Dyrektywa 94/48/WE zmieniająca po raz trzynasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

DYREKTYWA 94/48/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 7 grudnia 1994 r.
zmieniająca po raz trzynasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 7a Traktatu ustanawia obszar bez granic wewnętrznych, na którym musi być możliwe swobodne przemieszczanie się towarów, osób, usług i kapitału;

postęp rynku wewnętrznego powinien stopniowo prowadzić do poprawy jakości życia, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów; środki przewidziane niniejszą dyrektywą są zgodne z rezolucją Rady z dnia 9 listopada 1989 r. w sprawie przyszłych priorytetów przy ponownym wprowadzaniu polityki ochrony konsumentów(4);

niektóre substancje i preparaty wykorzystywane w generatorach aerozolu są szczególnie łatwopalne;

zwiększone wykorzystanie w generatorach aerozolu substancji łatwopalnych zamiast chlorofluorowęgli (CFC) powoduje ryzyko dla konsumentów; ryzyko to jest w szczególności duże w przypadku generatorów aerozolu wykorzystywanych do celów rozrywkowych i dekoracyjnych;

ryzyko to można ograniczyć przez dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 75/324/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli(5) i w ten sposób ograniczenie wykorzystania substancji łatwopalnych w generatorach aerozolu używanych do celów rozrywkowych i dekoracyjnych;

ograniczenia zaplanowane przez Państwa Członkowskie w sferze obrotu niektórymi generatorami aerozolu używanymi do celów rozrywkowych i dekoracyjnych mają bezpośredni wpływ na osiągnięcie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; konieczne jest zatem zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tej dziedzinie i, w związku z tym, zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG(6);

uwzględniając zakres i skutki proponowanego działania, wspólnotowe środki przewidziane niniejszą dyrektywą są nie tylko niezbędne, ale i nieodzowne do osiągnięcia przedstawionych celów; celów tych Państwa Członkowskie nie mogą osiągnąć oddzielnie, a ponadto ich realizacja na poziomie wspólnotowym została przewidziana w dyrektywie 76/769/EWG,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż:

– albo sześć miesięcy po przyjęciu dyrektywy Komisji dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę 75/324/EWG w sprawie dozowników, tak by obejmowała wszystkie procedury badania stosowane do potwierdzenia zgodności produktów z niniejszą dyrektywą,

– albo rok po przyjęciu niniejszej dyrektywy, jeżeli data ta jest datą późniejszą od pierwszej daty.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy sześć miesięcy po upływie odpowiedniego okresu.

2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 1994 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
K. HÄNSCH G. REXRODT
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 306 z 12.11.1993, str. 14.

(2) Dz.U. C 133 z 16.5.1994, str. 15.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 1993 r. (Dz.U. C 20 z 24.1.1994, str. 77.), Wspólne stanowisko Rady z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U. C 244 z 31.8.1994, str. 13.) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. C 294 z 23.11.1989, str. 1.

(5) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 40, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/1/WE (Dz.U. L 23 z 28.1.1994, str. 28).

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 91/339/EWG (Dz.U. L 186 z 12.7.1991, str. 64).

ZAŁĄCZNIK

Substancje:

albo

– wymienione w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, które zaklasyfikowane są jako łatwopalne lub skrajnie łatwopalne i jako takie etykietowane,

albo

– jeszcze niewymienione w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, ale spełniające kryteria łatwopalności określone w załączniku VI do dyrektywy 67/548/EWG i tymczasowo sklasyfikowane i etykietowane jako łatwopalne, wysoce łatwopalne lub skrajnie łatwopalne zgodnie z art. 5 ust. 2 dyrektywy 67/548/EWG.

1. Nie mogą być używane jako takie lub w postaci preparatów w generatorach aerozolu wprowadzonych do obrotu i przeznaczonych do sprzedaży dla ogółu społeczeństwa do celów rozrywkowych i dekoracyjnych, takich jak:

– pokryte metalem świecidełka przeznaczone przede wszystkim do celów dekoracyjnych,

– sztuczny śnieg i szron,

– poduszki "strzelające",

– serpentyny w aerozolu,

– sztuczne ekskrementy,

– rogi do zabaw,

– płatki i pianki ozdobne,

– sztuczne pajęczyny,

– cuchnące kule,

– itd.

2. Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych w sprawie klasyfikacji, pakowania i oznakowania substancji niebezpiecznych na opakowaniach zbiorczych generatorów aerozolu określonych powyżej muszą być umieszczone czytelnie i w nieusuwalny sposób wyrazy "Wyłącznie do użytku zawodowego".

3. W drodze odstępstwa ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do generatorów aerozolu określonych w art. 9a dyrektywy 75/324/EWG.

4. Produkty określone powyżej nie mogą zostać dopuszczone do obrotu, chyba że spełniają wskazane wymogi.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.331.7

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/48/WE zmieniająca po raz trzynasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych
Data aktu: 07/12/1994
Data ogłoszenia: 21/12/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/01/1995