Rozporządzenie 2837/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2019/93 w odniesieniu do utrzymania gajów oliwnych na tradycyjnych obszarach uprawy oliwek

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2837/93
z dnia 18 października 1993 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2019/93 w odniesieniu do utrzymania gajów oliwnych na tradycyjnych obszarach uprawy oliwek

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2019/93 z dnia 19 lipca 1993 r. wprowadzające szczególne środki dla mniejszych wysp Morza Egejskiego dotyczące niektórych produktów rolnych (1), w szczególności jego art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie (EWG) nr 2019/93 ustanawia stawkę ryczałtową rocznej pomocy na hektar uprawy w celu utrzymania gajów oliwnych na tradycyjnych obszarach uprawy oliwek, pod warunkiem że gaje te są zachowywane i utrzymywane w dobrych warunkach produkcji; w związku z tym powinny zostać ustanowione szczegółowe zasady stosowania przedmiotowego systemu pomocy, w tym zasady regulujące przyznawanie pomocy i przepisy odnoszące się do kontroli;

uwzględniając zróżnicowanie warunków uprawy oraz tradycyjne praktyki stosowane w danych regionach, warunki właściwego utrzymania gajów oliwnych muszą opierać się na pracach związanych z utrzymaniem, uznawanych za niezbędne zgodnie z lokalnymi metodami i tradycjami;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Stawka ryczałtowa pomocy na hektar uprawy w celu utrzymania gajów oliwnych, przewidziana w art. 11 rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, przyznawana jest dla obszarów:

a) 1 o minimalnym zagęszczeniu wynoszącym 80 drzewek na hektar. Zagęszczenie oblicza się w odniesieniu do każdej działki gospodarstwa przeznaczonej pod uprawę drzew oliwnych;

b) na których prace, uznane zgodnie z lokalnymi praktykami i tradycjami za niezbędne do utrzymania gajów oliwnych w dobrym stanie, przeprowadzane są w odpowiedni sposób;

c) które, w przypadku gajów oliwnych służących do produkcji oliwy z oliwek, były przedmiotem deklaracji upraw zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2261/84 (2);

d) które były przedmiotem wniosku o przyznanie pomocy zgodnie z art. 2.

e) 2 o powierzchni minimalnej ustanowionej w art. 24 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Komisji (WE) nr 2366/98(3).

Artykuł  2 3
1. 4
Zainteresowani producenci składają do właściwego organu wniosek o przyznanie pomocy najpóźniej do dnia 15 czerwca każdego roku. Jednakże w 1993 r. wymieniony wniosek należy złożyć najpóźniej do dnia 30 listopada 1993 r.

Poza przypadkami siły wyższej, jeżeli wniosek zostaje wniesiony po upływie terminu, pomoc, do której uprawniony byłby producent w przypadku złożenia wniosku w terminie, zostaje pomniejszona o 1 % za każdy dzień roboczy. Jeśli zwłoka przekracza 20 dni, wniosek nie jest przyjmowany.

Pomoc jest wypłacana między dniem 16 października a dniem 30 listopada każdego roku. Jednakże w 1993 r. płatność następuje najpóźniej do dnia dnia 31 stycznia 1994 r.

2.
Wniosek o przyznanie pomocy zawiera co najmniej następujące dane:

– nazwisko, imiona i adres wnioskodawcy,

– powierzchnie obszarów pod uprawą w hektarach,

– liczba drzew oliwnych objętych wnioskiem,

– w przypadku gajów oliwnych służących do produkcji oliwy z oliwek odniesienie do ostatniej złożonej deklaracji upraw,

– numer rejestru gruntów dotyczący powierzchni obszarów lub odniesienie równoważnego dokumentu uznawanego przez organ odpowiedzialny za kontrolowanie tych obszarów.

Artykuł  3

W celu zweryfikowania zgodności z warunkami przyznawania pomocy Grecja przeprowadza kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.

Kontrole na miejscu obejmują, dla każdego nomos, przynajmniej 10 % składanych wniosków o przyznanie pomocy. Ilość ta zostaje jednak w pierwszym roku składania wniosków ograniczona do 5 %. Jeśli w danym nomos wykryte zostają znaczące nieprawidłowości, właściwe władze przeprowadzają w przedmiotowym roku dalsze kontrole i zwiększają odsetek wniosków przewidzianych do kontroli w roku następnym.

