Rozporządzenie 2675/94 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1014/90 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dla definicji, opisu i prezentacji napojów spirytusowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2675/94
z dnia 3 listopada 1994 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1014/90 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dla definicji, opisu i prezentacji napojów spirytusowych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1576/89 z dnia 29 maja 1989 r. ustanawiające ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji napojów spirytusowych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3280/92(2), w szczególności jego art. 1 ust. 4 i) pkt 2 i art. 6 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 1576/89 stanowi, że nazwy określone w art. 1 ust. 4 należy stosować tylko w odniesieniu do napojów spirytusowych w nim zdefiniowanych i że napoje spirytusowe nieodpowiadające specyfikacjom ustanowionym dla produktów określonych w art. 1 ust. 4 nie mogą nosić nazw przypisanych w nim tym produktom i muszą być opisywane jako "napoje spirytusowe" lub "alkohole";

należy ustanowić szczególne przepisy dotyczące nazw niektórych mieszanek napojów spirytusowych w celu zapewnienia uczciwej konkurencji między takimi mieszankami a napojami spirytusowymi, jak określono w rozporządzeniu (EWG) nr 1576/89 i w celu odpowiedniego informowania konsumentów o charakterze i składzie alkoholowym mieszanek z zamiarem uniknięcia wprowadzania konsumentów w błąd; takie szczególne przepisy mają na celu uzupełnienie obowiązków ustanowionych w dyrektywie Rady 79/112/EWG(3), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 93/102/WE(4) w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących etykietowania środków spożywczych i w dyrektywie Rady 75/106/EWG(5), ostatnio zmienionej dyrektywą 89/676/EWG(6) w sprawie objętościowego uzupełniania niektórych płynów w opakowaniach jednostkowych;

renomę i jakość alkoholi, w stosunku do których można używać jednej z nazw tradycyjnych lub nazw geograficznych, określonych w art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1576/89 i w załączniku II do tego rozporządzenia, należy chronić za pomocą zakazu stosowania takich nazw w odniesieniu do omawianych mieszanek napojów spirytusowych;

w celu uwzględnienia tradycyjnych praktyk stosowanych we francuskich departamentach zamorskich nazwy niektórych owoców tropikalnych należy dodać do wykazu owoców w art. 4 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1014/90(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 3458/92(8);

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Wdrażającego ds. Napojów Spirytusowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1014/90 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 4 dodaje się akapit trzeci w brzmieniu:

"W odniesieniu do wyrobów produkowanych na francuskich terytoriach zamorskich i w departamentach ustęp pierwszy obejmuje również napoje spirytusowe uzyskiwane z następujących owoców:

- banan (Musa paradisiaca),

- owoc męczennicy (Passiflora edulis),

- śliwiec słodki (Spondias dulcis),

- ubos (spondias mombin).";

2. Dodaje się art. 7c w brzmieniu:

"Artykuł 7c

W przypadku gdy napój spirytusowy wymieniony w art. 9 rozporządzenia (EWG) nr 1576/89 jest zmieszany z:

- jednym lub więcej napojami spirytusowymi, zdefiniowanymi lub niezdefiniowanymi w art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1576/89, i/lub

- z jednym lub więcej destylatami pochodzenia rolniczego,

specyfikacja handlowa »alkohol« lub »napój spirytusowy« musi być umieszczona w sposób wyraźny i widoczny w widocznym miejscu na etykiecie i bez żadnego innego terminu określającego.

Akapitu pierwszego nie stosuje się do opisu i prezentacji takich mieszanek, w przypadku gdy odpowiadają one jednej z definicji ustanowionych w art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1576/89, o ile przepisy art. 7b nie stanowią inaczej.

Bez uszczerbku dla przepisów dyrektywy Rady 79/112/EWG(*) w sprawie etykietowania składników napojów spirytusowych na etykiecie i przy prezentacji produktów uzyskanych w wyniku wymienionych wyżej mieszanek można jedynie umieścić termin ogólny wymieniony w art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1576/89 poza specyfikacją handlową, ale w tym samym polu w wykazie przedstawiającym proporcje wszystkich składników alkoholowych w mieszance, poprzedzonym wyrażeniem »mieszany napój spirytusowy« Powyższe napisy są sporządzone jednolitą czcionką tego samego rodzaju i koloru co czcionka stosowana przy specyfikacji handlowej. Nie mogą one przekraczać swoim rozmiarem połowy rozmiaru czcionek w specyfikacji handlowej.

Proporcja każdego składnika alkoholowego jest równa procentowemu udziałowi czystego alkoholu liczonemu według objętości w całkowitej objętościowej zawartości czystego alkoholu w mieszance. Wyraża się ją za pomocą »% obj.«, malejąco według wykorzystanych ilości.

______

(*) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 1."

Artykuł  2

Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do produktów określonych w art. 1, wyprodukowanych przed lub będących w trakcie procesu produkcji w dniu jego wejścia w życie i zgodnych z zasadami obowiązującymi w dniu jego opublikowania.

"Produkcja" oznacza działania niezbędne do uzyskania gotowego wyrobu, zabutelkowanego i opatrzonego etykietą, przeznaczonego dla konsumenta końcowego.

W celu umożliwienia wprowadzenia do obrotu produktów będących w trakcie procesu produkcji przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia podmioty gospodarcze powiadamiają właściwe władze krajowe w miesiącu następującym po wymienionej dacie wejścia w życie o ilościach takich produktów pozostających w ich posiadaniu w tym dniu.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 listopada 1994 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 12.6.1989, str. 1.

(2) Dz.U. L 327 z 13.11.1992, str. 3.

(3) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 1.

(4) Dz.U. L 291 z 25.11.1993, str. 14.

(5) Dz.U. L 42 z 15.2.1975, str. 1.

(6) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 18.

(7) Dz.U. L 105 z 25.4.1990, str. 9.

(8) Dz.U. L 350 z 1.12.1992, str. 59.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.285.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2675/94 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1014/90 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dla definicji, opisu i prezentacji napojów spirytusowych
Data aktu: 03/11/1994
Data ogłoszenia: 04/11/1994
Data wejścia w życie: 11/11/1994, 01/05/2004