Rozporządzenie 1681/94 dotyczące nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1681/94
z dnia 11 lipca 1994 r.
dotyczące nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 4253/88 z dnia 19 grudnia 1988 r. ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzenia (EWG) nr 2052/88 w odniesieniu do koordynacji działań różnych funduszy strukturalnych między nimi oraz z operacjami Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innymi istniejącymi instrumentami finansowymi(1), zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2082/93(2), w szczególności jego art. 23 ust. 1 akapit czwarty,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Rozwoju i Przekształceń Regionów oraz Komitetu utworzonego na podstawie art. 124 Traktatu,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 23 rozporządzenia (EWG) nr 4253/88 ustanawia zasady regulujące we Wspólnocie kampanię na rzecz zwalczania nieprawidłowości oraz odzyskiwania utraconych kwot w wyniku nadużycia lub zaniedbania w dziedzinie funduszy strukturalnych;

artykuł 9 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 792/93 z dnia 30 marca 1993 r. ustanawiającego finansowy instrument spójności(3), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 566/94(4), przewiduje, że art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 4253/88 powinien być stosowany mutatis mutandis; w konsekwencji rozporządzenie to obejmuje finansowy instrument spójności;

przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny odnosić się do wszystkich form interwencji finansowej przewidzianej w rozporządzeniu (EWG) nr 4254/88 z dnia 19 grudnia 1988 r. ustanawiającym przepisy wykonawcze do rozporządzenia (EWG) nr 2052/88 w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego(5), zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 2083/93(6), w rozporządzeniu (EWG) nr 4255/88 z dnia 19 grudnia 1988 r. ustanawiającym przepisy wykonawcze do rozporządzenia (EWG) nr 2052/88 w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Społecznego(7), zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 2084/93(8), w rozporządzeniu (EWG) nr 4256/88 z dnia 19 grudnia 1988 r. ustanawiającym przepisy wykonawcze do rozporządzenia (EWG) nr 2052/88 w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Sekcji Orientacji(9), zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2085/93(10) z dnia 20 lipca 1993 r. ustanawiającym przepisy wykonawcze do rozporządzenia (EWG) nr 2052/88 w odniesieniu do instrumentu finansowego orientacji rybołówstwa(11), jak również w rozporządzeniu (EWG) nr 792/93;

niniejsze rozporządzenie reguluje jedynie niektóre aspekty zobowiązań Państw Członkowskich na mocy art. 23 ust. 1 akapit pierwszy i drugi rozporządzenia nr 4253/88 i w konsekwencji nie powinno wpływać na jakiekolwiek inne zobowiązania wypływające ze stosowania tego artykułu;

aby Wspólnota była lepiej poinformowana o przepisach przyjmowanych przez Państwa Członkowskie w celu zwalczania nieprawidłowości, należy określić przepisy krajowe, które muszą być przekazane Komisji;

w celu ustalenia charakteru nieprawidłowych praktyk i skutków finansowych nieprawidłowości oraz odzyskania kwot nieprawidłowo wypłaconych konieczne jest by sprawozdania dotyczące wykrytych nieprawidłowości były składane Komisji co kwartał; muszą być również dostarczane informacje na temat postępu w procedurach sądowych lub administracyjnych;

Komisja powinna być systematycznie informowana o postępowaniach sądowych i administracyjnych prowadzonych przeciwko osobom, które dopuściły się nieprawidłowości; wskazane jest zagwarantowanie systematycznego przekazywania informacji dotyczących środków podejmowanych przez Państwa Członkowskie w celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty;

należy określić procedury, które mają być stosowane przez Państwa Członkowskie i Komisję w przypadkach, gdy kwoty utracone w wyniku nieprawidłowości nie mogą być odzyskane;

należy określić minimalny próg, powyżej którego przypadki nieprawidłowości muszą być automatycznie zgłaszane Komisji;

