Dyrektywa 94/3/WE ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne

DYREKTYWA KOMISJI 94/3/WE
z dnia 21 stycznia 1994 r.
ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzeniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 93/110/EWG(2), a szczególnie jej art. 15 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

w przypadku przesyłek roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów lub wyizolowanych organizmów szkodliwych z państw trzecich, wymienionych lub nie w załączniku V do dyrektywy 77/93/EWG, które uważane są za wiążące się z bezpośrednim niebezpieczeństwem wprowadzania lub rozprzestrzeniania organizmów szkodliwych, wymienionych lub nie w załączniku I i II do niniejszej dyrektywy, dane Państwa Członkowskie informują Komisję i inne Państwa Członkowskich o podjętych środkach w celu ochrony terytorium Wspólnoty przed tym niebezpieczeństwem;

informacje powinny z jednej strony wspomagać Komisję w przeprowadzeniu oceny zakresu przejęć i wynikających zagrożeń i, w miarę potrzeby, w niezwłocznym przygotowaniu jakichkolwiek środków ochrony lub zniszczenia we współpracy z danym Państwem Członkowskim, a z drugiej strony pomagać innym Państwom Członkowskim w przeciwstawianiu się niebezpieczeństwu;

do tych celów Komisja powinna ustanowić sieć służącą powiadamianiu o nowych przypadkach pojawiania się organizmów szkodliwych, zgodnie z art. 19a ust. 6 tiret pierwsze wspomnianej dyrektywy;

ważne jest, aby wszystkie odpowiednie miejsca wprowadzenia do Wspólnoty, które są potencjalnie miejscami przejęć, jak również sama Komisja, były niezwłocznie informowane o każdym przejęciu w miejscu wprowadzenia do Wspólnoty przesyłki roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów mogących stanowić bezpośrednie zagrożenie wprowadzenia lub rozprzestrzeniania organizmów szkodliwych;

rolą poszczególnych centralnych władz każdego Państwa Członkowskiego jest koordynowanie kwestii dotyczących zdrowia roślin, zgodnie z dyrektywą 77/93/EWG;

taka koordynacja obejmuje zadanie przesyłania powiadomienia o przejęciu między Państwami Członkowskimi, jak również do tych wszystkich miejsc wprowadzenia na terytorium danego Państwa Członkowskiego, w których mogłoby nastąpić przejęcie;

należy ustanowić wzór drukowanego formularza we Wspólnocie, służącego do powiadamiania o przejęciu, do użytku właściwych służb Państw Członkowskich;

skuteczna obsługa systemu wymaga ustanowienia sieci informatycznej do wykorzystania i przetwarzania informacji zawartych w tych formularzach;

zarządzanie systemem nie stanowi przeszkody w wykorzystaniu części informacji zawartych w formularzach powiadomienia o przejęciu w celach Konwencji w sprawie utworzenia Europejskiej i Śródziemnomorskiej Organizacji Ochrony Roślin, podpisanej w Paryżu 18 kwietnia 1951 r., ostatnio zmienionej 21 września 1988 r.;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy "przejęcie" oznacza wszelkie działanie już podjęte lub które mają być podjęte przez Państwo Członkowski zgodnie z art. 12 ust. 8 dyrektywy 77/93/EWG, w odniesieniu do całej lub części przesyłki roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów lub organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych z państw trzecich, która nie spełnia wymagań tej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie stanowią, że w przypadku przejęcia zawiadomienie o przejęciu przesyłane jest nie później niż w ciągu dwóch dni roboczych od daty przejęcia, chyba że został naruszony art. 12 ust. 1 lit. b) dyrektywy 77/93/EWG, termin ten jest jeszcze krótszy w przypadku przejęcia związanego z odmową, chyba że nastąpiło tylko naruszenie art. 12 ust. 1 lit. b) wymienionej dyrektywy, do:

– określonych władz centralnych danego Państwa,

– jego właściwych organów,

– jego właściwych miejsc wprowadzenia,

– władz centralnych innych Państw Członkowskich, bez uszczerbku dla przepisów szczególnych art. 4 niniejszej dyrektywy,

– Komisji.

2.
Władze centralne Państwa Członkowskiego po otrzymaniu powiadomienia o przejęciu z innego Państwa Członkowskiego zapewniają, niezwłocznie po otrzymaniu, aby informacje zostały wysłane do właściwych miejsc wprowadzenia tego Państwa.
Artykuł  3

Powiadomienie o przejęciu sporządza się na formularzu, który jest zgodny ze wzorem podanym w Załączniku, należycie wypełnionym zgodnie z zaleceniami w wytycznych dla ekspertów i inspektorów krajowych wykonujących swoje czynności zgodnie z art. 19 lit. a) pkt. 6 tiret drugie dyrektywy 77/93/EWG.

Artykuł  4

Bez uszczerbku dla art. 2 ust. 1 tiret czwarte i na wniosek danego Państwa Członkowskiego, Komisja zajmie się przesłaniem powiadomień o przejęciu w czasie budowy sieci zgodnie z art. 19 lit. a) pkt. 6 tiret pierwsze dyrektywy 77/93/EWG poprzez przesłanie do innych Państw Członkowskich właściwie wypełnionego formularza, który odpowiada formularzowi przedstawionemu w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5

W celu spełnienia obowiązków związanych z niniejszą dyrektywą, Państwa Członkowskie mogą korzystać z sieci założonej przez Komisję.

Artykuł  6

Na wniosek danego Państwa Członkowskiego i w granicach sieci założonej przez Komisję, Komisja przesyła formularze powiadomienia o przejęciu do Europejskiej i Śródziemnomorskiej Organizacji Ochrony Roślin, do której Państwa Członkowskie są zobowiązane przekazywać wszelkie informacje o przejęciu, zgodnie z Konwencją w sprawie utworzenia tej organizacji. W konsekwencji, Komisja przesyła do tej organizacji formularz, który odpowiada formularzowi wymienionemu w Załączniku, należycie wypełniony, lecz z pominięciem pkt. 1, 2, 3, 15 lit. c)-g) i pkt. 17 tego formularza.

Artykuł  7
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu trzech miesięcy od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji przepisy prawa krajowego, przyjęte w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywę. Komisja poinformuje o tym inne Państwa Członkowskie.
Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 stycznia 1994 r.
W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.01.1977, str. 20.

(2) Dz.U. L 303 z 10.12.1993, str. 19.

ZAŁĄCZNIK 

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.32.37

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/3/WE ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne
Data aktu: 21/01/1994
Data ogłoszenia: 05/02/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/02/1994