uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 235,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 203,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
wskutek gwarancji obejmujących pożyczki dla państw trzecich budżet ogólny Wspólnot Europejskich jest narażony na zwiększone ryzyko finansowe;
w dniach 11 i 12 grudnia 1992 r. Rada Europejska stwierdziła, iż względy rozsądnego zarządzania budżetem oraz dyscypliny finansowej wymagają ustanowienia nowego mechanizmu finansowego, a zatem należy utworzyć fundusz gwarancyjny w celu pokrycia ryzyka związanego z pożyczkami oraz gwarancjami obejmującymi pożyczki przyznane dla państw trzecich lub projektów realizowanych w państwach trzecich; potrzebę tę można spełnić poprzez ustanowienie Funduszu Gwarancyjnego, który może być wykorzystany do bezpośredniej spłaty wierzycieli Wspólnoty;
zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 29 października 1993 r. instytucje zgodziły się wprowadzić do budżetu rezerwę dotyczącą operacji udzielania pożyczek i gwarancji na rzecz państw trzecich oraz w państwach trzecich;
w chwili obecnej istnieją mechanizmy respektujące gwarancje z chwilą ich przyznania, w szczególności poprzez tymczasowe wykorzystanie zasobów gotówkowych, jak przewiduje art. 12 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1552/89 z dnia 29 maja 1989 r. wdrażające decyzję 88/376/EWG, Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot (4);
Fundusz Gwarancyjny powinien zostać utworzony poprzez stopniowe wnoszenie środków; Fundusz w dalszej kolejności będzie uzyskiwał także odsetki od zainwestowanych środków własnych oraz kwot odzyskanych od zalegających ze spłatą dłużników w przypadkach, w których uznał on już gwarancje;
mając na uwadze praktykę międzynarodowych instytucji finansowych, współczynnik w wysokości 10 % pomiędzy środkami Funduszu Gwarancyjnego a gwarantowanymi zobowiązaniami spłaty kapitału, powiększonego o należne, niespłacone odsetki, wydaje się odpowiedni;
wpłaty do Funduszu Gwarancyjnego w wysokości 14 % od kwoty każdej operacji wydają się być odpowiednie dla osiągnięcia tej kwoty docelowej; należy dokonać ustaleń dotyczących tego rodzaju wpłat;
z chwilą osiągnięcia kwoty docelowej stawka wpłat zostanie zrewidowana; jeśli Fundusz Gwarancyjny przekroczy kwotę docelową, to nadwyżka zostanie zwrócona do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich;
zarządzanie finansami Funduszu Gwarancyjnego należy powierzyć Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu (EBI); zarządzanie finansami Funduszu Gwarancyjnego powinno podlegać kontroli Trybunału Obrachunkowego zgodnie z procedurami określonymi przez ten Trybunał Obrachunkowy, Komisję oraz Europej ski Bank Inwestycyjny;
w celu przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktaty nie przewidują żadnych innych uprawnień z wyjątkiem tych określonych w art. 235 Traktatu WE oraz art. 203 Traktatu o Europejskiej Wspólnocie Energii Atomowej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 31 października 1994 r.
| W imieniu Rady | |
| K. KINKEL | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 68 z 11.3.1993, str. 10
(2) Dz.U. C 315 z 22.11.1993, str. 235
(3) Dz.U. C 170 z 21.6.1993, str. 25
(4) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 2729/94 (por. Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 5).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2273/2004 z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.396.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 89/2007 z dnia 30 stycznia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.22.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1149/1999 z dnia 25 maja 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.139.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 89/2007 z dnia 30 stycznia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.22.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1149/1999 z dnia 25 maja 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.139.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 89/2007 z dnia 30 stycznia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.22.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.293.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2728/94 ustanawiające Fundusz Gwarancyjny dla działań zewnętrznych |
| Data aktu: | 31/10/1994 |
| Data ogłoszenia: | 12/11/1994 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/11/1994, 01/01/1993 |