przepisy niniejszego rozporządzenia nie powinny wpływać na przepisy krajowe dotyczące postępowania karnego lub pomocy wzajemnej między Państwami Członkowskimi w sprawach karnych na szczeblu sądowniczym;

wskazane jest uwzględnienie możliwości udziału Wspólnoty w kosztach sądowych oraz kosztach wynikających bezpośrednio z postępowania sądowego;

w celu zapobiegania nieprawidłowościom należy wzmocnić współpracę pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją, zapewniając, by działanie takie było przeprowadzane w poszanowaniu zasad poufności;

należy określić, iż przepisy niniejszego rozporządzenia stosowane są również w przypadku, gdy płatność, która powinna była zostać dokonana w ramach funduszy strukturalnych lub instrumentu finansowego mającego cel strukturalny, nie została dokonana wskutek nieprawidłowości;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią wydaną przez Komitet Zarządzający Strukturami Rolnymi i Rozwojem Wiejskim oraz Stały Komitet ds. Rybołówstwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1
1.
Bez uszczerbku dla zobowiązań wynikających bezpośrednio z art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 4253/88 i z art. 38 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, niniejsze rozporządzenie dotyczy wszystkich form interwencji finansowej, przewidzianych w rozporządzeniach (EWG) nr 4254/88, (EWG) nr 4255/88, (EWG) nr 4256/88, (WE) nr 2080/93 oraz w rozporządzeniach (WE) nr 1783/1999, (WE) nr 1784/1999 i (WE) nr 1263/1999. Niniejsze rozporządzenie stosuje się również do interwencji finansowanych w wykonaniu art. 35 ust. 2 tiret pierwsze rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 (Sekcja Orientacji).
2.
Zawiadomienie o nieprawidłowościach wynikających z programów INTERREG określonych w art. 20 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 oraz z każdego innego programu o charakterze ponadnarodowym jest obowiązkiem Państwa Członkowskiego, na którego obszarze wydatki zostały zrealizowane. Państwo Członkowskie informuje w tym samym czasie instytucję zarządzającą i instytucję płatniczą oraz osobę lub departament upoważnione do wystawiania deklaracji zakończenia pomocy, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 438/2001
Artykuł  1a 2

Do celów niniejszego rozporządzenia przyjmuje się następujące definicje:

1) "nieprawidłowość" oznacza jakiekolwiek naruszenie przepisów prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniedbania ze strony podmiotu gospodarczego, które spowodowało lub mogło spowodować szkodę w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich w związku z finansowaniem nieuzasadnionego wydatku z budżetu Wspólnoty;

2) "podmiot gospodarczy" oznacza jakąkolwiek jednostkę biorącą udział w realizacji interwencji funduszy, z wyjątkiem Państw Członkowskich podczas wykonywania przez nie uprawnień władzy publicznej;

3) "wstępne dochodzenie administracyjne lub sądowe" oznacza wstępną ocenę pisemną wykonaną przez właściwy organ administracyjny lub sądowy, stwierdzającą na podstawie konkretnych faktów istnienie nieprawidłowości, bez uszczerbku dla możliwości późniejszego skorygowania lub wycofania wniosku dotyczącego istnienia nieprawidłowości w następstwie ustaleń dokonanych w trakcie postępowania administracyjnego lub sądowego;

4) "podejrzenie nadużycia finansowego" oznacza nieprawidłowość, która prowadzi do wszczęcia postępowania administracyjnego i/lub sądowego na poziomie krajowym w celu stwierdzenia zamierzonego działania, w szczególności nadużycia finansowego określonego w art. 1 ust. 1 lit. a) Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich;

5) "upadłość" oznacza postępowanie upadłościowe w rozumieniu art. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1346/2000(12).

