Dyrektywa 94/3/WE ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne

DYREKTYWA KOMISJI 94/3/WE
z dnia 21 stycznia 1994 r.
ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzeniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 93/110/EWG(2), a szczególnie jej art. 15 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

w przypadku przesyłek roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów lub wyizolowanych organizmów szkodliwych z państw trzecich, wymienionych lub nie w załączniku V do dyrektywy 77/93/EWG, które uważane są za wiążące się z bezpośrednim niebezpieczeństwem wprowadzania lub rozprzestrzeniania organizmów szkodliwych, wymienionych lub nie w załączniku I i II do niniejszej dyrektywy, dane Państwa Członkowskie informują Komisję i inne Państwa Członkowskich o podjętych środkach w celu ochrony terytorium Wspólnoty przed tym niebezpieczeństwem;

informacje powinny z jednej strony wspomagać Komisję w przeprowadzeniu oceny zakresu przejęć i wynikających zagrożeń i, w miarę potrzeby, w niezwłocznym przygotowaniu jakichkolwiek środków ochrony lub zniszczenia we współpracy z danym Państwem Członkowskim, a z drugiej strony pomagać innym Państwom Członkowskim w przeciwstawianiu się niebezpieczeństwu;

do tych celów Komisja powinna ustanowić sieć służącą powiadamianiu o nowych przypadkach pojawiania się organizmów szkodliwych, zgodnie z art. 19a ust. 6 tiret pierwsze wspomnianej dyrektywy;

ważne jest, aby wszystkie odpowiednie miejsca wprowadzenia do Wspólnoty, które są potencjalnie miejscami przejęć, jak również sama Komisja, były niezwłocznie informowane o każdym przejęciu w miejscu wprowadzenia do Wspólnoty przesyłki roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów mogących stanowić bezpośrednie zagrożenie wprowadzenia lub rozprzestrzeniania organizmów szkodliwych;

rolą poszczególnych centralnych władz każdego Państwa Członkowskiego jest koordynowanie kwestii dotyczących zdrowia roślin, zgodnie z dyrektywą 77/93/EWG;

taka koordynacja obejmuje zadanie przesyłania powiadomienia o przejęciu między Państwami Członkowskimi, jak również do tych wszystkich miejsc wprowadzenia na terytorium danego Państwa Członkowskiego, w których mogłoby nastąpić przejęcie;

należy ustanowić wzór drukowanego formularza we Wspólnocie, służącego do powiadamiania o przejęciu, do użytku właściwych służb Państw Członkowskich;

skuteczna obsługa systemu wymaga ustanowienia sieci informatycznej do wykorzystania i przetwarzania informacji zawartych w tych formularzach;

zarządzanie systemem nie stanowi przeszkody w wykorzystaniu części informacji zawartych w formularzach powiadomienia o przejęciu w celach Konwencji w sprawie utworzenia Europejskiej i Śródziemnomorskiej Organizacji Ochrony Roślin, podpisanej w Paryżu 18 kwietnia 1951 r., ostatnio zmienionej 21 września 1988 r.;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy "przejęcie" oznacza wszelkie działanie już podjęte lub które mają być podjęte przez Państwo Członkowski zgodnie z art. 12 ust. 8 dyrektywy 77/93/EWG, w odniesieniu do całej lub części przesyłki roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów lub organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych z państw trzecich, która nie spełnia wymagań tej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie stanowią, że w przypadku przejęcia zawiadomienie o przejęciu przesyłane jest nie później niż w ciągu dwóch dni roboczych od daty przejęcia, chyba że został naruszony art. 12 ust. 1 lit. b) dyrektywy 77/93/EWG, termin ten jest jeszcze krótszy w przypadku przejęcia związanego z odmową, chyba że nastąpiło tylko naruszenie art. 12 ust. 1 lit. b) wymienionej dyrektywy, do:

– określonych władz centralnych danego Państwa,

– jego właściwych organów,

– jego właściwych miejsc wprowadzenia,

– władz centralnych innych Państw Członkowskich, bez uszczerbku dla przepisów szczególnych art. 4 niniejszej dyrektywy,

– Komisji.

2.
Władze centralne Państwa Członkowskiego po otrzymaniu powiadomienia o przejęciu z innego Państwa Członkowskiego zapewniają, niezwłocznie po otrzymaniu, aby informacje zostały wysłane do właściwych miejsc wprowadzenia tego Państwa.
Artykuł  3

Powiadomienie o przejęciu sporządza się na formularzu, który jest zgodny ze wzorem podanym w Załączniku, należycie wypełnionym zgodnie z zaleceniami w wytycznych dla ekspertów i inspektorów krajowych wykonujących swoje czynności zgodnie z art. 19 lit. a) pkt. 6 tiret drugie dyrektywy 77/93/EWG.

Artykuł  4

Bez uszczerbku dla art. 2 ust. 1 tiret czwarte i na wniosek danego Państwa Członkowskiego, Komisja zajmie się przesłaniem powiadomień o przejęciu w czasie budowy sieci zgodnie z art. 19 lit. a) pkt. 6 tiret pierwsze dyrektywy 77/93/EWG poprzez przesłanie do innych Państw Członkowskich właściwie wypełnionego formularza, który odpowiada formularzowi przedstawionemu w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5

W celu spełnienia obowiązków związanych z niniejszą dyrektywą, Państwa Członkowskie mogą korzystać z sieci założonej przez Komisję.

Artykuł  6

Na wniosek danego Państwa Członkowskiego i w granicach sieci założonej przez Komisję, Komisja przesyła formularze powiadomienia o przejęciu do Europejskiej i Śródziemnomorskiej Organizacji Ochrony Roślin, do której Państwa Członkowskie są zobowiązane przekazywać wszelkie informacje o przejęciu, zgodnie z Konwencją w sprawie utworzenia tej organizacji. W konsekwencji, Komisja przesyła do tej organizacji formularz, który odpowiada formularzowi wymienionemu w Załączniku, należycie wypełniony, lecz z pominięciem pkt. 1, 2, 3, 15 lit. c)-g) i pkt. 17 tego formularza.

Artykuł  7
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu trzech miesięcy od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji przepisy prawa krajowego, przyjęte w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywę. Komisja poinformuje o tym inne Państwa Członkowskie.
Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 stycznia 1994 r.
W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.01.1977, str. 20.

(2) Dz.U. L 303 z 10.12.1993, str. 19.

ZAŁĄCZNIK 

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.32.37

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 94/3/WE ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne
Data aktu: 21/01/1994
Data ogłoszenia: 05/02/1994
Data wejścia w życie: 25/02/1994, 01/05/2004