Wnioski wybierane do kontroli na miejscu określane są przez właściwe władze na podstawie analizy ryzyka, pod warunkiem dołożenia starań dla zapewnienia wyboru próby reprezentatywnej.

Kontrole na miejscu obejmą:

– pomiary wszystkich obszarów wymienionych we wniosku,

– weryfikację, czy gaje oliwne są utrzymywane w dobrych warunkach produkcji,

– weryfikację zgodności z wymogiem minimalnej gęstości zadrzewienia.

Artykuł  4
1.
Jeśli zostaje stwierdzone, że rzeczywista powierzchnia obszaru przekracza powierzchnię zadeklarowaną we wniosku, pomoc jest określana na podstawie powierzchni zadeklarowanej.

2. Jeśli kontrola wykazuje, że zadeklarowana powierzchnia obszaru przekracza powierzchnię rzeczywistą o maksymalnie 20 %, pomoc jest określana na podstawie obszaru rzeczywistego i pomniejszona o stwierdzoną nadwyżkę.

3.
Jeśli nadwyżka przekracza limit ustanowiony w ust. 2, wniosek na przedmiotowy rok zostaje odrzucony. Ponadto, jeśli wniosek został celowo sfałszowany lub jeśli wnioskodawca jest winien poważnego zaniedbania w jego wypełnieniu, nie jest on uprawniony do pomocy w roku następnym.
4.
Pomoc nie jest przyznawana, jeżeli nie są spełniane warunki odnoszące się do właściwego utrzymania gajów oliwnych lub minimalnej gęstości.
5.
Jeśli kontrola nie może być przeprowadzona z powodu działań podejmowanych przez wnioskodawcę, pomoc nie jest mu przyznawana w przedmiotowym roku, z wyjątkiem przypadku siły wyższej. Zainteresowana strona musi dostarczyć właściwym władzom pisemny dowód wystąpienia czynników stanowiących siłę wyższą w terminie do 10 dni od ustalonej daty kontroli.
Artykuł  5 5

Do dnia 31 grudnia każdego roku Grecja powiadamia Komisję o:

1) liczbie wniosków o udzielenie pomocy oraz ilości obszarów, którym przyznana została pomoc, w hektarach i dla każdego nomos;

2) udziale procentowym skontrolowanych wniosków i obszarów;

3) liczbie wniosków i nieprawidłowości oraz obszarach, których one dotyczą.

Jednakże w odniesieniu do roku 1993 informacje te należy dostarczyć najpóźniej do dnia 31 marca 1994 r.

Artykuł  6
1.
W przypadkach, gdy pomoc została wypłacona niesłusznie, odpowiednie organy administracyjne odzyskują wypłacone kwoty wraz z odsetkami należnymi od dnia wypłaty aż do dnia rzeczywistego odzyskania kwoty. Stopa procentowa jest stopą obowiązującą wobec podobnych działań windykacyjnych podejmowanych na mocy prawa krajowego.
2.
Odzyskana kwota pomocy wraz z odsetkami jest przekazywana organowi administracyjnemu lub agencjom, które dokonują potrącenia z sumy wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej, proporcjonalnie do stawki finansowania przez Wspólnotę.
Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 października 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 184 z 27.7.1993, str. 1.

(2) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.

(3) Dz.U. L 293 z 31.10.1998, str. 50.

1 Art. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 2813/94 z dnia 18 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.298.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
2 Art. 1 lit. e) dodana przez art. 1 rozporządzenia nr 2384/2002 z dnia 30 grudnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.358.124) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 stycznia 2003 r.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3499/93 z dnia 20 grudnia 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.319.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 1993 r.
4 Z dniem 10 grudnia 2004 r. od stosowania art. 2 ust. 1 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 2084/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.360.19). Odstępstwo wygasa z dniem 31 stycznia 2005 r.
5 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3499/93 z dnia 20 grudnia 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.319.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 1993 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.260.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2837/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2019/93 w odniesieniu do utrzymania gajów oliwnych na tradycyjnych obszarach uprawy oliwek
Data aktu: 18/10/1993
Data ogłoszenia: 19/10/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/10/1993