Artykuł  2 3

(uchylony)

Artykuł  3
1. 4
W okresie dwóch miesięcy następujących po upływie każdego kwartału, Państwa Członkowskie zgłaszają Komisji wszelkie nieprawidłowości, które były przedmiotem wstępnego dochodzenia administracyjnego i/lub sądowego. W tym celu Państwa Członkowskie podają w każdym przypadku szczegóły dotyczące:

a) zaangażowanego funduszu strukturalnego (zaangażowanych funduszy strukturalnych) lub instrumentu finansowego (instrumentów finansowych), celu, nazwy programu i formy danej pomocy oraz numeru ARINCO lub kodu CCI (fr. Code Commun d'Identification);

b) przepisów, które zostały naruszone;

c) daty i źródła pierwszej informacji prowadzącej do podejrzenia, że pojawiła się nieprawidłowość;

d) praktyk stosowanych przy popełnianiu nieprawidłowości;

e) w stosownych przypadkach, czy praktyki te pozwalają podejrzewać nadużycie finansowe;

f) sposobu, w jaki wykryto nieprawidłowość;

g) w stosownych przypadkach, Państw Członkowskich i państw trzecich, których to dotyczy;

h) okresu lub momentu, w którym popełniono nieprawidłowość;

i) służb lub organów krajowych, które przystąpiły do wykrycia nieprawidłowości, oraz służb odpowiedzialnych za postępowanie administracyjne i/lub sądowe prowadzone w następstwie wykrycia nieprawidłowości;

j) daty wstępnego dochodzenia administracyjnego lub sądowego w sprawie nieprawidłowości;

k) tożsamości zaangażowanych osób fizycznych i/lub prawnych oraz innych zaangażowanych podmiotów, z wyjątkiem przypadków, gdy takie informacje nie mają znaczenia dla zwalczania nieprawidłowości ze względu na charakter tej nieprawidłowości;

l) całkowitej kwoty przyznanej na pomoc i podziału jej współfinansowania pomiędzy źródła wspólnotowe, krajowe, prywatne i inne;

m) kwoty, której dotyczy nieprawidłowość, i jej podziału pomiędzy wspólnotowe, krajowe, prywatne i inne źródła finansowania; w przypadkach gdy nie dokonano płatności ze środków publicznych na rzecz osób i/lub innych podmiotów określonych w lit. k), kwot, które byłyby niewłaściwie wpłacone, jeśli nieprawidłowość nie zostałaby wykryta;

n) ewentualnego zawieszenia płatności i możliwości odzyskania kwot;

o) charakteru nieprawidłowego wydatku.

W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego, nie ma obowiązku zgłaszania następujących przypadków:

– przypadków, w których jedyna nieprawidłowość polega na zaniechaniu całkowitego lub częściowego wykonania działania współfinansowanego przez budżet Wspólnoty na skutek upadłości ostatecznego beneficjenta i/lub ostatecznego odbiorcy. Należy jednak zgłaszać nieprawidłowości poprzedzające upadłość oraz wszelkie podejrzenia nadużycia finansowego,

– przypadków zgłaszanych organom administracyjnym przez beneficjenta lub odbiorcę z własnej woli lub przed wykryciem przez właściwe organy, przed lub po przyznaniu środków publicznych,

– przypadków, w których organy administracyjne wykrywają błąd w związku z kwalifikacją finansowanego projektu i przystępują do jego usunięcia przed dokonaniem płatności ze środków publicznych.

2.
Jeśli niektóre informacje określone w ust. 1, w szczególności te dotyczące praktyk stosowanych do popełnienia nieprawidłowości oraz sposobu, w jaki zostały wykryte, nie są dostępne, Państwa Członkowskie dostarczają brakujące informacje w stopniu, w jaki jest to możliwe, przy przekazywaniu Komisji następnych sprawozdań kwartalnych na temat nieprawidłowości.
3.
Jeśli przepisy prawa krajowego przewidują zachowanie poufnego charakteru dochodzenia, przekazywanie informacji podlega zatwierdzeniu przez właściwy sąd.
Artykuł  4

Każde Państwo Członkowskie niezwłocznie zgłosi Komisji i, w razie potrzeby, zainteresowanym Państwom Członkowskim wszelkie wykryte nieprawidłowości lub te, co do występowania których istniały przypuszczenia, jeśli istnieją obawy, że:

– mogą one wkrótce mieć negatywne następstwa poza jego terytorium,

i/lub

– ukazują, że zastosowano nową nielegalną praktykę.

