Rozporządzenie 1518/95 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń (EWG) nr 1418/76 i (EWG) nr 1766/92 w zakresie systemu przywozu i wywozu produktów przetworzonych na bazie zbóż i ryżu oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1162/95 ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz w sektorze zbóż i ryżu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1518/95
z dnia 29 czerwca 1995 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń (EWG) nr 1418/76 i (EWG) nr 1766/92 w zakresie systemu przywozu i wywozu produktów przetworzonych na bazie zbóż i ryżu oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1162/95 ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz w sektorze zbóż i ryżu

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r., w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji oraz rozporządzeniem (WE) nr 3290/94(2), w szczególności jego art. 10 ust. 4, art. 11 ust. 4, art. 13 ust. 11 i art. 16 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1418/76 z dnia 21 czerwca 1976 r., w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(3), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji oraz rozporządzeniem (WE) nr 3290/94, w szczególności jego art. 12 ust. 4, art. 13 ust. 4, art. 14 ust. 16 i art. 17 ust. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

wykonanie porozumienia w sprawie rolnictwa osiągniętego podczas Rundy Urugwajskiej niesie ze sobą ważne zmiany systemu przywozu i wywozu, należy zatem ustalić zasady stosowania systemu należności przywozowych i refundacji stosowanych w handlu produktami przetworzonymi na bazie zbóż i ryżu z państwami trzecimi, wyłączając jednakże mieszanki paszowe, dla których ustanowiono zasady specjalne;

refundacja powinna mieć na celu wyrównanie różnic między cenami produktów we Wspólnocie i cenami istniejącymi na rynku światowym; należy w tym celu wyznaczyć kryteria, według których określa się wysokość refundacji, głównie w odniesieniu do cen produktów podstawowych wewnątrz i poza Wspólnotą, jak również możliwości i warunki zbytu produktów przetworzonych na rynku światowym;

z dniem 1 lipca 1995 r., należy uchylić rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1620/93(4); w związku z tym niniejsze rozporządzenie inkorporuje przepisy wspomnianego wyżej rozporządzenia, dostosowując je do obecnych warunków rynkowych i wykonania porozumień zawartych w ramach wielostronnych negocjacji handlowych Rundy Urugwajskiej;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Do celów niniejszego rozporządzenia "produkty przetworzone" oznaczają produkty lub grupy produktów wymienione:

a) w załączniku A rozporządzenia (EWG) nr 1766/92 z wyjątkiem produktów objętych kodem CN ex 2309;

b) w art. 1 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 1418/76.

2.
Do celów niniejszego rozporządzenia "produkty podstawowe" oznaczają zboża wymienione w art. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (EWG) nr 1766/92 oraz ryż łamany.

TYTUŁ  I

Refundacje

Artykuł  2
1.
Refundacja, która może być przyznana do produktów przetworzonych jest ustalona w szczególności w odniesieniu do:

a) zmian cen produktów podstawowych we Wspólnocie i na rynku światowym;

b) ilości produktów podstawowych niezbędnych do wyrobu danego produktu i w odpowiednim przypadku ich wymiennego charakteru;

c) ewentualnej kumulacji refundacji stosujących się do różnych produktów pochodzących z tego samego procesu przetwórczego na bazie tego samego produktu podstawowego;

d) możliwości i warunków sprzedaży produktów przetworzonych na rynku światowym.

2.
Refundacje ustala się co najmniej raz na miesiąc.
Artykuł  3
1.
Refundacja jest dostosowana zgodnie z przepisami art. 12 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1162/95(5). Dostosowanie dokonuje się poprzez zwiększenie lub zmniejszenie refundacji o kwotę wynikająca z każdego z dostosowań wymienionych w art. 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1162/95, na tonę produktu podstawowego pomnożoną przez współczynniki, które dla danego produktu przetworzonego są wymienione w kolumnie 4 załącznika I.
2.
Do celów art. 13 ust. 8 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92 stawka zerowa nie jest uznawana za refundację i w związku z tym dostosowanie, określone w art. 12 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1162/95 nie stosuje się.
Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję każdego dnia do godziny 15.00 czasu brukselskiego o ilościach objętych wnioskami o pozwolenia na wywóz.
2.
Jeśli chodzi o produkty przetworzone na bazie zbóż i ryżu niewymienione w art. 7 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1162/95, Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję najpóźniej w środę następnego tygodnia, w odniesieniu do każdego kodu produktu zgodnie z Załącznikiem do rozporządzenia (EWG) nr 3846/87(6), informacje dotyczące ilości, na które wydano pozwolenia, rozróżniając między produktami wywożonymi z refundacją, a produktami bez refundacji.

