Decyzja 1/94 przyjmująca regulamin wewnętrzny Rady EOG

DECYZJA RADY EOG NR 1/94
z dnia 17 maja 1994 r.
przyjmująca regulamin wewnętrzny Rady EOG

RADA EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zmienione Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 89 ust. 3,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Rada EOG zwoływana jest przez jej przewodniczącego dwa razy w roku zgodnie z art. 91 ust. 2 Porozumienia.
2.
Radę EOG może zwoływać również przewodniczący ze swej własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z jej członków w każdym przypadku, gdy wymagają tego okoliczności, łącznie z sytuacją, w której jeden z jej członków wnioskuje o rozważenie kwestii stanowiącej przyczynę trudności, jak przewiduje art. 89 ust. 2 Porozumienia.
3.
W przypadku gdy jeden z członków Rady EOG wnioskuje o zwołanie posiedzenia, przewodniczący po konsultacji z innymi członkami Rady ustala datę posiedzenia. W sytuacjach wyjątkowo pilnych posiedzenie Rady zwoływane jest niezwłocznie.
Artykuł  2
1.
Przewodniczący opracowuje tymczasowy porządek dzienny każdego posiedzenia. Zaproszenie na posiedzenie oraz tymczasowy porządek dzienny przekazuje się członkom Rady EOG nie później niż 20 dni przed rozpoczęciem posiedzenia.
2.
Tymczasowy porządek dzienny zawiera pozycje uwzględniające wnioski o włączenie danej sprawy do porządku dziennego oraz związane z nią dokumenty, które członek Rady EOG zobowiązany jest dostarczyć przewodniczącemu nie później niż 25 dni przed datą posiedzenia.
3.
Do porządku dziennego można włączyć jedynie pozycje, w odniesieniu do których zostały wysłane dokumenty do członków Rady EOG najpóźniej do dnia wysłania tymczasowego porządku dziennego.
4.
Terminy ustanowione w poprzednich ustępach nie mają zastosowania w odniesieniu do posiedzeń zwołanych zgodnie z art. 1 ust. 3 zdanie ostatnie.
5.
Rada EOG przyjmuje porządek dzienny na początku każdego posiedzenia. W przypadku porozumienia między Wspólnotą i jej Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Państwami EFTA, z drugiej strony, do porządku dziennego można włączyć pozycję inną niż te uwzględnione w tymczasowym porządku dziennym. Do porządku dziennego włącza się pozycje zgłoszone zgodnie z art. 89 ust. 2 Porozumienia.
Artykuł  3
1.
Członek Rady EOG, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu, może wyznaczyć osobę reprezentującą go. W takiej sytuacji zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie przewodniczącego oraz wskazać osobę upoważnioną do reprezentowania go. Przedstawicielowi przysługują wszystkie prawa członka akredytowanego.
2.
Członkom Rady EOG mogą towarzyszyć urzędnicy asystujący. Rada może ustalić liczbę takich urzędników.
3.
Przed rozpoczęciem każdego posiedzenia przewodniczący otrzymuje informację o składzie każdej delegacji.
4.
Urząd Nadzoru EFTA jest zwyczajowo zapraszany do uczestnictwa w posiedzeniach Rady EOG w roli obserwatora.
5.
Jeżeli porządek dzienny zawiera kwestie określone w art. 6 protokołu 38 do Porozumienia Europejski Bank Inwestycyjny jest uprawniony do uczestnictwa w posiedzeniach Rady EOG w roli obserwatora.
6.
Rada EOG może postanowić o dopuszczeniu innych osób do uczestnictwa w posiedzeniu w roli obserwatorów na życzenie jednego z jej członków.
7.
Posiedzenia Rady EOG są niejawne, chyba że zostanie podjęta decyzja o ich ujawnieniu.
Artykuł  4

Rada EOG podejmuje decyzje na podstawie porozumienia między Wspólnotą, z jednej strony, a Państwami EFTA, wypowiadającymi się jednogłośnie, z drugiej strony.

Artykuł  5

Decyzje mogą być podejmowane zgodnie z art. 4 z zastosowaniem procedury pisemnej w odniesieniu do spraw pilnych lub w innych przypadkach w razie podjęcia takiej decyzji, jeżeli Umawiające się Strony są zgodne w zakresie danej kwestii.

Artykuł  6
1.
Z każdego posiedzenia sporządzany jest niezwłocznie projekt Protokołu.

Protokół z zasady zawiera odniesienie do każdej pozycji porządku dziennego:

– dokumenty przedłożone Radzie EOG,

– deklaracje, o wpisanie których zwrócił się członek Rady,

– podejmowane decyzje, uzgodnione deklaracje i końcowe wnioski.

Każdy członek Rady może wnioskować, aby w protokole zamieszczono więcej szczegółowych informacji dotyczących jakiejkolwiek pozycji porządku dziennego.

2.
Projekt protokołu przedkładany jest do zatwierdzenia Radzie EOG. Po zatwierdzeniu protokół jest podpisywany przez przewodniczącego, urzędującego w momencie zatwierdzenia, oraz przez dwóch sekretarzy.
3.
Do protokołu załączane są decyzje podjęte przez Radę EOG.
4.
Każdy członek Rady EOG otrzymuje kopię Protokołu.
Artykuł  7

Rada EOG przyjmuje decyzje w językach: angielskim, duńskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, islandzkim, niemieckim, niderlandzkim, norweskim, portugalskim, szwedzkim i włoskim. Decyzje przyjęte we wszystkich wymienionych językach są na równi autentyczne.

Artykuł  8

Teksty decyzji podejmowanych przez Radę EOG podpisywane są przez przewodniczącego, urzędującego w momencie ich przyjęcia, oraz przez dwóch sekretarzy.

Artykuł  9

Opublikowanie decyzji podlega decyzji Rady EOG.

Artykuł  10
1.
Wszystkie informacje przewidziane w niniejszym regulaminie wewnętrznym kierowane są do Stałych Przedstawicielstw Państw Członkowskich Wspólnot Europejskich oraz do placówek dyplomatycznych Państw EFTA przy Wspólnotach Europejskich, do Komisji Wspólnot Europejskich oraz Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej.
2.
Korespondencja do Rady EOG kierowana jest do jej przewodniczącego.
Artykuł  11

Rada EOG może podjąć decyzję o ustanowieniu podkomitetu lub grupy roboczej do pomocy w realizacji jego zadań. Rada w każdym przypadku określa skład, tryb pracy oraz zadania takiego podkomitetu lub grupy roboczej.

Artykuł  12
1.
Przewodniczący w ramach swojego urzędu odpowiada za prace sekretariatu Rady EOG.
2.
Funkcję sekretarzy Rady EOG pełnią wspólnie: urzędnik z ramienia Wspólnoty oraz urzędnik mianowany przez Państwa EFTA. Strony wyznaczają ich po przeprowadzeniu wspólnych konsultacji.
Artykuł  13

Bez uszczerbku dla innych obowiązujących przepisów, obrady Rady EOG podlegają obowiązkowi dotrzymania tajemnicy zawodowej z wyjątkiem przypadków, w których Rada postanowi inaczej.

Artykuł  14

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1994 r.
W imieniu Rady EOG
Th. PANGALOS
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.138.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1/94 przyjmująca regulamin wewnętrzny Rady EOG
Data aktu: 17/05/1994
Data ogłoszenia: 02/06/1994
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/05/1994