Artykuł  5
1. 5
W okresie dwóch miesięcy następujących po upływie każdego kwartału Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję, z odniesieniem do poprzedniego sprawozdania sporządzonego na mocy art. 3 o wszczętych postępowaniach w odniesieniu do wszystkich nieprawidłowości, o których poprzednio powiadomiono, oraz o ważnych zmianach z nich wynikających, w tym o:

– kwotach, które odzyskano lub spodziewa się ich odzyskania,

– środkach tymczasowych podjętych przez Państwa Członkowskie w celu zabezpieczenia odzyskania kwot nieprawidłowo wypłaconych,

– procedurach sądowych lub administracyjnych wprowadzonych w celu odzyskania sum błędnie zapłaconych i nałożenia sankcji,

– przyczynach zaniechania procedur odzyskiwania; Komisja zostaje powiadomiona, o ile to możliwe, przed podjęciem decyzji,

– wszelkim odstąpieniu od postępowań karnych.

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o decyzjach administracyjnych lub orzeczeniach sądowych lub ich głównych punktach dotyczących zakończenia tych procedur i określają w szczególności, czy stwierdzone elementy pozwalają podejrzewać nadużycie finansowe, czy też nie.

2. 6
Gdy Państwo Członkowskie uważa, że nie można będzie odzyskać całkowitej kwoty albo nie można oczekiwać jej całkowitego odzyskania, informuje ono Komisję w specjalnym sprawozdaniu o nieodzyskanej kwocie oraz o powodach, dla których według niego kwotą tą powinna zostać obciążona Wspólnota bądź Państwo Członkowskie.

Informacje te muszą być wystarczająco szczegółowe, aby pozwolić Komisji na podjęcie decyzji tak szybko, jak to możliwe, po konsultacji z władzami zainteresowanych Państw Członkowskich, które ponoszą:

– konsekwencje finansowe zgodnie z art. 23 ust. 1 tiret trzecie rozporządzenia (EWG) nr 4253/88,

– koszty kwot z tytułu form pomocy podlegających rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999.

Informacje te muszą obejmować przynajmniej:

a) kopię dokumentu przyznającego pomoc;

b) datę ostatniej płatności na rzecz beneficjenta ostatecznego i/lub odbiorcy ostatecznego;

c) kopię zlecenia windykacji;

d) kopię dokumentu poświadczającego upadłość beneficjenta lub odbiorcy ostatecznego;

e) krótki opis działań podjętych przez Państwo Członkowskie w celu odzyskania danej kwoty, zawierający informację o datach tych działań.

3.
W przypadku możliwości określonej w ust. 2 Komisja może wyraźnie zażądać od Państwa Członkowskiego kontynuacji procedury odzyskiwania.
Artykuł  6

Jeśli w okresie odniesienia nie będzie żadnych nieprawidłowości, które należałoby zgłosić, Państwa Członkowskie informują Komisję o tym fakcie w tym samym terminie, jaki określono w art. 3 ust. 1.

Artykuł  6a 7

Informacje wymagane w art. 3 i 4 oraz w art. 5 ust. 1 są przekazywane drogą elektroniczną, bezpiecznym połączeniem, przy użyciu szczególnego modułu opracowanego w tym celu przez Komisję, chyba że istnieją inne wcześniejsze ustalenia między Komisją a zainteresowanym Państwem Członkowskim.

Artykuł  7

Jeśli właściwe władze Państwa Członkowskiego zadecydują, na wyraźne żądanie Komisji, o rozpoczęciu lub kontynuacji postępowania sądowego w celu odzyskania kwot nieprawidłowo wypłaconych, Komisja może podjąć się zwrotu Państwu Członkowskiemu całości albo części kosztów sądowych lub kosztów wynikających bezpośrednio z postępowania sądowego, w momencie przedstawienia dokumentacji dowodowej, nawet jeśli postępowanie nie zakończy się pomyślnie.