TYTUŁ  II

Klauzula niedoboru

Przepisy ogólne
Artykuł  5
1.
Jeśli dla jednego lub wielu produktów spełnione są warunki określone w art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92 i w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76, Komisja może podjąć następujące środki:

a) zastosowanie podatku wywozowego. Komisja wyznacza ten podatek raz na tydzień. Może być ona zróżnicowany w zależności od miejsca przeznaczenia;

b) całkowite lub częściowe zawieszenie wydawania pozwoleń na wywóz;

c) całkowite lub częściowe odrzucenie rozpatrywanych wniosków o pozwolenia na wywóz.

2.
Podatek wywozowy określony w ust. 1 lit. a) stosuje się w dniu zakończenia formalności celnych.

Jednakże na wniosek zainteresowanego złożony w tym samym czasie, co wniosek o pozwolenie, podatek wywozowy stosowany w dniu złożenia wniosku o pozwolenie jest stosowany do wywozu, który ma być zrealizowany podczas okresu ważności tego pozwolenia.

3.
Komisja przekazuje Państwom Członkowskim swoją decyzję i publikuje ją.
Artykuł  6

W razie potrzeby określa się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92 i w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76 sposoby ustalania zawartości popiołu, tłuszczu i skrobi, proces denaturowania i wszystkie inne metody analizy konieczne do stosowania niniejszego rozporządzenia w zakresie przywozu i wywozu.

Artykuł  7

W art. 7 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1162/95 po pozycji CN 1104 21 50 dodaje się produkt objęty kodem CN 1104 22 99.

Artykuł  8

Rozporządzenie (EWG) nr 1620/93 traci moc od dnia 1 lipca 1995 r. Jednakże stosuje się je nadal w stosunku do pozwoleń na wywóz wydanych przed dniem 1 lipca 1995 r.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pozwoleń wydanych od dnia1 lipca 1995 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 czerwca 1995 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.

(2) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 105.

(3) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 1.

(4) Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 29.

(5) Dz.U. L 117 z 24.5.1995, str. 2.

(6) Dz.U. L 366 z 24.12.1987, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 1

