W stosunkach z Umawiającymi się Stronami którejkolwiek z Konwencji objętych tą rezolucją, Wspólnota będzie stosować tę rezolucję do jakiejkolwiek ze Stron, które również przyjęły ten dokument.
Wspólnota będzie również stosowała zalecenie Rady Współpracy Celnej z dnia 25 czerwca 1992 r. dotyczące przyjęcia karnetów CPD w związku z odprawą czasową(1), w zakresie w jakim odnosi się ono do handlowych pojazdów drogowych.
Tekst rezolucji przedstawiony jest poniżej.
______
(1) Dz.U. L 289 z 24.11.1993, str. 42.
REZOLUCJA NARODÓW ZJEDNOCZONYCH
z dnia 2 lipca 1993 r.
w sprawie stosowania carnets de passage en douane oraz karnetów CPD do handlowych pojazdów drogowych
W imieniu Umawiających się Stron Konwencji celnej w sprawie czasowego przywozu handlowych pojazdów drogowych z 1956 r. (18 maja 1956 r.)
GRUPA ROBOCZA NZ/EWG DS. ZAGADNIEŃ CELNYCH DOTYCZĄCYCH TRANSPORTU,
POWOŁUJĄC SIĘ NA postanowienia zawarte w art. 8 ust. 1 Konwencji celnej w sprawie czasowego przywozu handlowych pojazdów drogowych (18 maj 1956 r.) (w dalszej części zwanej Konwencją w sprawie pojazdów z 1956 r.),
POWOŁUJĄC SIĘ NA to, że załącznik I do tej Konwencji określa wzór dokumentów czasowego przywozu (carnets de passage en douane), które mają być używane do czasowego przywozu handlowych pojazdów drogowych, oraz że wzór ten oraz warunki jego wykorzystania są w zasadzie takie same, jak wzór i warunki dla dokumentów odprawy czasowej (karnet CPD) określonych w Konwencji dotyczącej odprawy czasowej, załącznik A, dodatek II (w dalszej części zwanej Konwencją Stambulską),
STWIERDZAJĄC, że zrzeszenia wydające i gwarantujące karnety działające na mocy Konwencji dotyczącej pojazdów z 1956 r. są tymi samymi zrzeszeniami, które działają na mocy Konwencji Stambulskiej,
ŚWIADOMI znaczenia zapewnienia łagodnego przejścia z Konwencji dotyczącej pojazdów z 1956 r. do załącznika C do Konwencji Stambulskiej oraz unikania nadmiernych trudności wobec zrzeszeń wydających i gwarantujących,
DOCENIAJĄC gotowość zrzeszeń wydających i gwarantujących działających na mocy Konwencji dotyczącej pojazdów do zapewnienia działania odpowiednich łańcuchów wydających i gwarantujących również w myśl załączników A i C do Konwencji Stambulskiej w zakresie odnoszącym się do drogowych pojazdów silnikowych do celów handlowych oraz do przyczep, a także ich zaangażowanie do gwarantowania karnetów CPD określonych w tych dwóch Konwencjach,
ZALECA, aby te Umawiające się Strony Konwencji dotyczącej pojazdów z 1956 r., które przyjmą karnet dla czasowego przywozu handlowych pojazdów drogowych, również przyjęły zarówno wzór karnetu określony w załączniku I do Konwencji dotyczącej pojazdów z 1956 r. jak i dokumenty odprawy czasowej (karnet CPD) określone w Konwencji Stambulskiej, załącznik A, dodatek II,
ZOBOWIĄZUJE Sekretarza Wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych do notyfikowania Umawiającym się Stronom Konwencji dotyczącej pojazdów z 1956 r. zobowiązania zrzeszeń wydających i gwarantujących do gwarantowania, wobec administracji celnej, karnetów określonych w tych dwóch Konwencjach. Sekretarz Wykonawczy jest również zobowiązany do dołączenia niniejszej rezolucji do takiej notyfikacji,
ZOBOWIĄZUJE każdą Umawiającą się Stronę Konwencji dotyczącej pojazdów z 1956 r. do notyfikowania Sekretarzowi Wykonawczemu Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, czy przyjmuje czy też nie przyjmuje niniejszą rezolucję. Notyfikacji takiej dokonuje się w ciągu jednego roku od dnia, w którym Sekretarz Wykonawczy notyfikuje Umawiającym się Stronom zobowiązanie zrzeszeń wydających i gwarantujących do gwarantowania karnetów określonych w tych dwóch Konwencjach.
W przypadku przyjęcia, Umawiająca się Strona notyfikuje również Sekretarzowi Wykonawczemu datę, od której będzie stosować to zalecenie oraz warunki jego stosowania.
Brak notyfikowania Sekretarzowi Wykonawczemu Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych w ciągu jednego roku oznacza, że Umawiająca się Strona nie jest w stanie przyjąć rezolucji. Jednakże Umawiająca się Strona może przyjąć niniejszą rezolucję w późniejszym terminie.
Sekretarz Wykonawczy przekazuje te informacje administracjom celnym Umawiających się Stron Konwencji dotyczącej pojazdów z 1956 r., a także Sekretarzowi Generalnemu Rady Współpracy Celnej, regionalnym organizacjom integracji gospodarczej, które kwalifikują się jako Umawiające się Strony, a także Międzynarodowemu Sojuszowi Turystycznemu oraz Międzynarodowej Federacji Samochodowej.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.56.50 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Przyjęcie Rezolucji Narodów Zjednoczonych w sprawie stosowania carnets de passage en douane oraz karnetów CPD do handlowych pojazdów drogowych. |
| Data aktu: | 02/07/1993 |
| Data ogłoszenia: | 26/02/1994 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 16/12/1993 |