Dyrektywa 94/27/WE zmieniająca po raz dwunasty

DYREKTYWA 94/27/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 30 czerwca 1994 r.
zmieniająca po raz dwunasty(*) dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą, określoną w art. 189b Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 8a Traktatu ustanawia obszar bez granic wewnętrznych, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;

prace nad rynkiem wewnętrznym powinny prowadzić do stopniowej poprawy jakości życia, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów; środki proponowane niniejszą dyrektywą są zgodne z rezolucją Rady z dnia 9 listopada 1989 r. w sprawie przyszłych priorytetów mających na celu ponowne utworzenie polityki ochrony konsumentów;

obecność niklu w niektórych przedmiotach wchodzących w bezpośredni i długotrwały kontakt ze skórą może spowodować uczulenie człowieka na nikiel i doprowadzić do reakcji alergicznych; z tego względu należy ograniczyć użycie niklu w tego rodzaju przedmiotach;

jedno Państwo Członkowskie wprowadziło już na swoim terytorium zespół środków kontrolnych do przeciwdziałania uczuleniom i alergii wywoływanych przez nikiel, natomiast kolejne Państwo Członkowskie planuje wprowadzenie na swoim terytorium odmiennego zespołu środków kontrolnych; sytuacja taka stwarza ryzyko powstania barier w handlu;

metody badawcze wykorzystywane w celu dostosowania do niniejszej dyrektywy należy określić i opublikować, zanim dyrektywa ta zostanie wprowadzona w życie; powyższe metody badawcze powinny podlegać normom europejskim;

przewidziane lub już przyjęte przez niektóre Państwa Członkowskie ograniczenia dotyczące stosowania niklu mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego; dlatego też konieczne jest zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tej dziedzinie, a następnie wprowadzenie zmian w załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG uzupełnia się tekstem zawartym w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawodawcze, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż sześć miesięcy po opublikowaniu przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich norm przyjętych przez Europejski Komitet Normalizacji (CEN) w sprawie metod badawczych stosowanych w celu poświadczania zgodności produktów z niniejszą dyrektywą lub sześć miesięcy po przyjęciu niniejszej dyrektywy, jeżeli data przyjęcia będzie późniejsza od tej pierwszej daty, tak aby:

– sześć miesięcy po upływie jednego lub drugiego z tych terminów, w zależności od przypadku, żaden producent ani importer nie wprowadzał do obrotu produktów niezgodnych z niniejszą dyrektywą,

– 18 miesięcy po upływie jednego lub drugiego z tych terminów, w zależności od przypadku, produkty niezgodne z niniejszą dyrektywą nie mogły być ani sprzedawane, ani zbywane konsumentowi końcowemu, chyba że wprowadzono je do obrotu przed upływem tego terminu.

Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

2.
Przypisy, określone w ust. 1, przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 czerwca 1994 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
E. KLEPSCH
Przewodniczący
W imieniu Rady
A. BALTAS
Przewodniczący

______

(*) Wniosek Komisji został przedstawiony jako czternasta zmiana do dyrektywy 76/769/EWG (Dz.U. C 116 z 27.4.1993, str. 18).

(1) Dz.U. C 116 z 27.4.1993, str. 18.

(2) Dz.U. C 304 z 10.11.1993, str. 2.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 2 grudnia 1993 r. (Dz.U. C 342 z 20.12.1993, str. 15), wspólne stanowisko Rady z dnia 4 marca 1994 r. (Dz.U. C 137 z 19.5.1994, str. 60) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 1994 r. (dotychczas nieopublikowana).

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 91/339/EWG (Dz.U. L 186 z 12.7.1991, str. 64).

ZAŁĄCZNIK

"28. Nikiel Nie może być używany:
CAS nr 7440-0-20 1. w łączeniach kolczyków, które są wprowadzone,
EINECS NR tymczasowo lub nie, do przekłutych uszu i innych
2311114 i jego

związki

przekłutych części ciała ludzkiego w czasie gojenia

się rany spowodowanej przekłuciem, chyba że łączenia

te nie są jednorodne i zawartość niklu - wyrażona

stosunkiem masy niklu do masy całkowitej - jest

mniejsza od 0,05 %;

2. w produktach, które mają wejść w bezpośredni i

długotrwały kontakt ze skórą, takich jak:

- kolczyki,

- naszyjniki, bransoletki i łańcuszki, pierścienie,

- koperty, bransoletki i zapięcia zegarków,

- guziki na zatrzaski, sprzączki, zatrzaski, zamki

błyskawiczne i metalowe odznaki, o ile

wykorzystywane są w odzieży,

jeżeli stopień uwalniania się niklu, który uwalnia

się z części tych produktów będących w bezpośrednim

i długotrwałym kontakcie ze skórą, jest wyższy od 0,5

μg/cm2 na tydzień;

3. w produktach wymienionych w pkt 2, jeżeli są pokryte

materiałem innym niż nikiel, chyba że pokrycie to nie

jest wystarczające dla zapewnienia, aby stopień

uwalniania niklu, który wydziela się z części tych

produktów będących w bezpośrednim i długotrwałym

kontakcie ze skórą, nie przekraczał 0,5 μg/cm2 na

tydzień co najmniej w dwuletnim okresie normalnego

używania produktu.

Ponadto produkty określone w pkt 1, 2 i 3 nie mogą

być wprowadzone do obrotu, chyba że odpowiadają one

wymaganiom określonym w tych punktach."

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024