Kod CN/ Kod produktu Wyszczególnienie Produkt podstawowy Współczynnik
1 2 3 4
1102 Mąka ze zbóż innych niż pszenica i mieszanka żyta z pszenicą:
1102 20 10 200 Mąki kukurydziane o zawartości tłuszczu w masie nieprzekraczającej 1,3 % i o zawartości w masie surowego włókna, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,8 % Kukurydza 1,40
1102 20 10 400 Mąki kukurydziane o zawartości tłuszczu w masie przekraczającej 1,3 %, ale nieprzekraczającej 1,5 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % Kukurydza 1,20
1102 20 90 200 Mąki kukurydziane o zawartości tłuszczu w masie przekraczającej 1,5 %, ale nieprzekraczającej 1,7 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % Kukurydza 1,20
1102 90 10 100 Inne jęczmienne o zawartości popiołu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,9 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,9 % Jęczmień 1,50
1102 90 10 900 Inne, mąka jęczmienna, inne Jęczmień 1,02
1102 90 30 100 Inne owsiane o zawartości popiołu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 2,3 %, o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1,8 %, o wilgotności nieprzekraczającej 11 % i w której peroksydaza jest praktycznie nieaktywna Owies 1,80
1103 Kasze zbożowe, kaszki i grudki:
1103 12 00 100 Kasze zbożoweikaszki owsiane o zawartości popiołów w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 2,3 % masy, o zawartości powłoki nieprzekraczającej 0,1 % o wilgotności nieprzekraczającej 11 % i w której peroksydaza jest praktycznie nieaktywna Owies 1,80
1103 13 10 100 Kasze zbożowe i kaszki kukurydziane o zawartości tłuszczu w masie przekraczającej 0,9 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,6 % wagi Kukurydza 1,80
1103 13 10 300 Kasze zbożowe i kaszki kukurydziane o zawartości tłuszczu w masie przekraczającej 0,9 %, ale nieprzekraczającej 1,3 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,8 % Kukurydza 1,40
1103 13 10 500 Kasze zbożowe i kaszki kukurydziane o zawartości tłuszczu w masie przekraczającej 1,3 %, ale nieprzekraczającej 1,5 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % Kukurydza 1,20
1103 13 90 100 Kasze zbożowe i kaszki kukurydziane o zawartości tłuszczu przekraczającej 1,5 %, ale nieprzekraczającej 1,7 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % Kukurydza 1,20
1103 19 10 000 Kasze zbożowe i kaszki żytnie Żyto 1,00
1103 19 30 100 Kasze zbożowe i kaszki jęczmienne o zawartości popiołu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,9 % Jęczmień 1,55
1103 21 00 000 Granulaty pszeniczne Pszenica 1,02
1103 29 20 000 Granulaty owsiane Owies 1,02
1104 Ziarna zbóż obrobione w inny sposób (na przykład łuszczone, miażdżone, płatkowane, perełkowane, krojone lub śrutowane), z wyjątkiem ryżu objętego z pozycji nr 1006; zarodki zbóż, całe, miażdżone, płatkowane lub mielone:
1104 11 90 100 Ziarno w płatkach jęczmiennych o zawartości popiołu, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % masy i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,9 % Jęczmień 1,50
1104 12 90 100 Ziarno w płatkach owsianych o popiołu, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 2,3 % masy, o zawartości powłoki nieprzekraczającej 0,1 % o wilgotności nieprzekraczającej 12 % i w której peroksydaza jest praktycznie nieaktywna Owies 2,00
1104 12 90 300 Ziarno w płatkach owsianych o zawartości popiołu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 2,3 %, o zawartości powłoki nieprzekraczającej 0,1 %, ale nieprzekraczającej 1,5 %, o wilgotności nieprzekraczającej 12 % i w której peroksydaza jest praktycznie nieaktywna Owies 1,60
1104 19 10 000 Ziarno pszenicy zmiażdżone lub w płatkach Pszenica 1,02
1104 19 50 110 Ziarno kukurydzy w płatkach o zawartości tłuszczu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,9 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,7 % Kukurydza 1,60
1104 19 50 130 Ziarno kukurydzy w płatkach o zawartości tłuszczu w masie, w odniesieniu do suchej masy, przekraczającej 0,9 %, ale nieprzekraczającej 1,3 % masy i o zawartości surowego włókna, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,8 % masy Kukurydza 1,30
1104 21 10 100 Ziarno jęczmienia łuszczone (wyłuskane lub obrane) o zawartości popiołu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,9 % Jęczmień 1,50
1104 21 30 100 Ziarno jęczmienia łuszczone i rozcięte lub śrutowane (tzw. Grütze lub grutten) o zawartości popiołu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % i o zawartości surowego włókna w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,9 % Jęczmień 1,50
1104 21 50 100 Ziarno jęczmienia perłowe o zawartości popiołu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % (bez talku) - pierwsza kategoria Jęczmień 2,00
1104 21 50 300 Ziarno jęczmienia perłowe o zawartości popiołu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 1 % (bez talku) - druga kategoria Jęczmień 1,60
1104 22 20 100 Ziarno owsa łuszczone (wyłuskane lub obrane) o zawartości popiołu, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 2,3 % masy, o zawartości powłoki nieprzekraczającej 0,5 %, o wilgotności nieprzekraczającej 11 % i w której peroksydaza jest praktycznie nieaktywna Owies 1,60
