Decyzja 94/166/WE przyjmująca rezolucję nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjętą dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu

DECYZJA RADY
z dnia 10 marca 1994 r.
przyjmująca rezolucję nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjętą dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu

(94/166/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 1994 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

rezolucja nr 47 przewiduje środki mające zapewnić właściwe stosowanie Konwencji TIR z 1975 r. oraz podwyższone gwarancje na przewóz niektórych rodzajów towarów o zwiększonym stopniu ryzyka uchylania się w nielegalny sposób od zapłaty cła i innych należności;

uwzględniając treść tej rezolucji, ma ona priorytetowe znaczenie dla Wspólnoty i powinna zostać przyjęta przez Wspólnotę ze skutkiem natychmiastowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rezolucja nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjęta dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu, zostaje przyjęta w imieniu Wspólnoty ze skutkiem natychmiastowym.

Tekst rezolucji załączony jest do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady jest niniejszym upoważniony do wyznaczenia osoby umocowanej do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej o przyjęciu przez Wspólnotę, ze skutkiem natychmiastowym, rezolucji określonej w art. 1.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 1994 r.

W imieniu Rady
Y. PAPANTONIOU
Przewodniczący

WPROWADZENIE DODATKOWEGO KARNETU TIR O PODWYŻSZONEJ GWARANCJI

Rezolucja nr 47

przyjęta dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą NZ/EKG ds. zagadnień celnych dotyczących transportu

GRUPA ROBOCZA DS. ZAGADNIEŃ CELNYCH DOTYCZĄCYCH TRANSPORTU,

PODKREŚLAJĄC znaczenie sprawnego działania Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (Konwencja TIR z 1975 r.) w celu ułatwienia międzynarodowego przewozu towarów pojazdami drogowymi,

ZANIEPOKOJONA wzrostem przypadków nadużyć finansowych, które mogą zagrozić środkom ułatwiającym przewidzianym w Konwencji TIR z 1975 r.,

ŚWIADOMA trudności, jakie stoją przed międzynarodowym łańcuchem gwarancyjnym w zapewnieniu właściwych gwarancji dla towarów wysokiego ryzyka, z punktu widzenia organów celnych,

UWZGLĘDNIAJĄC, że wprowadzanie w możliwie krótkim czasie karnetów TIR o wysokiej gwarancji, obejmujących tytoń i alkohol, może stanowić krok w rozwiązaniu tych problemów,

MAJĄC NA UWADZE przepisy załącznika 1 i załącznika 6, uwagę wyjaśniającą 0.8.3, Konwencji TIR z 1975 r.,

DECYDUJE jednomyślnie o wprowadzeniu następujących środków tymczasowych, które staną się skuteczne przed wejściem w życie stosownej zmiany Konwencji TIR z 1975 r., co nastąpi prawdopodobnie w 1994 r.:

W przypadku transportu alkoholu i tytoniu, którego szczegóły są podane poniżej, zaleca się organom celnym zwiększenie kwoty maksymalnej, która może być wymagana od organizacji gwarancyjnych, do wysokości równej 200.000 USD:

1) alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub wyższej (kod HS: 220710);

2) alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80 % obj., wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe; złożone preparaty alkoholowe z rodzaju używanych do produkcji napojów (kod HS: 2208);

3) cygara, również z obciętymi końcami i cygaretki zawierające tytoń (kod HS: 240210);

4) papierosy zawierające tytoń (kod HS: 240220);

5) tytoń, nawet zawierający namiastki tytoniu w dowolnej proporcji (kod HS: 240310).

W przypadku transportu wymienionych wyżej alkoholu i tytoniu organy celne wymagają przedstawienia karnetów TIR, na których wydrukowane są tłustym drukiem wyrazy "TYTOŃ/ALKOHOL" oraz "TABAC/ALCOOL" na okładce i wszystkich odcinkach. Ponadto karnety te muszą zawierać dodatkowy arkusz ze szczegółowymi informacjami odnośnie do kategorii tytoniu i alkoholu gwarantowanych, określonych powyżej.

Istniejące karnety TIR "TABAC" podpisane przez pana A. Westerinka tracą swoją ważność,

WZYWA Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego, krajowe organizacje gwarancyjne i organy celne do podjęcia wszelkich koniecznych kroków w celu zapewnienia wprowadzenia karnetów TIR "TYTOŃ/ALKOHOL" z dniem 1 września 1993 r.,

WZYWA Umawiające się Strony Konwencji TIR z 1975 r. do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) do dnia 1 września 1993 r., czy przyjmują one karnety TIR "TYTOŃ/ALKOHOL";

WZYWA sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) do powiadomienia wszystkich Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r. o przyjęciu karnetów TIR "TYTOŃ/ALKOHOL".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.76.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 94/166/WE przyjmująca rezolucję nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjętą dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu
Data aktu: 10/03/1994
Data ogłoszenia: 18/03/1994
Data wejścia w życie: 10/03/1994