Artykuł  8
1.
Komisja utrzymuje właściwe kontakty z zainteresowanymi Państwami Członkowskimi do celów uzupełniania dostarczanych informacji na temat nieprawidłowości określonych w art. 3, na temat procedur określonych w art. 5 oraz w szczególności na temat możliwości odzyskania kwot.
2.
Niezależnie od kontaktów określonych w ust. 1 Komisja poinformuje Państwa Członkowskie o przypadkach, w których charakter nieprawidłowości może sugerować możliwość wystąpienia identycznych lub podobnych praktyk w innych Państwach Członkowskich.
3.
Komisja organizuje spotkania informacyjne na szczeblu wspólnotowym dla przedstawicieli Państw Członkowskich w celu zbadania wraz z nimi informacji uzyskanych na podstawie art. 3-5 oraz na podstawie ust. 1 niniejszego artykułu, w szczególności o wnioskach, które można z nich wyciągnąć w związku z nieprawidłowościami, środkami zapobiegawczymi i ścigania.
4.
Na wniosek Państwa Członkowskiego lub Komisji Państwa Członkowskie i Komisja konsultują się wzajemnie do celów zwalczania wszelkich luk prawnych szkodliwych dla interesów Wspólnoty, które staną się widoczne w trakcie stosowania obowiązującego prawa.
Artykuł  8a 8

Komisja może użyć wszelkich informacji o charakterze ogólnym lub operacyjnym przekazanych przez Państwa Członkowskie na mocy niniejszego rozporządzenia w celu przeprowadzenia analiz ryzyka przy pomocy stosownych narzędzi informatycznych oraz opracować na podstawie uzyskanych informacji sprawozdania i instrumenty ostrzegania służące lepszemu zrozumieniu wskazanego ryzyka.

Artykuł  9 9

Komisja regularnie informuje Państwa Członkowskie w ramach Komitetu Doradczego ds. Koordynacji w Dziedzinie Zapobiegania Nadużyciom Finansowym o rzędzie wielkości funduszy wykorzystanych w czasie popełniania nieprawidłowości, które wykryto, oraz o różnych kategoriach nieprawidłowości w podziale według rodzaju i ich liczby.

Komitety wymienione w art. 48, 49, 50 i 51 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 są również informowane.

Artykuł  10
1.
Państwa Członkowskie i Komisja podejmą wszelkie niezbędne środki ochrony w celu zagwarantowania, że informacje, które wymieniają między sobą pozostaną poufne.
2.
Informacji określonych w niniejszym rozporządzeniu nie wolno udostępniać, w szczególności nikomu poza tymi osobami w Państwach Członkowskich lub instytucjach Wspólnoty, które z racji swoich obowiązków powinny mieć do nich dostęp, chyba że Państwo Członkowskie wyraźnie się na to zgodziło.
3. 10
Podczas przetwarzania danych osobowych na mocy niniejszego rozporządzenia, Komisja i Państwa Członkowskie czuwają nad przestrzeganiem przepisów wspólnotowych i krajowych dotyczących ochrony wymienionych danych, w szczególności przepisów dyrektywy 95/46/WE i, w stosownych przypadkach, przepisów rozporządzenia (WE) nr 45/2001.
4.
Informacje przekazane lub zdobyte w jakiejkolwiek formie na mocy niniejszego rozporządzenia są objęte tajemnicą zawodową i będą chronione w ten sam sposób, jak podobne informacje są chronione przez ustawodawstwo krajowe Państwa Członkowskiego, które je otrzymało, oraz przez odpowiednie przepisy mające zastosowanie do instytucji wspólnotowych.

