uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 7a Traktatu ustanawia obszar bez granic wewnętrznych, na którym musi być możliwe swobodne przemieszczanie się towarów, osób, usług i kapitału;
postęp rynku wewnętrznego powinien stopniowo prowadzić do poprawy jakości życia, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów; środki przewidziane niniejszą dyrektywą są zgodne z rezolucją Rady z dnia 9 listopada 1989 r. w sprawie przyszłych priorytetów przy ponownym wprowadzaniu polityki ochrony konsumentów(4);
niektóre substancje i preparaty wykorzystywane w generatorach aerozolu są szczególnie łatwopalne;
zwiększone wykorzystanie w generatorach aerozolu substancji łatwopalnych zamiast chlorofluorowęgli (CFC) powoduje ryzyko dla konsumentów; ryzyko to jest w szczególności duże w przypadku generatorów aerozolu wykorzystywanych do celów rozrywkowych i dekoracyjnych;
ryzyko to można ograniczyć przez dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 75/324/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli(5) i w ten sposób ograniczenie wykorzystania substancji łatwopalnych w generatorach aerozolu używanych do celów rozrywkowych i dekoracyjnych;
ograniczenia zaplanowane przez Państwa Członkowskie w sferze obrotu niektórymi generatorami aerozolu używanymi do celów rozrywkowych i dekoracyjnych mają bezpośredni wpływ na osiągnięcie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; konieczne jest zatem zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tej dziedzinie i, w związku z tym, zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG(6);
uwzględniając zakres i skutki proponowanego działania, wspólnotowe środki przewidziane niniejszą dyrektywą są nie tylko niezbędne, ale i nieodzowne do osiągnięcia przedstawionych celów; celów tych Państwa Członkowskie nie mogą osiągnąć oddzielnie, a ponadto ich realizacja na poziomie wspólnotowym została przewidziana w dyrektywie 76/769/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| K. HÄNSCH | G. REXRODT |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 306 z 12.11.1993, str. 14.
(2) Dz.U. C 133 z 16.5.1994, str. 15.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 1993 r. (Dz.U. C 20 z 24.1.1994, str. 77.), Wspólne stanowisko Rady z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U. C 244 z 31.8.1994, str. 13.) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. C 294 z 23.11.1989, str. 1.
(5) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 40, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/1/WE (Dz.U. L 23 z 28.1.1994, str. 28).
(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 91/339/EWG (Dz.U. L 186 z 12.7.1991, str. 64).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.331.7 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 94/48/WE zmieniająca po raz trzynasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych |
| Data aktu: | 07/12/1994 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/1994 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 10/01/1995 |