1104 22 30 100 Ziarno owsa łuszczone rozcięte lub rozkruszone (tzw. Grütze lub grutten) o zawartości popiołu, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 2,3 % masy, o zawartości powłoki nieprzekraczającej 0,1 % o wilgotności nieprzekraczającej 11 % i w której peroksydaza jest praktycznie nieaktywna Owies 1,70
1104 23 10 100 Ziarno kukurydzy łuszczone (wyłuskane lub obrane), również rozcięte lub rozkruszone o zawartości tłuszczu w masie, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,9 % i o zawartości surowego włókna, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,6 % masy (tzw. Grütze lub grutten) Kukurydza 1,50
1104 23 10 300 Ziarno kukurydzy w płatkach o zawartości tłuszczu w masie, w odniesieniu do suchej masy, przekraczającej 0,9 % ale nieprzekraczającej 1,3 % i o zawartości surowego włókna, w odniesieniu do suchej masy, nieprzekraczającej 0,8 % masy (tzw. Grütze lub grutten) Kukurydza 1,15
1104 29 11 000 Ziarno pszenicy łuszczone (wyłuskane lub obrane), nie rozcięte lub rozkruszone Pszenica 1,02
1104 29 51 000 Ziarno pszenicy łuszczone (wyłuskane lub obrane), tylko rozkruszone Pszenica 1,00
1104 29 55 000 Ziarno żyta łuszczone (wyłuskane lub obrane), tylko rozkruszone Pszenica 1,00
1104 30 10 000 Kiełki pszenicy, całe, walcowane, łuskane lub mielone Pszenica 0,25
1104 30 90 000 Kiełki zbożowe, inne, całe, walcowane, łuskane lub mielone Kukurydza 0,25
1107 Słód, nawet palony:
1107 10 11 000 Niepalony pszeniczny, występujący w postaci mączki Pszenica 1,78
1107 10 91 000 Niepalony, inne, występujący w formie mączki Jęczmień 1,78
1108 Skrobia, inulina:
1108 11 00 200 Skrobia pszeniczna o zawartości suchej masy nie mniejszej niż 87 % i o czystości w suchej masie nie mniejszej niż 97 % Pszenica 2,00
1108 11 00 300 Skrobia pszeniczna o zawartości suchej masy nie mniejszej niż 84 %, ale mniejszej niż 87 % i o czystości w suchej masie nie mniejszej niż 97 % Pszenica 2,00
1108 12 00 200 Skrobia kukurydziana o zawartości suchej masy nie mniejszej niż 87 % i o czystości w suchej masie nie mniejszej niż 97 % Kukurydza 1,60
1108 12 00 300 Skrobia kukurydziana o zawartości suchej masy nie mniejszej niż 84 %, ale mniejszej niż 87 % i o czystości w suchej masie nie mniejszej niż 97 % Kukurydza 1,60
1108 13 00 200 Krochmal z ziemniaków o zawartości suchej masy nie mniejszej niż 80 % i o czystości w suchej masie nie mniejszej niż 97 % Kukurydza 1,60
1108 13 00 300 Krochmal z ziemniaków o zawartości suchej masy nie mniejszej niż 77 %, ale mniejszej niż 80 % i o czystości w suchej masie nie mniejszej niż 97 % Kukurydza 1,60
1108 19 10 200 Skrobia ryżowa o zawartości suchej masy nie mniejszej 87 % i o czystości w suchej masie nie mniejszej niż 97 % Ryż 1,52
1108 19 10 300 Skrobia ryżowa o zawartości suchej masy nie mniejszej niż 84 %, ale mniejszej niż 87 % i o czystości w suchej masie nie mniejszej niż 97 % Ryż 1,52
1702 Pozostałe cukry łącznie z chemicznie czystymi laktozą, maltozą, glukozą i fruktozą, w postaci stałej; syropy cukrowe nie zawierające dodatku środków aromatyzujących lub barwiących; sztuczny miód zmieszany z miodem naturalnym lub nie; karmel:
1702 30 51 000 Glukoza i syrop glukozowy niezawierający fruktozy lub o zawartości suchej masy mniejszej niż 20 % fruktozy o zawartości suchej masy 99 % lub więcej białej glukozy krystalicznej, również granulowanej Kukurydza 2,09
1702 30 59 000 Glukoza i syrop glukozowy niezawierający fruktozy lub o zawartości suchej masy mniejszej niż 20 % fruktozy o zawartości suchej masy 99 % lub więcej glukozy, inne Kukurydza 1,60
1702 30 91 000 Glukoza i syrop glukozowy niezawierający fruktozy lub o zawartości suchej masy mniejszej niż 20 % fruktozy, inne białe krystaliczne, również granulowane Kukurydza 2,09
1702 30 99 000 Glukoza i syrop glukozowy niezawierający fruktozy lub zawierający w stanie suchym mniej niż 20 % fruktozy w masie, inne Kukurydza 1,60
1702 40 90 000 Glukoza i syrop glukozowy zawierający w masie, w stanie suchym co najmniej 20 %, ale mniej niż 50 % fruktozy, inne Kukurydza 1,60
1702 90 50 100 Maltodekstryna, w postaci białego krystalicznego proszku, nawet scalonego Kukurydza 2,09
1702 90 50 900 Maltodekstryna i syrop maltodekstrynowy, inne Kukurydza 1,60
1702 90 75 000 Karmel, w postaci proszku, nawet scalonego Kukurydza 2,19
1702 90 79 000 Karmel, inne Kukurydza 1,52
2106 90 55 000 Preparaty spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, syropy cukrowe aromatyzowane lub z dodatkiem barwników, syrop glukozowy i syrop maltodekstrynowy Kukurydza 1,60
1 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2993/95 z dnia 19 grudnia 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.312.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.147.55

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1518/95 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń (EWG) nr 1418/76 i (EWG) nr 1766/92 w zakresie systemu przywozu i wywozu produktów przetworzonych na bazie zbóż i ryżu oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1162/95 ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz w sektorze zbóż i ryżu
Data aktu: 29/06/1995
Data ogłoszenia: 30/06/1995
Data wejścia w życie: 30/06/1995, 01/07/1995, 01/05/2004