnie w formie zapłaty dodatkowych opłat celnych. Jeśli podczas weryfikacji właściwe władze stwierdzą, że warunki niniejszego artykułu nie zostały spełnione, odzyskają należne cła zgodnie z art. 220 rozporządzenia nr 2913/92/EWG. Przy ustalania wysokości ceł odzyskanych lub pozostających do odzyskania, bierze się pod uwagę odsetki bieżące od dnia wprowadzenia towarów do swobodnego obrotu, aż do dnia ich odzyskania. Stosowana stopa procentowa jest tą, która obowiązuje dla operacji odzyskiwania zgodnie z prawem krajowym.

3.
W przypadku braku żądania, określonego w ust. 1, cena importowa CIF danej przesyłki, która ma być uwzględniana przy pobieraniu dodatkowej opłaty, jest ceną reprezentatywną, określoną w art. 2 ust. 2. W takim przypadku dodatkowa opłata celna zostanie obliczona na podstawie tabeli zamieszczonej w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 czerwca 1995 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 13.

(2) Dz.U. L 148 z 30.6.1995.

(3) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 1

Dodatkowe należności przywozowe w sektorze mleka i przetworów mlecznych

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 8 rozporządzenia nr 2931/95 z dnia 19 grudnia 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.307.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1756/96 z dnia 10 września 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.230.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 1996 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2325/96 z dnia 4 grudnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.316.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1997 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.151.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1598/95 ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania ustaleń dotyczących dodatkowych należności przywozowych w sektorze mleka i przetworów mlecznych
Data aktu: 30/06/1995
Data ogłoszenia: 01/07/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/1995