Ponadto informacje te nie mogą być wykorzystywane w jakichkolwiek innych celach niż te określone w niniejszym rozporządzeniu, chyba że władze, które je przekazały, jednoznacznie wyraziły na to zgodę, oraz pod warunkiem że przepisy obowiązujące w Państwie Członkowskim, w którym mieści się urząd otrzymujący te informacje, nie zakazują przekazywania bądź wykorzystywania tych informacji.

5.
Ustępy 1-4 nie utrudniają wykorzystania informacji uzyskanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w przypadku wystąpienia na drogę sądową lub ścigania sądowego w związku z niezgodnością z przepisami wspólnotowymi w obszarze funduszy strukturalnych i instrumentów finansowych mających cele strukturalne. Właściwe władze Państwa Członkowskiego, które dostarczyło informacje, zostają niezwłocznie poinformowane o takim wykorzystaniu informacji.
6.
W przypadku gdy Państwo Członkowskie zawiadomi Komisję, że osoba fizyczna lub prawna, której nazwisko lub nazwa zostało przekazane Komisji na mocy niniejszego rozporządzenia, okazuje się w wyniku dalszego dochodzenia nie być zamieszaną w jakiekolwiek nieprawidłowości, Komisja niezwłocznie informuje o tym fakcie wszystkie osoby, którym ujawniła to nazwisko lub nazwę na mocy niniejszego rozporządzenia. Następnie osoba ta przestaje być traktowana, z racji uprzedniego zawiadomienia, jako osoba zaangażowana w tą nieprawidłowości.
Artykuł  11

W przypadkach współfinansowania ponoszonego wspólnie przez fundusz strukturalny lub instrument finansowy mający cele strukturalne i przez Państwo Członkowskie, odzyskane kwoty zostają podzielone pomiędzy to Państwo Członkowskie i Wspólnotę proporcjonalnie do wydatku już przez nie poniesionego.

Artykuł  12 11
1.
W przypadku gdy nieprawidłowości odnoszą się do kwot poniżej 10.000 euro obciążających budżet Wspólnoty, Państwa Członkowskie nie przekazują Komisji informacji przewidzianych w art. 3 i 5, chyba że Komisja wyraźnie ich zażąda.
2.
Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako waluty do dnia wykrycia nieprawidłowości, muszą przeliczyć kwotę wydatków w walucie krajowej na euro. Kwota ta zostanie przeliczona na euro według miesięcznego kursu księgowego Komisji z miesiąca, w którym wydatek został lub zostałby zarejestrowany w księgach organu odpowiedzialnego za płatności w związku z danym programem operacyjnym. Kurs ten jest publikowany przez Komisję co miesiąc w formie elektronicznej.
Artykuł  13

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Okres pomiędzy dniem wejścia w życie a końcem bieżącego kwartału uważa się za kwartał do celów art. 3 i art. 5 niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 1994 r.

W imieniu Komisji
Peter SCHMIDHUBER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 374 z 31.12.1988, str. 1.

(2) Dz.U. L 193 z 31.7.1993, str. 20.

(3) Dz.U. L 79 z 1.4.1993, str. 74.

(4) Dz.U. L 72 z 16.3.1994, str. 1.

(5) Dz.U. L 374 z 31.12.1988, str. 15.

(6) Dz.U. L 193 z 31.7.1993, str. 34.

(7) Dz.U. L 374 z 31.12.1988, str. 21.

(8) Dz.U. L 193 z 31.7.1993, str. 39.

(9) Dz.U. L 374 z 31.12.1988, str. 25.

(10) Dz.U. L 193 z 31.7.1993, str. 44.

(11) Dz.U. L 193 z 31.7.1993, str. 1.

(12) Dz.U. L 160 z 30.6.2000, str. 1.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
2 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
3 Art. 2 uchylony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
4 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
5 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
6 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
7 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
8 Art. 8a dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
9 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
10 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
11 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2035/2005 z dnia 12 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.328.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.178.43

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1681/94 dotyczące nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie
Data aktu: 11/07/1994
Data ogłoszenia: 12/07/1994
Data wejścia w życie: 15/07/1994, 01/05/2004